Menej soli a mäsa. Päť rád ako sa chrániť pred obličkovými kameňmi

Obličkové kamene sa zvyčajne objavia aj niekoľkokrát za život.

Kameňmi trpia viac muži, no ženy ich pomaly dobiehajú.(Zdroj: Fotolia)

BRATISLAVA.Malé kamienky prejdú bez problémov, no tie väčšie spôsobujú intenzívnu a ostrú bolesť. Bolestivý záchvat sa objavuje znenazdajky a človeka úplne ochromí. Kto ho už zažil urobí všetko pre to aby ho nemusel opäť prežívať.

Hoci nie sú známe všetky detaily vzniku obličkových kameňov, lekári pomenovali niektoré rizikové faktory.

Najrizikovejšia je dehydratácia, no uškodiť môžu aj viaceré nezdravé návyky a potraviny. Pravdepodobnosť vzniku obličkových kameňov sa dá znížiť v prípade, že človek dodržiava niekoľko opatrení.

1. Dostatok tekutín

Kameň je tvrdý, pevný útvar, ktorý vzniká kryštalizáciou minerálov v moči.

Kamene vznikajú v prípade, že v moči nie je dostatok tekutiny alebo obsahuje priveľké množstvo tuhého odpadu.

Hoci sa väčšina obličkových kameňov vyvíja v obličkách, môže sa tvoriť kdekoľvek v močovom trakte.

Ak moč obsahuje dostatok kvapaliny, je menej pravdepodobné, že sa minerály začnú zhlukovať a formovať kamene.

Dehydratáciu možno zistiť pomocou tmavého zafarbenia moču, v ideálnom prípade by mal byť bledožltý.

Aspoň polovica prijatých tekutín by mala byť čistá voda. Kofeínové, sýtené a sladené nápoje môžu zvyšovať riziko kameňov. Obmedziť treba aj príjem alkoholu, keďže tiež dehydruje.

2. Zníženie príjmu soli

Soľ zadržiava vodu a môže viesť k dehydratácii. Dospelý človek potrebuje denne prijať dva až štyri gramy soli (približne jedna čajová lyžička) v závislosti od stupňa fyzickej aktivity. V priemernej modernej diéte je však 10 až 15 gramov soli denne.

Je náročné zistiť, koľko soli človek v priebehu dňa prijme. Oplatí sa preto prezrieť si etikety na potravinách.

Vysoký obsah soli je typický napríklad pre údené mäso i syry, polotovary, čipsy, konzervované a instantné polievky, majonézové šaláty, marinády.

3. Primeraná hmotnosť

Nadváha zaťažuje obličky, no chudnúť treba bezpečne. Nárazové diéty s nízkym obsahom cukrov, ako aj diéty na základe živočíšnych bielkovín môžu zvyšovať riziko obličkových kameňov.

4. Obmedzenie potravín so šťavelanom vápenatým

Prečítajte si tiež: Viete si správne nastaviť pitný režim?

Na zozname sú grapefruit a brusnicový džús, zemiaky, sója, špenát, niektoré orechy, čokoláda, rebarbora, repa, špargľa, väčšina plodov, zeler a petržlen, ale aj čaj.

Keďže ide o potraviny, ktoré telu vo všeobecnosti prospievajú a sú plné živín, obmedzenie sa odporúča jedine u pacientov s vysokým rizikom tvorby obličkových kameňov.

Riziko vzniku kameňa možno znížiť aj kombinovaním potravín bohatých na šťavelan s tými, ktoré obsahujú vápnik.

Vápnik možno získať predovšetkým z mliečnych výrobkov, z pomarančovej šťavy, sójovej omáčky, konzervovaných rýb s kostrou, tofu, alebo niektorých cereálií.

5. Zníženie podielu stravy z živočíšnych zdrojov

Kyslý moč zvyšuje riziko obličkových kameňov a zhoršuje bolesť, ktorú spôsobujú pri vyplavovaní. Zapríčiňujú ho živočíšne potraviny ako červené mäso a bravčové mäso, hydina, väčšina druhov rýb a syrov, či vajíčka.

Uvedeným potravinám sa netreba vyhýbať úplne, pretože sú dobrým zdrojom bielkovín. Ľudia, ktorí už zažili problémy s kameňmi, by ich mali jedávať umiernene.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  4. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  6. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  7. Moskva alebo Petrohrad?
  8. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  10. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  1. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások.
  2. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  3. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  4. Zóna Nové Nivy splnila kvalifikačné podmienky pre registráciu
  5. Dekan ocenil študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  6. Application of GDPR with respect to the size of the enterprise
  7. Modern luxury next to the Blue Church
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  9. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  10. Moskva alebo Petrohrad?
  1. Moskva alebo Petrohrad? 7 810
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 117
  3. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 3 902
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  5. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 1 451
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 386
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 283
  8. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 247
  9. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 128
  10. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 116

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Štátna firma ukázala, ako by sa dalo obísť zvyšovanie príplatkov

Najväčší súkromní zamestnávatelia zhodne tvrdia, že také kroky, ako chystá železničné Cargo, neplánujú.

DOMOV

Dobré ráno: My sme les? Kto v spore o slovenské lesy klame

Kultúrny súboj sa najnovšie vedie o lesy.

EKONOMIKA

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Neprehliadnite tiež

Keď antibiotiká nefungujú. Skutočné príbehy ukazujú nebezpečnú budúcnosť

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

Päť dôvodov prečo sa oplatí piť harmančekový čaj

Ako hodnotí liečivé účinky kamilkového čaju veda.

Choré srdce, alebo depresia môže závisieť od mesiaca narodenia

S konkrétnym mesiacom narodenia môže súvisieť viac ako päťdesiat ochorení.

Mozog nepotrebuje rásť. Pre bunky robí konkurz

Ako je možné, že sa pribúdajúcimi vedomosťami mozog nenafúkne.