SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Ako sa stravovať pri liečbe zranení

Správne množstvo bielkovín ochráni svalovú hmotu, hojeniu môžu uškodiť mastné ryby.

(Zdroj: Pixabay)

Ľudia sa pri zlomeninách, pomliaždeninách či podvrtnutiach zvyknú zvyknú zriecť okrem športovania aj časti svojho kalorického príjmu.

Keďže bez pohybu ich telo spotrebuje menej energie, rozhodnutie môže vyznieť logicky. Nesprávne nastavená diéta však môže byť na skôr škodu než na úžitok.

Pri zranení totiž denná spotreba energie môže oproti normálnemu stavu vzrásť o 15 až 50 percent, v závislosti od rozsahu poranenia. A ak si úraz vyžaduje chôdzu s barlami, výdaj energie môže byť ešte vyšší.

Živiť svaly je z kalorického hľadiska veľmi náročné. Napríklad svaly dobre stavaného muža môžu denne spotrebovať až 500 kilokalórií.

Skryť Vypnúť reklamu

Ak sa svalstvo nepoužíva, jeho objem sa zmenšuje, najmä u starších ľudí. Pred úbytkom svalovej hmoty počas zranenia ochráni dostatočný príjem bielkovín.

Prečítajte si tiež: Potrebujú dospelí ľudia piť mlieko? Čítajte 

Koľko stačí bielkovín?

Koľko bielkovín treba prijať na to, aby boli svaly počas zranenia naozaj ochránené pred úbytkom objemu? Odpoveď ponúka štúdia skúmajúca príjem bielkovín u športovcov, ktorí sa pokúšali schudnúť.

Svalovú hmotu sa podarilo lepšie zachovať športovcom, ktorí mali v strave zvýšený podiel bielkovín (denne asi dva gramy na kilogram hmotnosti) než tým, ktorí príjem bielkovín znížili (na približne jeden gram na kilogram hmotnosti denne).

Je preto pravdepodobné, že svalom postačí stredné až vysoké množstvo bielkovín. Bežnému človeku stačí prijať 1,6 gramu bielkovín na kilogram hmotnosti človeka za deň.

Skryť Vypnúť reklamu

Medzi potraviny s vysokým obsahom bielkovín patria napríklad vajíčka natvrdo, tuniak v konzerve, orechy, semená a mliečne výrobky.

Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov Čítajte 

Hojenie urýchlia vitamíny

Významnú úlohu pri zotavení majú vitamíny C a D. Nemá význam prekračovať odporúčanú dennú dávku, telo sa nie len že nezahojí rýchlejšie, ale zvýšená záťaž na metabolizmus mu môže aj ublížiť.

Chýbajúce vitamíny možno v strave doplniť zvýšeným príjmom ovocia a zeleniny. Dobrým zdrojom vitamínu D je červené mäso, pečeň, vaječný žĺtok a vitamínom D obohatené obilniny. Vitamín C sa nachádza v pomarančoch, jahodách, brokolici či zemiakoch.

Hojenie vážnych zranení naopak spomaľuje alkohol ale aj omega-3 mastné kyseliny. Čo je prospešné pre svalstvo, nemusí byť vhodné pri vážnejších poraneniach. Problematické sú najmä tučné ryby, ako sú napríklad losos a makrela.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  6. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  3. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  4. Budovanie zelenej značky
  5. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  6. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  10. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 41 093
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 23 831
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 146
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 224
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 783
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 678
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 568
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 469
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 449
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 320
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Vitamíny a minerály

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Zdravá strava, Diéty
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Daniel Lipšic.

Krajniak a Lipšic sa poznajú dekády.

11 h

Má Lipšic špeciálne zaobchádzanie?

8 h

Neprehliadnite tiež

Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

14 h
Ilustračné foto.

Stačí polhodinka denne.

21. jan
Do skúmavky treba pľuť minútu, aby bolo dosť slín na test. Netreba robiť výtery z nosa a hrdla.

Slinové testy sú lacnejšie.

19. jan
Ilustračné foto.

Rúško v mnohých prípadoch stačí.

19. jan