SME
Utorok, 31. marec, 2020 | Meniny má Benjamín

Chcete lepšie spávať? Zistili, ako dlho pred spánkom si máte dopriať teplú sprchu

Pomôže už desať minút v teplej vode.

Ak teplý kúpeľ alebo sprchu načasujete správne, dokáže zlepšiť kvalitu spánku už po desiatich minútach.Ak teplý kúpeľ alebo sprchu načasujete správne, dokáže zlepšiť kvalitu spánku už po desiatich minútach. (Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Teplý kúpeľ alebo sprcha pred spaním sú osvedčeným receptom na lepší spánok. Kedy sa však oplatí ponoriť sa do vane, aby ste maximalizovali priaznivý efekt kúpeľa na zaspávanie či kvalitu spánku?

Vedci z Univerzity v Texase pátrali po odpovedi vo viac než piatich tisíckach štúdií, ktoré dosial vznikli na túto tému.

Svoje postrehy zhrnuli v metaanalýze, ktorú uverejnil časopis Sleep Medicine Reviews.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vyzerá ideálny kúpeľ

Účinky teplej vody na kvalitu spánku vedci hodnotili pomocou niekoľkých ukazovateľov.

Súvisiaci článok Škodí dlhý spánok zdraviu? Signály, ktoré upozornia na možné problémy Čítajte 

Všímali si čas potrebný na zaspanie po vypnutí svetla, prebudenie po nástupe spánku, celkové trvanie spánku, efektivitu spánku, spánok s pomalými vlnami (hlboký spánok dôležitý pre učenie a ustálenie pamäte) a subjektívne vnímanie kvality spánku.

Výsledky analýzy ukázali, že najvhodnejší čas na teplú sprchu alebo kúpeľ je jednu až dve hodiny pred spaním.

Sprchovanie alebo kúpeľ pritom vôbec nemusia trvať dlho. Výhody sa dostavia už po desiatich minútach. Voda by mala mať teplotu 40 až 43 stupňov.

Vďaka vode sa zlepší krvný obeh smerujúci z jadra do okrajových častí tela. Krv v rukách a nohách sa dokáže ochladiť rýchlejšie a efektívnejšie, než v trupe.

Telesná teplota sa preto relatívne rýchlo dostane na úroveň, ktorá je ideálna pre spánok.

Ako teplota tela ovplyvní spánok

Priemerná telesná teplota je 37 stupňov Celzia, no v priebehu dňa kolíše. Drobné a na dotyk sotva rozoznateľné rozdiely sú dôležitým signálom pre mozog.

Súvisiaci článok Únava, z ktorej sa nevyspíte. Chronický únavový syndróm sprevádzajú bolesť aj stigma Čítajte 

Biologické hodiny uložené v hypotalame totiž pomocou telesnej teploty regulujú načasovanie spánku. Vďaka 24-hodinovým vzorcom sa človek spravidla večer cíti ospalý a ráno sa prebúdza.

Platí, že telesná teplota sa počas dňa postupne zvyšuje a vrcholí v neskorých popoludňajších hodinách. V tom čase sa ľudia cítia byť najviac bdelí.

V noci začne teplota tela postupne klesať, pričom pri zaspávaní padne o jeden až dva stupne. Najnižšia je okolo štvrtej hodiny ráno.

Práve večerný pokles telesnej teploty mozog vníma ako signál, že sa má pripraviť na spánok.

Ak si teda doprajete teplú sprchu či kúpeľ približne 90 minút pred spaním, voda vám zrelaxuje telo a následný pokles telesnej teploty zlepší kvalitu vášho spánku.

DOI: 10.1016/j.smrv.2019.04.008

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Upracte si v právnych záležitostiach, advokáti poradia zadarmo
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť?
  3. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  4. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  5. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  6. Bude dobre!
  7. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok
  8. "Škoda riskovať!"
  9. Fixné výnosy do 8 % p.a. v závetrí mimo otriasajúcej sa burzy
  10. Z opustenej priemyselnej zóny je dnes živá časť mesta
  1. Daj ľuďom voľnú ruku a prinesie to želané ovocie
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy
  3. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  4. Bude dobre!
  5. V pôrodnici v Šaci sa rodí stále viac detí
  6. Chic, fully-equipped offices in prime Bratislava locations
  7. Aj u vás doma môžete dýchať 3x čistejší a zdravší vzduch
  8. Pravda o kamerách do auta - reportáž serveru Volant.TV
  9. Ako na daň z príjmu z predaja nehnuteľnosti?
  10. Ako postupovať pri dani z príjmu z prenájmu nehnuteľností?
  1. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 29 338
  2. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 22 278
  3. "Škoda riskovať!" 16 561
  4. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 907
  5. Pivný duel: Aké pivo pijú muži a aké viac chutí ženám? 11 444
  6. Madeira je rajom pre milovníkov prírody 11 293
  7. Sú pridrahé alebo majú krátky dojazd. Jeden elektromobil vyniká 9 963
  8. Aké novinky pripravili kúpeľné domy na Slovensku? 9 963
  9. Mobil a voda nestačia. Čo by vám na horách nemalo chýbať? 9 322
  10. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 9 139

Téma: Spánok a únava

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Výskum spánku

Hlavné správy zo Sme.sk

Guvernér NBS Peter Kažimír prichádza na rokovanie vlády 18. marca 2020.
Na snímke minister zdravotníctva SR Marek Krajčí počas tlačového brífingu k darcovstvu krvi počas obdobia koronavírusu v Bratislave 30. marca 2020.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Blackout je odvrátený!

Matovič už nie je pred Bonaparte a má vážiť slová.

Peter Tkačenko
Podcast Pravidelná dávka

Koronavírus nie je umelo vyrobená nákaza

Covid-19 je ochorenie ako každé iné. Nehodno ho podceniť.