Chýbajúci horčík môže mať vážne dôsledky. Tieto potraviny ho telu dodajú

Nadmerné pitie Coca-Coly dokáže znížiť množstvo potrebného horčíka v tele. Jeho zdrojom je najmä rastlinná strava zelenej farby.

Zdrojom horčíka sú aj rozličné druhy orechov.Zdrojom horčíka sú aj rozličné druhy orechov.(Zdroj: Fotolia - ilustračné)

Chýbajúci horčík na prvý pohľad nevidieť, no môže mať vážne dôsledky. Aby si človek udržal dobrý zdravotný stav mal by denne prijať 300 až 420 miligramov horčíka.

Množstvo závisí od veku, pohlavia a faktorov ako je stres, ochorenia či zvýšená psychická a fyzická záťaž.

„Čoraz menej sa v našej strave nachádzajú najbohatšie prírodné zdroje horčíka ako strukoviny, otruby, škorica, sušené vňate, mak a banány. Aj pokles magnézia v pôde a vode však spôsobili, že sa jeho príjem u slovenskej populácie znížil,“ vysvetľuje interný lekár Viliam Bada.

To ovplyvňuje činnosť niektorých buniek i svalové procesy, spolu s vápnikom pomáha udržiavať v dobrom stave zuby a kosti, zabraňuje demineralizácii kostí.

Horečnaté ióny majú dôležitú funkciu pri zrážaní krvi tým, že zosilňujú účinok antikoagulantov, ktoré zamedzujú tvorbe krvných zrazenín. Ovplyvňujú činnosť čriev, žlčníka a močového mechúra.

Obsah horčíka na sto gramov potraviny

Telo dokáže zo stravy vstrebať približne polovicu jej obsahu horčíka.

  • tekvicové jadrá - 534 miligramov
  • slnečnicové jadrá - 400 miligramov
  • mak - 331 miligramov
  • pšeničné klíčky - 250 miligramov
  • strukoviny - 200 miligramov
  • mandle - 170 miligramov
  • ovsené vločky - 140 miligramov
  • biela fazuľa - 130 miligramov
  • kukurica - 120 miligramov
  • hrach - 107 miligramov
  • šošovica - 80 miligramov
  • syr Eidam - 60 miligramov
  • banán - 40 miligramov

Zdroje horčíka v potrave

„Zjednodušene sa dá povedať, že čím zelenšie a spravidla aj horkejšie listy, tým je obsah horečnatých iónov väčší,“ uvádza chemik a univerzitný profesor Milan Melicherčík. Telo dokáže zo stravy vstrebať 30 až 40 percent jej obsahu horčíka. Najlepším zdrojom je rastlinná potrava, najmä s vysokým obsahom zeleného farbiva.

Význam tohto zdroja potravy bol podľa neho známy už pred 3500 rokmi, keď mali Izraeliti zákonom prikázané jesť horké byliny.

Výborným zdrojom je aj kakao, pšeničné otruby, mandle, orechy, ovsené vločky, sušené strukoviny ,najmä sójové bôby a obilniny.

Z mlieka má najvyšší obsah prospešných horečnatých iónov kozie mlieko a kravské mlieko, ktoré ich obsahuje trikrát viac než materské mlieko.

„Biely cukor má 200-krát menej horčíka než melasa,“ hovorí chemik s tým, že pri konzervovaní zeleného hrášku sa stráca 43 percent horčíka a pri zelenej fazuľke viac než polovica.

Prejavy nedostatku horčíka

Vylučovanie horčíka zapríčiňuje fajčenie, alkohol, sladkosti ako aj bohatá na bielkoviny, tuky a fosfor.

Zvýšené vylučovanie močom ovplyvňujú diuretiká a niektoré antibiotiká (gentamycín). Prebieha predovšetkým obličkami.

Spočiatku sú príznaky nedostatku nejednoznačné a preto je náročné rozpoznať jeho nedostatok. Prejavje sa nasledovne:

  • Hlava: tlakové bolesti, migréna, nervozita, napätie, depresia, úzkosť, porucha koncentrácie a slabosť;
  • Srdce: bolesť na hrudníku, nepravidelný tlkot srdca, búšenie srdca;
  • Svaly: bolesť v záhlaví, strnulosť šije alebo mimických a žuvacích svalov, kŕče stehenného alebo lýtkového svalu, svalov prstov, mravčenie v končatinách (parestézia), zvýšená dráždivosť (tetánia);
  • Vnútorné orgány: žalúdočné kŕče, hnačka, zvracanie, kŕč v hrdle, napätie tráviacich orgánov.

Nedostatok horčíka sa môže prejaviť stresom, depresiami, nespavosťou, kŕčmi či tŕpnutím končatín. Môže vyústiť aj do nepravidelnej činnosti srdca ako aj poruchám krvného tlaku. Počas tehotenstva dokáže nedostatok horčíka viesť aj k predčasným pôrodom.

Neužívať spolu s vápnikom

Keďže obsah horčíka v prirodzenom prostredí sa znižuje, častým riešením jeho nedostatku sú výživové doplnky. S jeho príjmom to však netreba preháňať, pri vysokých dávkach vyvoláva hnačky. Horčík by sa nemal užívať nalačno a neodporúča sa ani pacientom s nedostatočným fungovaním obličiek.

„Ak sa však užíva horčík spolu s vápnikom, znižujú si navzájom vstrebateľnosť do organizmu. Preto ich treba užívať s určitým časovým odstupom,“ dopĺňa neurológ Peter Kukumberg.

Pri užívaní tabliet horčíka sa preto odporúča, aby sme dve hodiny pred jeho užitím a dve hodiny po jeho užití, nekonzumovali jedlo bohaté na vápnik.

Melicherčík upozorňuje, k jedlu nie je vhodné piť Coca-Colu, respektíve nápoje obsahujúce fosforečnany. Viažu totiž horčík z prijatej potravy v nerozpustné zlúčeniny a tým bránia jeho vstrebávaniu do organizmu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  2. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  3. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  4. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  5. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  6. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  8. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  9. Investment Advisory Guide for Slovakia
  10. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 27 368
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 21 986
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 20 546
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 14 596
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 408
  6. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 11 769
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 10 102
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 8 627
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 7 151
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 986

Téma: Závislosť


Článok je zaradený aj do ďalších tém Fajčenie, Coca Cola, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Záchvat paniky môže vzniknúť pre nahromadený stres.
Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.
Ilustračné foto.
Bielenie zubov je lepšie prenechať odborníkom.
Lekár manévruje endoskop, aby prešiel celým črevom pacienta.