Chýbajúci horčík môže mať vážne dôsledky. Tieto potraviny ho telu dodajú

Nadmerné pitie Coca-Coly dokáže znížiť množstvo potrebného horčíka v tele. Jeho zdrojom je najmä rastlinná strava zelenej farby.

Zdrojom horčíka sú aj rozličné druhy orechov.(Zdroj: Fotolia - ilustračné)

Chýbajúci horčík na prvý pohľad nevidieť, no môže mať vážne dôsledky. Aby si človek udržal dobrý zdravotný stav mal by denne prijať 300 až 420 miligramov horčíka.

Množstvo závisí od veku, pohlavia a faktorov ako je stres, ochorenia či zvýšená psychická a fyzická záťaž.

„Čoraz menej sa v našej strave nachádzajú najbohatšie prírodné zdroje horčíka ako strukoviny, otruby, škorica, sušené vňate, mak a banány. Aj pokles magnézia v pôde a vode však spôsobili, že sa jeho príjem u slovenskej populácie znížil,“ vysvetľuje interný lekár Viliam Bada.

To ovplyvňuje činnosť niektorých buniek i svalové procesy, spolu s vápnikom pomáha udržiavať v dobrom stave zuby a kosti, zabraňuje demineralizácii kostí.

Horečnaté ióny majú dôležitú funkciu pri zrážaní krvi tým, že zosilňujú účinok antikoagulantov, ktoré zamedzujú tvorbe krvných zrazenín. Ovplyvňujú činnosť čriev, žlčníka a močového mechúra.

Obsah horčíka na sto gramov potraviny

Telo dokáže zo stravy vstrebať približne polovicu jej obsahu horčíka.

  • tekvicové jadrá - 534 miligramov
  • slnečnicové jadrá - 400 miligramov
  • mak - 331 miligramov
  • pšeničné klíčky - 250 miligramov
  • strukoviny - 200 miligramov
  • mandle - 170 miligramov
  • ovsené vločky - 140 miligramov
  • biela fazuľa - 130 miligramov
  • kukurica - 120 miligramov
  • hrach - 107 miligramov
  • šošovica - 80 miligramov
  • syr Eidam - 60 miligramov
  • banán - 40 miligramov

Zdroje horčíka v potrave

„Zjednodušene sa dá povedať, že čím zelenšie a spravidla aj horkejšie listy, tým je obsah horečnatých iónov väčší,“ uvádza chemik a univerzitný profesor Milan Melicherčík. Telo dokáže zo stravy vstrebať 30 až 40 percent jej obsahu horčíka. Najlepším zdrojom je rastlinná potrava, najmä s vysokým obsahom zeleného farbiva.

Význam tohto zdroja potravy bol podľa neho známy už pred 3500 rokmi, keď mali Izraeliti zákonom prikázané jesť horké byliny.

Výborným zdrojom je aj kakao, pšeničné otruby, mandle, orechy, ovsené vločky, sušené strukoviny ,najmä sójové bôby a obilniny.

Z mlieka má najvyšší obsah prospešných horečnatých iónov kozie mlieko a kravské mlieko, ktoré ich obsahuje trikrát viac než materské mlieko.

„Biely cukor má 200-krát menej horčíka než melasa,“ hovorí chemik s tým, že pri konzervovaní zeleného hrášku sa stráca 43 percent horčíka a pri zelenej fazuľke viac než polovica.

Prejavy nedostatku horčíka

Vylučovanie horčíka zapríčiňuje fajčenie, alkohol, sladkosti ako aj bohatá na bielkoviny, tuky a fosfor.

Zvýšené vylučovanie močom ovplyvňujú diuretiká a niektoré antibiotiká (gentamycín). Prebieha predovšetkým obličkami.

Spočiatku sú príznaky nedostatku nejednoznačné a preto je náročné rozpoznať jeho nedostatok. Prejavje sa nasledovne:

  • Hlava: tlakové bolesti, migréna, nervozita, napätie, depresia, úzkosť, porucha koncentrácie a slabosť;
  • Srdce: bolesť na hrudníku, nepravidelný tlkot srdca, búšenie srdca;
  • Svaly: bolesť v záhlaví, strnulosť šije alebo mimických a žuvacích svalov, kŕče stehenného alebo lýtkového svalu, svalov prstov, mravčenie v končatinách (parestézia), zvýšená dráždivosť (tetánia);
  • Vnútorné orgány: žalúdočné kŕče, hnačka, zvracanie, kŕč v hrdle, napätie tráviacich orgánov.

Nedostatok horčíka sa môže prejaviť stresom, depresiami, nespavosťou, kŕčmi či tŕpnutím končatín. Môže vyústiť aj do nepravidelnej činnosti srdca ako aj poruchám krvného tlaku. Počas tehotenstva dokáže nedostatok horčíka viesť aj k predčasným pôrodom.

Neužívať spolu s vápnikom

Keďže obsah horčíka v prirodzenom prostredí sa znižuje, častým riešením jeho nedostatku sú výživové doplnky. S jeho príjmom to však netreba preháňať, pri vysokých dávkach vyvoláva hnačky. Horčík by sa nemal užívať nalačno a neodporúča sa ani pacientom s nedostatočným fungovaním obličiek.

„Ak sa však užíva horčík spolu s vápnikom, znižujú si navzájom vstrebateľnosť do organizmu. Preto ich treba užívať s určitým časovým odstupom,“ dopĺňa neurológ Peter Kukumberg.

Pri užívaní tabliet horčíka sa preto odporúča, aby sme dve hodiny pred jeho užitím a dve hodiny po jeho užití, nekonzumovali jedlo bohaté na vápnik.

Melicherčík upozorňuje, k jedlu nie je vhodné piť Coca-Colu, respektíve nápoje obsahujúce fosforečnany. Viažu totiž horčík z prijatej potravy v nerozpustné zlúčeniny a tým bránia jeho vstrebávaniu do organizmu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  6. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  7. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  1. Nestíhate nakupovať darčeky?
  2. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  5. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  8. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  9. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  10. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 68 435
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 731
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 10 444
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 10 291
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 786
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 818
  7. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 4 036
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 4 005
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 919
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti 2 569

Téma: Závislosť


Článok je zaradený aj do ďalších tém Fajčenie, Coca Cola, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Agent 007 sa celé roky predstavoval zle. Jeho pravé meno je iné

V archívoch objavili skutočného Jamesa Bonda.

KOŠICE KORZÁR

Zamestnanci rozkrádali U. S. Steel, súd ich musel oslobodiť

Zlodejov nasnímala kamera, no nebola inštalovaná v súlade so zákonom.

Podcast Dejiny

Historici ho označujú za najväčšieho vojvodcu a stratéga staroveku

Alexander Veľký stále fascinuje.

Neprehliadnite tiež