Je domáca zelenina lepšia?

Už dávno je jasné, že to, čo zjeme, môže mať veľmi negatívny, ale aj pozitívny vplyv na ľudský organizmus.

Často však ani netušíme, aké zázračné vlastnosti skrývajú tie najjednoduchšie plodiny. Domáce druhy zeleniny a ovocia obsahujú dokonca viac ochranných látok proti rakovine ako exotické. Podľa niektorých odborníkov sú totiž ochranné látky častejšie práve v tých druhoch plodín, ktoré rastú v oblastiach chudobnejších na slnko. Osobitne bohatý na protirakovinové faktory je ružičkový kel, kapusta, karfiol, cesnak, rajčiny a jačmeň.

CIBUĽA

Účinky: Allicín zmenšuje riziko artériosklerózy a trombózy a posilňuje imunitný systém. Éterické oleje brzdia zápalové procesy a uvoľňujú hlien. Iba červené a žlté odrody obsahuju zlúčeniny, ktoré zmenšujú riziko vzniku nádorových ochorení a majú protizápalové účinky. Švajčiarski výskumníci zistili, že je výbornou prevenciou proti osteoporóze. Obsahuje veľa zinku potrebného na stavbu kostí, vitamíny B, C, A i E.

Koľko jej potrebujeme? Čím viac, tým lepšie. Odporúča sa jesť surová. Musí sa jesť len čerstvá, pretože po rozkrojení sa po 24 hodinách stáva toxickou. Výskumy odporúčajú zjesť denne 60 g.

PARADAJKY

Účinky: Povzbudzujú apetít a zažívanie, brzdia rast choroboplodných baktérií v črevnom trakte. Kálium znižuje krvný tlak. Okrem srdcovo-cievnych chorôb pomáha pri liečení rôznych porúch trávenia. Slúži ako odvodňovací prostriedok. Paradajky obsahujú antioxidanty, možstvo vítamínu E, vitamín C a betakarotén.

Koľko denne? Jedzte ľubovoľne. Aj paradajkový pretlak je bohatý na karotény a vitamín E. Jeden pohár pretlaku chráni pred rozličnými ochoreniami, najmä pred prechladnutím. Preventívne pite 1 pohár paradajkovej šťavy 3x denne počas 3-4 týždňov.

BROKOLICA

Účinky: Aktivizuje látkovú výmenu, zlepšuje prácu srdca, svalov a nervov. Znižuje riziko vzniku rakoviny. Má vysoký obsah antioxidačného betakaroténu a vitamínov C a E. Je bohatým zdrojom kyseliny listovej a železa.

Koľko jej máme zjesť? Jedzte raz týždenne 20 dekagramov povarenej brokolice s cesnakom. Asi 1-3 dávky brokolice po 170 g týždenne môžu výrazne znížiť riziko rakoviny. Brokolica znižuje vstrebávanie jódu, preto ľudia, ktorí jedia brokolicu viac ako 2-3-krát týždenne, by mali konzumovať potraviny s vyšším obsahom jódu.

REĎKOVKA

Účinky: Pomáha pri prevencii rakovinových ochorení. Éterické oleje podporujú tvorbu žlče a urýchľujú zažívací proces. Používa sa pri liečení ochorení žlčníka, žalúdka a priedušiek. Obsahuje vitamíny C a B.

Koľko jej máme zjesť? Aspoň 1-2 kg ročne.

ŠPENÁT

Účinky: Betakarotén a vitamín E zachytávajú voľné radikály. Kálium znižuje krvný tlak a magnézium pôsobí proti svalovým kŕčom. Môže ochrániť pred degeneráciou zraku. Je užitočným zdrojom železa.

Koľko ho máme zjesť? 200 g pokrýva polovicu dennej potreby kália. Mrazený špenát uchováva viac živín ako zvädnutý čerstvý. Konzervovaný špenát si udržiava podstatné množstvo živín okrem kyseliny listovej. Ľudia postihnutí dnou, alebo tí, čo majú obličkové kamene, by sa mali špenátu vyhýbať pre jeho vysoký obsah oxalátov.

CESNAK

Účinky: Povzbudzuje imunitné bunky k rýchlejšiemu deleniu a väčšej aktivite. Má protibakteriálne účinky a po stáročia sa využíva ako liek proti nádche, pri zapálenom hrdle, kašli a dýchacích ťažkostiach. Napomáha vykašliavanie. Znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Podporuje voľný prietok krvi. Znižuje vysoký krvný tlak. Znižuje hladinu cukru v krvi. Má vysoký obsah vitamínu A, B1, B2 a C.

Koľko ho máme zjesť? Aspoň jeden strúčik denne. Účinok 1-2 strúčikov cesnaku denne na zdravotný stav srdca je zjavný po niekoľkých týždňoch.

(uj, www.byliny.sk)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  4. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  5. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  6. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  7. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  10. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  1. Tip na výlet: Romantický zámoček a červené víno v Maďarsku
  2. Superbaktéria zatvorila časť nemocnice, lieky na ňu nie sú
  3. Ako dobre poznáte tieto svetové ikonické značky?
  4. S mobil bankingom nosíte banku vo vrecku
  5. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť?
  6. Deti z Kľušova už vedia zachraňovať životy
  7. Vyberáme správny názov firmy
  8. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  9. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  10. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  1. Slovákom na účtoch leží 17 miliárd. Ako ich zhodnotiť? 21 775
  2. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 137
  3. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 16 680
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 11 942
  5. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 10 667
  6. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 8 001
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 5 664
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 5 289
  9. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 764
  10. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka! 3 571

Hlavné správy zo Sme.sk

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico prosíka Lajčáka... a potom ho zrazu zostrelí

Fico sa pridal ku konšpirátorom.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Danko škodí – lebo môže

Pri oslabenom Smere sa rozlieva ako jed.

Neprehliadnite tiež