SME
Streda, 3. jún, 2020 | Meniny má KarolínaKrížovkyKrížovky

Ako jesť tak, aby ste po jedle cítili prílev energie

V zimných mesiacoch si môžete chýbajúcu energiu doplniť správne zostaveným jedálničkom.

Dôležité je nie len čo jete, ale aj kedy.Dôležité je nie len čo jete, ale aj kedy. (Zdroj: Pixabay)

Jedlo je palivo pre telo, čo jeme vplýva na množstvo našej energie počas dňa. V temných jesenných a zimných dňoch by sa jej zišlo o niečo viac. Toto sú zásady, ktoré by vám mali zaistiť dostatok síl.

Vyvážené menu či desiata pozostávajú zo zmesi kvalitných sacharidov pre energiu, bielkovín a zdravých tukov pre výdrž.

Prečítajte si tiež: Oplatí sa vymeniť olivový olej za kokosový? Čítajte 

Nemeľte naprázdno

Uprednostnite pomaly stráviteľné sacharidy ako sú celozrnné produkty, ovocie, zelenina, napríklad fazuľa, na stabilnejšie dodávky energie.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nezáleží iba na tom čo jete, ale aj ako často. Ak jete každé tri až päť hodín, hladina cukru v krvi (zdroj energie) stúpa mierne a nedochádza k prudkým výkyvom.

Skryť Vypnúť reklamu

Priveľké pauzy bez jedla vedú k zúrivému hladu a prehnaným porciám. Pre telo znamenajú nadprácu a namiesto prílevu energie prichádza letargia.

Optimálne sú tri jedlá a v prípade, že medzi nimi je viac než päťhodinová medzera, vyplňte ju desiatou.

Prečítajte si tiež: Polovicu zdravého obeda má tvoriť zelenina Čítajte 

Vitamíny a energia

Vitamíny a minerály nie sú samy o sebe zdrojmi energie. Tá pochádza z kalórií (konkrétne v podobe glukózy) a spánku. Potraviny bohaté na živiny ale pomáhajú telu dobre fungovať a zúročiť čo najviac energie z prijatej potravy.

Etikety výživových doplnkov a energetických nápojov s obľubou deklarujú, že telo nabudia B vitamíny, obzvlášť B12. Je pravda, že B vitamíny hrajú zásadnú úlohu v zložitých biochemických procesoch, ktoré potravu premieňajú na energiu.

Nedostatok vitamínu môže ovplyvniť hladinu energie, no nadopovanie sa vitamínmi B nespôsobí prílev energie. Prebytočné vitamíny telo jednoducho vylúči močom.

Skryť Vypnúť reklamu

Potrebné množstvo vitamínu B sa do tela dopraví stravou. Osmička B vitamínov - tiamín (B1), riboflavín (B2), niacín (B3), kyselina pantotenická (B5), pyridoxín (B6), biotín (B7), B12 a kyselina listová - sa často nachádzajú v rovnakých jedlách.

Najbohatšie zdroje sú ryby, hydina, mäso, vajcia a mliečne výrobky. Vitamíny B obsahuje aj zelená listová zelenina, šošovica, fazuľa, hrach a obilniny.

Pridáva sa aj do viacerých cereálií či pečiva, zdrojom môžu byť aj kvasnice, s výnimkou pekárskeho droždia. Ak sa stravujete pestro, zrejme máte B vitamínov dostatok.

Keďže vitamín B12 sa nachádza iba v živočíšnych výrobkoch, vegáni si ho dopĺňajú buď preparátmi alebo potravinami, ktoré sú vitamínom obohatené.

Prečítajte si tiež: Mýty o cholesterole, je dobrý a zlý Čítajte 

Spánok ako zdroj síl

Pravidelný a dostatočný spánok pomáha udržiavať zdravé návyky a naopak, zdravé stravovacie návyky dokážu zlepšiť kvalitu spánku.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak ste unavení, narastá šanca, že sa povzbudíte kofeínom alebo cukrom. Uzatvára sa tak cyklus únavy, keďže sa vám bude horšie zaspávať.

Existujú však potraviny a nápoje, ktoré spánku prospievajú:

  • Ryby (najmä losos, platesa a tuniak), banány a cícer sú bohaté na vitamín B6. Telo ho potrebuje na výrobu melatonínu, takzvaného spánkového hormónu.
  • Višňová šťava taktiež pomáha zvyšovať hladinu melatonínu. Nemala by obsahovať prímesi iného ovocia ani sladidlá.
  • Jogurt a kel. Problémy so spánkom spôsobuje aj nedostatok vápnika. K optimálnej hladine napomôžu mliečne produkty a listová zelenina.
  • Obilniny, orechy a semená, tmavá listová zelenina, fazuľa a ryby. Potraviny bohaté na horčík napomáhajú pokojnému a nerušenému spánku.

Ak sa v posteli zvyknete prevaľovať, na vine môžu byť niektoré stravovacie návyky. O spánok vás môžu oberať:

  • Kofeín. Vyhnite sa káve a iným zdrojom kofeínu aspoň štyri až šesť hodín pred spaním. Vaša kofeínová tolerancia sa popoludní môže líšiť.
  • Alkohol. Pohárik na ľahšie zaspávanie je mýtus. Alkohol po niekoľkých hodinách začína pôsobiť povzbudzujúco a môže viesť k častejšiemu budeniu. Pite s mierou a najneskôr tri hodiny pred spaním.
  • Jedenie v noci. Ak si musíte dopriať neskorú večeru, mala by byť ľahká a bez jedál, ktoré sú pre vaše zažívanie náročné. Ideálne je večerať najneskôr tri hodiny pred spaním. Ak nechcete ísť spať nalačno, zvoľte si malé, na sacharidy bohaté občerstvenie, ktoré vám uľahčí zaspávanie.

Text pôvodne vyšiel v The Washington Post.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  2. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  3. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  4. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  5. Aj použitý kuchynský olej môžete separovať
  6. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  8. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  9. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  10. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  1. Členovia ASINS vrátili za rok 2019 do ekonomiky 113 mil. Eur
  2. Ako aktualizovať autonavigáciu Mio?
  3. Predáva top mäso, varuje pred reťazcami, kvalitu hľadá na farme
  4. Ružinovská poliklinika otvorila unikátne oddelenie
  5. Päť užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  6. Našli sme budúcnosť hliníka. Je v Spišských Vlachoch
  7. Unikátna novinka už aj v Prievidzi
  8. Čo robiť, keď majú deti strach? Vyskúšajte tieto tipy
  9. Sloboda v stavebníctve
  10. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami
  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 33 819
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 16 530
  3. Viac než polovica Slovákov sa chystá dovolenkovať za hranicami 11 004
  4. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 10 896
  5. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 9 741
  6. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 9 223
  7. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 9 145
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 8 787
  9. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 8 738
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 8 644
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: Pribudli tri nové prípady, uvoľňujú sa ďalšie opatrenia (minúta po minúte)

Slovensko eviduje spolu 1525 nakazených novým koronavírusom SARS-CoV-2. Z ochorenia COVID-19 sa dosiaľ vyliečilo 1375 ľudí.

Majiteľ Iron Gym Tomáš Lupták dezinfikuje športové náradie vo fitnescentre v mestskej časti Karlova Ves v Bratislave.
O finančníkovi Jeffreym Epsteinovi je dokumentárny seriál Filthy Rich.
Dnes píše Michal Vajdička

Kultúra nepotrebuje oDrobiny

Máme na našej strane ekonomické argumenty. Napriek tomu si Slovensko ide svoje.

Michal Vajdička.
Robert Kaliňák a Alexander Nejedlý na archívnej fotografii z roku 2016.