SME
Utorok, 25. február, 2020 | Meniny má Frederik(a)

Potraviny pre výkonný mozog. Môžete si zdravou stravou zlepšiť duševné schopnosti?

Zelenina zvíťazila nad ovocím.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia.(Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Súvislosť medzi stravou a fyzickým zdravím už považujeme za samozrejmosť.

Pribúdajú aj dôkazy o tom, že vhodné potraviny dokážu zlepšiť aj funkcie mozgu.

Výskumy o výžive naznačujú, že lepší kognitívny výkon dosiahnete dostatočným príjmom zeleniny, bobuľového ovocia, prospešných tukov a pomôcť by mohli aj kvasené potraviny.

Môžete sa prejesť k výkonnejšiemu mozgu?

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako súvisí strava a duševný výkon?

Narastajúca miera obezity prinútila vedcov zamyslieť sa nad jej dôsledkami.

Časť odborníkov nasmerovala svoj výskum mimo obvyklého rámca srdcovo-cievnych chorôb, cukrovky či zvýšeného rizika niektorých druhov rakovín.

Súvisiaci článok Stredomorská diéta: Čo by ste mali jesť a ako vyzerá modelový jedálniček Čítajte 

Rozhodli sa skúmať, nakoľko môže zloženie jedálneho lístka ovplyvňovať okrem obvodu pásu aj fungovanie ľudského mozgu.

Dlhodobé štúdie ukazujú, že obezita súvisí s miernymi poruchami niektorých kognitívnych funkcií vrátane krátkodobej pamäte, pozornosti a schopnosti rozhodovať sa.

Zhoršenú krátkodobú pamäť vedci zaznamenali konkrétne u ľudí, ktorí mali nadmerný príjem cukrov a tuku.

Lepšiu kondíciu mozgu a zachovanejšie kognitívne schopnosti vo vyššom veku sa, naopak, podarilo spojiť so stredomorskou diétou - populárnym vzorcom stravovania, ktorý sa už notoricky spája s pevným zdravím.

Stredomorská diéta obsahuje obmedzené množstvo cukrov a tukov, ako aj červeného mäsa. Jej základ tvorí zelenina, celozrnné potraviny, strukoviny, orechy a zdravé tuky, obzvlášť olivový olej.

Spomínané potraviny sa zaradili na zdravý jedálny lístok z rozličných dôvodov.

Zelenina a vybrané ovocie

Kognitívne schopnosti starnúcich ľudí prirodzene upadajú. Tento proces sa zatiaľ nedá trvale zvrátiť, no možno aspoň spomaliť jeho priebeh.

Výskum v časopise Experimental Gatroenterology naznačuje, že vhodnou stratégiou môže byť zvýšený podiel zeleniny v strave.

Priaznivý efekt budú mať pravdepodobne všetky druhy zeleniny, no menovité uznanie si zaslúžia tie, ktoré spadajú do čeľade kapustovitých. Okrem rozličných poddruhov kapusty a kelu sú v tejto skupine aj karfiol, brokolica, kaleráb, chren či kvaka.

Kapustovitá aj listová zelenina vo všeobecnosti podporuje fungovanie nervového systému vďaka vysokému obsahu viacerých kľúčových vitamínov či kyseliny listovej, vlákniny a draslíka.

Dôkazy v prospech zeleniny pôsobia solídne. V prípade ovocia nie sú až také presvedčivé. Výnimkou je bobuľové ovocie, ktoré sa vyznačuje vysokým obsahom antioxidantov - látok, ktoré chránia bunky pred poškodením oxidačným stresom.

Pokusy na hlodavcoch a starších ľuďoch s mierne narušenými kognitívnymi schopnosťami ukázali, že zvýšený príjem bobuľovitého ovocia môže zlepšiť výkon pri úlohách využívajúcich pamäť.

Zdravé tuky v strave

Zdravé štýly stravovania, ako sú stredomorská či severská diéta, spravidla obsahujú potraviny s prospešnými tukmi. Sú bohaté na olivový olej, rybí tuk a v obmedzenom množstve aj na tuky získané z červeného mäsa.

Potenciál týchto látok vedci skúmali prostredníctvom pokusov na potkanoch.

Ak zvieratá prijímali v strave sadlo alebo nadmerné množstvo cukru, trpeli poruchami pamäte. Ak pri rovnakom množstve prijatých kalórií konzumovali prospešné tuky, problémy s pamäťou sa neobjavili.

Výsledky zvieracích pokusov nemusia kopírovať procesy v ľudskom tele.

Priaznivé účinky orieškov a semiačok sa však podarilo preukázať čiastočne aj u človeka.

V rámci stredomorskej diéty sú spoľahlivým zdrojom zdravých tukov, minerálov a vitamínov. Zlepšujú kognitívny výkon, ako napríklad schopnosť sformulovať myšlienky do slov.

Kvasené potraviny a myseľ

Západný štýl stravovania plný cukrov, červeného mäsa a vyprážania, znižuje rôznorodosť baktérií v ľudskom tele. Potraviny ako kefír, kyslá kapusta, kimchi, kombucha či jogurt, zas pomáhajú udržiavať črevnú flóru dostatočne rozmanitú.

Súvisiaci článok Ako môžete zo stravy získať dostatok omega-3 mastných kyselín Čítajte 

Práve pestrý mikrobióm tráviaceho traktu výskumy v posledných rokoch opakovane spojili s pevnejším zdravím, lepšou obranyschopnosťou a dokonca aj lepším fungovaním mozgu.

Veľká časť pokusov však prebehla na hlodavcoch, nie na ľuďoch.

Stravovanie má priveľa premenných a pre vedcov je takmer nemožné izolovane sledovať účinky jednotlivých potravín. Výsledky nutričných štúdií majú rezervy.

Žiadna potravina nie je všeliekom, ktorý vám zaručene ochráni mozog. Dôkazy však podčiarkujú význam pestrej rastlinnej stravy pre celkové zdravie.

Skúste si na ne spomenúť, keď budete nabudúce v obchode prechádzať oddelením zeleniny, alebo si písať nákupný zoznam. Váš mozog sa vám (zrejme) odvďačí.

DOI: 10.1016/S1474-4422(17)30084-4

DOI: 10.1037/a0025998

DOI: 10.1016/j.exger.2016.12.014

DOI: 10.1002/ana.20476

DOI: 10.1016/j.bbi.2016.07.151

DOI: 10.3945/ajcn.113.071506

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Fakulta posiela študentov do verejných inštitúcií a vzdeláva ich
  2. Moderné, inovatívne a praktické štúdium práva? U nás sa to dá!
  3. Prečo je Nitra rajom študentov?
  4. Študuj matematiku, fyziku a informatiku v Prahe
  5. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  6. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  7. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Slovensko potrebuje dezinFicovať
  10. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii
  1. Do VIVO! Bratislava zavítala doba kamenná
  2. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  3. Postarajte sa o to, aby s vaším autom neodišiel nikto iný
  4. Jarné prázdniny za dverami: Ešte jedna lyžovačka, prosím
  5. SANAGRO: Vláda rozdelila dotácie neférovo
  6. A trend-setting water park
  7. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku
  8. Nestarnú, ale dozrievajú
  9. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine
  10. Tipy na darček pre krstniatko
  1. SME.sk môžete teraz čítať 30 dní úplne zadarmo 20 341
  2. Objavte najkrajšie zastávky na ceste po temperamentnej Andalúzii 12 767
  3. Slovensko potrebuje dezinFicovať 8 380
  4. Strávte Veľkú noc inak. Cestujte za dobrodružstvom 7 270
  5. Denník SME s odznakom Nie v našej krajine 5 497
  6. Viete aké je študentské mesto na Slovensku? 5 363
  7. Ktorá farba je tá tvoja? 5 040
  8. Mexiko, Maldivy či Maurícius. Kam ísť za TOP exotikou v zime? 4 265
  9. Darujte od srdca pre rozum 3 944
  10. Začať investovať v mobile môžete konečne aj na Slovensku 3 783

Téma: Mozog

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém:
Starnutie

Hlavné správy zo Sme.sk

Španielska polícia pred hotelom na Tenerife.
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Ján Richter a vľavo Erik Tomáš (obaja SMER).
Sabina Dlouhá hrala v dokumente V síti dvanásťročné dievča.

Orbán podáva ruku aj slovenským Maďarom

Maďarské strany nemajú istú účasť v parlamente.

Orbánna rokovani s predstaviteľmi Strany maďarskej komunity (MKP) v Budapešti 11. apríla 2017.