SME
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Menej soli a mäsa. Päť rád ako sa chrániť pred obličkovými kameňmi

Obličkové kamene sa zvyčajne objavia aj niekoľkokrát za život.

Kameňmi trpia viac muži, no ženy ich pomaly dobiehajú.Kameňmi trpia viac muži, no ženy ich pomaly dobiehajú. (Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA.Malé kamienky prejdú bez problémov, no tie väčšie spôsobujú intenzívnu a ostrú bolesť. Bolestivý záchvat sa objavuje znenazdajky a človeka úplne ochromí. Kto ho už zažil urobí všetko pre to aby ho nemusel opäť prežívať.

Hoci nie sú známe všetky detaily vzniku obličkových kameňov, lekári pomenovali niektoré rizikové faktory.

Najrizikovejšia je dehydratácia, no uškodiť môžu aj viaceré nezdravé návyky a potraviny. Pravdepodobnosť vzniku obličkových kameňov sa dá znížiť v prípade, že človek dodržiava niekoľko opatrení.

Skryť Vypnúť reklamu

1. Dostatok tekutín

Kameň je tvrdý, pevný útvar, ktorý vzniká kryštalizáciou minerálov v moči.

Kamene vznikajú v prípade, že v moči nie je dostatok tekutiny alebo obsahuje priveľké množstvo tuhého odpadu.

Hoci sa väčšina obličkových kameňov vyvíja v obličkách, môže sa tvoriť kdekoľvek v močovom trakte.

Ak moč obsahuje dostatok kvapaliny, je menej pravdepodobné, že sa minerály začnú zhlukovať a formovať kamene.

Dehydratáciu možno zistiť pomocou tmavého zafarbenia moču, v ideálnom prípade by mal byť bledožltý.

Aspoň polovica prijatých tekutín by mala byť čistá voda. Kofeínové, sýtené a sladené nápoje môžu zvyšovať riziko kameňov. Obmedziť treba aj príjem alkoholu, keďže tiež dehydruje.

2. Zníženie príjmu soli

Soľ zadržiava vodu a môže viesť k dehydratácii. Dospelý človek potrebuje denne prijať dva až štyri gramy soli (približne jedna čajová lyžička) v závislosti od stupňa fyzickej aktivity. V priemernej modernej diéte je však 10 až 15 gramov soli denne.

Skryť Vypnúť reklamu

Je náročné zistiť, koľko soli človek v priebehu dňa prijme. Oplatí sa preto prezrieť si etikety na potravinách.

Vysoký obsah soli je typický napríklad pre údené mäso i syry, polotovary, čipsy, konzervované a instantné polievky, majonézové šaláty, marinády.

3. Primeraná hmotnosť

Nadváha zaťažuje obličky, no chudnúť treba bezpečne. Nárazové diéty s nízkym obsahom cukrov, ako aj diéty na základe živočíšnych bielkovín môžu zvyšovať riziko obličkových kameňov.

4. Obmedzenie potravín so šťavelanom vápenatým

Prečítajte si tiež: Viete si správne nastaviť pitný režim? Čítajte 

Na zozname sú grapefruit a brusnicový džús, zemiaky, sója, špenát, niektoré orechy, čokoláda, rebarbora, repa, špargľa, väčšina plodov, zeler a petržlen, ale aj čaj.

Keďže ide o potraviny, ktoré telu vo všeobecnosti prospievajú a sú plné živín, obmedzenie sa odporúča jedine u pacientov s vysokým rizikom tvorby obličkových kameňov.

Skryť Vypnúť reklamu

Riziko vzniku kameňa možno znížiť aj kombinovaním potravín bohatých na šťavelan s tými, ktoré obsahujú vápnik.

Vápnik možno získať predovšetkým z mliečnych výrobkov, z pomarančovej šťavy, sójovej omáčky, konzervovaných rýb s kostrou, tofu, alebo niektorých cereálií.

5. Zníženie podielu stravy z živočíšnych zdrojov

Kyslý moč zvyšuje riziko obličkových kameňov a zhoršuje bolesť, ktorú spôsobujú pri vyplavovaní. Zapríčiňujú ho živočíšne potraviny ako červené mäso a bravčové mäso, hydina, väčšina druhov rýb a syrov, či vajíčka.

Uvedeným potravinám sa netreba vyhýbať úplne, pretože sú dobrým zdrojom bielkovín. Ľudia, ktorí už zažili problémy s kameňmi, by ich mali jedávať umiernene.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Odpady nad zlato
  4. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  5. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  6. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Znalec slovenského brandy
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  2. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  3. Odpady nad zlato
  4. Schneider Electric má podporiť VELUX v uhlíkovej neutralite
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Znalec slovenského brandy
  7. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  8. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  9. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  10. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 146
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 6 908
  3. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 4 017
  4. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 605
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 099
  6. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 796
  7. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 2 785
  8. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 364
  9. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 2 337
  10. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 2 131
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ekonomická Univerzita v Bratislave

Spolupráca vedcov s Čínou má riziká.


18 h

V bordovej fáze bude päť okresov.


1 h
Testovanie na koronavírus.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 403-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 589 obetí.


a 4 ďalší 13 h
Skryť Zatvoriť reklamu