Tri spôsoby, ako si znížiť množstvo soli v jedle

Zmena chute trvá najviac osem týždňov.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: FOTOLIA)
Článok pokračuje pod video reklamou

BRATISLAVA. Vysoký krvný tlak, choré obličky, opuchnuté členky a iné časti tela, dýchavičnosť alebo nahromadená tekutina v oblasti srdca a pľúc. Ak sú vám tieto príznaky povedomé, zrejme máte privysoký príjem soli.

Soľ, respektíve sodík, je pre správne fungovanie tela mimoriadne dôležitá.

Prečítajte si tiež: Za nočné návštevy toalety môže podľa vedcov solenie

Vo veľkých dávkach však zvyšuje krvný tlak a prispieva k riziku vzniku srdcovo-cievnych chorôb ako mŕtvica, infarkt a zlyhanie srdca či iných ochorení, napríklad rakovine žalúdka.

Aby sa podarilo znížiť riziko zdravotných problémov, Svetová zdravotnícka organizácia odporúča dospelým denne prijať do 2 gramov sodíka, čo je ekvivalent 5 gramov soli na deň.

Nasledujúce rady, ako znížiť denný príjem soli, vychádzajú z odporúčaní Harvardovej univerzity, americkej Národnej nadácie pre obličky a Svetového fondu pre výskum rakoviny.

1. Sledujte zloženie na etikete potravín

Až 75 percent soli v strave pochádza z priemyselne spracovaných potravín, ako sú chlieb, cereálie, pochutiny a polotovary.

Obsah soli, prípadne sodíka, uvádzajú výrobcovia na etikete v kolónke výživové údaje.

Ak etiketa uvádza na jednu porciu viac než 500 miligramov sodíka, potravinu si do košíka nevložte. Na jednu potravinu by to bola priveľké množstvo soli a denný limit by ste jednoducho prekročili.

Snažte sa z kontroly obsahu soli urobiť zvyk, ktorý sa stane súčasťou nákupnej rutiny.

Rovnaké potraviny rôznych značiek porovnávajte a uprednostnite tie, ktoré uvádzajú nižší obsah soli.

2. Jedlo si varte sami

Najjednoduchšie získate kontrolu nad príjmom soli tak, že si jedlo budete pripravovať sami zo základných surovín.

Preferujte čerstvé mäso pred balenými alebo spracovanými druhmi.

Vysoký obsah sodíka majú najmä spracované mäsové výrobky ako lančmít, slanina, klobásy, salámy a šunky.

Zelenina a ovocie by mali byť sezónne a čerstvé, ak musíte použiť konzervované druhy, skúste ich aspoň zľahka prepláchnuť vo vode.

3. Namiesto soli využite korenie a bylinky

Vyberajte si koreninové zmesi bez soli. Jedlo pri varení dochucujte najmä bylinkami, cesnakom, zázvorom, octom či citrónom. Soľ pridávajte až v posledných krokoch.

Prečítajte si tiež: Slanšie ako morská voda. Analýza chlebov ukázala vysoké množstvá soli

Celé korenie pridajte hodinu pred koncom varenia, drvené korenie stačí pridať 15 minút pred servírovaním.

Bylinky zmiešajte s maslom alebo olejom a nechajte stáť polhodinu, aby sa rozvinula ich chuť a aróma.

Zmesou potrite jedlo počas varenia alebo pečenia, prípadne bylinkami posypte naolejované mäso polhodinu pred varením.

Sušené bylinky pred pridaním do jedla podrvte. Kupujte ich v menších množstvách, aby časom nestratili vôňu a chuť.

Spočiatku na vás môže menej slané jedlo pôsobiť mdlo, no chuť človeka sa postupne prispôsobuje úpravám v strave. Trvá to približne šesť až osem týždňov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  2. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  3. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  4. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  5. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  6. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  7. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  8. Dana Kleinert sa vzdáva v prospech zmeny v Starom Meste
  9. Union ponúka množstvo výhod pre deti aj matky
  10. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno
  1. Dovolenka snov či chladnička plná jedla? Oslavujte s BILLA
  2. Bardejov by mal byť konečne nezávislý
  3. Karibik aj Európa: Plavte sa za dobrodružstvom
  4. Zuzana Žirková: Šport v meste je v polčase rozpadu
  5. Čo nemôžete zaregistrovať ako ochrannú známku?
  6. Potrebujete ochrannú známku pre Váš produkt ?
  7. Netrestajme tých, čo mestu šetria čas a peniaze
  8. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu
  9. Z lesa si našla cestu do útulku, na nový domov ale stále čaká
  10. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti
  1. OLED televízory sú ohrozené vypálením obrazu 16 486
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 12 969
  3. Kvíz o zatepľovaní zvládne iba odborník. Trúfate si? 12 469
  4. Koho výrobky naozaj kupujete v McDonald's? 9 716
  5. Bezpečné bývanie pre rodiny s deťmi? Na toto nezabudnite 8 589
  6. Reportáž: Ako sa vyrába slovenské akostné víno 8 340
  7. Koľko minút pracujeme na jednu kávu či novú kuchyňu? 7 122
  8. Zaúča výčapníkov vo svete: Odfláknuté pivo zákazník vycíti 5 817
  9. Poznáte zaujímavosti Malty? Tieto lákajú turistov najviac 5 228
  10. Vodič dostal jasný odkaz: Na cyklotrase sa neparkuje 4 942

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Bylinky, Zdravá strava, Domáce a tradičné lieky, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Saudská Arábia priznala smrť novinára Chášukdžího

Zomrel vraj po bitke s ľuďmi, s ktorými sa na konzuláte zišiel.

DOMOV

Mladík zbil do krvi expriateľku. Dostal pokutu

Za zlomený nos dostal útočník len 1500 eur.

Neprehliadnite tiež

Fajčiarom by mohol pomôcť pri odvykaní špeciálny enzým

Enzým zastaví abstinenčné príznaky.