SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Ako získať čo najviac vitamínu D a neublížiť si

Koľko slnka potrebujeme a či pri tvorbe vitamínu D prekáža opaľovací krém.

Bez slnka sa k dostatku vitamínu D dostanete iba ťažko.Bez slnka sa k dostatku vitamínu D dostanete iba ťažko. (Zdroj: pexels.com/Tirachard Kumtanom)

BRATISLAVA. Telo sa bez vitamínu D nezaobíde. Okrem toho, že zabezpečuje normálny vývoj a metabolizmus kostí, je nevyhnutný na správne delenie a diferenciáciu buniek, imunitný systém, vylučovanie inzulínu, reguláciu krvného tlaku a ďalšie životne dôležité procesy.

Napriek tomu až 41 percent obyvateľov Slovenska nemá dostatok vitamínu D. A keďže z potravy človek získava zvyčajne len 5 až 10 percent svojej dávky, ľudia by sa mali sústrediť na hlavný zdroj vitamínu. Slnko

Ako vzniká vitamín D

Vitamín D je totiž vzniká z derivátu cholesterolu v koži, ktorá je vystavená slnečnému žiareniu. Aby došlo k syntéze vitamínu v tele, musia do pokožky preniknúť UVB lúče, ktoré dodajú energiu potrebnú na premenu.

Skryť Vypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Čo presne znamená číslo opaľovacieho krému a ako si vybrať správny Čítajte 

Ak je žiarenia dostatok, hladiny vitamínu v tele sú optimálne.

Opaľovanie však má aj zdravotné riziká. Okrem vysúšania a starnutia pokožky môže spôsobiť aj spáleniny a rakovinu kože.

Aby ste dokázali získať čo najviac vitamínu bez toho, aby ste si ublížili, mali by ste ovládať niekoľko základných faktov.

Kedy a ako sa opaľovať?

UVB lúče neprenikajú cez sklo. Preto aj keď máte pracovný stôl pri okne a väčšinu dňa na vás svieti slnko, stále môžete trpieť nedostatkom vitamínu D.

Žiarenie UVB je najsilnejšie na poludnie, keď je slnko najvyššie. Niektoré štúdie naznačujú, že v tom čase zároveň býva výroba vitamínu v tele najefektívnejšia. Je preto možné, že dennú dávku vitamínov zaistí už krátky pobyt na obedňajšom slnku.

Rovnako však na poludnie stúpa aj šanca, že sa človek na prudkom slnku spáli.

Skryť Vypnúť reklamu

Ľudia, ktorí žijú ďalej od rovníka, potrebujú na slnku stráviť viac času. V týchto oblastiach totiž ozónová vrstva absorbuje viac UVB lúčov.

Množstvo vitamínu ovplyvní pigment

Medzinárodné tabuľku ukazujú, že najvýraznejší nedostatok vitamínu D majú nie len severské, ale aj púštne národy. Záplavu slnečných lúčov totiž takpovediac vynegujú tmavým pigmentom, pokožku si naviac ukrývajú pod textilom.

Tmavšia pokožka obsahuje viac melanínu. Ide o zlúčeninu, ktorá kožu chráni pred poškodením tým, že znižuje množstvo vstrebaného UVB žiarenia.

Ľudia s tmavšími pleťou tak pre rovnaké množstvo D vitamínu potrebujú na slnku stráviť viac času, než tí so svetlešími odtieňmi pokožky. Rozdiel sa pohybuje v rozmedzí od 30 minút do troch hodín.

Platí, že čím väčšia je plocha, ktorá je vystavená slnku, tým viac vitamínu si telo vytvorí. Niektorí vedci odporúčajú odhaliť si približne tretinu celkového povrchu pokožky.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa týchto odporúčaní by ľudia so svetlou pokožkou mali dosiahnuť potrebné hladiny vitamínu v prípade, že budú na slnku nosiť kraťasy a tričko s krátkym rukávom 10 až 30 minút, trikrát týždenne. Ľudia s tmavou pokožkou potrebujú viac času.

Opaľovací krém a vitamín D

Opaľovací krém obsahuje chemikálie, ktoré odrážajú, absorbujú alebo rozptýlia slnečné svetlo. Vďaka tomu je pokožka vystavená nižším hladinám škodlivých UV žiarenia a je tak lepšie chránená pred starnutím a rakovinou kože.

Prečítajte si tiež: Chronické žilové ochorenie. Znesú kŕčové žily opaľovanie? Čítajte 

Keďže UVB lúče sú pre výrobu vitamínu D nevyhnutné, opaľovací krém by mohol pokožke zabrániť v jeho produkcii.

Viaceré štúdie ale ukázali, že používanie opaľovacích krémov má iba malý vplyv na hladinu vitamínu v krvi. (1, 2, 3).

Jedným z možných vysvetlení je, že ľudia vďaka opaľovaciemu krému zostávajú na slnku dlhšie, a preto v koži vznikne dostatok vitamínu D.

Keďže štúdie skúmali iba krátkodobý efekt krémov, zatiaľ nie je možné s určitosťou povedať, či dokážu dlhodobo ovplyvniť množstvo vitamínu D. Kým výskumy nedokážu opak, preventívna ochrana pokožky opaľovacím krémom ostáva správnym rozhodnutím.

Vitamín D v zimných mesiacoch

V zimných mesiacoch, kedy je slnka nedostatok, si ľudia musia dopĺňať D vitamín stravou alebo výživovými doplnkami.

„V zime by mali zdraví ľudia nad 50 rokov a všetci potenciálne ohrození, ak nenavštívia krajiny s dostatočným slnečným svitom, užívať vitamín D ako výživový doplnok,“ odporúča farmaceutka Eva Račanská.

Časť vitamínu je možné prijať aj stravou, pričom ryby sa oplatí jesť celý rok, aj popri slnení.Račanská odporúča jedávať ryby najlepšie dvakrát týždenne.

Menšie množstvo vitamínu však je aj v mäse, vo vaječnom žĺtku, pečeni, tukoch a mliečnych výrobkoch.

DOI: 10.4149/BLL_2016_135

DOI: 10.4161/derm.23351

DOI: 10.4161/derm.24494

DOI: 10.1038/jid.2009.417

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako sa mení dynamika firiem?
  2. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  3. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  4. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  6. Hudbou proti holorubom.
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Behind every successful business lies a set of skilled people
  2. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Hudbou proti holorubom.
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  6. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  7. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 277
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 919
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 835
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 300
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 257
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 183
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 282
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 6 188
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 877
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 847
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Veronika Remišová.

Nedá sa nič robiť, bude to trápne.


13. jún
Lekár Pavel Malovič (je v strede).

Ako vyzerá práca dopingového komisára?


Pavol Spál 14m
Adrián Szabó ide do väzby.

NAKA zadržala Szabóa 3. júna.


TASR 2 h
Silné nežiadúce účinky po niektorých vakcínach a ich nedostatok otvárajú otázku možného mixu vakcín pri prvej a druhej dávke.

Štúdia naznačila väčšiu ochranu.


21 h

Neprehliadnite tiež

Ampulka s vakcínou proti ochoreniu COVID-19 od americkej farmaceutickej spoločnosti Novavax počas tretej fázy klinických testov v Londýne.

Do konca roka chce vyrobiť 150 miliónov vakcín.


3 h
Ilustračné foto.

Objasnili úlohu doteraz neznámeho proteínu s označením FAM110A.


TASR 9. jún
Liek Aduhelm.

Za posledných takmer 20 rokov nebol na liečbu schválený žiaden iný nový liek.


TASR 7. jún
Kŕčové žily zvykne sprevádzať pocit ťažkých nôh, pálenie, tŕpnutie či nočné kŕče v nohách.

Kŕčové žily sa v lete zvyknú zhoršovať.


7. jún