Ako prestať fajčiť, lepšie jesť a začať cvičiť?

Vedou osvedčené tipy ako si zvýšiť šance na úspešné novoročné predsavzatie.

(Zdroj: Pixabay -Ryan McGiure)

Budúci rok schudnete. Budete viac cvičiť. Prestanete fajčiť. Približne polovica dospelých ľudí si dá do nového roka predsavzatie. Iba desať percent z nich však v novom životnom štýle zotrvá dlhšie, než pár mesiacov. Prečo?

Zlyhanie podľa psychológov spôsobuje takzvaný „syndóm falošných nádejí“, ľudia mali jednoducho pri vymýšľaní predsavzatí nerealistické očakávania.

Neodhadnú tempo, akým sa návyk mení, celkovú náročnosť alebo dôsledky zmeny svojho správania. Šanca na úspech klesá aj keď sa ľudia rozhodnú zabojovať na viacerých frontoch a nesústredia sa iba na jedinú zmenu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako dlho vzniká zvyk?

Fakt, že doba, za ktorú dokáže človek zmeniť svoje správanie, je individuálna ukázal výskum University College London

Vedci sledovali formovanie návyku u stovky dobrovoľníkov. Niektorým stačilo na zmenu 18 dní, iní potrebovali až 254 dní. Priemerný čas, za ktorý si človek osvojí nové návyky, sú dva mesiace.

Pred formulovaním predsavzatia si najprv treba položiť otázku, čo vás motivuje. Reagujete na nátlak okolia, alebo ide o vaše osobné rozhodnutie? Napríklad v prípade chudnutia boli podľa výskumov úspešnejší vnútorne presvedčení ľudia.

Prečítajte si tiež: Psychológ: Ľudia túžia zbaviť sa neduhov

Merateľné ciele

O úspechu rozhoduje aj znenie a záber predsavzatia. „Ciele by mali byť konkrétne, merateľné, dosiahnuteľné a časovo ohraničené,“ vysvetľuje v magazíne The Conversations Mark Griffiths, odborník na ľudské správanie a závislosti z Nottingham Trent University.

Že si želáte „obmedziť alkohol“, je síce chvályhodné, ale nie výstižné predsavzatie. Realisticky znie formulácia, že si prajete „znížiť príjem alkoholu na tri poháriky týždenne“.

Namiesto toho, aby ste si prikázali schudnúť, povedzte si, že chcete „zhodiť z pása päť centimetrov“, prípadne že „z košele veľkosti XL sa prepracujete na L“.

Prečítajte si tiež: Ako si dať predsavzatie, ktoré naozaj dodržíte

S fajčením skoncujte hneď

Ak už ste presvedčení, že svoje predsavzatie chcete a zároveň dokážete splniť, ostáva si určiť vhodnú stratégiu. V prípade fajčenia sa vedecky osvedčilo prestať zo dňa na deň.

V experimente britskej Oxford University stratégiu prudkého a postupného odvykania otestovali na 700 dospelých fajčiaroch. Po štyroch týždňoch od začiatku abstinencie vydržalo nefajčiť 40 percent tých, ktorí si odvykali postupne a až 49 percent tých, ktorí s fajčením skončili nárazovo.

Po polroku vydržalo abstinovať už len 15 percent „postupných odvykačov“. Nárazoví abstinenti boli o niečo úspešnejší, chemickou analýzou dychu prešlo 22 percent.

Prečítajte si tiež: Čo sa stane fajčiarom, ak prestanú fajčiť (Otestujte sa)

Hľadajte oporu

Griffiths odporúča zveriť sa so svojim predsavzatím okoliu. „Skutoční priatelia vám pomôžu odsledovať vaše správanie a ochránia vás pred pokušením,“ tvrdí.

Ešte vhodnejšie je zmeniť návyky spolu s ľuďmi v najbližšom okolí. Je skutočne náročné napríklad skoncovať s fajčením alebo sa začať aktívne hýbať, ak váš partner ostáva v starých koľajách. „Ak sa zhodnete na spoločnom cieli, šance na úspech vás oboch vzrastú," vysvetľuje odborník na závislosti.

Za splnenými predsavzatiami stojí mnoho ťažkej práce a sebazapierania. V Silvestri sa však ukrýva ideálna príležitosť odstrániť niektorý zo zlozvykov. Vedci potvrdili, že novoročné predsavzatia majú desaťnásobne väčšiu šancu na úspech než ciele, ktoré si ľudia stanovili v priebehu roka.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  3. Keď Slováci krotia morský vietor
  4. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  5. Zákazníkov sme odmenili darčekmi v hodnote 250 000 €
  6. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov
  7. Robila som domáci džem z ovocia z Kauflandu. Ako to dopadlo?
  8. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií
  9. Vizuálny smog je problém
  10. Reportáž: Na Záhorí vyrábajú svetové omietky
  1. Najkrajšie americké národné parky
  2. Podceňovať skúšobné jazdy sa pri výbere vozidla neoplatí
  3. Slováci nakupujú viac slovenskej zeleniny a ovocia ako vlani
  4. Plánovaním financií vás ani prísnejšie podmienky nezaskočia
  5. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 €
  6. HB Reavis rozširuje svoje portfólio v Londýne už o piaty projekt
  7. Keď Slováci krotia morský vietor
  8. Ochrana pred tropickou horúčavou
  9. Pivovar Šariš investoval do kultúry
  10. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate
  1. Porovnanie najobľúbenejších last minute destinácií 17 426
  2. 10 tipov z histórie: ako zbohatnúť podľa úspešných velikánov 7 315
  3. Vizuálny smog je problém 5 843
  4. Najkrajšie americké národné parky 3 269
  5. Najvýhodnejšia dovolenka v Tatrách a Liptove 3 014
  6. Volkswagen Arteon spája limuzínu s rodinou 2 648
  7. Letná ponuka: Predplatné SME.sk len za 9,90 € 2 618
  8. Objavte najvzácnejšiu hubu na svete. Rastie na Liptove 2 515
  9. Už aj čerpacia stanica OMV Spišská Nová Ves je v novom šate 2 055
  10. Spoznajte exotický Zanzibar od severu až po juh 1 909

Téma: Chudnutie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Diéty, Závislosť, Cvičenie, Fajčenie, Psychológia človeka

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

RTVS stále nemá dosť ľudí, vedenie však chváli atmosféru na poradách

V nepredlžovaní zmlúv kritikom RTVS pokračuje.

DOMOV

300 novinárov: Nedovolíme, aby sa zabudlo na Jána a Martinu

Vyhlásenie novinárov po polroku od vraždy Jána Kuciaka a Martiny Kušnírovej

AUTO

Vývojár palív v F1 pre SME: Niekedy vieme viac ako technici

Benoit Poulet už začína vyvíjať benzín na budúci rok.

Neprehliadnite tiež

Oplatí sa pred ranným športovaním naraňajkovať?

Ako sa telo správa po raňajkách.

Za migrénu zrejme môžu hormóny, bunky sú príliš citlivé

Ktoré hormóny sa podieľajú na migréne.

Praskáte si kĺby na rukách? Ako vzniká zvuk puknutia

Lekár si päťdesiat rokov praskal kĺby.