Tri spôsoby, ako si znížiť množstvo soli v jedle

Zmena chute trvá najviac osem týždňov.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia.(Zdroj: FOTOLIA)

BRATISLAVA. Vysoký krvný tlak, choré obličky, opuchnuté členky a iné časti tela, dýchavičnosť alebo nahromadená tekutina v oblasti srdca a pľúc. Ak sú vám tieto príznaky povedomé, zrejme máte privysoký príjem soli.

Soľ, respektíve sodík, je pre správne fungovanie tela mimoriadne dôležitá.

Prečítajte si tiež: Za nočné návštevy toalety môže podľa vedcov solenie

Vo veľkých dávkach však zvyšuje krvný tlak a prispieva k riziku vzniku srdcovo-cievnych chorôb ako mŕtvica, infarkt a zlyhanie srdca či iných ochorení, napríklad rakovine žalúdka.

Aby sa podarilo znížiť riziko zdravotných problémov, Svetová zdravotnícka organizácia odporúča dospelým denne prijať do 2 gramov sodíka, čo je ekvivalent 5 gramov soli na deň.

Nasledujúce rady, ako znížiť denný príjem soli, vychádzajú z odporúčaní Harvardovej univerzity, americkej Národnej nadácie pre obličky a Svetového fondu pre výskum rakoviny.

1. Sledujte zloženie na etikete potravín

Až 75 percent soli v strave pochádza z priemyselne spracovaných potravín, ako sú chlieb, cereálie, pochutiny a polotovary.

Obsah soli, prípadne sodíka, uvádzajú výrobcovia na etikete v kolónke výživové údaje.

Ak etiketa uvádza na jednu porciu viac než 500 miligramov sodíka, potravinu si do košíka nevložte. Na jednu potravinu by to bola priveľké množstvo soli a denný limit by ste jednoducho prekročili.

Snažte sa z kontroly obsahu soli urobiť zvyk, ktorý sa stane súčasťou nákupnej rutiny.

Rovnaké potraviny rôznych značiek porovnávajte a uprednostnite tie, ktoré uvádzajú nižší obsah soli.

2. Jedlo si varte sami

Najjednoduchšie získate kontrolu nad príjmom soli tak, že si jedlo budete pripravovať sami zo základných surovín.

Preferujte čerstvé mäso pred balenými alebo spracovanými druhmi.

Vysoký obsah sodíka majú najmä spracované mäsové výrobky ako lančmít, slanina, klobásy, salámy a šunky.

Zelenina a ovocie by mali byť sezónne a čerstvé, ak musíte použiť konzervované druhy, skúste ich aspoň zľahka prepláchnuť vo vode.

3. Namiesto soli využite korenie a bylinky

Vyberajte si koreninové zmesi bez soli. Jedlo pri varení dochucujte najmä bylinkami, cesnakom, zázvorom, octom či citrónom. Soľ pridávajte až v posledných krokoch.

Prečítajte si tiež: Slanšie ako morská voda. Analýza chlebov ukázala vysoké množstvá soli

Celé korenie pridajte hodinu pred koncom varenia, drvené korenie stačí pridať 15 minút pred servírovaním.

Bylinky zmiešajte s maslom alebo olejom a nechajte stáť polhodinu, aby sa rozvinula ich chuť a aróma.

Zmesou potrite jedlo počas varenia alebo pečenia, prípadne bylinkami posypte naolejované mäso polhodinu pred varením.

Sušené bylinky pred pridaním do jedla podrvte. Kupujte ich v menších množstvách, aby časom nestratili vôňu a chuť.

Spočiatku na vás môže menej slané jedlo pôsobiť mdlo, no chuť človeka sa postupne prispôsobuje úpravám v strave. Trvá to približne šesť až osem týždňov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štefánka by Pulitzer
  2. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  6. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  9. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  10. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  1. Na Slovensku sa vydáva najviac učiteľských preukazov
  2. Prihlásili ste sa ako dobrovoľník na Olympiádu v Tokiu?
  3. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a.
  4. Štefánka by Pulitzer
  5. Počuli ste už o integrovane pestovanej zelenine?
  6. Konferencia - EU support for research
  7. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  8. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  10. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 24 649
  2. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 19 558
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 7 066
  4. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 6 987
  5. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 6 796
  6. Štefánka by Pulitzer 5 451
  7. Čo sa stalo s mojimi úsporami v druhom pilieri? 5 336
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 3 440
  9. Šesťročné dlhopisy teraz s výnosom až 7 % p.a. 3 304
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 2 958

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Bylinky, Zdravá strava, Domáce a tradičné lieky, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Kde sa vzali nožík-rybička, verzatilka aj známe zápalky

Príbehy drobností českého dizajnu, ktoré prežili.

Píše Martin Kugla

Prezidentskú kampaň vyhrávajú extrémisti

Krajne pravicoví kandidáti majú v prieskumoch hrozivé výsledky.

SVET

Na hranici sa odohráva boj o moc nad Venezuelou

Guaidó sa za lídra vyhlásil pred mesiacom.

Neprehliadnite tiež

Intenzívny pohyb sa dá vtesnať aj do hektického dňa.
Ilustračná fotografia.
Ilustračné foto.
Niektoré typy cvičenia sú vhodnejšie, než iné.
Ilustračná fotografia.