SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Potraviny pre výkonný mozog. Môžete si zdravou stravou zlepšiť duševné schopnosti?

Zelenina zvíťazila nad ovocím.

Ilustračná fotografia.Ilustračná fotografia. (Zdroj: AdobeStock)

BRATISLAVA. Súvislosť medzi stravou a fyzickým zdravím už považujeme za samozrejmosť.

Pribúdajú aj dôkazy o tom, že vhodné potraviny dokážu zlepšiť aj funkcie mozgu.

Výskumy o výžive naznačujú, že lepší kognitívny výkon dosiahnete dostatočným príjmom zeleniny, bobuľového ovocia, prospešných tukov a pomôcť by mohli aj kvasené potraviny.

Môžete sa prejesť k výkonnejšiemu mozgu?

Ako súvisí strava a duševný výkon?

Narastajúca miera obezity prinútila vedcov zamyslieť sa nad jej dôsledkami.

Časť odborníkov nasmerovala svoj výskum mimo obvyklého rámca srdcovo-cievnych chorôb, cukrovky či zvýšeného rizika niektorých druhov rakovín.

Skryť Vypnúť reklamu
Súvisiaci článok Stredomorská diéta: Čo by ste mali jesť a ako vyzerá modelový jedálniček Čítajte 

Rozhodli sa skúmať, nakoľko môže zloženie jedálneho lístka ovplyvňovať okrem obvodu pásu aj fungovanie ľudského mozgu.

Dlhodobé štúdie ukazujú, že obezita súvisí s miernymi poruchami niektorých kognitívnych funkcií vrátane krátkodobej pamäte, pozornosti a schopnosti rozhodovať sa.

Zhoršenú krátkodobú pamäť vedci zaznamenali konkrétne u ľudí, ktorí mali nadmerný príjem cukrov a tuku.

Lepšiu kondíciu mozgu a zachovanejšie kognitívne schopnosti vo vyššom veku sa, naopak, podarilo spojiť so stredomorskou diétou - populárnym vzorcom stravovania, ktorý sa už notoricky spája s pevným zdravím.

Stredomorská diéta obsahuje obmedzené množstvo cukrov a tukov, ako aj červeného mäsa. Jej základ tvorí zelenina, celozrnné potraviny, strukoviny, orechy a zdravé tuky, obzvlášť olivový olej.

Skryť Vypnúť reklamu

Spomínané potraviny sa zaradili na zdravý jedálny lístok z rozličných dôvodov.

Zelenina a vybrané ovocie

Kognitívne schopnosti starnúcich ľudí prirodzene upadajú. Tento proces sa zatiaľ nedá trvale zvrátiť, no možno aspoň spomaliť jeho priebeh.

Výskum v časopise Experimental Gatroenterology naznačuje, že vhodnou stratégiou môže byť zvýšený podiel zeleniny v strave.

Priaznivý efekt budú mať pravdepodobne všetky druhy zeleniny, no menovité uznanie si zaslúžia tie, ktoré spadajú do čeľade kapustovitých. Okrem rozličných poddruhov kapusty a kelu sú v tejto skupine aj karfiol, brokolica, kaleráb, chren či kvaka.

Kapustovitá aj listová zelenina vo všeobecnosti podporuje fungovanie nervového systému vďaka vysokému obsahu viacerých kľúčových vitamínov či kyseliny listovej, vlákniny a draslíka.

Skryť Vypnúť reklamu

Dôkazy v prospech zeleniny pôsobia solídne. V prípade ovocia nie sú až také presvedčivé. Výnimkou je bobuľové ovocie, ktoré sa vyznačuje vysokým obsahom antioxidantov - látok, ktoré chránia bunky pred poškodením oxidačným stresom.

Pokusy na hlodavcoch a starších ľuďoch s mierne narušenými kognitívnymi schopnosťami ukázali, že zvýšený príjem bobuľovitého ovocia môže zlepšiť výkon pri úlohách využívajúcich pamäť.

Zdravé tuky v strave

Zdravé štýly stravovania, ako sú stredomorská či severská diéta, spravidla obsahujú potraviny s prospešnými tukmi. Sú bohaté na olivový olej, rybí tuk a v obmedzenom množstve aj na tuky získané z červeného mäsa.

Potenciál týchto látok vedci skúmali prostredníctvom pokusov na potkanoch.

Ak zvieratá prijímali v strave sadlo alebo nadmerné množstvo cukru, trpeli poruchami pamäte. Ak pri rovnakom množstve prijatých kalórií konzumovali prospešné tuky, problémy s pamäťou sa neobjavili.

Výsledky zvieracích pokusov nemusia kopírovať procesy v ľudskom tele.

Priaznivé účinky orieškov a semiačok sa však podarilo preukázať čiastočne aj u človeka.

V rámci stredomorskej diéty sú spoľahlivým zdrojom zdravých tukov, minerálov a vitamínov. Zlepšujú kognitívny výkon, ako napríklad schopnosť sformulovať myšlienky do slov.

Kvasené potraviny a myseľ

Západný štýl stravovania plný cukrov, červeného mäsa a vyprážania, znižuje rôznorodosť baktérií v ľudskom tele. Potraviny ako kefír, kyslá kapusta, kimchi, kombucha či jogurt, zas pomáhajú udržiavať črevnú flóru dostatočne rozmanitú.

Súvisiaci článok Ako môžete zo stravy získať dostatok omega-3 mastných kyselín Čítajte 

Práve pestrý mikrobióm tráviaceho traktu výskumy v posledných rokoch opakovane spojili s pevnejším zdravím, lepšou obranyschopnosťou a dokonca aj lepším fungovaním mozgu.

Veľká časť pokusov však prebehla na hlodavcoch, nie na ľuďoch.

Stravovanie má priveľa premenných a pre vedcov je takmer nemožné izolovane sledovať účinky jednotlivých potravín. Výsledky nutričných štúdií majú rezervy.

Žiadna potravina nie je všeliekom, ktorý vám zaručene ochráni mozog. Dôkazy však podčiarkujú význam pestrej rastlinnej stravy pre celkové zdravie.

Skúste si na ne spomenúť, keď budete nabudúce v obchode prechádzať oddelením zeleniny, alebo si písať nákupný zoznam. Váš mozog sa vám (zrejme) odvďačí.

DOI: 10.1016/S1474-4422(17)30084-4

DOI: 10.1037/a0025998

DOI: 10.1016/j.exger.2016.12.014

DOI: 10.1002/ana.20476

DOI: 10.1016/j.bbi.2016.07.151

DOI: 10.3945/ajcn.113.071506

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť
  2. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  5. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  6. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  7. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  10. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia na likvidáciu škody. Bez obhliadky a bez faktúry.
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 34 686
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 23 110
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 21 380
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 18 740
  5. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 13 470
  6. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 12 794
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 12 051
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 437
  9. Príjem vs. dôchodok. Realita, na ktorú sa treba pripraviť 11 296
  10. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 606
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Mozog

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Článok je zaradený aj do ďalších tém
Starnutie
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Ondreja Podstupku

Vláda nezvláda slová a môže to stáť životy

Stručný návod na lepšie hospodárenie s dôverou.

Premiér Matovič (OĽaNO) počas tlačovej konferencie ku kompenzačných schémam.
Minister obrany Jaroslav Naď.

Útočník v Nice zabil troch ľudí, viacerí sú zranení

Útočník zabíjal vo francúzskom meste Nice

Dnes píše Elena Eleková

Nie, nečaká nás sloboda s dvoma negatívnymi testami vo vrecku

To je vec, ktorú robí vláda zle: nehovorí otvorene ľuďom, čo ich čaká.

Elena Eleková