SME
Štvrtok, 28. január, 2021 | Meniny má AlfonzKrížovkyKrížovky

Tri spôsoby, ako si znížiť množstvo soli v jedle

Zmena chute trvá najviac osem týždňov.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: FOTOLIA)

BRATISLAVA. Vysoký krvný tlak, choré obličky, opuchnuté členky a iné časti tela, dýchavičnosť alebo nahromadená tekutina v oblasti srdca a pľúc. Ak sú vám tieto príznaky povedomé, zrejme máte privysoký príjem soli.

Soľ, respektíve sodík, je pre správne fungovanie tela mimoriadne dôležitá.

Prečítajte si tiež: Za nočné návštevy toalety môže podľa vedcov solenie Čítajte 

Vo veľkých dávkach však zvyšuje krvný tlak a prispieva k riziku vzniku srdcovo-cievnych chorôb ako mŕtvica, infarkt a zlyhanie srdca či iných ochorení, napríklad rakovine žalúdka.

Aby sa podarilo znížiť riziko zdravotných problémov, Svetová zdravotnícka organizácia odporúča dospelým denne prijať do 2 gramov sodíka, čo je ekvivalent 5 gramov soli na deň.

Skryť Vypnúť reklamu

Nasledujúce rady, ako znížiť denný príjem soli, vychádzajú z odporúčaní Harvardovej univerzity, americkej Národnej nadácie pre obličky a Svetového fondu pre výskum rakoviny.

1. Sledujte zloženie na etikete potravín

Až 75 percent soli v strave pochádza z priemyselne spracovaných potravín, ako sú chlieb, cereálie, pochutiny a polotovary.

Obsah soli, prípadne sodíka, uvádzajú výrobcovia na etikete v kolónke výživové údaje.

Ak etiketa uvádza na jednu porciu viac než 500 miligramov sodíka, potravinu si do košíka nevložte. Na jednu potravinu by to bola priveľké množstvo soli a denný limit by ste jednoducho prekročili.

Snažte sa z kontroly obsahu soli urobiť zvyk, ktorý sa stane súčasťou nákupnej rutiny.

Rovnaké potraviny rôznych značiek porovnávajte a uprednostnite tie, ktoré uvádzajú nižší obsah soli.

Skryť Vypnúť reklamu

2. Jedlo si varte sami

Najjednoduchšie získate kontrolu nad príjmom soli tak, že si jedlo budete pripravovať sami zo základných surovín.

Preferujte čerstvé mäso pred balenými alebo spracovanými druhmi.

Vysoký obsah sodíka majú najmä spracované mäsové výrobky ako lančmít, slanina, klobásy, salámy a šunky.

Zelenina a ovocie by mali byť sezónne a čerstvé, ak musíte použiť konzervované druhy, skúste ich aspoň zľahka prepláchnuť vo vode.

3. Namiesto soli využite korenie a bylinky

Vyberajte si koreninové zmesi bez soli. Jedlo pri varení dochucujte najmä bylinkami, cesnakom, zázvorom, octom či citrónom. Soľ pridávajte až v posledných krokoch.

Prečítajte si tiež: Slanšie ako morská voda. Analýza chlebov ukázala vysoké množstvá soli Čítajte 

Celé korenie pridajte hodinu pred koncom varenia, drvené korenie stačí pridať 15 minút pred servírovaním.

Bylinky zmiešajte s maslom alebo olejom a nechajte stáť polhodinu, aby sa rozvinula ich chuť a aróma.

Skryť Vypnúť reklamu

Zmesou potrite jedlo počas varenia alebo pečenia, prípadne bylinkami posypte naolejované mäso polhodinu pred varením.

Sušené bylinky pred pridaním do jedla podrvte. Kupujte ich v menších množstvách, aby časom nestratili vôňu a chuť.

Spočiatku na vás môže menej slané jedlo pôsobiť mdlo, no chuť človeka sa postupne prispôsobuje úpravám v strave. Trvá to približne šesť až osem týždňov.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  10. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  1. Neprekonaný VAM systém, ktorý zabráni krádeži vášho auta
  2. Výpredaj zásob. Bezpečný nákup s garanciou dodania až k vám
  3. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  4. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  5. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  6. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  7. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  8. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  9. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  10. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 19 909
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 19 026
  3. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 18 645
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 17 993
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 020
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 704
  7. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci 7 544
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 357
  9. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 255
  10. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 124
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Stravovanie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Vitamíny a minerály, Domáce a tradičné lieky, Zdravá strava, Bylinky
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

12 h

Ako vyzerá vakcinácia na Slovensku.

7 h

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Druhú dávku by ste mali dostať do 42 dní.

12 h
Očkovacie centrum v meste Givataim,

Účinnosť môže byť viac ako 95 percent.

26. jan

V prípade juhoafrického variantu sú protilátky šesťnásobne menej účinné.

25. jan
Vakcínou proti covidu by sa malo na Slovensku očkovať od 27. decembra.

Protilátky nezneutralizovali vírus dostatočne.

25. jan