ZDRAVIE PÄŤDESIATNIKOV

Pôstne dni omladzujú telo a ducha

O modernom návrate k zvyklostiam predkov, ktorí sa pôstom čistili, liečili a regenerovali a nabíjali energiou.

(Zdroj: Fotolia)

Postiť sa neznamená hladovať, ako sa mnohí mylne domnievajú. Postiaci sa ľudia sami z vlastnej vôle alebo v duchu určitej koncepcie (medicínskej či inej) na istý čas výrazne obmedzujú príjem obvyklej „klasickej“ potravy a neprejedajú sa.

Pôst nie je nijaká výstrednosť, je to len jeden z mnohých variantov stravovania a kto ho robí správne, netrpí pocitom hladu, zlou náladou či stratou výkonnosti. Tí, čo absolvovali pôst, hovoria o nových pocitoch sviežosti a činorodosti. Nejde len o túžbu schudnúť či zlepšiť si postavu.

Päťdesiatka je vek striedmosti a kto sa naučí obmedzovať sa v jedle, zhadzuje zo seba aj duševnú záťaž. Jeho zmysly sa prebúdzajú a v hlave má dosť miesta na nové zážitky, vzdelávanie a šport.

Pôst je náročný

Lekári priznávajú určitý blahodarný vplyv dobrovoľného zníženia príjmu potravín. Po celé stáročia liečili choroby úpravou príjmu potravy a pôstom. Určité typy pôstnych a „protijedových“ (detoxikačných) kúr sú zdravé a zvyšujú koeficient zdravia, solídnej výkonnosti, trvalej sviežosti a udržania mladosti.

Treba si však uvedomiť, že človek zapojený v plnom pracovnom procese nemôže veľmi experimentovať so svojím jedálnym lístkom. Zásady klasickej pôstnej kury sú náročné, takáto kúra vyžaduje čas a za určitých okolností znamená pre telo aj riadnu záťaž navyše.

Dôležité je uvedomiť si, že postiť sa môžu len zdraví ľudia a bez lekárskeho dozoru by sa nikto nemal postiť dlhšie ako šesť dní. Preto je lepšie vyskúšať si najprv len istý druh krátkodobého pôstu, či skôr očisty, a až po vyhodnotení skúseností prejsť na náročnejší pôst.

Víkendová očista

• Začnite už v piatok ľahkou večerou v podobe šalátu so zálievkou z olivového oleja a citrónovej šťavy, s hnedou ryžou, prípade pšenom.

Jedlo posypte čerstvými bylinkami. K tomu si môžete dopriať maximálne ovocie a jogurt. Uvoľnenie masážou, relaxačný kúpeľ alebo sprcha sú vítané. Choďte zavčasu spať.

• V sobotu aj v nedeľu hneď po prebudení pite postupne vodu. V prvej hodine až 0,8 litra.

Pokožku si vymasírujte kefou, osprchujte sa. Potom si chvíľu pocvičte (odporúčajú sa strečingové alebo jogové cviky). Na raňajky si dajte pohár zeleninovej šťavy.

Na obed to isté, po ňom si doprajte nenáročnú polhodinovú prechádzku. Pite rôzne tekutiny. Znova sa dobre dajte vymasírovať, potom relaxujte.

Na večeru si môžete dať štyri rôzne druhy zeleniny, napríklad na pare. Do postele poputujte opäť včaššie.

• Do „normálneho“ stravovacieho života sa vracajte postupne. Keby ste sa hneď pustili do ťažkých jedál, mohlo by vás z nich nepríjemne nadúvať.

• Nezabudnite, že súčasťou očisty je aj to, že nebudete piť alkohol, kávu ani fajčiť.

Monodiéta

Podobne ako víkendová očista má výhodu v tom, že trvá krátko, a teda nie je pravdepodobné, že sa dostavia vedľajšie účinky.

Môžete jesť niekoľko jedál, ktoré sú zložené z jedinej potraviny. Mala by obsahovať škrob alebo pomaly sa uvoľňujúci cukor. Zníži sa množstvo toxínov, ktorými si zaťažujete telo.

• Surová monodiéta:

1 a ½ kg zvoleného druhu surového ovocia alebo zeleniny denne.

• Varená monodiéta:

1 až 1 a ½ kg zemiakov alebo do ½ kg suchej hmotnosti hnedej ryže, pohánky, alebo pšena. Potravinu varte vo vode, na tanieri ju môžete poliať čajovou lyžičkou olivového oleja a citrónovou alebo limetovou šťavou.

Ovocie a zelenina vhodné pri monodiéte

  • jablká – pomáhajú znižovať cholesterol, lebo sú bohaté na vlákninu,
  • hrozno – je v ňom veľa draslíka a pomaly uvoľňuje cukor,
  • hrušky – majú vysoký obsah vlákniny, vitamínu C a draslíka,
  • papája – obsahuje enzýmy napomáhajúce trávenie,
  • mrkva – zmierňuje pálenie záhy,
  • zeler – zvyšuje tvorbu moču, čo zintenzívňuje detoxikáciu a pomáha znížiť krvný tlak.
Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pri kofeíne si ustrážte kombinácie

Ako často sa postiť

Viete, že naša tráviaca sústava je pomalá a potravu spracúva príliš dlho? Trvá to niekedy až dvanásť hodín! Počas pôstu majú vnútornosti možnosť oddýchnuť si a upraviť svoje vnútorné pomery – „detoxikovať sa“.

Pôst zároveň zlepšuje stav kože a vlasov, podporuje pokojný spánok a zvyšuje odolnosť proti stresu a infekciám, akými sú prechladnutie a chrípka. Ideálne je postiť sa dva až štyri razy do roka – podľa aktuálneho stavu.

Tradičnými obdobiami pôstu sú začiatok jari a jesene, keď si potrebujeme posilniť telo na nastávajúce letné či zimné mesiace. Post však môžete držať aj na začiatku každej sezóny.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  8. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  9. Jarné prázdniny pri mori?
  10. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  1. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  2. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  3. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  4. Svadba v kraji lietajúceho mnícha Cypriána
  5. Vecný dar pre Detské kardiocentrum v Bratislave
  6. VZN o hazarde sa dá zachrániť
  7. Prieskum: Ako si Slováci požičiavajú? Hlavne rýchlo
  8. Čo prinieslo tohtoročné Záhradnícke fórum?
  9. Diplomaciu v praxi na EU v BA otvorila veľvyslankyňa Nórska
  10. Študenti z rôznych kútov sveta prichádzajú študovať na EU v BA
  1. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 9 827
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 9 677
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 7 931
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 7 533
  5. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 6 853
  6. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 5 316
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 4 111
  8. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 3 644
  9. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 2 875
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 710

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum Focusu: Smer mierne klesá, vládu by skladal ťažko

Ak by boli voľby tento mesiac, v parlamente by bolo osem strán.

DOMOV

Štúdia spochybňuje liek na cukrovku dovezený z Kuby

Najdôležitejšími výhradami sú nevýrazná účinnosť a otázna bezpečnosť.

KOMENTÁRE

Z islamu sa stala kolektívna neuróza (píše Michal Havran)

Ten nešťastný islam domotal Slováčikov.

SVET

Prečo vo Švédsku vidia krach multikulturalizmu

Švédsko priznáva problémy so začlenením utečencov.

Neprehliadnite tiež

Zápal slepého čreva by namiesto operácie mohli riešiť antibiotiká

Po liečbe antibiotikami sa u detí neobjavili komplikácie.

Trénerka: Intenzívny tréning vystresované telo ničí

O častých chybách, očakávaniach a výbere vhodného športu rozpráva kondičná trénerka JANKA ROZIAKOVÁ.

Experimentálna liečba zastavila sklerózu multiplex na päť rokov

Proti agresívnej chorobe môže pomôcť tvrdý reštart imunitného systému a transplantácia kmeňových buniek.

Ako začať plávať v zrelom veku a neublížiť si

Spevní vám chrbát, posilní srdce a naučíte sa poriadne dýchať. Zbytočnými chybami si však začiatočníci zaťažujú kĺby a chrbticu, najmä v jej krčnej časti.


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop