Ako prestať fajčiť. Zmeny, ktoré môžu uľahčiť odvykanie

Ako sa čo najlepšie pripraviť na odvykanie od cigariet.

Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Každoročne sa približne tretina fajčiarov pokúsi zbaviť svojej závislosti. Väčšina z nich zlyhá. Neuspejú najmä kvôli stresu, spoločenskému tlaku a návykovým vlastnostiam nikotínu.

Iba šesť percent ľudí dokáže abstinovať dlhšie, než mesiac. S fajčením zvyčajne dokážu nadobro skončiť až po piatich až siedmych neúspešných pokusoch.

Pesimistické štatistiky ale možno pokoriť vďaka silnej motivácii a príprave. Zvýšiť šance na úspech sa môže podariť aj vďaka sérii preventívnych opatrení a opore v najbližšom okolí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyberte si presný dátum

V nasledujúcich týždňoch si stanovte dátum kedy prestanete fajčiť. Oznámte ho svojim priateľom a rodine, vyznačte si ho aj v kalendári. Ak chcete fajčenie obmedzovať postupne, v stanovený dátum už musíte prestať úplne.

Prečítajte si tiež: Prečo sa vám oplatí skoncovať s cigaretami

Medzitým sa zamyslite, ktoré situácie pre vás môžu byť náročné a pripravte sa na abstinenčné príznaky.

Vymyslite si stratégiu, ako sa vyhnúť spúšťačom túžby po cigarete. Je vhodné vymeniť rannú kávu za čaj a vzdať sa fajčiarskych podnikov.

Z bytu či domu vytvorte čo najskôr nefajčiarsku zónu.

Možno, že to bude prekážať fajčiarom vo vašej domácnosti, no veda je na vašej strane. V odvykaní sú jednoznačne úspešnejší ľudia, ktorí nemajú dovolené fajčiť v domácnosti a spoločných priestoroch.

Prestať hneď, alebo postupne?

Môžete si vybrať, či cigarety obmedzíte postupne ešte pred finálnym dátumom, alebo budete fajčiť v obvyklom množstve až do posledného dňa.

Je na vás, ktorý postup si vyberiete, no zmena zo dňa na deň sa zdá byť z vedeckej perspektívy účinnejšia.

V experimente britskej Oxford University stratégiu okamžitého a postupného odvykania otestovali na 700 dospelých fajčiaroch. Po štyroch týždňoch od stanoveného dátumu vydržalo nefajčiť 40 percent tých, ktorí si odvykali postupne a až 49 percent tých, ktorí s fajčením skončili nárazovo.

Po polroku vydržalo abstinovať už len 15 percent „postupných odvykačov“. Nárazoví abstinenti boli o niečo úspešnejší, chemickou analýzou dychu prešlo 22 percent.

Nikdy nepodliehajte ilúzii, že je v poriadku, ak si pri posedení v bare, alebo vo stresujúcich chvíľach dáte "iba túto jednu" cigaretu. Šanca, že bude skutočne posledná, je minimálna.

Zmeňte svoju rutinu

Pred stanoveným dátumom začnite pravidelne športovať. Pohyb tak postupne začleníte do svojej rutiny a vytvoríte nové situácie, ktoré nemáte spojené s fajčením.

Prečítajte si tiež: Ako prestať fajčiť, lepšie jesť a začať cvičiť?

Zároveň vďaka športu znížite množstvo hmotnosti, ktorú vaše telo naberie keď prestanete fajčiť. Počas prvého polroku abstinencie ľudia v priemere priberú dva až päť kilogramov. Po desiatich rokoch sa nadbytočné kilá zvyčajne ustália na priemerných päť kilogramov.

Kilogramy pribúdajú bez ohľadu na to, či bol človek tuhým, alebo rekreačným fajčiarom. V prípade tuhých fajčiarov je však prírastok na váhe vyšší.

Namiesto jedla si radšej nájdite zdravé rozptýlenie, ktorým udržíte myseľ a ruky zaneprázdnené. Pre istotu majte po ruke nikotínové prípravky (žuvačky, či náplasti), ktoré vám pomôžu prekonať abstinenčné príznaky.

Nebojte sa požiadať o pomoc

Hoci niektorí ľudia uspejú na vlastnú päsť, mnohí nesú odvykanie ťažko. Netreba sa báť požiadať o pomoc.

Možností je viacero. Jednou z možností je začať odvykanie s niekym blízkym. Ak prestanete v rovnaký dátum, mnohé abstinenčné príznaky budete prežívať v podobnom čase a môžete si byť vzájomnou oporou.

Ak vám okolie nevie pomôcť, obráťte sa na odborníka. Okrem všeobecných lekárov poskytujú pomoc s odvykaním napríklad poradne regionálnych úradov verejného zdravotníctva. Na každej cigaretovej škatuľke je tiež uvedený kontakt na ich Linku pomoci.

Na čísle 0908 222 722 sú počas pracovných dní od 8.00 do 15.00 k dispozícii zdravotníci, ktorí poskytujú diagnostiku závislosti, vysvetľujú spôsoby odvykania od fajčenia, prípadne čerstvým nefajčiarom odporučia poradenské centrá v ich blízkosti.

Mnoho poradenských programov a vyšetrení je zadarmo a niektoré dokonca bez poplatku poskytujú nikotínové náplaste.

DOI: 10.1136/bmjopen-2016-011045

DOI: 10.7326/M14-2805

DOI: 10.1111/j.1467-9566.2010.01251.x

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  2. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  3. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  4. Prečo sú pneumatiky dôležitejšie ako bezpečnostné pásy?
  5. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  6. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  7. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  8. Dva rekordy na druhý pokus
  9. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  10. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  1. Tatra banka opäť rozdáva vreckové 22 eur k novému Detskému účtu
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Po stopách dávnej Bratislavy
  3. 3 najväčšie chyby pri zateplení šikmej strechy
  4. EU v Bratislave udelila čestný titul doctor honors causa
  5. Company´s autumn in the High Tatras
  6. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli
  7. 322 m2 a mesto ako na dlani. Bratislava má atypický penthouse
  8. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s
  9. Dva rekordy na druhý pokus
  10. Mestská polícia má viac slúžiť záujmom občanov
  1. V Žiline sme vytvorili priestor, aby mladí ľudia neodišli 31 871
  2. Pravda o mäse v burgroch z McDonald’s 23 947
  3. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 17 994
  4. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 800
  5. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 667
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 9 465
  7. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom 8 636
  8. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 512
  9. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 7 104
  10. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 5 498

Téma: Priberanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Závislosť, Fajčenie

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zo súdu zmizla veľká časť spisu ku Kočnerovej kauze Technopol Servis

Zmiznutie predĺži súdny proces a známi Mariana Kočnera tak budú dlhšie ovládať vytunelovaný majetok.

Stĺpček Beaty Balogovej

Aktivity bývalých siskárov nie sú variáciou slobody slova

Tóth ukázal, aký mizerný je "analytik".

Neprehliadnite tiež