Ako prestať fajčiť. Zmeny, ktoré môžu uľahčiť odvykanie

Ako sa čo najlepšie pripraviť na odvykanie od cigariet.

Ilustračná snímka.(Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Každoročne sa približne tretina fajčiarov pokúsi zbaviť svojej závislosti. Väčšina z nich zlyhá. Neuspejú najmä kvôli stresu, spoločenskému tlaku a návykovým vlastnostiam nikotínu.

Iba šesť percent ľudí dokáže abstinovať dlhšie, než mesiac. S fajčením zvyčajne dokážu nadobro skončiť až po piatich až siedmych neúspešných pokusoch.

Pesimistické štatistiky ale možno pokoriť vďaka silnej motivácii a príprave. Zvýšiť šance na úspech sa môže podariť aj vďaka sérii preventívnych opatrení a opore v najbližšom okolí.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyberte si presný dátum

V nasledujúcich týždňoch si stanovte dátum kedy prestanete fajčiť. Oznámte ho svojim priateľom a rodine, vyznačte si ho aj v kalendári. Ak chcete fajčenie obmedzovať postupne, v stanovený dátum už musíte prestať úplne.

Prečítajte si tiež: Prečo sa vám oplatí skoncovať s cigaretami

Medzitým sa zamyslite, ktoré situácie pre vás môžu byť náročné a pripravte sa na abstinenčné príznaky.

Vymyslite si stratégiu, ako sa vyhnúť spúšťačom túžby po cigarete. Je vhodné vymeniť rannú kávu za čaj a vzdať sa fajčiarskych podnikov.

Z bytu či domu vytvorte čo najskôr nefajčiarsku zónu.

Možno, že to bude prekážať fajčiarom vo vašej domácnosti, no veda je na vašej strane. V odvykaní sú jednoznačne úspešnejší ľudia, ktorí nemajú dovolené fajčiť v domácnosti a spoločných priestoroch.

Prestať hneď, alebo postupne?

Môžete si vybrať, či cigarety obmedzíte postupne ešte pred finálnym dátumom, alebo budete fajčiť v obvyklom množstve až do posledného dňa.

Je na vás, ktorý postup si vyberiete, no zmena zo dňa na deň sa zdá byť z vedeckej perspektívy účinnejšia.

V experimente britskej Oxford University stratégiu okamžitého a postupného odvykania otestovali na 700 dospelých fajčiaroch. Po štyroch týždňoch od stanoveného dátumu vydržalo nefajčiť 40 percent tých, ktorí si odvykali postupne a až 49 percent tých, ktorí s fajčením skončili nárazovo.

Po polroku vydržalo abstinovať už len 15 percent „postupných odvykačov“. Nárazoví abstinenti boli o niečo úspešnejší, chemickou analýzou dychu prešlo 22 percent.

Nikdy nepodliehajte ilúzii, že je v poriadku, ak si pri posedení v bare, alebo vo stresujúcich chvíľach dáte "iba túto jednu" cigaretu. Šanca, že bude skutočne posledná, je minimálna.

Zmeňte svoju rutinu

Pred stanoveným dátumom začnite pravidelne športovať. Pohyb tak postupne začleníte do svojej rutiny a vytvoríte nové situácie, ktoré nemáte spojené s fajčením.

Prečítajte si tiež: Ako prestať fajčiť, lepšie jesť a začať cvičiť?

Zároveň vďaka športu znížite množstvo hmotnosti, ktorú vaše telo naberie keď prestanete fajčiť. Počas prvého polroku abstinencie ľudia v priemere priberú dva až päť kilogramov. Po desiatich rokoch sa nadbytočné kilá zvyčajne ustália na priemerných päť kilogramov.

Kilogramy pribúdajú bez ohľadu na to, či bol človek tuhým, alebo rekreačným fajčiarom. V prípade tuhých fajčiarov je však prírastok na váhe vyšší.

Namiesto jedla si radšej nájdite zdravé rozptýlenie, ktorým udržíte myseľ a ruky zaneprázdnené. Pre istotu majte po ruke nikotínové prípravky (žuvačky, či náplasti), ktoré vám pomôžu prekonať abstinenčné príznaky.

Nebojte sa požiadať o pomoc

Hoci niektorí ľudia uspejú na vlastnú päsť, mnohí nesú odvykanie ťažko. Netreba sa báť požiadať o pomoc.

Možností je viacero. Jednou z možností je začať odvykanie s niekym blízkym. Ak prestanete v rovnaký dátum, mnohé abstinenčné príznaky budete prežívať v podobnom čase a môžete si byť vzájomnou oporou.

Ak vám okolie nevie pomôcť, obráťte sa na odborníka. Okrem všeobecných lekárov poskytujú pomoc s odvykaním napríklad poradne regionálnych úradov verejného zdravotníctva. Na každej cigaretovej škatuľke je tiež uvedený kontakt na ich Linku pomoci.

Na čísle 0908 222 722 sú počas pracovných dní od 8.00 do 15.00 k dispozícii zdravotníci, ktorí poskytujú diagnostiku závislosti, vysvetľujú spôsoby odvykania od fajčenia, prípadne čerstvým nefajčiarom odporučia poradenské centrá v ich blízkosti.

Mnoho poradenských programov a vyšetrení je zadarmo a niektoré dokonca bez poplatku poskytujú nikotínové náplaste.

DOI: 10.1136/bmjopen-2016-011045

DOI: 10.7326/M14-2805

DOI: 10.1111/j.1467-9566.2010.01251.x

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  4. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  7. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  8. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  9. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  1. Košice majú svoju prvú Kozlovnu s najdlhším výčapom
  2. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  3. V špeciálnom kole sú vyčlenené 4 milióny € pre kotly a čerpadlá
  4. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  5. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  6. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  7. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  8. Za palivo Shell BMW domov
  9. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  10. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 21 692
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 388
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 070
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 662
  5. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 9 479
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 6 557
  7. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 177
  8. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 4 669
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 3 601
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 493

Téma: Závislosť


Článok je zaradený aj do ďalších tém Fajčenie

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Kiska vymenoval Sakovú, tá pred novinármi stále uteká

Organizátori protestov ministerke vyčítajú blízkosť ku Kaliňákovi.

KOMENTÁRE

Kto kradmou rukou siahne na voliča Smeru

Tlačiť na organizátorov protestov, aby urobili robotu za politikov, nie je slušné.

DOMOV

Do rekreačného sídla papalášov politici už takmer nechodia

V Častej–Papierničke boli vlani ubytovaní len dvaja poslanci.

Neprehliadnite tiež

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Vedci zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno, či pred spaním.

Nový antioxidant by mohol omladzovať cievy o desiatky rokov

Látka môže brániť vzniku ochorení srdca.

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Vojak dostal penis od darcu. Transplantácia je prvá v histórii

Zákrok podstúpil vojnový veterán z Afganistanu.