SME
Piatok, 29. máj, 2020 | Meniny má VilmaKrížovkyKrížovky

Aká je u nás skutočná hodnota starožitnosti?

„Starožitnosť je vec stará vekom a hodnotná svojou nenávratnosťou,“ hovorí zberateľ a starožitník Ing. VILIAM ŠIMEK. Možno ani nie je príliš odvážne tvrdiť, že práve vzťah zákazníka a starožitníka poukazuje na všeobecný tlak, vytvárajúci sa medzi ponukou


Starožitníctvo Galéria Antika Dorota v Bratislave FOTO SME - ĽUBOŠ PILC



a dopytom, ktorý oboch viac či menej približuje k objektívnej hodnote materiálu. Speňažovaním sa zhmotňuje umelecká hodnota starožitného predmetu. Čím je drahší, tým by mal byť vzácnejší.

Ako sa cítite v konkurencii starožitníkov?

„Konkurencia narástla a kvalitných starožitností je celkovo menej ako predtým. Mnohé sú nenávratne v zahraničí alebo u zberateľov z dôb pred rokom 1989. Zmenila sa aj klientela, o starožitnosti sa začali zaujímať solventní podnikatelia.“

Skryť Vypnúť reklamu

Za starožitníka sa nemožno ani vyučiť, ani ho vyštudovať. Kto sa môže stať starožitníkom?

„Začiatkom 90. rokov bolo všetko benevolentnejšie, takže aj starožitnostiam sa venovali rôzni ľudia. V zásade by starožitník mal spĺňať kritériá pre poskytovanie licencie na tento druh podnikania. Ešte stále existujú obchody, ktoré si dávajú titul starožitníctvo, a keď doň vojdete, sú to iba stariny. Ak sa opýtate na odborné veci, často vám nevedia kompetentne odpovedať.“

Aký je rozdiel medzi starožitnosťou a starinou?

„Jednoznačný. Stariny - „veteš“ - sú použité alebo zánovné staré spotrebné predmety bazárového typu. Nemajú umeleckú hodnotu a často to bývajú aj gýče. Keď je starý predmet vyhovujúci po technickej stránke, tiež sa zaradí medzi stariny. Ale napríklad slnečné hodiny sú špičkovou technickou záležitosťou a krásnou starožitnosťou.“

Skryť Vypnúť reklamu

Akú má kupujúci záruku, že ho neoklamú?

„Záleží na osobe starožitníka. Ak chce robiť iba biznis, nie je to podľa mňa správny starožitník. A čas ukáže, kedy sám skončí. Starožitnosti musí mať rád, aby vedel, akú majú pre človeka cenu. Je to predovšetkým koníček, ale nechať sa ním unášať, to tiež nie je ideálny prístup, lebo trpí obchod. Na druhej strane, v obchode človek predáva kvalitu a originalitu. Viem to oceniť a ako dlhoročný zberateľ sa ani netajím tým, že som si tak v minulosti privyrábal.“

Môže byť niekto zberateľom bez toho, aby predával?

„Ak niekto hovorí, že je len čistým zberateľom, nemusíte mu veriť. Byť dobrým zberateľom a sústrediť veľa kvalitných vecí je v prvom rade otázka osobného kumštu. V podstate je to jednoduchý vzorec: kúpim si zopár kúskov, zveľadím ich a časť z nich ponúknem na predaj či výmenu. Tak si zarobím na ďalšie, unikátnejšie kúsky. Z čoho by zbieral zberateľ, ktorý by nepredával? Myslím si, že by mal byť opatrný, ale aj primerane veľkorysý. Keď sa mu niečo páči, môže to oceniť aj finančne. Neexistuje ideálny, iba relatívny stav. Každý má svoju možnosť. Kupujúci nie je posledným článkom a keď sa sám do tejto pozície stavia, je to jeho problém. Pohybuje sa s obchodníkom v spoločnom kruhu a jeden bez druhého nemôžu fungovať. A to neplatí iba u starožitníkov.“

Skryť Vypnúť reklamu

Klasický typ zákazníka vo vašej brandži nefunguje?

„Keď je niekto nováčikom, aj keď zle kúpi, niečo sa tým naučí. Nikdy nemôže veľa stratiť alebo veľa získať. Je to duchovná záležitosť, kauzálny vzťah. Ak niekto obchoduje iba kvôli zisku, medzi ním a zákazníkom zákonite vzniknú trecie plochy. Vtedy môžete ľahko kúpiť namiesto originálu repliku.“

Na Západe sa obchoduje so starožitnosťami ako s iným tovarom. Ako je to u nás?

„Máme tu zákon ešte zo socializmu, nemôžeme starožitnosti vyvážať a byť tak konkurencieschopní. Nemáme asociáciu, nevytvárame tlak na zmenu zákona.“

Neuvažovali ste o založení asociácie?

„Je to náročná organizátorská práca a ja ako obchodník na to jednoducho nemám čas. Nemôžeme chcieť, aby iniciatíva vyšla z ministerstva kultúry. Mala by to byť neutrálna osoba s bohatou praxou. Možno u nás starožitníci zatiaľ necítia nedostatok rozletu, ja ho však pociťujem. Beriem to tak, že keď nie je možné starožitnosti vyvážať, tak sa o to nepokúšam. Ale bol by som rád, keby sa to zmenilo.“

Ako je to v Česku?

„Tam existuje asociácia už zopár rokov. Etablovala sa tu aukčná spoločnosť Dorotheum z Rakúska a niekoľko ďalších. Náš trh je malý. Nemôžeme sa hrať na nič svetové, ale ani sa zároveň podceňovať. Chce to čas, všetko musí dozrieť. Zatiaľ to je u nás obyčajne tak, že každý by každého chcel zmeniť. Začať treba od seba.“

Hovoríte o logických súvislostiach, tie sa však v konečnom dôsledku odrazia na cene starožitnosti, ktorá je vraj v Česku o polovicu nižšia.

„Nie je to vôbec pravda. Keď mám prehľad, starožitnosť môžem získať za dobrú cenu aj vo Viedni.“

Tí, čo to nevedia, majú smolu.

„Áno, ale môžu mať aj šťastie, ak sa to chcú naučiť. Aj ja som sa poučil, keď som niečo zle kúpil. Dlho som mal z niektorých zákazníkov akési výčitky svedomia. Dnes tomu tak nie je. Je zbytočné podrobne vysvetľovať každému, čo je starožitnosť a prečo toľko stojí. Aj keby som si zariadil informačnú kanceláriu, nepomohlo by to tomu, kto starožitnosti nevie a nechce mať rád. Predovšetkým tu musí byť obojstranná dôvera.“

Spotrebný starý predmet je starý vekom. Pri veciach nových sa apriori predpokladá kvalita. Ako je to so starožitnosťou?

„Keď k praktickým a technicky zdokonaleným predmetom pridáme také, ktoré existujú pre svoju krásu, interiér dostáva punc. Pre mňa je zdravá starožitnosť predmet, ktorý v sebe nesie vyššiu formu krásy, teda je umeleckým dielom. Neodsudzujem ľudí, ktorí sa obklopujú iba praktickými novými predmetmi. Súčasťou života sú však aj nepraktické veci. Pre každého je to niečo iné, a nemusí to mať vždy len materiálnu podobu.“

V čom teda spočíva hodnota starožitnosti?

„Keďže vládne zákon ponuky a dopytu, aj hodnota starožitnosti je veľmi relatívny pojem, tak ako je to pri akomkoľvek inom umeleckom diele. Obchodníci sa opierajú o svoju intuíciu a o odborné úsudky kunsthistorikov. Niekto to pochopí, iný sa urazí. A prečo môže byť starožitnosť taká drahá? Lebo ju napríklad starožitník zháňal pol života, trápil sa, chodil za ňou a urobil všetko preto, aby ju dostal. Investoval čas, navštevoval burzy, aukcie, nakupoval, mýlil sa.“

Keď príde zákazník a opýta sa, či je to replika alebo originál, čo mu poviete?

„Poviem mu pravdu. Na kópiu či repliku ho upozorním, a to by malo byť samozrejmosťou u každého starožitníka.“

Keď ste dobrý starožitník, tak repliku ani nemáte?

„V zásade by sa v jednom obchode nemali miešať repliky s originálnymi artefaktmi. Treba ich prípadne vyčleniť a označiť.“

Je dôležité, aby tu existovali okrem starožitností aj starinárstva, alebo je to jedno?

„Samozrejme, treba to diferencovať. Väčšina vecí, ktoré sa tu predávajú, sú stariny, nie starožitnosti.“

Kto by ich teda mal roztriediť?

„V súčasnosti by to mala byť vec erudovanosti a postoja každého obchodníka, ale keď sa niečo nebude páčiť štátu, nech sprísni podmienky licencie, nech kunsthistorici z múzeí posúdia hodnoty predávaných predmetov. Ako starožitník nemôžem upozorňovať na prácu iného starožitníka. Bolo by to nefér a išiel by som sám proti sebe. Myslím, že je to logické. Okrem toho necítim, že by sa ľudia príliš sťažovali. A keď sa nesťažujú, asi sú spokojní. Slogan „náž zákazník náš pán“ pre mňa už neplatí v takej forme, ako sem prenikol pred desiatimi rokmi. Skôr by som to obrátil. Keď som dokonalým pánom najprv sám sebe, potom si automaticky vážim aj druhých.“

EVA ANDREJČÁKOVÁ

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  2. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
  3. Rastislav Velič: Vďaka našej novej zmenke sme opäť priekopníkmi
  4. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  5. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  6. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  7. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  8. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  9. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  10. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  1. 5 užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  2. Ako vyberať AKU techniku?
  3. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  4. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  5. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  8. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  9. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  10. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 20 166
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 15 720
  3. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 14 370
  4. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 12 399
  5. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 10 739
  6. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 329
  7. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 220
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 732
  9. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 592
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 583
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Demonštrant nesie americkú vlajku vedľa horiacej budovy počas pokračujúcich protestov proti policajnému zásahu v americkom meste Minneapolis vo štvrtok 28. mája 2020.
Rozprávky SME

Čarodejná lampa (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Rozprávky SME | podcast
Komentár Petra Schutza

O dôvere a slniečkaroch

Ku konfliktu sa schyľuje medzi reprezentáciami ambícií a nostalgie.

Peter Schutz.
CYNICKÁ OBLUDA

Prečo zlyhali prognózy?

Ako mohli vládli analytici ešte nedávno aj v optimistických scenároch hovoriť o státisícoch nakazených a tisícoch mŕtvych?