SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Chcete lepšie spávať? Zistili, ako dlho pred spánkom si máte dopriať teplú sprchu

Pomôže už desať minút v teplej vode.

Ak teplý kúpeľ alebo sprchu načasujete správne, dokáže zlepšiť kvalitu spánku už po desiatich minútach.Ak teplý kúpeľ alebo sprchu načasujete správne, dokáže zlepšiť kvalitu spánku už po desiatich minútach. (Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Teplý kúpeľ alebo sprcha pred spaním sú osvedčeným receptom na lepší spánok. Kedy sa však oplatí ponoriť sa do vane, aby ste maximalizovali priaznivý efekt kúpeľa na zaspávanie či kvalitu spánku?

Vedci z Univerzity v Texase pátrali po odpovedi vo viac než piatich tisíckach štúdií, ktoré dosial vznikli na túto tému.

Svoje postrehy zhrnuli v metaanalýze, ktorú uverejnil časopis Sleep Medicine Reviews.

Ako vyzerá ideálny kúpeľ

Účinky teplej vody na kvalitu spánku vedci hodnotili pomocou niekoľkých ukazovateľov.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Škodí dlhý spánok zdraviu? Signály, ktoré upozornia na možné problémy Čítajte 

Všímali si čas potrebný na zaspanie po vypnutí svetla, prebudenie po nástupe spánku, celkové trvanie spánku, efektivitu spánku, spánok s pomalými vlnami (hlboký spánok dôležitý pre učenie a ustálenie pamäte) a subjektívne vnímanie kvality spánku.

Výsledky analýzy ukázali, že najvhodnejší čas na teplú sprchu alebo kúpeľ je jednu až dve hodiny pred spaním.

Sprchovanie alebo kúpeľ pritom vôbec nemusia trvať dlho. Výhody sa dostavia už po desiatich minútach. Voda by mala mať teplotu 40 až 43 stupňov.

Vďaka vode sa zlepší krvný obeh smerujúci z jadra do okrajových častí tela. Krv v rukách a nohách sa dokáže ochladiť rýchlejšie a efektívnejšie, než v trupe.

Telesná teplota sa preto relatívne rýchlo dostane na úroveň, ktorá je ideálna pre spánok.

Ako teplota tela ovplyvní spánok

Priemerná telesná teplota je 37 stupňov Celzia, no v priebehu dňa kolíše. Drobné a na dotyk sotva rozoznateľné rozdiely sú dôležitým signálom pre mozog.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Únava, z ktorej sa nevyspíte. Chronický únavový syndróm sprevádzajú bolesť aj stigma Čítajte 

Biologické hodiny uložené v hypotalame totiž pomocou telesnej teploty regulujú načasovanie spánku. Vďaka 24-hodinovým vzorcom sa človek spravidla večer cíti ospalý a ráno sa prebúdza.

Platí, že telesná teplota sa počas dňa postupne zvyšuje a vrcholí v neskorých popoludňajších hodinách. V tom čase sa ľudia cítia byť najviac bdelí.

V noci začne teplota tela postupne klesať, pričom pri zaspávaní padne o jeden až dva stupne. Najnižšia je okolo štvrtej hodiny ráno.

Práve večerný pokles telesnej teploty mozog vníma ako signál, že sa má pripraviť na spánok.

Ak si teda doprajete teplú sprchu či kúpeľ približne 90 minút pred spaním, voda vám zrelaxuje telo a následný pokles telesnej teploty zlepší kvalitu vášho spánku.

DOI: 10.1016/j.smrv.2019.04.008

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 731
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 298
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 025
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 257
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 943
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 156
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 292
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 896
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 668
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 564
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Spánok a únava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Výskum spánku
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Snímka z odberového miesta v športovej hale v Pezinku počas celoplošného  skríningového testovania ľudí na ochorenie COVID-19 na Slovensku.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

9 h
Larry King zomrel vo veku 87 rokov.

Kinga začiatkom roka hospitalizovali s Covidom-19.

32m
Petra Vlhová po zjazde v Crans Montane.

Slovenka obsadila siedme miesto.

2 h
Daniel Lipšic.

Poslanci zabudli neprokurátorom umožniť, aby požiadali o previerku.

19 h