SME
Piatok, 23. október, 2020 | Meniny má AlojziaKrížovkyKrížovky

Ako jesť tak, aby ste po jedle cítili prílev energie

V zimných mesiacoch si môžete chýbajúcu energiu doplniť správne zostaveným jedálničkom.

Dôležité je nie len čo jete, ale aj kedy.Dôležité je nie len čo jete, ale aj kedy. (Zdroj: Pixabay)

Jedlo je palivo pre telo, čo jeme vplýva na množstvo našej energie počas dňa. V temných jesenných a zimných dňoch by sa jej zišlo o niečo viac. Toto sú zásady, ktoré by vám mali zaistiť dostatok síl.

Vyvážené menu či desiata pozostávajú zo zmesi kvalitných sacharidov pre energiu, bielkovín a zdravých tukov pre výdrž.

Prečítajte si tiež: Oplatí sa vymeniť olivový olej za kokosový? Čítajte 

Nemeľte naprázdno

Uprednostnite pomaly stráviteľné sacharidy ako sú celozrnné produkty, ovocie, zelenina, napríklad fazuľa, na stabilnejšie dodávky energie.

Nezáleží iba na tom čo jete, ale aj ako často. Ak jete každé tri až päť hodín, hladina cukru v krvi (zdroj energie) stúpa mierne a nedochádza k prudkým výkyvom.

Skryť Vypnúť reklamu

Priveľké pauzy bez jedla vedú k zúrivému hladu a prehnaným porciám. Pre telo znamenajú nadprácu a namiesto prílevu energie prichádza letargia.

Optimálne sú tri jedlá a v prípade, že medzi nimi je viac než päťhodinová medzera, vyplňte ju desiatou.

Prečítajte si tiež: Polovicu zdravého obeda má tvoriť zelenina Čítajte 

Vitamíny a energia

Vitamíny a minerály nie sú samy o sebe zdrojmi energie. Tá pochádza z kalórií (konkrétne v podobe glukózy) a spánku. Potraviny bohaté na živiny ale pomáhajú telu dobre fungovať a zúročiť čo najviac energie z prijatej potravy.

Etikety výživových doplnkov a energetických nápojov s obľubou deklarujú, že telo nabudia B vitamíny, obzvlášť B12. Je pravda, že B vitamíny hrajú zásadnú úlohu v zložitých biochemických procesoch, ktoré potravu premieňajú na energiu.

Nedostatok vitamínu môže ovplyvniť hladinu energie, no nadopovanie sa vitamínmi B nespôsobí prílev energie. Prebytočné vitamíny telo jednoducho vylúči močom.

Skryť Vypnúť reklamu

Potrebné množstvo vitamínu B sa do tela dopraví stravou. Osmička B vitamínov - tiamín (B1), riboflavín (B2), niacín (B3), kyselina pantotenická (B5), pyridoxín (B6), biotín (B7), B12 a kyselina listová - sa často nachádzajú v rovnakých jedlách.

Najbohatšie zdroje sú ryby, hydina, mäso, vajcia a mliečne výrobky. Vitamíny B obsahuje aj zelená listová zelenina, šošovica, fazuľa, hrach a obilniny.

Pridáva sa aj do viacerých cereálií či pečiva, zdrojom môžu byť aj kvasnice, s výnimkou pekárskeho droždia. Ak sa stravujete pestro, zrejme máte B vitamínov dostatok.

Keďže vitamín B12 sa nachádza iba v živočíšnych výrobkoch, vegáni si ho dopĺňajú buď preparátmi alebo potravinami, ktoré sú vitamínom obohatené.

Prečítajte si tiež: Mýty o cholesterole, je dobrý a zlý Čítajte 

Spánok ako zdroj síl

Pravidelný a dostatočný spánok pomáha udržiavať zdravé návyky a naopak, zdravé stravovacie návyky dokážu zlepšiť kvalitu spánku.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak ste unavení, narastá šanca, že sa povzbudíte kofeínom alebo cukrom. Uzatvára sa tak cyklus únavy, keďže sa vám bude horšie zaspávať.

Existujú však potraviny a nápoje, ktoré spánku prospievajú:

  • Ryby (najmä losos, platesa a tuniak), banány a cícer sú bohaté na vitamín B6. Telo ho potrebuje na výrobu melatonínu, takzvaného spánkového hormónu.
  • Višňová šťava taktiež pomáha zvyšovať hladinu melatonínu. Nemala by obsahovať prímesi iného ovocia ani sladidlá.
  • Jogurt a kel. Problémy so spánkom spôsobuje aj nedostatok vápnika. K optimálnej hladine napomôžu mliečne produkty a listová zelenina.
  • Obilniny, orechy a semená, tmavá listová zelenina, fazuľa a ryby. Potraviny bohaté na horčík napomáhajú pokojnému a nerušenému spánku.

Ak sa v posteli zvyknete prevaľovať, na vine môžu byť niektoré stravovacie návyky. O spánok vás môžu oberať:

  • Kofeín. Vyhnite sa káve a iným zdrojom kofeínu aspoň štyri až šesť hodín pred spaním. Vaša kofeínová tolerancia sa popoludní môže líšiť.
  • Alkohol. Pohárik na ľahšie zaspávanie je mýtus. Alkohol po niekoľkých hodinách začína pôsobiť povzbudzujúco a môže viesť k častejšiemu budeniu. Pite s mierou a najneskôr tri hodiny pred spaním.
  • Jedenie v noci. Ak si musíte dopriať neskorú večeru, mala by byť ľahká a bez jedál, ktoré sú pre vaše zažívanie náročné. Ideálne je večerať najneskôr tri hodiny pred spaním. Ak nechcete ísť spať nalačno, zvoľte si malé, na sacharidy bohaté občerstvenie, ktoré vám uľahčí zaspávanie.

Text pôvodne vyšiel v The Washington Post.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  5. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  6. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Úprava osobného motorového vozidla
  9. Important information for Brazilians living in Slovakia
  10. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  1. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 480
  2. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 16 125
  3. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 12 834
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 107
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 948
  6. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 10 895
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 136
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 601
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 506
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 354
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.

Koronavírus: Slovensko má ďalších 19 úmrtí, Oravu a Bardejov čaká plošné testovanie(minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 33 602. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 117 obetí.

Ilustračné foto
Dobré ráno

Dobré ráno: Špeciálny prokurátor Kováčik defacto skončil

Slovenská justícia sa otriasa v základoch.

Podcast Dobré Ráno.
Minister financií Eduard Heger na tlačovej konferencii o národnom reformnom pláne.