SME
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Cigareta namiesto raňajok zdvojnásobí riziko rakoviny

Cigareta v prvej hodine po zobudení výrazne zvyšuje riziko rakoviny pľúc a krku.

Prvú cigaretu je lepšie odložiť aspoň hodinu po zobudení. Ideálne by bolo nezapáliť si vôbec.Prvú cigaretu je lepšie odložiť aspoň hodinu po zobudení. Ideálne by bolo nezapáliť si vôbec. (Zdroj: pexels/cc/Vojtech Okenka)

BRATISLAVA. Zobudíte sa, zalejete si kávu a k rannému prehľadu tlače si zapálite prvú cigaretu. Fajčenie škodí zdraviu v ktorúkoľvek dennú hodinu. No v prípade, že je cigareta súčasťou ranného rituálu, riziko rakoviny zvyšuje ešte viac ako bežne.

Fajčiari, ktorí si zapália prvú cigaretu v prvej polhodine po zobudení, totiž majú takmer dvojnásobné riziko vzniku rakoviny pľúc, než v prípade, keby fajčenie odložili aspoň o hodinu.

Štúdia v časopise Cancer odhadla pravdepodobnosť vzniku ochorenia podľa návykov zhruba päťtisíc fajčiarov s rakovinou pľúc a približne tritisíc fajčiarov bez rakoviny.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Prečo sa vám oplatí skoncovať s cigaretami Čítajte 

Výskumný tím Kolumbijskej univerzity sa pri rannom fajčení okrem rakoviny pľúc zaoberal aj rakovinou hrtana a iných častí krku. Opäť sa potvrdilo, že je že lepšie počkať najmenej hodinu po prebudení.

Cigareta v prvej polhodine zvýšila riziko ochorenia hrtana takmer o 60 percent.

„Títo fajčiari zrejeme majú v tele vyššie hladiny nikotínu a toxínov. Pravdepodobne sú tiež od cigariet závislejší, než fajčiari, ktorí si zapália až po polhodine či neskôr,“ myslí si vedúci výskumník Joshua Muscat.

Vyššiu závislosť od nikotínu pravdepodobne spôsobuje kombinácia genetiky a osobných predispozícií. Ľudia, ktorí si zapália krátko po prebudení majú zároveň tendenciu fajčiť každú cigaretu intenzívnejšie a v priebehu dňa fajčia častejšie.

Ak sa teda tuhý fajčiar vzdá aspoň rannej cigarety, rizika rakoviny sa síce nezbaví definitívne, no aspoň ho zníži. Telu rozhodne prospeje, ak získaný čas radšej preinvestuje do zdravých raňajok alebo rannej rozcvičky.

Skryť Vypnúť reklamu

DOI: 10.1002/cncr.26236
DOI: 10.1002/cncr.26235

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  5. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  6. Spánok – základ pevných vzťahov
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 464
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 878
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 089
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 741
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 591
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 152
  7. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 087
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 915
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 536
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 532
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Zatvoriť reklamu