SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Začínate behať? Vyhnite sa chybám

Stačí naozaj málo. Obuť sa, obliecť sa a vybehnúť. Beh je celosvetovo najpopulárnejšou formou pohybu a už roky zažíva veľký boom aj u nás.

Na začiatku sa chybám nevyhnete.Na začiatku sa chybám nevyhnete. (Zdroj: Fotolia - ilustračné)

Motivácia začínajúcich bežcov býva rôzna. Mnohí z nich sa rozbehnú, aby popracovali na štíhlejšej postave. Ďalší vnímajú beh ako príspevok k zdravému životnému štýlu. A iní majú radi výzvy. Prvá desiatka, polmaratón, maratón…

Mnoho začínajúcich bežcov sa nevyhne chybám. „Najčastejšie to býva príliš rýchle tempo, porovnávanie sa s ostatnými, priveľa oblečenia a sadnutie na lep predajcom bežeckej obuvi,“ vyratúva zakladateľ Bežeckej školy Miloš Škorpil.

Správne tempo behu

Bežcom začiatočníkom sa často stáva, že vybehnú tempom, ktoré ich za pár minút dostane do kolien, lebo sa im svaly zaplnia kyselinou mliečnou.

„Nielen začínajúci bežec by sa mal rozbehnúť tempom, ktoré je schopný úplne bez problémov udýchať. Týmto tempom by mal vládať bežať tak 10 - 15 minút a až potom zrýchliť, ale nie viac, než tak, aby bol stále schopný bežať a pre dych nespomaľovať,“ vysvetľuje Škorpil.

Na záverečných päť minút by mal zasa spomaliť, aby postupne vychladol a po prezlečení a umytí sa viac nepotil.

Porovnávanie sa s ostatnými je chybou, ktorej sa dopúšťajú aj ľudia, ktorí zavítajú do fitcentra. „Myslite na to, že tí, ktorých pri behu stretávate, už majú niečo odbehnuté, a teda už prekonali začiatočnícke chyby. Ak chcete behať ako oni, musíte byť trpezliví,“ zdôrazňuje český bežecký guru.

Ako sa obliecť a obuť

Nielen bežci a bežkyne majú tendenciu sa vonku príliš naobliekať. Medzi ľuďmi navyše panuje názor, že najrýchlejšie človek schudne, keď sa čo najviac vypotí.

„Mýlia si úbytok tuku s úbytkom tekutín. Problém je v tom, že keď sa pri behu veľa spotíte, budete mať tendenciu sa ochladzovať, pretože vám bude horúco. Pri ochladzovaní na vás uschne pot a práve toto je najčastejší dôvod prechladnutia,“ dodáva Škorpil.

Navyše pri tom ani neschudnete, pretože telo nemôže dýchať, zásobíme ho tak menším objemom kyslíka, spomaľujeme spaľovanie tukov. Na beh sa obliekame tak, aby sme – skôr než sa vonku rozbehneme - pociťovali mierny chlad

Najdrahšie bežecké topánky nie sú pre začínajúcich bežcov, upozorňuje ďalej skúsený bežec.

„Pri výbere bežecké topánky nechajte vyberať vlastné nohy, jednoducho si v obchode vyskúšajte čo najviac modelov od jednotlivých značiek a odíďte s tými, v ktorých sa vaše nohy cítia najlepšie. Také, v ktorých máte pocit, že topánky nebránia vašim chodidlám v tom, aby pracovali, ako keby šli alebo bežali bosé."

Nebojte sa, že z vás bude Rambo

Ak chcete behom zhodiť nejaké kilo, mali by ste dodržiavať tieto zásady.

Behajte pomaly, pravidelne a k tomu pridajte posilňovanie vlastným telom. Keď hovorím pomaly, mám na mysli tempo, ktoré ste schopní udýchať. Pravidelnosťou myslím 3 - 4 tréningy týždenne (ideálne je vybiehať obdeň).

Posilňovanie vlastným telom je dobré pre to, aby ste zapojili a tým budovali aj iné svalové skupiny ako na nohách, lebo svaly spaľujú tuk. Nemusíte mať však strach, že keď budete posilňovať, tak sa z vás stane Rambo. Akurát budete celkovo silní a pružní.

Ale pozor! S tým chudnutím to nie je až tak jednoduché. Ak človek dlhé roky nič nerobil a nadobudol značnú nadváhu, musí si uvedomiť, že kilogramy nepôjdu dolu tak rýchlo, ako by si predstavoval.

Navyše, keď začne behať a cvičiť, tak začne budovať svaly a svaly sú ťažšie ako tuk, takže sa tiež môže stať, že zo začiatku pôjde aj hmotnosť hore.

Keď chce človek dosiahnuť dobrú fyzickú kondíciu, mal by sa hýbať pravidelne. Treba zabudnúť na dopravné prostriedky. Kam môžete do pol hodiny prísť, dokráčajte. Chodievajte po schodoch, ale nezabúdajte na regeneráciu.

Pokiaľ ide o kondíciu, najväčšou chybou je, keď si ľudia myslia, že musia stále drieť. Tým však nedosiahnu dobrú kondíciu, ale len to, že sa zoderú, ochorejú a budú musieť začať odznova.

Miloš Škorpil

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. Päť chýb pri zateplení strechy
  4. Vitajte v postapokalyptickom svete
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  2. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Úprava osobného motorového vozidla
  5. Important information for Brazilians living in Slovakia
  6. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  7. Vitajte v postapokalyptickom svete
  8. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. Päť chýb pri zateplení strechy
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 30 179
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 16 539
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 320
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 540
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 814
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 707
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 620
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 364
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 169
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 160
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Cvičenie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu