Tri spôsoby, ako si znížiť množstvo soli v jedle

Zmena chute trvá najviac osem týždňov.

Ilustračná fotografia.(Zdroj: FOTOLIA)

BRATISLAVA. Vysoký krvný tlak, choré obličky, opuchnuté členky a iné časti tela, dýchavičnosť alebo nahromadená tekutina v oblasti srdca a pľúc. Ak sú vám tieto príznaky povedomé, zrejme máte privysoký príjem soli.

Soľ, respektíve sodík, je pre správne fungovanie tela mimoriadne dôležitá.

Prečítajte si tiež: Za nočné návštevy toalety môže podľa vedcov solenie

Vo veľkých dávkach však zvyšuje krvný tlak a prispieva k riziku vzniku srdcovo-cievnych chorôb ako mŕtvica, infarkt a zlyhanie srdca či iných ochorení, napríklad rakovine žalúdka.

Aby sa podarilo znížiť riziko zdravotných problémov, Svetová zdravotnícka organizácia odporúča dospelým denne prijať do 2 gramov sodíka, čo je ekvivalent 5 gramov soli na deň.

Nasledujúce rady, ako znížiť denný príjem soli, vychádzajú z odporúčaní Harvardovej univerzity, americkej Národnej nadácie pre obličky a Svetového fondu pre výskum rakoviny.

1. Sledujte zloženie na etikete potravín

Až 75 percent soli v strave pochádza z priemyselne spracovaných potravín, ako sú chlieb, cereálie, pochutiny a polotovary.

Obsah soli, prípadne sodíka, uvádzajú výrobcovia na etikete v kolónke výživové údaje.

Ak etiketa uvádza na jednu porciu viac než 500 miligramov sodíka, potravinu si do košíka nevložte. Na jednu potravinu by to bola priveľké množstvo soli a denný limit by ste jednoducho prekročili.

Snažte sa z kontroly obsahu soli urobiť zvyk, ktorý sa stane súčasťou nákupnej rutiny.

Rovnaké potraviny rôznych značiek porovnávajte a uprednostnite tie, ktoré uvádzajú nižší obsah soli.

2. Jedlo si varte sami

Najjednoduchšie získate kontrolu nad príjmom soli tak, že si jedlo budete pripravovať sami zo základných surovín.

Preferujte čerstvé mäso pred balenými alebo spracovanými druhmi.

Vysoký obsah sodíka majú najmä spracované mäsové výrobky ako lančmít, slanina, klobásy, salámy a šunky.

Zelenina a ovocie by mali byť sezónne a čerstvé, ak musíte použiť konzervované druhy, skúste ich aspoň zľahka prepláchnuť vo vode.

3. Namiesto soli využite korenie a bylinky

Vyberajte si koreninové zmesi bez soli. Jedlo pri varení dochucujte najmä bylinkami, cesnakom, zázvorom, octom či citrónom. Soľ pridávajte až v posledných krokoch.

Prečítajte si tiež: Slanšie ako morská voda. Analýza chlebov ukázala vysoké množstvá soli

Celé korenie pridajte hodinu pred koncom varenia, drvené korenie stačí pridať 15 minút pred servírovaním.

Bylinky zmiešajte s maslom alebo olejom a nechajte stáť polhodinu, aby sa rozvinula ich chuť a aróma.

Zmesou potrite jedlo počas varenia alebo pečenia, prípadne bylinkami posypte naolejované mäso polhodinu pred varením.

Sušené bylinky pred pridaním do jedla podrvte. Kupujte ich v menších množstvách, aby časom nestratili vôňu a chuť.

Spočiatku na vás môže menej slané jedlo pôsobiť mdlo, no chuť človeka sa postupne prispôsobuje úpravám v strave. Trvá to približne šesť až osem týždňov.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hovoriaci prekladač reči do vrecka Langie - až 52 jazykov!
  2. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  3. Nestíhate nakupovať darčeky?
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  6. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  7. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  8. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  9. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  10. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  1. ZSSK posilňuje pred sviatkami vlaky InterCity
  2. Zamestnanci Tesco venovali pomoci komunitám 1000 hodín
  3. 4 body úspechu realizácie stavby
  4. BIT arbitration within the context of recent CJEU decision
  5. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach
  6. Nestíhate nakupovať darčeky?
  7. Riešenie kolízií áut - exkluzivní autokamera MiVue 766 WiFi
  8. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  9. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na vianočné darčeky!
  10. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 71 054
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 17 746
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 11 097
  4. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 6 554
  5. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 4 436
  6. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 930
  7. Nezabudnite na sporenie na dôchodok! Ušetríte na daniach 3 862
  8. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád 3 666
  9. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 3 132
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 3 111

Téma: Stravovanie


Článok je zaradený aj do ďalších tém Bylinky, Zdravá strava, Domáce a tradičné lieky, Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Matúša Krčmárika

Už je čas nechať Britov ísť

Zmeniť môžeme len to, ako sa budeme k sebe správať. A to sa buduje práve teraz, keď sa hovorí o rozchode.

DOMOV

Mimovládky sa ozývajú, že Bránik ich obral o peniaze

Známy bloger tvrdí, že ide o pomstu ľudí, ktorých si znepriatelil.

BLOG TRANSPARENCY

Otec zablúdil v sieti konšpirácií, čo s tým?

Seniorov ohrozujú aj mediálni a korupční šmejdi.

AUTO

Chcete sa v aute zohriať čo najrýchlejšie? Vypnite kúrenie

Na začiatku minimalizujte únik tepla z motorového priestoru.

Neprehliadnite tiež