SME
Pondelok, 21. október, 2019 | Meniny má Uršuľa

Ako prestať fajčiť. Zmeny, ktoré môžu uľahčiť odvykanie

Ako sa čo najlepšie pripraviť na odvykanie od cigariet.

Ilustračná snímka.Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Každoročne sa približne tretina fajčiarov pokúsi zbaviť svojej závislosti. Väčšina z nich zlyhá. Neuspejú najmä kvôli stresu, spoločenskému tlaku a návykovým vlastnostiam nikotínu.

Iba šesť percent ľudí dokáže abstinovať dlhšie, než mesiac. S fajčením zvyčajne dokážu nadobro skončiť až po piatich až siedmych neúspešných pokusoch.

Pesimistické štatistiky ale možno pokoriť vďaka silnej motivácii a príprave. Zvýšiť šance na úspech sa môže podariť aj vďaka sérii preventívnych opatrení a opore v najbližšom okolí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyberte si presný dátum

V nasledujúcich týždňoch si stanovte dátum kedy prestanete fajčiť. Oznámte ho svojim priateľom a rodine, vyznačte si ho aj v kalendári. Ak chcete fajčenie obmedzovať postupne, v stanovený dátum už musíte prestať úplne.

Prečítajte si tiež: Prečo sa vám oplatí skoncovať s cigaretami Čítajte 

Medzitým sa zamyslite, ktoré situácie pre vás môžu byť náročné a pripravte sa na abstinenčné príznaky.

Vymyslite si stratégiu, ako sa vyhnúť spúšťačom túžby po cigarete. Je vhodné vymeniť rannú kávu za čaj a vzdať sa fajčiarskych podnikov.

Z bytu či domu vytvorte čo najskôr nefajčiarsku zónu.

Možno, že to bude prekážať fajčiarom vo vašej domácnosti, no veda je na vašej strane. V odvykaní sú jednoznačne úspešnejší ľudia, ktorí nemajú dovolené fajčiť v domácnosti a spoločných priestoroch.

Prestať hneď, alebo postupne?

Môžete si vybrať, či cigarety obmedzíte postupne ešte pred finálnym dátumom, alebo budete fajčiť v obvyklom množstve až do posledného dňa.

Je na vás, ktorý postup si vyberiete, no zmena zo dňa na deň sa zdá byť z vedeckej perspektívy účinnejšia.

V experimente britskej Oxford University stratégiu okamžitého a postupného odvykania otestovali na 700 dospelých fajčiaroch. Po štyroch týždňoch od stanoveného dátumu vydržalo nefajčiť 40 percent tých, ktorí si odvykali postupne a až 49 percent tých, ktorí s fajčením skončili nárazovo.

Po polroku vydržalo abstinovať už len 15 percent „postupných odvykačov“. Nárazoví abstinenti boli o niečo úspešnejší, chemickou analýzou dychu prešlo 22 percent.

Nikdy nepodliehajte ilúzii, že je v poriadku, ak si pri posedení v bare, alebo vo stresujúcich chvíľach dáte "iba túto jednu" cigaretu. Šanca, že bude skutočne posledná, je minimálna.

Zmeňte svoju rutinu

Pred stanoveným dátumom začnite pravidelne športovať. Pohyb tak postupne začleníte do svojej rutiny a vytvoríte nové situácie, ktoré nemáte spojené s fajčením.

Prečítajte si tiež: Ako prestať fajčiť, lepšie jesť a začať cvičiť? Čítajte 

Zároveň vďaka športu znížite množstvo hmotnosti, ktorú vaše telo naberie keď prestanete fajčiť. Počas prvého polroku abstinencie ľudia v priemere priberú dva až päť kilogramov. Po desiatich rokoch sa nadbytočné kilá zvyčajne ustália na priemerných päť kilogramov.

Kilogramy pribúdajú bez ohľadu na to, či bol človek tuhým, alebo rekreačným fajčiarom. V prípade tuhých fajčiarov je však prírastok na váhe vyšší.

Namiesto jedla si radšej nájdite zdravé rozptýlenie, ktorým udržíte myseľ a ruky zaneprázdnené. Pre istotu majte po ruke nikotínové prípravky (žuvačky, či náplasti), ktoré vám pomôžu prekonať abstinenčné príznaky.

Nebojte sa požiadať o pomoc

Hoci niektorí ľudia uspejú na vlastnú päsť, mnohí nesú odvykanie ťažko. Netreba sa báť požiadať o pomoc.

Možností je viacero. Jednou z možností je začať odvykanie s niekym blízkym. Ak prestanete v rovnaký dátum, mnohé abstinenčné príznaky budete prežívať v podobnom čase a môžete si byť vzájomnou oporou.

Ak vám okolie nevie pomôcť, obráťte sa na odborníka. Okrem všeobecných lekárov poskytujú pomoc s odvykaním napríklad poradne regionálnych úradov verejného zdravotníctva. Na každej cigaretovej škatuľke je tiež uvedený kontakt na ich Linku pomoci.

Na čísle 0908 222 722 sú počas pracovných dní od 8.00 do 15.00 k dispozícii zdravotníci, ktorí poskytujú diagnostiku závislosti, vysvetľujú spôsoby odvykania od fajčenia, prípadne čerstvým nefajčiarom odporučia poradenské centrá v ich blízkosti.

Mnoho poradenských programov a vyšetrení je zadarmo a niektoré dokonca bez poplatku poskytujú nikotínové náplaste.

DOI: 10.1136/bmjopen-2016-011045

DOI: 10.7326/M14-2805

DOI: 10.1111/j.1467-9566.2010.01251.x

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  2. Nestarnú, ale dozrievajú
  3. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti)
  4. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch
  5. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo
  6. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  7. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  8. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  9. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Pripojte sa na nový internet už aj v oblasti Gemera a Novohradu
  2. Na Kysuciach budete môcť surfovať na internete rýchlejšie
  3. Na Orave dobre aj s novým optickým internetom
  4. Aj do Liptovského Mikuláša dorazí nová optická sieť
  5. Najnovšia ponuka optického internetu na Spiši
  6. V oblasti Prešova budete môcť využiť nový optický internet
  7. V okolí Levíc budete mať možnosť využiť nový, rýchly internet
  8. Moderný a spoľahlivý internet aj na Hornom Zemplíne
  9. Surfujte na novej optickej sieti aj na Dolnom Zemplíne
  10. Už aj v Košiciach sa pripojíte do modernej optickej siete
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 16 168
  2. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 15 535
  3. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 14 723
  4. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 9 066
  5. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 8 219
  6. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 7 889
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 7 868
  8. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 7 202
  9. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 7 117
  10. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 6 104

Téma: Abstinencia


Článok je zaradený aj do ďalších tém Priberanie, Závislosť, Fajčenie