SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Chcete lepšie spávať? Zistili, ako dlho pred spánkom si máte dopriať teplú sprchu

Pomôže už desať minút v teplej vode.

Ak teplý kúpeľ alebo sprchu načasujete správne, dokáže zlepšiť kvalitu spánku už po desiatich minútach.Ak teplý kúpeľ alebo sprchu načasujete správne, dokáže zlepšiť kvalitu spánku už po desiatich minútach. (Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Teplý kúpeľ alebo sprcha pred spaním sú osvedčeným receptom na lepší spánok. Kedy sa však oplatí ponoriť sa do vane, aby ste maximalizovali priaznivý efekt kúpeľa na zaspávanie či kvalitu spánku?

Vedci z Univerzity v Texase pátrali po odpovedi vo viac než piatich tisíckach štúdií, ktoré dosial vznikli na túto tému.

Svoje postrehy zhrnuli v metaanalýze, ktorú uverejnil časopis Sleep Medicine Reviews.

Ako vyzerá ideálny kúpeľ

Účinky teplej vody na kvalitu spánku vedci hodnotili pomocou niekoľkých ukazovateľov.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Škodí dlhý spánok zdraviu? Signály, ktoré upozornia na možné problémy Čítajte 

Všímali si čas potrebný na zaspanie po vypnutí svetla, prebudenie po nástupe spánku, celkové trvanie spánku, efektivitu spánku, spánok s pomalými vlnami (hlboký spánok dôležitý pre učenie a ustálenie pamäte) a subjektívne vnímanie kvality spánku.

Výsledky analýzy ukázali, že najvhodnejší čas na teplú sprchu alebo kúpeľ je jednu až dve hodiny pred spaním.

Sprchovanie alebo kúpeľ pritom vôbec nemusia trvať dlho. Výhody sa dostavia už po desiatich minútach. Voda by mala mať teplotu 40 až 43 stupňov.

Vďaka vode sa zlepší krvný obeh smerujúci z jadra do okrajových častí tela. Krv v rukách a nohách sa dokáže ochladiť rýchlejšie a efektívnejšie, než v trupe.

Telesná teplota sa preto relatívne rýchlo dostane na úroveň, ktorá je ideálna pre spánok.

Ako teplota tela ovplyvní spánok

Priemerná telesná teplota je 37 stupňov Celzia, no v priebehu dňa kolíše. Drobné a na dotyk sotva rozoznateľné rozdiely sú dôležitým signálom pre mozog.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Únava, z ktorej sa nevyspíte. Chronický únavový syndróm sprevádzajú bolesť aj stigma Čítajte 

Biologické hodiny uložené v hypotalame totiž pomocou telesnej teploty regulujú načasovanie spánku. Vďaka 24-hodinovým vzorcom sa človek spravidla večer cíti ospalý a ráno sa prebúdza.

Platí, že telesná teplota sa počas dňa postupne zvyšuje a vrcholí v neskorých popoludňajších hodinách. V tom čase sa ľudia cítia byť najviac bdelí.

V noci začne teplota tela postupne klesať, pričom pri zaspávaní padne o jeden až dva stupne. Najnižšia je okolo štvrtej hodiny ráno.

Práve večerný pokles telesnej teploty mozog vníma ako signál, že sa má pripraviť na spánok.

Ak si teda doprajete teplú sprchu či kúpeľ približne 90 minút pred spaním, voda vám zrelaxuje telo a následný pokles telesnej teploty zlepší kvalitu vášho spánku.

DOI: 10.1016/j.smrv.2019.04.008

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 368
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 835
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 039
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 023
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 896
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 11 161
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 466
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 722
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 619
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 582
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Spánok a únava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Výskum spánku
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.