SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Chýbajúci horčík môže mať vážne dôsledky. Tieto potraviny ho telu dodajú

Nadmerné pitie Coca-Coly dokáže znížiť množstvo potrebného horčíka v tele. Jeho zdrojom je najmä rastlinná strava zelenej farby.

Zdrojom horčíka sú aj rozličné druhy orechov.Zdrojom horčíka sú aj rozličné druhy orechov. (Zdroj: Fotolia - ilustračné)

Chýbajúci horčík na prvý pohľad nevidieť, no môže mať vážne dôsledky. Aby si človek udržal dobrý zdravotný stav mal by denne prijať 300 až 420 miligramov horčíka.

Množstvo závisí od veku, pohlavia a faktorov ako je stres, ochorenia či zvýšená psychická a fyzická záťaž.

„Čoraz menej sa v našej strave nachádzajú najbohatšie prírodné zdroje horčíka ako strukoviny, otruby, škorica, sušené vňate, mak a banány. Aj pokles magnézia v pôde a vode však spôsobili, že sa jeho príjem u slovenskej populácie znížil,“ vysvetľuje interný lekár Viliam Bada.

To ovplyvňuje činnosť niektorých buniek i svalové procesy, spolu s vápnikom pomáha udržiavať v dobrom stave zuby a kosti, zabraňuje demineralizácii kostí.

Horečnaté ióny majú dôležitú funkciu pri zrážaní krvi tým, že zosilňujú účinok antikoagulantov, ktoré zamedzujú tvorbe krvných zrazenín. Ovplyvňujú činnosť čriev, žlčníka a močového mechúra.

Obsah horčíka na sto gramov potraviny

Telo dokáže zo stravy vstrebať približne polovicu jej obsahu horčíka.

  • tekvicové jadrá - 534 miligramov
  • slnečnicové jadrá - 400 miligramov
  • mak - 331 miligramov
  • pšeničné klíčky - 250 miligramov
  • strukoviny - 200 miligramov
  • mandle - 170 miligramov
  • ovsené vločky - 140 miligramov
  • biela fazuľa - 130 miligramov
  • kukurica - 120 miligramov
  • hrach - 107 miligramov
  • šošovica - 80 miligramov
  • syr Eidam - 60 miligramov
  • banán - 40 miligramov

Zdroje horčíka v potrave

„Zjednodušene sa dá povedať, že čím zelenšie a spravidla aj horkejšie listy, tým je obsah horečnatých iónov väčší,“ uvádza chemik a univerzitný profesor Milan Melicherčík. Telo dokáže zo stravy vstrebať 30 až 40 percent jej obsahu horčíka. Najlepším zdrojom je rastlinná potrava, najmä s vysokým obsahom zeleného farbiva.

Význam tohto zdroja potravy bol podľa neho známy už pred 3500 rokmi, keď mali Izraeliti zákonom prikázané jesť horké byliny.

Výborným zdrojom je aj kakao, pšeničné otruby, mandle, orechy, ovsené vločky, sušené strukoviny ,najmä sójové bôby a obilniny.

Z mlieka má najvyšší obsah prospešných horečnatých iónov kozie mlieko a kravské mlieko, ktoré ich obsahuje trikrát viac než materské mlieko.

„Biely cukor má 200-krát menej horčíka než melasa,“ hovorí chemik s tým, že pri konzervovaní zeleného hrášku sa stráca 43 percent horčíka a pri zelenej fazuľke viac než polovica.

Prejavy nedostatku horčíka

Vylučovanie horčíka zapríčiňuje fajčenie, alkohol, sladkosti ako aj bohatá na bielkoviny, tuky a fosfor.

Zvýšené vylučovanie močom ovplyvňujú diuretiká a niektoré antibiotiká (gentamycín). Prebieha predovšetkým obličkami.

Spočiatku sú príznaky nedostatku nejednoznačné a preto je náročné rozpoznať jeho nedostatok. Prejavje sa nasledovne:

  • Hlava: tlakové bolesti, migréna, nervozita, napätie, depresia, úzkosť, porucha koncentrácie a slabosť;
  • Srdce: bolesť na hrudníku, nepravidelný tlkot srdca, búšenie srdca;
  • Svaly: bolesť v záhlaví, strnulosť šije alebo mimických a žuvacích svalov, kŕče stehenného alebo lýtkového svalu, svalov prstov, mravčenie v končatinách (parestézia), zvýšená dráždivosť (tetánia);
  • Vnútorné orgány: žalúdočné kŕče, hnačka, zvracanie, kŕč v hrdle, napätie tráviacich orgánov.

Nedostatok horčíka sa môže prejaviť stresom, depresiami, nespavosťou, kŕčmi či tŕpnutím končatín. Môže vyústiť aj do nepravidelnej činnosti srdca ako aj poruchám krvného tlaku. Počas tehotenstva dokáže nedostatok horčíka viesť aj k predčasným pôrodom.

Neužívať spolu s vápnikom

Keďže obsah horčíka v prirodzenom prostredí sa znižuje, častým riešením jeho nedostatku sú výživové doplnky. S jeho príjmom to však netreba preháňať, pri vysokých dávkach vyvoláva hnačky. Horčík by sa nemal užívať nalačno a neodporúča sa ani pacientom s nedostatočným fungovaním obličiek.

„Ak sa však užíva horčík spolu s vápnikom, znižujú si navzájom vstrebateľnosť do organizmu. Preto ich treba užívať s určitým časovým odstupom,“ dopĺňa neurológ Peter Kukumberg.

Pri užívaní tabliet horčíka sa preto odporúča, aby sme dve hodiny pred jeho užitím a dve hodiny po jeho užití, nekonzumovali jedlo bohaté na vápnik.

Melicherčík upozorňuje, k jedlu nie je vhodné piť Coca-Colu, respektíve nápoje obsahujúce fosforečnany. Viažu totiž horčík z prijatej potravy v nerozpustné zlúčeniny a tým bránia jeho vstrebávaniu do organizmu.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Vitajte v postapokalyptickom svete
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  5. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 414
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 150
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 820
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 072
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 950
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 946
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 143
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 603
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 509
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 360
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vitamíny a minerály

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Coca Cola, Fajčenie, Závislosť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Od soboty sa ulice vyprázdnia.
Premiér Igor Matovič.

Koronavírus: Slovensko má ďalších 19 úmrtí, Oravu a Bardejov čaká plošné testovanie(minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 117 obetí.

Ilustračné foto
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.