SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Na čom variť, piecť, vyprážať: na oleji či masti?

Jedného dňa čítame, že zdravší je margarín, potom zas odporúčanie uprednostňovať maslo. Na čom variť, piecť, vyprážať? Kedy je vhodný olej, margaríny, maslo či masť? Čo si dať do šalátu, na čom urobiť zápražku do polievky, čo do tortového cesta, aby ...


Na vyprážanie určite nepoužívajte ani stopercentné stužené tuky. FOTO - ARCHÍV



Jedného dňa čítame, že zdravší je margarín, potom zas odporúčanie uprednostňovať maslo. Na čom variť, piecť, vyprážať? Kedy je vhodný olej, margaríny, maslo či masť? Čo si dať do šalátu, na čom urobiť zápražku do polievky, čo do tortového cesta, aby nám to neuškodilo a bolo to aj zdravé? Odborníci na výživu radia sledovať zloženie na obaloch, kým si vložíme olej či margarín do košíka. Ideálne potraviny, vhodné pre každého, však neexistujú. Niektorí ľudia by mali jesť skôr maslo, iní by sa mu mali vyhnúť na sto honov. Ak sa neviete rozhodnúť, trochu vám pomôžeme.

Čím natierať?

Maslo

Obsahuje prirodzené vitamíny D a E. Obsahuje však aj vyše 82 percent tuku, v tom prevažne nasýtených mastných kyselín, ako aj pomerne vysoké množstvá cholesterolu a sodíka.

Rada lekárov:

Ak máte problémy s krvným obehom, nemali by ste jesť viac ako lyžičku masla denne.

Margarín

Vyrába sa z rastlinných olejov a živočíšnych tukov. Obsahuje syntetické vitamíny E a A, ako aj cenné nenasýtené mastné kyseliny, ktoré sa v masle nenachádzajú.

Rada lekárov:

Obsahuje však aj konzervačné látky, ktoré ničia užitočnú mikroflóru v črevách. Margarín by sme nemali podávať deťom a mali by sme sa mu vyhnúť v prípade, že máme tráviace ťažkosti.

Na čom vyprážať?

Rastlinné oleje

Na rozdiel od živočíšnych tukov masti a masla neobsahujú cholesterol ani ťažko stráviteľné nasýtené mastné kyseliny. Rastlinné oleje sú zdrojom vitamínu E, uľahčujú vstrebávanie vitamínov A, D, E a K, ktoré sú rozpustné v tukoch.

Rada lekárov:

Pri teplote potrebnej na vyprážanie sa oleje štiepia a vylučujú rakovinotvorné voľné radikály. Preto nie sú vhodné na opakované vyprážanie. Na vyprážanie určite nepoužívajte ani stopercentné stužené tuky.

Chemik a potravinár Ing. Štefan Schmidt radí, že repkový olej je vhodnejší pre studenú kuchyňu, nie na fritovanie či vyprážanie.

Z olejov je na vyprážanie a fritovanie najvhodnejší olej, ktorý to má v názve. Má totiž podobné zloženie ako olivový, dominuje v ňom kyselina olejová.

Masť

Je v nej desaťkrát menej nenasýtených mastných kyselín ako napríklad v slnečnicovom oleji, ale zato trikrát viac nasýtených mastných kyselín. Energetická hodnota masti a oleja je podobná.

Potravinárka Ing. Salková sa priznáva, že ak vypráža, jedine na masti. "Masť nezavrhujeme. Obsahuje až 40 percent kyseliny olejovej, ktorú obsahuje olivový olej."

Rada lekárov:

Nepoužívajte masť v žiadnej podobe, ak máte sklony k skleróze. Obsahuje totiž veľa cholesterolu - až 95 mg na 100 gramov.

Čo radšej nepoužívať?

Stopercentné stužené tuky

Pri stužovaní tekutých olejov na tuhý tuk dochádza k priestorovým zmenám v molekulách mastných kyselín - vznikajú transmastné kyseliny. Na výrobkoch však informácie o tom, že obsahujú tieto látky, väčšinou chýbajú.

Rada lekárov:

Rozhodne sa však vyhýbajte polotovarom a potravinám, ktoré obsahujú čiastočne stužené a stužené pokrmové tuky, pretože obsah transmastných kyselín je v týchto prípadoch zvlášť vysoký. Tieto lacné tuky sú vo všetkých keksoch, napolitánkach, lacnejších čokoládach, pečive.

Ak si kupujete hranolčeky a vyprážané jedlá, je dobré mať na pamäti, že môžu byť pripravované práve na takýchto najlacnejších hydrogénovaných tukoch. (uj)

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 34 621
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 33 629
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 031
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 932
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 686
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 490
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 876
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 613
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 561
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 478
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Plošné testovanie na Covid-19.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

5 h
Miroslav Marček na hlavnom pojednávaní v prípade obžaloby za vraždu Jána Kuciaka, Martiny Kušnírovej a Petra Molnára začiatkom roka 2020.

Marček si odpykáva 25 rokov.

13 h

Vypočujte si nový diel podcastu.

1 h