SME
Pondelok, 27. september, 2021 | Meniny má CypriánKrížovkyKrížovky

Ako jesť tak, aby ste po jedle cítili prílev energie

V zimných mesiacoch si môžete chýbajúcu energiu doplniť správne zostaveným jedálničkom.

Dôležité je nie len čo jete, ale aj kedy.Dôležité je nie len čo jete, ale aj kedy. (Zdroj: Pixabay)

Jedlo je palivo pre telo, čo jeme vplýva na množstvo našej energie počas dňa. V temných jesenných a zimných dňoch by sa jej zišlo o niečo viac. Toto sú zásady, ktoré by vám mali zaistiť dostatok síl.

Vyvážené menu či desiata pozostávajú zo zmesi kvalitných sacharidov pre energiu, bielkovín a zdravých tukov pre výdrž.

Prečítajte si tiež: Oplatí sa vymeniť olivový olej za kokosový? Čítajte 

Nemeľte naprázdno

Uprednostnite pomaly stráviteľné sacharidy ako sú celozrnné produkty, ovocie, zelenina, napríklad fazuľa, na stabilnejšie dodávky energie.

Nezáleží iba na tom čo jete, ale aj ako často. Ak jete každé tri až päť hodín, hladina cukru v krvi (zdroj energie) stúpa mierne a nedochádza k prudkým výkyvom.

Skryť Vypnúť reklamu

Priveľké pauzy bez jedla vedú k zúrivému hladu a prehnaným porciám. Pre telo znamenajú nadprácu a namiesto prílevu energie prichádza letargia.

Optimálne sú tri jedlá a v prípade, že medzi nimi je viac než päťhodinová medzera, vyplňte ju desiatou.

Prečítajte si tiež: Polovicu zdravého obeda má tvoriť zelenina Čítajte 

Vitamíny a energia

Vitamíny a minerály nie sú samy o sebe zdrojmi energie. Tá pochádza z kalórií (konkrétne v podobe glukózy) a spánku. Potraviny bohaté na živiny ale pomáhajú telu dobre fungovať a zúročiť čo najviac energie z prijatej potravy.

Etikety výživových doplnkov a energetických nápojov s obľubou deklarujú, že telo nabudia B vitamíny, obzvlášť B12. Je pravda, že B vitamíny hrajú zásadnú úlohu v zložitých biochemických procesoch, ktoré potravu premieňajú na energiu.

Nedostatok vitamínu môže ovplyvniť hladinu energie, no nadopovanie sa vitamínmi B nespôsobí prílev energie. Prebytočné vitamíny telo jednoducho vylúči močom.

Skryť Vypnúť reklamu

Potrebné množstvo vitamínu B sa do tela dopraví stravou. Osmička B vitamínov - tiamín (B1), riboflavín (B2), niacín (B3), kyselina pantotenická (B5), pyridoxín (B6), biotín (B7), B12 a kyselina listová - sa často nachádzajú v rovnakých jedlách.

Najbohatšie zdroje sú ryby, hydina, mäso, vajcia a mliečne výrobky. Vitamíny B obsahuje aj zelená listová zelenina, šošovica, fazuľa, hrach a obilniny.

Pridáva sa aj do viacerých cereálií či pečiva, zdrojom môžu byť aj kvasnice, s výnimkou pekárskeho droždia. Ak sa stravujete pestro, zrejme máte B vitamínov dostatok.

Keďže vitamín B12 sa nachádza iba v živočíšnych výrobkoch, vegáni si ho dopĺňajú buď preparátmi alebo potravinami, ktoré sú vitamínom obohatené.

Prečítajte si tiež: Mýty o cholesterole, je dobrý a zlý Čítajte 

Spánok ako zdroj síl

Pravidelný a dostatočný spánok pomáha udržiavať zdravé návyky a naopak, zdravé stravovacie návyky dokážu zlepšiť kvalitu spánku.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak ste unavení, narastá šanca, že sa povzbudíte kofeínom alebo cukrom. Uzatvára sa tak cyklus únavy, keďže sa vám bude horšie zaspávať.

Existujú však potraviny a nápoje, ktoré spánku prospievajú:

  • Ryby (najmä losos, platesa a tuniak), banány a cícer sú bohaté na vitamín B6. Telo ho potrebuje na výrobu melatonínu, takzvaného spánkového hormónu.
  • Višňová šťava taktiež pomáha zvyšovať hladinu melatonínu. Nemala by obsahovať prímesi iného ovocia ani sladidlá.
  • Jogurt a kel. Problémy so spánkom spôsobuje aj nedostatok vápnika. K optimálnej hladine napomôžu mliečne produkty a listová zelenina.
  • Obilniny, orechy a semená, tmavá listová zelenina, fazuľa a ryby. Potraviny bohaté na horčík napomáhajú pokojnému a nerušenému spánku.

Ak sa v posteli zvyknete prevaľovať, na vine môžu byť niektoré stravovacie návyky. O spánok vás môžu oberať:

  • Kofeín. Vyhnite sa káve a iným zdrojom kofeínu aspoň štyri až šesť hodín pred spaním. Vaša kofeínová tolerancia sa popoludní môže líšiť.
  • Alkohol. Pohárik na ľahšie zaspávanie je mýtus. Alkohol po niekoľkých hodinách začína pôsobiť povzbudzujúco a môže viesť k častejšiemu budeniu. Pite s mierou a najneskôr tri hodiny pred spaním.
  • Jedenie v noci. Ak si musíte dopriať neskorú večeru, mala by byť ľahká a bez jedál, ktoré sú pre vaše zažívanie náročné. Ideálne je večerať najneskôr tri hodiny pred spaním. Ak nechcete ísť spať nalačno, zvoľte si malé, na sacharidy bohaté občerstvenie, ktoré vám uľahčí zaspávanie.

Text pôvodne vyšiel v The Washington Post.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  2. Varujú pred púštnymi búrkami v Dubaji
  3. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  4. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  5. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov
  6. Od legendárneho trhoviska po hanbu Bratislavy. Ako sa menilo Trnavské mýto?
  7. Potrebujeme poďakovať vzorom. Preto rozbiehame novú biznis cenu
  8. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  9. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Vydajte sa po stopách kvalitnej kávy
  2. Orange má najkvalitnejšiu mobilnú sieť na Slovensku i v Európe
  3. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  4. "Vzrušenie, nadšenie a radosť" tvrdí DJ Milan Lieskovský
  5. Žabka rýchlo expanduje na západe Slovenska
  6. Divočina na ceste: ako postupovať, ak v noci zrazíte zviera?
  7. 30 000 eur pre tých, ktorí chcú zlepšiť život vo svojej komunite
  8. Kuriéra nezastavili ani preteky. S dodávkou prešiel rely
  9. Termming vo Veľkých Kapušanoch modernizuje tepelné hospodárstvo
  10. Slováci prepadli SENCORMÁNII a hľadajú najstarší spotrebič
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 7 058
  2. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 6 250
  3. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 5 338
  4. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 4 783
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 751
  6. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem 4 111
  7. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy? 3 437
  8. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 380
  9. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 024
  10. Trnavské mýto: Od centrálneho trhoviska ku kongresovej sále 2 760
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Do nemocníc treba prinajmenšom respirátor. Test nezriedka potrebujú aj zaočkovaní.

Dĺžka návštev sa pohybuje od 15 do 30 minút.


17 h
Zdravotný pracovník vkladá tyčinku do tuby po odobratí vzorky na PCR test na ochorenie Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 408-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 596 obetí.


a 4 ďalší 11 h
Nataša Holinová

List z Generálnej prokuratúry je ďalší hlúpy krok a komunikačný prešľap.


19 h
Skryť Zatvoriť reklamu