Ako sa stravovať pri liečbe zranení

Správne množstvo bielkovín ochráni svalovú hmotu, hojeniu môžu uškodiť mastné ryby.

(Zdroj: Pixabay)

Ľudia sa pri zlomeninách, pomliaždeninách či podvrtnutiach zvyknú zvyknú zriecť okrem športovania aj časti svojho kalorického príjmu.

Keďže bez pohybu ich telo spotrebuje menej energie, rozhodnutie môže vyznieť logicky. Nesprávne nastavená diéta však môže byť na skôr škodu než na úžitok.

Pri zranení totiž denná spotreba energie môže oproti normálnemu stavu vzrásť o 15 až 50 percent, v závislosti od rozsahu poranenia. A ak si úraz vyžaduje chôdzu s barlami, výdaj energie môže byť ešte vyšší.

Živiť svaly je z kalorického hľadiska veľmi náročné. Napríklad svaly dobre stavaného muža môžu denne spotrebovať až 500 kilokalórií.

Ak sa svalstvo nepoužíva, jeho objem sa zmenšuje, najmä u starších ľudí. Pred úbytkom svalovej hmoty počas zranenia ochráni dostatočný príjem bielkovín.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Potrebujú dospelí ľudia piť mlieko?

Koľko stačí bielkovín?

Koľko bielkovín treba prijať na to, aby boli svaly počas zranenia naozaj ochránené pred úbytkom objemu? Odpoveď ponúka štúdia skúmajúca príjem bielkovín u športovcov, ktorí sa pokúšali schudnúť.

Svalovú hmotu sa podarilo lepšie zachovať športovcom, ktorí mali v strave zvýšený podiel bielkovín (denne asi dva gramy na kilogram hmotnosti) než tým, ktorí príjem bielkovín znížili (na približne jeden gram na kilogram hmotnosti denne).

Je preto pravdepodobné, že svalom postačí stredné až vysoké množstvo bielkovín. Bežnému človeku stačí prijať 1,6 gramu bielkovín na kilogram hmotnosti človeka za deň.

Medzi potraviny s vysokým obsahom bielkovín patria napríklad vajíčka natvrdo, tuniak v konzerve, orechy, semená a mliečne výrobky.

Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Bio alebo nič? Prečo výhody ovocia a zeleniny prevážia riziká pesticídov

Hojenie urýchlia vitamíny

Významnú úlohu pri zotavení majú vitamíny C a D. Nemá význam prekračovať odporúčanú dennú dávku, telo sa nie len že nezahojí rýchlejšie, ale zvýšená záťaž na metabolizmus mu môže aj ublížiť.

Chýbajúce vitamíny možno v strave doplniť zvýšeným príjmom ovocia a zeleniny. Dobrým zdrojom vitamínu D je červené mäso, pečeň, vaječný žĺtok a vitamínom D obohatené obilniny. Vitamín C sa nachádza v pomarančoch, jahodách, brokolici či zemiakoch.

Hojenie vážnych zranení naopak spomaľuje alkohol ale aj omega-3 mastné kyseliny. Čo je prospešné pre svalstvo, nemusí byť vhodné pri vážnejších poraneniach. Problematické sú najmä tučné ryby, ako sú napríklad losos a makrela.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  4. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  1. Eilat: Slnko, teplo a zábava
  2. Ku kuchynskej linke dostanete obývačku či vstavané skrine za 50%
  3. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  4. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  5. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  6. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  7. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  10. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 16 036
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 540
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 603
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 872
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 092
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 951
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 846
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 805
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 704
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 300

Téma: Zdravá strava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Vianočný dôchodok získa viac ľudí, Slováci v Rakúsku však nie

Najchudobnejší dôchodcovia znovu dostanú sto eur navyše, nemení sa to už štvrtý rok.

EKONOMIKA

Firma, ktorej zadržali kamióny: Hľadáte problém tam, kde nie je

North Sea Express je podozrivá z vykorisťovania.

PRIMÁR

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Neprehliadnite tiež

Päť spôsobov, ako zabrániť pískaniu a hučaniu v ušiach

Nepríjemné zvuky môže spúšťať aj vysoký krvný tlak, či problémy s chrbtom.

Viac nočných môr a najmä zvuky. Ako snívajú nevidiaci

Čo sa sníva ľuďom, ktorí nikdy nevideli okolitý svet.

Spornú štúdiu o cukre objavili po päťdesiatich rokoch

Správanie cukrovarníkov vraj pripomínalo tabakový priemysel.

Sexi alebo agresívne? Vašu náladu môže ovplyvniť typ alkoholu

Obsah pohárika môže rozhodnúť o tom, ako sa budete cítiť.

Biopsychológ: Fascinuje ma, čo všetko považujú ženy za atraktívne

O rozdieloch v sexualite mužov a žien rozpráva britský biopsychológ FREDERICK M. TOATES.