ZDRAVIE PÄŤDESIATNIKOV

Pôstne dni omladzujú telo a ducha

O modernom návrate k zvyklostiam predkov, ktorí sa pôstom čistili, liečili a regenerovali a nabíjali energiou.

(Zdroj: Fotolia)

Postiť sa neznamená hladovať, ako sa mnohí mylne domnievajú. Postiaci sa ľudia sami z vlastnej vôle alebo v duchu určitej koncepcie (medicínskej či inej) na istý čas výrazne obmedzujú príjem obvyklej „klasickej“ potravy a neprejedajú sa.

Pôst nie je nijaká výstrednosť, je to len jeden z mnohých variantov stravovania a kto ho robí správne, netrpí pocitom hladu, zlou náladou či stratou výkonnosti. Tí, čo absolvovali pôst, hovoria o nových pocitoch sviežosti a činorodosti. Nejde len o túžbu schudnúť či zlepšiť si postavu.

Päťdesiatka je vek striedmosti a kto sa naučí obmedzovať sa v jedle, zhadzuje zo seba aj duševnú záťaž. Jeho zmysly sa prebúdzajú a v hlave má dosť miesta na nové zážitky, vzdelávanie a šport.

Pôst je náročný

Lekári priznávajú určitý blahodarný vplyv dobrovoľného zníženia príjmu potravín. Po celé stáročia liečili choroby úpravou príjmu potravy a pôstom. Určité typy pôstnych a „protijedových“ (detoxikačných) kúr sú zdravé a zvyšujú koeficient zdravia, solídnej výkonnosti, trvalej sviežosti a udržania mladosti.

Treba si však uvedomiť, že človek zapojený v plnom pracovnom procese nemôže veľmi experimentovať so svojím jedálnym lístkom. Zásady klasickej pôstnej kury sú náročné, takáto kúra vyžaduje čas a za určitých okolností znamená pre telo aj riadnu záťaž navyše.

Dôležité je uvedomiť si, že postiť sa môžu len zdraví ľudia a bez lekárskeho dozoru by sa nikto nemal postiť dlhšie ako šesť dní. Preto je lepšie vyskúšať si najprv len istý druh krátkodobého pôstu, či skôr očisty, a až po vyhodnotení skúseností prejsť na náročnejší pôst.

Víkendová očista

• Začnite už v piatok ľahkou večerou v podobe šalátu so zálievkou z olivového oleja a citrónovej šťavy, s hnedou ryžou, prípade pšenom.

Jedlo posypte čerstvými bylinkami. K tomu si môžete dopriať maximálne ovocie a jogurt. Uvoľnenie masážou, relaxačný kúpeľ alebo sprcha sú vítané. Choďte zavčasu spať.

• V sobotu aj v nedeľu hneď po prebudení pite postupne vodu. V prvej hodine až 0,8 litra.

Pokožku si vymasírujte kefou, osprchujte sa. Potom si chvíľu pocvičte (odporúčajú sa strečingové alebo jogové cviky). Na raňajky si dajte pohár zeleninovej šťavy.

Na obed to isté, po ňom si doprajte nenáročnú polhodinovú prechádzku. Pite rôzne tekutiny. Znova sa dobre dajte vymasírovať, potom relaxujte.

Na večeru si môžete dať štyri rôzne druhy zeleniny, napríklad na pare. Do postele poputujte opäť včaššie.

• Do „normálneho“ stravovacieho života sa vracajte postupne. Keby ste sa hneď pustili do ťažkých jedál, mohlo by vás z nich nepríjemne nadúvať.

• Nezabudnite, že súčasťou očisty je aj to, že nebudete piť alkohol, kávu ani fajčiť.

Monodiéta

Podobne ako víkendová očista má výhodu v tom, že trvá krátko, a teda nie je pravdepodobné, že sa dostavia vedľajšie účinky.

Môžete jesť niekoľko jedál, ktoré sú zložené z jedinej potraviny. Mala by obsahovať škrob alebo pomaly sa uvoľňujúci cukor. Zníži sa množstvo toxínov, ktorými si zaťažujete telo.

• Surová monodiéta:

1 a ½ kg zvoleného druhu surového ovocia alebo zeleniny denne.

• Varená monodiéta:

1 až 1 a ½ kg zemiakov alebo do ½ kg suchej hmotnosti hnedej ryže, pohánky, alebo pšena. Potravinu varte vo vode, na tanieri ju môžete poliať čajovou lyžičkou olivového oleja a citrónovou alebo limetovou šťavou.

Ovocie a zelenina vhodné pri monodiéte

  • jablká – pomáhajú znižovať cholesterol, lebo sú bohaté na vlákninu,
  • hrozno – je v ňom veľa draslíka a pomaly uvoľňuje cukor,
  • hrušky – majú vysoký obsah vlákniny, vitamínu C a draslíka,
  • papája – obsahuje enzýmy napomáhajúce trávenie,
  • mrkva – zmierňuje pálenie záhy,
  • zeler – zvyšuje tvorbu moču, čo zintenzívňuje detoxikáciu a pomáha znížiť krvný tlak.
Prečítajte si tiež: Prečítajte si tiež: Pri kofeíne si ustrážte kombinácie

Ako často sa postiť

Viete, že naša tráviaca sústava je pomalá a potravu spracúva príliš dlho? Trvá to niekedy až dvanásť hodín! Počas pôstu majú vnútornosti možnosť oddýchnuť si a upraviť svoje vnútorné pomery – „detoxikovať sa“.

Pôst zároveň zlepšuje stav kože a vlasov, podporuje pokojný spánok a zvyšuje odolnosť proti stresu a infekciám, akými sú prechladnutie a chrípka. Ideálne je postiť sa dva až štyri razy do roka – podľa aktuálneho stavu.

Tradičnými obdobiami pôstu sú začiatok jari a jesene, keď si potrebujeme posilniť telo na nastávajúce letné či zimné mesiace. Post však môžete držať aj na začiatku každej sezóny.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Univerzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 13 196
  2. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 4 783
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 4 268
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 106
  5. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 401
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 993
  7. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 1 954
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 919
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 364
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 183

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Zdravotné poisťovne, Zdravá strava

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Politika, biznis, vplyv. O čo ide oligarchom v médiách

Odborník na komunikáciu a mediálne štúdiá Václav Štetka hovorí, že oligarchovia médiá skupujú výhradne kvôli svojim záujmom.

BANSKÁ BYSTRICA

V Banskej Bystrici otvorili najmodernejšiu autobusovú stanicu na Slovensku

Dopravná časť je v testovacej prevádzke.

ŠPORT

Bora upokojuje fanúšikov: Sagan je v poriadku a má veľkú motiváciu

Môže získať tretí titul majstra sveta.

Neprehliadnite tiež

Jedenásť prírodných liekov, ktoré pomáhajú pri prechladnutí

Jedenásť prírodných liečiv, ktoré pomôžu prekonať príznaky ochorenia a posilnia imunitu.

Pomôžu vám antibiotiká? Pozrite si tabuľku príznakov

Príznaky vírusových a bakteriálnych ochorení je náročné odlíšiť. Pôvodca ale rozhodne o liečbe choroby.

Šesť krokov, ktoré by ste mali urobiť, ak plánujete otehotnieť

Ako správne pripraviť telo na počatie a budúce tehotenstvo.

Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Deti, ktoré spia krátko alebo nekvalitne majú problémy s agresiou a sústredením.