SME
Štvrtok, 9. apríl, 2020 | Meniny má Milena

O utrpení treba rozprávať. Nehanbite sa ľudí navôkol opýtať, ako sa majú

Štyri grafy o samovraždách.

Najviac prípadov samovrážd pripadá na päťdesiatnikov. Rizikovým faktorom je ak závislosť na alkohole, či život bez partnera.Najviac prípadov samovrážd pripadá na päťdesiatnikov. Rizikovým faktorom je ak závislosť na alkohole, či život bez partnera. (Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Nie je to tak dávno, čo sa v slušnej spoločnosti nesmelo vysloviť slovo rakovina. Smrteľné a neprebádané ochorenie bolo synonymom rozsudku krutej smrti. Ľudia sa rozhovoru o rakovine poverčivo vyhýbali.

Súvisiaci článok Psychiater alebo psychológ? Aké sú prvé kroky pri liečení psychiky Čítajte 

Dnes už svetové mozgy hľadajú nové možnosti liečby, k dispozícii je robustný balík informácií, fungujú nadácie a na prevenciu prúdia peniaze z grantov a dotácií.

Je normálne o rakovine verejne hovoriť a podobne normálne a je vyjadrovať podporu chorým.

Ťaživé ticho však teraz obklopuje inú oblasť. O duševnom zdraví - a obzvlášť o samovraždách - sa hovorí iba pošepky, spravidla anonymne.

Priemerný človek sa na ukončenie vlastného života díva najmä cez bulvárnu optiku úmrtí známych osobností. Samovraždy sú preňho niečo, čo ľudia robia z nejasných príčin, alebo sú dôsledkom deštruktívneho správania.

Akoby vôbec nesúviseli so zdravím, akoby sa nedali skúmať a neexistovala voči nim prevencia.

Článok pokračuje pod video reklamou

Úprimná otázka môže zachrániť

V ruchu každodennosti často zaniká kľúčový a univerzálne platný fakt: Úvahy nad ukončením vlastného života nie sú normálne. Sú prejavom hlbokého utrpenia.

Myšlienky na samovraždu preto nemožno zľahčovať a akékoľvek signály, ktoré by naznačovali úmysel vziať si život, si zasluhujú okamžitú a absolútnu pozornosť.

V kritickej chvíli totiž môže vytvoriť hranicu medzi životom a smrťou jediná banálna otázka: Ako sa máš?

„Kiež by sa mohla z bežnej komunikačnej frázy, keď nemá hodnotu a je súčasťou povrchného rozhovoru, stať prejavom skutočného záujmu,“ hovorí psychiatrička Soňa Belanská.

Odborníčka je presvedčená, že ľudia v ohrození nie len potrebujú, ale aj chcú o svojom probléme rozprávať.

Samovraždy v roku 2018

Medziročný vývoj, ako aj demografické rozdelenie ľudí, ktorí sa v roku 2018 pokúsili o samovraždu alebo ju dokonali, nájdete v infografikách denníka SME (ak sa nezobrazili v článku, kliknite sem).

Počet samovrážd vlani oproti predchádzajúcemu roku stúpol. V roku 2018 na Slovensku ukončilo život samovraždou 533 ľudí, čo je o 27 viac ako predvlani.

Najviac samovrážd bolo v mesiacoch máj a január, najmenej v decembri. Čo sa týka dní v týždni, najčastejšie páchali ľudia samovraždy v pondelok (16,2 percenta), najmenej v piatok (12,9 percenta).

„Pre dobrovoľné ukončenie života si najčastejšie volili čas medzi 22.00 až 7.00,“ upresnil generálny riaditeľ Národného centra zdravotníckych informácií Peter Blaškovitš.

Prečo dochádza k samovraždám

Najviac samovrážd bolo medzi mužmi vo vekovej skupine 50 až 59 rokov. Vlaňajšie štatistiky však zachytávajú aj štyri prípady samovraždy maloletých detí.

„Hlavnými motívmi pri pokusoch o predčasné ukončenie života u detí sú konflikty a rodinné problémy, s odstupom nasledujú školské problémy,“ doplnil Blaškovitš.

Súvisiaci článok Strata práce, alebo rozvod. Ako sa vyrovnať so zlými správami? Čítajte 

Dospievajúci sa k samovražde uchyľujú v dôsledku problémov s rovesníkmi, návykovými látkami alebo pre sexuálne a fyzické traumy. Vlani svoj život ukončilo pätnásť mladistvých.

U dospelých bývajú najčastejšími spúšťačmi problémy v práci a manželstve alebo zvýšený stres. Starší dospelí sa uchyľujú k samovražde preto, že trpia viacerými vážnymi ochoreniami, alebo v dôsledku mentálnych a fyzických porúch.

Národné štatistiky priniesli dôležitý poznatok o tom, aký veľký podiel môžu mať na samovražednom správaní psychotropné látky a alkohol.

Z celkového počtu vlaňajších samovrážd sa tieto látky vyskytovali v 45 percentách prípadov. Vo vekovej skupine 15 až 19 rokov bol podiel ešte vyšší - až 67 percent.

Okrem ľudí so závislosťami sú podľa odborníkov v ohrození aj ďalšie skupiny ľudí. Zvýšené riziko samovraždy evidujú u ľudí s duševnými poruchami (depresia, schizofénia, úzkostné stavy), ľudí, ktorí prekonali vážnu traumu, stratu blízkeho, zamestnania, alebo životného cieľa či ideálov.

Nebezpečné sú pocity bezmocnosti a beznádeje, chronická bolesť a samota. Ohrození sú aj ľudia, ktorí majú skúsenosť so samovraždou vo svojej rodine a okolí, ako aj tí, ktorí sa o ňu v minulosti sami pokúsili.

Čo (ne)robiť pri hrozbe samovraždy

Ak máte vo svojom okolí človeka, u ktorého máte podozrenie na samovražedné myšlienky, konajte. Neobávajte sa, že nie ste odborník na duševné zdravie.

Vo svojej podstate sa podpora človeka v kríze podobá na zdravotnícku prvú pomoc. Aj v prípade samovražedných sklonov totiž platí, že akákoľvek pomoc ohrozenému je lepšia, než žiadna.

Súvisiaci článok Prečo vznikajú záchvaty paniky? Pomôcť môže pocit kontroly a dýchanie Čítajte 

Ľuďom so samovražednými myšlienkami môže pomôcť už len váš úprimný záujem o životnú situáciu, v ktorej sa človek ocitol.

„Niekedy dokáže pomôcť už samotná možnosť prerozprávať problém, počuť vlastný hlas ako o ňom hovorí,“ tvrdí psychiatrička Belanská.

Počas rozhovoru s ohrozeným sa snažte držať niekoľkých zásad, ktoré odporúčajú odborníci z Ligy za duševné zdravie.

V prvom rade musíte všetky varovné signály, ktoré svedčia o možnej samovražde, brať vždy vážne. Neignorujte situáciu, nesnažte sa samovraždu vyhovárať a ani nezľahčujte problém.

Neponúkajte vágne uistenia o tom, že situáciu treba prekonať alebo, že všetko bude v poriadku. Vyvarujte sa aj viet typu „máš predsa prečo žiť, spravil by si zle svojej rodine

V žiadnom prípade ohrozenému človeku nesľubujte, že zachováte tajomstvo o jeho samovražedných úmysloch.

Potrebujete odbornú pomoc?

V starostlivosti o blízkych je jednoduché podceniť vlastné potreby a problémy. Ak si nie ste istí, či potrebujete pomoc, skúste si vyplniť test Ligy za duševné zdravie.

Pri každom opísanom stave si vyberte jednu odpoveď, ktorá najlepšie vyjadrí pocity, ktoré sa prežívali v poslednom období.

Snažte sa v spomienkach zamerať na posledné dva týždne až mesiac. Platí, že vyššie číslo znamená lepšie pocity.

Ako často zažívam tieto pocity?VždyVäčšinouSkôr áno ako nieSkôr nie ako ánoNiekedyNikdy
Mám dobrú náladu a cítim sa dobre543210
Cítim sa pokojná/ý a uvoľnená/ý543210
Som aktívna/y a plná/ý energie543210
Zobúdzam sa svieža/i a odpočinutá/ý543210
Môj každodenný život je naplnený zaujímavými činnosťami543210

Vyhodnotenie:

  • Zrátajte hodnoty v jednotlivých otázkach a vynásobte ho štyrmi. Výsledkom by malo byť číslo v intervale od 0 do 100.
  • Hodnota vyjadruje pásmo rizika, respektíve potrebu návštevy psychológa alebo psychiatra. Čím nižšie je výsledné číslo, tým vyššia je nutnosť odbornej pomoci.
  • Hodnoty pod 40 prípadne 30 sú vysoko rizikové, žiadajú si odborný zásah.

Kde získate rýchlu pomoc

Psychiater je lekár prvého kontaktu, preto na vyšetrenie netreba žiadne odporučenie. Pacient si jednoducho vyberie lekára a objedná sa na vyšetrenie.

Psychiatra nájde v najbližšom zdravotnom stredisku, alebo mu poradí jeho všeobecný lekár, prípadne si kontakt nájde na internete.

Keďže v psychiatrickej praxi neexistuje žiadna rajonizácia, pacient si môže vybrať prakticky kohokoľvek. Za psychiatrom však nie je dobré dlho cestovať. V ideálnom prípade by mal sídliť na ulici, kde pacient býva.

V čase psychických ťažkostí totiž pacientovi na náročné cestovanie nezostáva dostatok síl a pomoc potrebuje čím skôr.

O radu a pomoc môžu pacienti v krízovej situácii požiadať aj v noci, mimo bežných ordinačných hodín.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Originálne ochranné rúško pre každého!
  2. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  3. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  4. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  5. Vo VÚB si odložíte splátky až na 9 mesiacov
  6. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace
  7. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho
  8. Garancia účtov zadarmo a milión eur na boj s koronavírusom
  9. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší?
  10. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami
  1. Klienti Tatra banky majú zadarmo lekára na telefóne a iné služby
  2. Prečo vás raz GPS modul v autokamere zachráni...
  3. Nadácia Orange navýši Fond pomoci o ďalších 100 000 eur
  4. O2 Športová akadémia Mateja Tótha spúšťa Telesnú na doma
  5. Originálne ochranné rúško pre každého!
  6. BILLA venovala seniorom potravinové balíčky
  7. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik
  8. Krížovky nielen na veľkonočné lúštenie
  9. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 €
  10. Sú vaše deti teraz viac na nete?Zoberte ich na www.detinanete.sk
  1. Prečo by ste mali prestať kosiť? Lebo budete mať krajší trávnik 29 991
  2. 5 rád, ako si ochrániť úspory, keď padajú trhy 26 972
  3. Vláda biznismenov: Ako podnikali Matovič, Kollár a ďalší? 25 402
  4. Čistili koberce, pestovali uhorky. Prerazili až s tekvicami 18 275
  5. Mimoriadna akcia na predplatné 3+3 mesiace 17 712
  6. Pomáhal v Prešove, pomáha aj teraz, koronakríza zasiahla aj jeho 14 543
  7. Pľúcne ventilátory zo stieračov na nový Leon. Skvelý nápad SEAT! 14 283
  8. Safari v Afrike: Vidieť divé zvieratá je ohromný zážitok 13 027
  9. Denník SME s rúškom na ochranu tváre len za 2,90 € 12 435
  10. Zarábať na poklese trhov nie je zložité. Čo treba robiť? 12 169

Téma: Duševné zdravie

Prečítajte si aj ďalšie články k téme

Hlavné správy zo Sme.sk

SME v divadle

Poďte so SME do divadla: Fanny a Alexander

SND pripravilo program, ktorý môžete pozerať z domu.

SME v divadle. Pozrite si predstavenia Slovenského národného divadla na SME.sk.
Rozprávky SME

Traja bratia a tri princezny (číta Robert Roth)

Klasické rozprávky (nielen) pre vaše deti.

Premiér Igor Matovič.

Nové články môžete na SME.sk teraz čítať prvú hodinu zadarmo

Prémiový obsah SME.sk môžete teraz čítať aj bez predplatného.