Ako sa stravovať pri liečbe zranení

Správne množstvo bielkovín ochráni svalovú hmotu, hojeniu môžu uškodiť mastné ryby.

(Zdroj: Pixabay)

Ľudia sa pri zlomeninách, pomliaždeninách či podvrtnutiach zvyknú zvyknú zriecť okrem športovania aj časti svojho kalorického príjmu.

Keďže bez pohybu ich telo spotrebuje menej energie, rozhodnutie môže vyznieť logicky. Nesprávne nastavená diéta však môže byť na skôr škodu než na úžitok.

Pri zranení totiž denná spotreba energie môže oproti normálnemu stavu vzrásť o 15 až 50 percent, v závislosti od rozsahu poranenia. A ak si úraz vyžaduje chôdzu s barlami, výdaj energie môže byť ešte vyšší.

Živiť svaly je z kalorického hľadiska veľmi náročné. Napríklad svaly dobre stavaného muža môžu denne spotrebovať až 500 kilokalórií.

Ak sa svalstvo nepoužíva, jeho objem sa zmenšuje, najmä u starších ľudí. Pred úbytkom svalovej hmoty počas zranenia ochráni dostatočný príjem bielkovín.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Potrebujú dospelí ľudia piť mlieko?

Koľko stačí bielkovín?

Koľko bielkovín treba prijať na to, aby boli svaly počas zranenia naozaj ochránené pred úbytkom objemu? Odpoveď ponúka štúdia skúmajúca príjem bielkovín u športovcov, ktorí sa pokúšali schudnúť.

Svalovú hmotu sa podarilo lepšie zachovať športovcom, ktorí mali v strave zvýšený podiel bielkovín (denne asi dva gramy na kilogram hmotnosti) než tým, ktorí príjem bielkovín znížili (na približne jeden gram na kilogram hmotnosti denne).

Je preto pravdepodobné, že svalom postačí stredné až vysoké množstvo bielkovín. Bežnému človeku stačí prijať 1,6 gramu bielkovín na kilogram hmotnosti človeka za deň.

Medzi potraviny s vysokým obsahom bielkovín patria napríklad vajíčka natvrdo, tuniak v konzerve, orechy, semená a mliečne výrobky.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov

Hojenie urýchlia vitamíny

Významnú úlohu pri zotavení majú vitamíny C a D. Nemá význam prekračovať odporúčanú dennú dávku, telo sa nie len že nezahojí rýchlejšie, ale zvýšená záťaž na metabolizmus mu môže aj ublížiť.

Chýbajúce vitamíny možno v strave doplniť zvýšeným príjmom ovocia a zeleniny. Dobrým zdrojom vitamínu D je červené mäso, pečeň, vaječný žĺtok a vitamínom D obohatené obilniny. Vitamín C sa nachádza v pomarančoch, jahodách, brokolici či zemiakoch.

Hojenie vážnych zranení naopak spomaľuje alkohol ale aj omega-3 mastné kyseliny. Čo je prospešné pre svalstvo, nemusí byť vhodné pri vážnejších poraneniach. Problematické sú najmä tučné ryby, ako sú napríklad losos a makrela.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  2. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  3. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií
  4. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom
  5. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody
  6. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa
  7. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi
  8. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní
  10. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou
  1. Každý štvrtý 70-tnik na Slovensku má cukrovku, pribúdajú mladší
  2. 5 hviezdičkové apartmány priamo na pobreží - Dubrovník
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Štatutári, máte už prístup k elektronickej schránke?
  5. Nová veľvyslankyňa Turecka na návšteve EU v Bratislave
  6. Prijatie delegácie rektorov ekonomických univerzít z Indonézie
  7. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  9. Základné štandardy práce pre realitné kancelárie
  10. Takmer polovicu porúch šikmých striech spôsobujú zlé doplnky
  1. Poznáte pôvod slovenských slov? Otestujte sa 13 679
  2. Plavba po Karibiku na luxusnej lodi 9 059
  3. Lepšie bývať na vidieku, alebo v meste? Hľadali sme výhody 9 012
  4. Čím všetkým som si prešla, aby som sa naučila po anglicky 6 120
  5. Hyundai H350 je dokonale spoľahlivým partnerom pre biznis 5 922
  6. Domácnosť, ktorá šetrí sama? Aj u nás je to už realitou 5 161
  7. Desať obľúbených miest v Chorvátsku 4 967
  8. Yeme chce byť výnimočný obchod aj vďaka výnimočným zamestnancom 4 679
  9. Študenti majú na získanie 30 € ešte 20 dní 4 633
  10. Volkswagen Arteon je výkladná skriňa technológií 4 612

Hlavné správy zo Sme.sk

ŽENA

Chcete vyzerať atraktívnejšie? Mali by ste sa vyspať

Vedci oficiálne potvrdili, že dostatok spánku súvisí s tým, ako pôsobí náš výzor na ostatných.

DOMOV

Lunter: Nikdy som nepovedal, že mamu vyliečili len zdravé potraviny

Článok na webe firmy kandidáta na župana vysvetľuje jej vznik tým, že vďaka zdravej strave sa jeho mama dostala z rakoviny.

ŠPORT

Kohút si priznal chybu, Cígerovi sa ospravedlnil. Ten to neprijal

Tréner reprezentácie a šéf zväzu spolu diskutovali.

Neprehliadnite tiež

Light cigarety škodia viac ako klasické, tvrdí nová štúdia

Filtre takzvaných light cigariet vedci spojili s nárastom výskytu rakoviny pľúc.

Prežil epidémiu eboly, našli v ňom univerzálne protilátky

Novoobjavené protilátky by mohli viesť k účinnej vakcíne proti ebole.

S vekom lekára môže stúpať aj počet úmrtí pacientov

Lekárom nad šesťdesiat úmrtnosť pacientov stúpla. Aký je vekový priemer na Slovensku?

Urológ: Užitie tabletky nerobí erekciu

O erekcii, andropauze a sexuálnom živote muža po päťdesiatke hovorí urológ a andrológ JOZEF DÚBRAVICKÝ.