Ako prestať fajčiť. Zmeny, ktoré môžu uľahčiť odvykanie

Ako sa čo najlepšie pripraviť na odvykanie od cigariet.

Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Každoročne sa približne tretina fajčiarov pokúsi zbaviť svojej závislosti. Väčšina z nich zlyhá. Neuspejú najmä kvôli stresu, spoločenskému tlaku a návykovým vlastnostiam nikotínu.

Iba šesť percent ľudí dokáže abstinovať dlhšie, než mesiac. S fajčením zvyčajne dokážu nadobro skončiť až po piatich až siedmych neúspešných pokusoch.

Pesimistické štatistiky ale možno pokoriť vďaka silnej motivácii a príprave. Zvýšiť šance na úspech sa môže podariť aj vďaka sérii preventívnych opatrení a opore v najbližšom okolí.

Vyberte si presný dátum

V nasledujúcich týždňoch si stanovte dátum kedy prestanete fajčiť. Oznámte ho svojim priateľom a rodine, vyznačte si ho aj v kalendári. Ak chcete fajčenie obmedzovať postupne, v stanovený dátum už musíte prestať úplne.

Prečítajte si tiež: Prečo sa vám oplatí skoncovať s cigaretami

Medzitým sa zamyslite, ktoré situácie pre vás môžu byť náročné a pripravte sa na abstinenčné príznaky.

Vymyslite si stratégiu, ako sa vyhnúť spúšťačom túžby po cigarete. Je vhodné vymeniť rannú kávu za čaj a vzdať sa fajčiarskych podnikov.

Z bytu či domu vytvorte čo najskôr nefajčiarsku zónu.

Možno, že to bude prekážať fajčiarom vo vašej domácnosti, no veda je na vašej strane. V odvykaní sú jednoznačne úspešnejší ľudia, ktorí nemajú dovolené fajčiť v domácnosti a spoločných priestoroch.

Prestať hneď, alebo postupne?

Môžete si vybrať, či cigarety obmedzíte postupne ešte pred finálnym dátumom, alebo budete fajčiť v obvyklom množstve až do posledného dňa.

Je na vás, ktorý postup si vyberiete, no zmena zo dňa na deň sa zdá byť z vedeckej perspektívy účinnejšia.

V experimente britskej Oxford University stratégiu okamžitého a postupného odvykania otestovali na 700 dospelých fajčiaroch. Po štyroch týždňoch od stanoveného dátumu vydržalo nefajčiť 40 percent tých, ktorí si odvykali postupne a až 49 percent tých, ktorí s fajčením skončili nárazovo.

Po polroku vydržalo abstinovať už len 15 percent „postupných odvykačov“. Nárazoví abstinenti boli o niečo úspešnejší, chemickou analýzou dychu prešlo 22 percent.

Nikdy nepodliehajte ilúzii, že je v poriadku, ak si pri posedení v bare, alebo vo stresujúcich chvíľach dáte "iba túto jednu" cigaretu. Šanca, že bude skutočne posledná, je minimálna.

Zmeňte svoju rutinu

Pred stanoveným dátumom začnite pravidelne športovať. Pohyb tak postupne začleníte do svojej rutiny a vytvoríte nové situácie, ktoré nemáte spojené s fajčením.

Prečítajte si tiež: Ako prestať fajčiť, lepšie jesť a začať cvičiť?

Zároveň vďaka športu znížite množstvo hmotnosti, ktorú vaše telo naberie keď prestanete fajčiť. Počas prvého polroku abstinencie ľudia v priemere priberú dva až päť kilogramov. Po desiatich rokoch sa nadbytočné kilá zvyčajne ustália na priemerných päť kilogramov.

Kilogramy pribúdajú bez ohľadu na to, či bol človek tuhým, alebo rekreačným fajčiarom. V prípade tuhých fajčiarov je však prírastok na váhe vyšší.

Namiesto jedla si radšej nájdite zdravé rozptýlenie, ktorým udržíte myseľ a ruky zaneprázdnené. Pre istotu majte po ruke nikotínové prípravky (žuvačky, či náplasti), ktoré vám pomôžu prekonať abstinenčné príznaky.

Nebojte sa požiadať o pomoc

Hoci niektorí ľudia uspejú na vlastnú päsť, mnohí nesú odvykanie ťažko. Netreba sa báť požiadať o pomoc.

Možností je viacero. Jednou z možností je začať odvykanie s niekym blízkym. Ak prestanete v rovnaký dátum, mnohé abstinenčné príznaky budete prežívať v podobnom čase a môžete si byť vzájomnou oporou.

Ak vám okolie nevie pomôcť, obráťte sa na odborníka. Okrem všeobecných lekárov poskytujú pomoc s odvykaním napríklad poradne regionálnych úradov verejného zdravotníctva. Na každej cigaretovej škatuľke je tiež uvedený kontakt na ich Linku pomoci.

Na čísle 0908 222 722 sú počas pracovných dní od 8.00 do 15.00 k dispozícii zdravotníci, ktorí poskytujú diagnostiku závislosti, vysvetľujú spôsoby odvykania od fajčenia, prípadne čerstvým nefajčiarom odporučia poradenské centrá v ich blízkosti.

Mnoho poradenských programov a vyšetrení je zadarmo a niektoré dokonca bez poplatku poskytujú nikotínové náplaste.

DOI: 10.1136/bmjopen-2016-011045

DOI: 10.7326/M14-2805

DOI: 10.1111/j.1467-9566.2010.01251.x

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  4. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  5. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  6. Slovanet spustil LTE internet aj v okolí Prešova
  7. Košickí športovci „pustili žilou“
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku
  1. Fascinuje ma nadšenie mladých ľudí, s akým hltajú nové trendy
  2. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  3. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  4. Chute a vône kórejskej kuchyne priamo v METRO
  5. Adient je tretí najlepší zamestnávateľ
  6. 8 krokov k príprave na zdravé tehotenstvo
  7. Študenti SPU skúmajú vplyv rýchlostnej cesty na život obyvateľov
  8. V Botanickej záhrade predstavia nežnú krásu orchideí
  9. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  10. Príbeh tradičného družstva - príbeh Daniela Hrudu
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 19 033
  2. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 506
  3. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 475
  4. Hektická Moskva, ktorá nikdy nespí 8 394
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 6 851
  6. Počet predplatiteľov SME.sk dosiahol ďalší rekord 6 252
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 299
  8. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 492
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 3 107
  10. Olympiáda ukradne fanúšikom hodiny spánku 2 744

Téma: Závislosť


Článok je zaradený aj do ďalších tém Fajčenie

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Olympiáda v Pekingu už nehrozí. Možno však pôjde do Tokia, smial sa Kuzmin

Nasťa prekonala predpovede, hovorí jej tréner a manžel Daniel Kuzmin.

ŠPORT

Haščák: V zápasoch, keď ide o všetko, hráme vždy najlepšie

Bol to špeciálny zápas, vravel Žiga Jeglič.

TECH

Päť hier na telefón, s ktorými si precvičíte mozgové závity

Dokážete navrhnúť najlepšiu križovatku a mechanické puzzle?

Neprehliadnite tiež

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.

Riziko rakoviny vaječníkov môžu dcéry dediť po otcovi

Objavená mutácia zvyšuje riziko rakoviny vaječníkov i prostaty v mladšom veku.

Štíhlejší a kreatívni. Ako môže single život prospieť zdraviu

Ak ste so slobodou vyrovnaní, môže prospieť telu aj duši.

Srdcia na Slovensku zlyhávajú zbytočne, genetika nemusí rozhodnúť

Úmrtnosť na ischemickú chorobu srdca je na Slovensku zbytočne vysoká.

Zvyšuje autizmus riziko násilnej trestnej činnosti?

Autistické spektrum sprevádzajú predsudky. Čo hovoria štúdie a dáta.