SME
Pondelok, 19. august, 2019 | Meniny má Lýdia

Chcete lepšie spávať? Zistili, ako dlho pred spánkom si máte dopriať teplú sprchu

Pomôže už desať minút v teplej vode.

Ak teplý kúpeľ alebo sprchu načasujete správne, dokáže zlepšiť kvalitu spánku už po desiatich minútach.Ak teplý kúpeľ alebo sprchu načasujete správne, dokáže zlepšiť kvalitu spánku už po desiatich minútach.(Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Teplý kúpeľ alebo sprcha pred spaním sú osvedčeným receptom na lepší spánok. Kedy sa však oplatí ponoriť sa do vane, aby ste maximalizovali priaznivý efekt kúpeľa na zaspávanie či kvalitu spánku?

Vedci z Univerzity v Texase pátrali po odpovedi vo viac než piatich tisíckach štúdií, ktoré dosial vznikli na túto tému.

Svoje postrehy zhrnuli v metaanalýze, ktorú uverejnil časopis Sleep Medicine Reviews.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako vyzerá ideálny kúpeľ

Účinky teplej vody na kvalitu spánku vedci hodnotili pomocou niekoľkých ukazovateľov.

Súvisiaci článok Škodí dlhý spánok zdraviu? Signály, ktoré upozornia na možné problémy Čítajte 

Všímali si čas potrebný na zaspanie po vypnutí svetla, prebudenie po nástupe spánku, celkové trvanie spánku, efektivitu spánku, spánok s pomalými vlnami (hlboký spánok dôležitý pre učenie a ustálenie pamäte) a subjektívne vnímanie kvality spánku.

Výsledky analýzy ukázali, že najvhodnejší čas na teplú sprchu alebo kúpeľ je jednu až dve hodiny pred spaním.

Sprchovanie alebo kúpeľ pritom vôbec nemusia trvať dlho. Výhody sa dostavia už po desiatich minútach. Voda by mala mať teplotu 40 až 43 stupňov.

Vďaka vode sa zlepší krvný obeh smerujúci z jadra do okrajových častí tela. Krv v rukách a nohách sa dokáže ochladiť rýchlejšie a efektívnejšie, než v trupe.

Telesná teplota sa preto relatívne rýchlo dostane na úroveň, ktorá je ideálna pre spánok.

Ako teplota tela ovplyvní spánok

Priemerná telesná teplota je 37 stupňov Celzia, no v priebehu dňa kolíše. Drobné a na dotyk sotva rozoznateľné rozdiely sú dôležitým signálom pre mozog.

Súvisiaci článok Únava, z ktorej sa nevyspíte. Chronický únavový syndróm sprevádzajú bolesť aj stigma Čítajte 

Biologické hodiny uložené v hypotalame totiž pomocou telesnej teploty regulujú načasovanie spánku. Vďaka 24-hodinovým vzorcom sa človek spravidla večer cíti ospalý a ráno sa prebúdza.

Platí, že telesná teplota sa počas dňa postupne zvyšuje a vrcholí v neskorých popoludňajších hodinách. V tom čase sa ľudia cítia byť najviac bdelí.

V noci začne teplota tela postupne klesať, pričom pri zaspávaní padne o jeden až dva stupne. Najnižšia je okolo štvrtej hodiny ráno.

Práve večerný pokles telesnej teploty mozog vníma ako signál, že sa má pripraviť na spánok.

Ak si teda doprajete teplú sprchu či kúpeľ približne 90 minút pred spaním, voda vám zrelaxuje telo a následný pokles telesnej teploty zlepší kvalitu vášho spánku.

DOI: 10.1016/j.smrv.2019.04.008

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  2. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  3. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  4. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu?
  5. Mesto Košice hľadá riaditeľov mestských podnikov
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku?
  7. V bankovom svete prežijú len tí, ktorí inovujú
  8. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne
  9. Kaufland potvrdil pozíciu lídra v ponuke slovenských výrobkov
  10. Parkovací asistent VW vám pomôže, keď už stratíte nervy
  1. Prečo si investori zadávajú do vyhľadávača ružové diamanty?
  2. Oslava prvého miliónu dopadla šokujúco
  3. The High Tatras – a destination of unforgettable moments
  4. Leto pomaly končí: Výlety, ktoré ešte stihnete a takmer zadarmo
  5. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene)
  6. Posezónna špeciálna ponuka na špičkové japonské klimatizácie
  7. FOKUS očnú optiku a FOKUS optik kúpil MiddleCap Group S.A.
  8. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu
  9. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte
  10. Pracovisko treba vymyslieť nanovo
  1. Horúčavy na Slovensku budú častejšie. Koľko stupňov dosiahnu? 14 216
  2. Do čoho obliekate svoje deti? Nekvalitnými materiálmi im škodíte 10 123
  3. Barbados, Portoriko: Plavte sa Južným Karibikom (letenka v cene) 9 492
  4. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Mexiku? 7 188
  5. Na horúčavy myslite už pri stavbe domu 6 176
  6. Last minute tipy: All inclusive dovolenka na Severnom Cypre 5 502
  7. Malebné severné Taliansko: Hory, jazerá, krásne mestá aj móda 4 737
  8. Farma v Krtíši je stredoeurópskym unikátom. Majiteľ neberie plat 4 631
  9. Dovolenka na Malorke: Tipy na hotely pre rodiny s deťmi 4 375
  10. V prvom roku fixný výnos až 8,5 % ročne 3 778

Téma: Spánok a únava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Výskum spánku

Hlavné správy zo Sme.sk

Lipšic: Fico si s Kočnerom tyká a nepoprel, že sa stretávali (video)

Vládol nám tu organizovaný zločin, tvrdí Daniel Lipšic.

Autorská strana Samuela Marca

Kto naozaj riadi Slovensko (píše Samo Marec)

Poslanec Fico má strach, lebo jednou z možností je pruhovaný dres v Ilave.

Pred kamery sa postavil poslanec Robert Fico v nervóznej poobednej nálade a všetkým vysvetlil, ako to je.
Komentár Zuzany Kepplovej

Ako sa chrániť pred Kočnerovou republikou

Kočner politikom sľuboval, že ich poistí pred nevyspytateľnosťou demokracie.

Zuzana Kepplová, komentátorka denníka SME.
Tlačová konferencia Úradu špeciálnej prokuratúry v Pezinku k vyšetrovaniu vraždy novinára Jána Kuciaka a jeho snúbenice Martiny Kušnírovej na Špecializovanom trestnom súde.