SME
Streda, 29. jún, 2022 | Meniny má Peter, Pavol, Petra

Ako čo najpohodlnejšie nabehnúť na ozdravujúcu stravu?

V bežnom živote sa mojim pacientom osvedčil takýto postup stravovania. Hoci vyzerá na prvý pohľad príliš zložitý a náročný na čas, pri troške pevnej vôle si ho môžu osvojiť aj príliš zamestnaní ľudia:


Surové ovocie si dožičme každý deň počas predpoludnia 2- až 4-krát, vždy keď sme hladní. ILUSTRAČNÉ FOTO - ARCHÍV SME



Ráno prijímame najprv tekutiny. Je prospešné zvyknúť si na šalviový čaj, ktorý podporuje a posilňuje činnosť pečene. V ranných a predpoludňajších hodinách sa naše telo očisťuje od odpadových látok. Ak chceme urobiť čosi naozaj dôležité pre svoje zdravie, tak 10 - 15 minút po čaji vypijeme pohár zeleninovej šťavy. Tekutiny pijeme po hltoch. Ak máme ráno málo času, šťavu si môžeme vziať aj do práce, najlepšie vo fľaši z tmavého skla. Po šťave si urobíme opäť malú prestávku a keď pocítime hlad, zjeme prvé jedlo - surové ovocie. Surové ovocie jeme počas predpoludnia 2- až 4-krát, vždy keď sme hladní. Medzi 11. - 12. hodinou, aspoň pol hodiny po konzumácii posledného ovocia, zjeme 2 - 3 polievkové lyžice olejnatých semien alebo 5 - 8 vlašských orechov. Denná dávka je 30 - 60 g. Každý deň zjeme 2 - 3 orechy para (maximálne 6 kusov).

Orechy a olejnaté semená sa trávia pomerne dlho, 6 - 8 hodín, preto ich po 14. hodine už nejeme. Po orechoch budeme 1,5 - 2 hodiny príjemne nasýtení, takže nemusíme nič jesť.

Počas predpoludnia vypijeme aspoň jeden pohár slabého čaju alebo vody s trochou citrónovej šťavy. Ak sme predpoludním hladní, dajme si najprv 1 - 2 dcl tekutín, o 10 minút už môžeme zjesť ovocie. Ak máme možnosť, pred obedom vypijeme 1 - 2 dcl čerstvej zeleninovej šťavy - najmä pacienti s dlhotrvajúcimi chorobami. Po 15 - 20 minútach si dožičíme hlavný chod - veľký tanier zeleninového šalátu, aby sme sa príjemne nasýtili. Pol hodinu po šaláte si môžeme dať prvé varené jedlo. Zásada je vždy zjesť najprv surové jedlo a až po prestávke na dosýtenie zjesť tepelne spracované jedlo, ktorého by malo byť aspoň o polovicu menej ako šalátu.

Keď vyhladneme v popoludňajších hodinách, dožičíme si ovocie, alebo zjeme porciu šalátu, ktorá nám zostala od obeda. Opäť nezabudneme na tekutiny. Večeru pripravíme podobne ako obed. Ak je to možné alebo potrebné zo zdravotných dôvodov, pripravíme si 2 dcl čerstvej zeleninovej šťavy. O 20 minút, alebo keď pocítime hlad, zjeme najprv surový šalát alebo čerstvú zeleninu, po prestávke, keď máme naozaj chuť na ďalšie jedlo, zjeme ešte doplnok večere, ľahké varené jedlo, ktoré môžeme nahradiť polovicou šálky mrazenej kukurice alebo hrášku, namočenej a ochutenej pohánky alebo tromi lyžicami naklíčeného obilia. Ak neskôr večer pocítime hlad, zaženieme ho surovým ovocím.

Takáto jednoduchá strava by sa asi mnohým nepáčila, aspoň nie natrvalo. Možno by však stálo za uváženie, keby sme sa naučili pred každým vareným jedlom zjesť niečo surové - ovocie alebo zeleninu.

KONTAKT

Ak sa chcete pripojiť, zavolajte do poradne Školy verejného zdravia každý pondelok, stredu a piatok od 20. do 21.30 hodiny. Poradňa je bezplatná. Telefónne číslo: 02 / 45 92 43 19.

Adresa: Škola verejného zdravia, Dorastová poliklinika, Vajnorská 40, 832 63 Bratislava. MUDr. Mária Fulová vám poradí, ako sa máte stravovať, čoho sa máte vyvarovať. Nejde o žiadny zázrak ani liečenie po telefóne či na diaľku, sú to biologické metódy, ktoré sú dostupné každému. Už za krátky čas zistíte, že váš zdravotný stav sa zlepšil. Presvedčíte sa, že medikamentózna liečba je naozaj určená pre tých, ktorí za svoje ochorenie nemôžu, pretože ho získali bez vlastného pričinenia. Budeme pozorne sledovať, ako sa vám darí a pravidelne uverejňovať vaše úspechy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Plyn v doprave môže byť medzičlánkom k nízkoemisnej budúcnosti
  2. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  3. Večer stál chlieb dvojnásobok ako ráno. Ako hyperinflácia pripravila ľudí o úspory?
  4. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  5. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  6. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  7. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  8. Danube InGrid zvyšuje energetickú stabilitu aj v Bratislave
  1. Študenti spoznali nové výrobné trendy v Schaeffler Skalica
  2. Špičková starostlivosť aj pre detských pacientov
  3. Na čo nezabudnúť, ak plánujete na leto malé i väčšie výlety
  4. Leto v Čechách a na Morave: Tipy na výlety v susednej krajine
  5. Spoločnosť Mars inšpiruje: Lepší svet pre domácich miláčikov
  6. Slovenské oplátky ocenil aj svet. Receptúru pozná jeden človek
  7. Modernizácia VÚSCH rozšíri a skvalitní zdravotnú starostlivosť
  8. Danube InGrid zvyšuje stabilitu elektrizačnej sústavy
  1. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 11 200
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 8 351
  3. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 5 441
  4. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 950
  5. Čítajte odomknuté články na mobile, počítači a aj v tablete 3 745
  6. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 3 148
  7. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 1 833
  8. ČSOB hľadá zamestnancov: Skvelá kampaň, chystajte životopis! 1 191
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalá štátna tajomníčka Monika Jankovská.

Trnavský súd zatiaľ nepovedal, či ju bude súdiť napriek zlej psychike.


7 h
Súkromné lietadlo od spoločnosti Wheels Up

Je to efekt pandémie, šéfovia si presadili luxusnú formu cestovania.


7 h
Notre Dame má obklopovať zeleň.

Katedrálu chcú verejnosti opätovne sprístupniť o dva roky.


3 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


49m
SkryťZatvoriť reklamu