Ako získať čo najviac vitamínu D a neublížiť si

Koľko slnka potrebujeme a či pri tvorbe vitamínu D prekáža opaľovací krém.

Bez slnka sa k dostatku vitamínu D dostanete iba ťažko.(Zdroj: pexels.com/Tirachard Kumtanom)

BRATISLAVA. Telo sa bez vitamínu D nezaobíde. Okrem toho, že zabezpečuje normálny vývoj a metabolizmus kostí, je nevyhnutný na správne delenie a diferenciáciu buniek, imunitný systém, vylučovanie inzulínu, reguláciu krvného tlaku a ďalšie životne dôležité procesy.

Napriek tomu až 41 percent obyvateľov Slovenska nemá dostatok vitamínu D. A keďže z potravy človek získava zvyčajne len 5 až 10 percent svojej dávky, ľudia by sa mali sústrediť na hlavný zdroj vitamínu. Slnko

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vzniká vitamín D

Vitamín D je totiž vzniká z derivátu cholesterolu v koži, ktorá je vystavená slnečnému žiareniu. Aby došlo k syntéze vitamínu v tele, musia do pokožky preniknúť UVB lúče, ktoré dodajú energiu potrebnú na premenu.

Prečítajte si tiež: Čo presne znamená číslo opaľovacieho krému a ako si vybrať správny

Ak je žiarenia dostatok, hladiny vitamínu v tele sú optimálne.

Opaľovanie však má aj zdravotné riziká. Okrem vysúšania a starnutia pokožky môže spôsobiť aj spáleniny a rakovinu kože.

Aby ste dokázali získať čo najviac vitamínu bez toho, aby ste si ublížili, mali by ste ovládať niekoľko základných faktov.

Kedy a ako sa opaľovať?

UVB lúče neprenikajú cez sklo. Preto aj keď máte pracovný stôl pri okne a väčšinu dňa na vás svieti slnko, stále môžete trpieť nedostatkom vitamínu D.

Žiarenie UVB je najsilnejšie na poludnie, keď je slnko najvyššie. Niektoré štúdie naznačujú, že v tom čase zároveň býva výroba vitamínu v tele najefektívnejšia. Je preto možné, že dennú dávku vitamínov zaistí už krátky pobyt na obedňajšom slnku.

Rovnako však na poludnie stúpa aj šanca, že sa človek na prudkom slnku spáli.

Ľudia, ktorí žijú ďalej od rovníka, potrebujú na slnku stráviť viac času. V týchto oblastiach totiž ozónová vrstva absorbuje viac UVB lúčov.

Množstvo vitamínu ovplyvní pigment

Medzinárodné tabuľku ukazujú, že najvýraznejší nedostatok vitamínu D majú nie len severské, ale aj púštne národy. Záplavu slnečných lúčov totiž takpovediac vynegujú tmavým pigmentom, pokožku si naviac ukrývajú pod textilom.

Tmavšia pokožka obsahuje viac melanínu. Ide o zlúčeninu, ktorá kožu chráni pred poškodením tým, že znižuje množstvo vstrebaného UVB žiarenia.

Ľudia s tmavšími pleťou tak pre rovnaké množstvo D vitamínu potrebujú na slnku stráviť viac času, než tí so svetlešími odtieňmi pokožky. Rozdiel sa pohybuje v rozmedzí od 30 minút do troch hodín.

Platí, že čím väčšia je plocha, ktorá je vystavená slnku, tým viac vitamínu si telo vytvorí. Niektorí vedci odporúčajú odhaliť si približne tretinu celkového povrchu pokožky.

Podľa týchto odporúčaní by ľudia so svetlou pokožkou mali dosiahnuť potrebné hladiny vitamínu v prípade, že budú na slnku nosiť kraťasy a tričko s krátkym rukávom 10 až 30 minút, trikrát týždenne. Ľudia s tmavou pokožkou potrebujú viac času.

Opaľovací krém a vitamín D

Opaľovací krém obsahuje chemikálie, ktoré odrážajú, absorbujú alebo rozptýlia slnečné svetlo. Vďaka tomu je pokožka vystavená nižším hladinám škodlivých UV žiarenia a je tak lepšie chránená pred starnutím a rakovinou kože.

Prečítajte si tiež: Chronické žilové ochorenie. Znesú kŕčové žily opaľovanie?

Keďže UVB lúče sú pre výrobu vitamínu D nevyhnutné, opaľovací krém by mohol pokožke zabrániť v jeho produkcii.

Viaceré štúdie ale ukázali, že používanie opaľovacích krémov má iba malý vplyv na hladinu vitamínu v krvi. (1, 2, 3).

Jedným z možných vysvetlení je, že ľudia vďaka opaľovaciemu krému zostávajú na slnku dlhšie, a preto v koži vznikne dostatok vitamínu D.

Keďže štúdie skúmali iba krátkodobý efekt krémov, zatiaľ nie je možné s určitosťou povedať, či dokážu dlhodobo ovplyvniť množstvo vitamínu D. Kým výskumy nedokážu opak, preventívna ochrana pokožky opaľovacím krémom ostáva správnym rozhodnutím.

Vitamín D v zimných mesiacoch

V zimných mesiacoch, kedy je slnka nedostatok, si ľudia musia dopĺňať D vitamín stravou alebo výživovými doplnkami.

„V zime by mali zdraví ľudia nad 50 rokov a všetci potenciálne ohrození, ak nenavštívia krajiny s dostatočným slnečným svitom, užívať vitamín D ako výživový doplnok,“ odporúča farmaceutka Eva Račanská.

Časť vitamínu je možné prijať aj stravou, pričom ryby sa oplatí jesť celý rok, aj popri slnení.Račanská odporúča jedávať ryby najlepšie dvakrát týždenne.

Menšie množstvo vitamínu však je aj v mäse, vo vaječnom žĺtku, pečeni, tukoch a mliečnych výrobkoch.

DOI: 10.4149/BLL_2016_135

DOI: 10.4161/derm.23351

DOI: 10.4161/derm.24494

DOI: 10.1038/jid.2009.417

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  9. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  10. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  1. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  2. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  3. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  4. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  5. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 24 943
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 18 385
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 17 243
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 12 484
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 044
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 982
  7. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 3 517
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 213
  9. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 2 838
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 029

Téma: Vitamíny a minerály


Článok je zaradený aj do ďalších tém Opaľovanie

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: V akom stave sú slovenské autobusy, ak ich nepustia do Rakúska

Aká je kvalita autobusov na cestách.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Majstra populizmu nemá kto nahradiť

Skutočný talent vie škodiť aj z opozície.

Neprehliadnite tiež

Budúce postihnutie môže u sklerotikov odhaliť železo v mozgu

Metóda môže pomáhať pri testovaní liekov.

Päť rád, ako si na grilovačke neotráviť hostí

Večierky pod holým nebom majú hygienické pravidlá.

Po úprave DNA vznikol v génoch chaos, ukázala štúdia

Liečenie CRISPRom netreba u ľudí uponáhľať.