Potrebujú dospelí ľudia piť mlieko?

Niektorí tvrdia, že je neprirodzené, škodlivé či nechutné. Čo hovorí veda?

(Zdroj: Flickr - beije)

Neprirodzené, škodlivé, nechutné. Polemiky o tom, či mlieko patrí do ľudského jedálničku sa zdajú byť nekonečné. Potrebujú ľudia mliečne produkty? Odpoveď prináša veda.

Mlieko obsahuje cukor zvaný laktóza. Aby prešiel cez črevnú stenu do krvného obehu, musí ho na jednoduchšie sacharidy rozštiepiť enzým laktáza. Deti enzým produkujú vo veľkých množstvách, vďaka nemu dokážu vstrebať materské mlieko.

Ľudia reagujú na mlieko rôzne. V populáciách, kde mlieko historicky konzumovali málo, napríklad v Japonsku a Číne, si väčšina detí prestáva vyrábať laktázu už krátko po odstavení od materského mlieka. Vznikajú preto celé generácie, ktoré nie sú schopné vstrebať laktózu v mlieku a trpia neznášanlivosťou.

Článok pokračuje pod video reklamou
Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Prečo riskujete ak z dieťaťa urobíte vegána

Tolerantní majú výhodu

V obyvateľstve, kde bola spotreba mlieka historicky vysoká, napríklad ako v Európe, vytvárajú telá väčšiny dospelých ľudí laktázu po celý život.

Problémy s trávením mlieka má približne len päť európskej percent populácie. Neznášanlivosť na mliečne výrobky sa prejavuje vetrami, nadúvaním a hnačkami.

Priebežná produkcia laktázy v dospelosti je častou dedičnou genetickou variabilitou, ktorá ľuďom poskytuje selektívnu výhodu.

Mlieko je užitočným zdrojom energie, bielkovín, vápniku, fosfátu, vitamínov skupiny B a jódu. Znamená to, že ľudia s mutáciou mali historicky väčšiu šancu byť zdraví a splodiť viac detí, než tí, ktorí trpeli intoleranciou laktózy.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Viete, ako sa stravovať počas dojčenia?

Priaznivé kvasenie

Mlieko je súčasťou európskej stravy už viac než 8-tisíc rokov. Na jedálničiek sa zaradilo po tom, čo človek vymenil kočovný štýl za usadlý. Živočíšne mlieko spočiatku nedokázal stráviť, zmena prišla s objavom kvasenia, respektíve fermentácie.

Syr a jogurt ľudské telo dokáže lepšie stráviť preto, že baktérie počas fermentácie spotrebujú väčšinu laktózy. Ľudia s neznášanlivosťou laktózy vďaka tomu môžu napríklad piť kefír, fermentovaný mliečny nápoj, ktorý okrem iného prospieva črevnej flóre.

Tvrdenie, že ľudstvo ako také nie je evolučne prispôsobené na konzumáciu mlieka je preto nepravdivé. Rovnako, ako naplatí, že mliečne výrobky podporujú zápaly v tele či aciditu.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Zázvor, cesnak a med: Prečo patria do domácej lekárničky?

Otázniky pri vápniku

Nutriční vedci a dietológovia radi zdôrazňujú, že mlieko pomáha udržať priaznivú hladinu vápnika v kostiach. „Odveké múdro“ však nedávno spochybnilo niekoľko veľkých štúdií.

Vedci v nich prišli k záveru, že v skutočnosti vôbec nie je dôležité, koľko vápnika človek príjme zo stravy. Riziko zlomenín ostáva rovnaké.

Napriek tomu v kultúrach, ktoré nezvyknú jedávať mliečne produkty (napríklad spomínané Japonsko a Čína), sa často vyskytuje zlomenina bedra. Ide o zranenie typické pre riedke kosti a v porovnaní s bielou americkou a európskou populáciou sa vyskytuje až o 150 percent častejšie.

Dôležitá poznámka na adresu štúdií je, že skúmali príjem vápnika v dospelosti. Podstatnejšia je pritom strava v detstve a dospievaní. Nepriamo to potvrdzuje aj štúdia na deťoch, ktoré mali alergiu na kravské mlieko. Nedostatok mlieka výrazne znížil odolnosť ich kostí.

Po liečbe, ktorá úspešne znížila citlivosť ich organizmu na alergén, sa vďaka mlieku zlepšila kvalita ich kostí. Alternatívne zdroje vápnika hustotu kostí deťom nezlepšili.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pri boji s obezitou pomáha aj mlieko

Cesta menšieho odporu

Ak mlieko dospelým nezlepší kvalitu kostí, prečo by ho mali piť? Dôvodov je aj bez vápnika dostatok.

Ukazuje to aj štúdia, v ktorej si dobrovoľníci vyškrtli zo stravy mlieko a mliečne produkty. Vymenili ich za potraviny, ktoré obsahovali rovnaké množstvo vápnika - zelenou listovou zeleninou alebo sójovým mliekom, ktoré bolo obohatené o vápnik.

Strava síce mala dosť vápnika, ale obsahovala menej bielkovín, draslíka, fosforu, riboflavínu, či vitamínov A a B12.

Mlieko je zároveň výborným zdrojom esenciálnych aminokyselín, malých proteínových molekúl, ktoré tvoria svalstvo a opravujú poškodené tkanivá.

Veda spochybňuje aj obľúbený argument kritikov že mlieko telo zahlieňuje. Hlien vraj potom využívajú mikroorganizmy ako stavebný materiál na vytvorenie infekčných ložísk. Áno, po vypití mlieka dochádza k tvorbe ochranného filmu na sliznici tráviaceho traktu. Avšak film sa po krátkej dobe rozkladá na živiny.

Pokiaľ ide o zdravie, je fakt, že dospelí si bez mlieka a mliečnych výrobkov poradia. Bielkoviny a stopové prvky dajú nájsť aj v iných potravinách. Namiesto zložitého plánovania je omnoho jednoduchšie dať si pohár mlieka alebo pár kúskov syra.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Klima efekt bez klimatizácie
  2. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  3. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  4. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  5. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  6. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý
  7. Získajte špičkovú klimatizáciu a toto leto ušetrite na elektrine
  8. ZOC MAX Prešov má za sebou úspešnú desaťročnicu
  9. V Adlerovej na Furči sa začína stavať!
  10. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  1. Zdravý životný štýl - dá sa v dnešnej dobe udržať?
  2. Klima efekt bez klimatizácie
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín
  4. S novou optikou máte v Poprade rýchlosť a kvalitu zaručenú
  5. METRO vyzbieralo takmer päť ton potravín pre ľudí v núdzi
  6. Zonácia stanovuje jasný režim obhospodarovania každého pozemku
  7. Ako vybrať správne sedaciu súpravu?
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“!
  10. 5. ročník akcie Za čistejšie Staré Mesto práve začína!
  1. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 20 286
  2. Jordánsko: Najkrajšie miesta kráľovstva v púšti 18 644
  3. Miesta v Rakúsku, ktoré by ste mali vidieť. Kúsok za Bratislavou 11 774
  4. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 11 546
  5. Vajíčka, chlebíky či niečo sladké? Kam v Bratislave na raňajky? 11 309
  6. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 8 287
  7. Tento test pomohol viac ako 100 ľuďom znížiť vysoký krvný tlak 6 107
  8. 3 spôsoby, ako využiť GDPR vo váš prospech. 4 910
  9. Bývate v práci unavení? Možno spávate v zlom prostredí 3 888
  10. Nový projekt v Karlovej Vsi sa teší obrovskému 3 260

Téma: Zdravie seniorov


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravá strava, Alergia, Imunita, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Vlak obsadený smerákmi idúci do stanice Ničota nabral na rýchlosti

Môže sa stať, že veľká občianska energia prítomná na námestiach sa postupne vytratí. Ale nádej zostane.

KOMENTÁRE

Ani Richard Sulík nepochopil odkaz námestí

Nepredstavujú požadovanú zmenu politickej kultúry.

PRIMÁR

Rakovina. Môže za ňu osud, či životný štýl?

Dvojica štúdií prináša odpoveď, nakoľko si je možné znížiť riziko rakoviny.

Neprehliadnite tiež

Slanšie ako morská voda. Analýza chlebov ukázala vysoké množstvá soli

Ktoré druhy chleba dopadli v analýze najhoršie?

Rakovina. Môže za ňu osud, či životný štýl?

Dvojica štúdií prináša odpoveď, nakoľko si je možné znížiť riziko rakoviny.

Chcete byť rodičom? Schudnúť a lepšie jesť musíte ešte pred počatím

Po počatí býva neskoro. Zdravie detí odráža stravu rodičov

Starnutie sa oplatí vítať. Bez stereotypov sú seniori zdravší

Pozitívne vnímanie staroby zlepšuje kvalitu života a môže brániť demencii.

Zapáchajúci moč. Čo znamená pach rýb, alebo amoniaku

Zdravotné problémy, ktoré môže signalizovať zapáchajúci moč.