SME
Nedeľa, 26. jún, 2022 | Meniny má Adriána

Konzumácia niektorých potravín nám môže predĺžiť život

Náš jedálny lístok môže mať veľmi negatívny, ale aj pozitívny vplyv na ľudský organizmus a pôsobiť proti starnutiu. Ako ho zostaviť?

Náš jedálny lístok môže mať veľmi negatívny, ale aj pozitívny vplyv na ľudský organizmus a pôsobiť proti starnutiu. Ako ho zostaviť?

Často ani netušíme, aké zázračné vlastnosti skrývajú tie najjednoduchšie plodiny. Domáce druhy zeleniny a ovocia obsahujú dokonca viac ochranných látok proti rakovine ako exotické. Podľa niektorých odborníkov sú totiž ochranné látky častejšie práve v tých druhoch plodín, ktoré rastú v oblastiach chudobnejších na slnko. Osobitne bohaté na protirakovinové faktory sú ružičkový kel, kapusta, karfiol, cesnak, rajčiny, jačmeň. Mnoho odborníkov je presvedčených, že práve ochrana organizmu pred útokom voľných radikálov môže hrať pri starnutí veľmi dôležitú úlohu.

SkryťVypnúť reklamu

Kúry po, ktorých omladnete

Každá bobuľa hrozna, každý kúsok rajčiny a každý hryz jablka či marhule, či akéhokoľvek ovocia a zeleniny obsahuje tisíce užitočných látok, ktoré chránia naše bunky pred nádorovým procesom a podporujú imunitný systém.

Skúste ešte toto leto niektorú z nasledujúcich kúr.

Jahodová kúra

1až 2 kg jahôd denne počas niekoľkých dní prečisťuje krv, obličky, črevo i kĺby.

Malinová kúra

Pravidelná konzumácia malín pôsobí liečebne pri poruchách trávenia, prekyslení organizmu a mnohých ďalších stavoch poškodeného zdravia. Kto má niečo dočinenia so zápchou, reumatizmom, hemoroidmi alebo pečeňovými či obličkovými chorobami, urobí dobre, keď podstúpi malinovú kúru.

Ríbezľová kúra

Šťava zo surového ovocia čiernych ríbezlí má protirakovinový účinok a podporuje činnosť všetkých buniek, vrátane buniek imunitného systému. Čerstvé a konzervované ovocie možno použiť pri liečbe tráviacich porúch, horúčkových ochorení, zápalových stavoch.

SkryťVypnúť reklamu

Čerešňová kúra

Ideálna je na prečistenie, schudnutie a odstránenie zápchy i porušeného trávenia a mnohých ďalších porúch v dôsledku nevhodnej životosprávy.

Účinok je taký silný, že dokáže vyrovnať niektoré poklesky v stravovaní, ak jeme čerešne v čase zberu aspoň 1kg denne. Veľký obsah vody, organických kyselín a malý obsah minerálov pomáha prečisťovať črevá a krv.

Cibuľová kúra

"Preháňanie" cibule cez črevá, krv a pľúca má blahodarný účinok na celé telo, prečisťuje krv a tráviaci systém a v dýchacom systéme uvoľňuje aj tie najzatvrdnutejšie hlieny. Okrem éterických látok a látok s baktericídnou a fungicídnou aktivitou obsahuje cibuľa aj vitamíny B, C, karotény a minerálne látky.

Egrešová kúra

Egreš sa v surovom stave uplatní výborne pri poruchách tráviaceho systému, na prečistenie čriev a obličiek a na podporu tvorby krvi.

SkryťVypnúť reklamu

Višňová kúra

Liečivá a prírodná sila višní je uložená vo vitamíne C, ovocných kyselinách, farbive, aromatických látkach. Aj višne podobne ako každé ovocie, možno využiť na niekoľkodňovú kúru, počas ktorej konzumujeme len zdravé a zrelé ovocie v množstve asi 1-2 kg za deň.

Čučoriedková kúra

Vedci zo známych medicínskych a farmaceutických ústredí začínajú venovať čoraz viac pozornosti nenápadným čučoriedkam - sú podľa nich totiž jedným z najšikovnejších "lapačov" škodlivín v živých organizmoch. Látky obsiahnuté v čučoriedke môžu totiž zneškodniť agresívne rakovinové bunky.

Čo by sme ešte mali pravidelne jesťKukurica pravidelná konzumácia kukurice podporuje imunitný systém, očisťuje tráviaci trakt, znižuje cholesterol v krvi, upravuje cukrovku, prečisťuje pleť a kĺby a má antikarcinogénny účinok.

Sezam podľa niektorých štúdií je to plodina, ktorá obsahuje najviac využiteľného vápnika na svete. Už dve polievkové lyžice sezamového semena obsahujú dvakrát toľko vápnika ako 1 deci mlieka. Zároveň obsahuje aj zinok dôležitý pre náš imunitný systém a fosfor potrebný pre zdravie kostí, má tiež vysoký obsah vitamínu B3. Sezam možno aj nakličovať.

Arašidy majú schopnosť znižovať hladinu cholesterolu v krvi, nemali by však byť ani pražené, ani solené.

Brokolica štúdie ukázali, že ľudia, ktorí jedia kapustovitú zeleninu aspoň dvakrát týždenne, môžu počítať s menším rizikom rakoviny hrubého čreva, konečníka, aterosklerózy.

Olivový olej podľa všetkých lekárskych výskumov je najlepší pre srdce a cievy. Najkvalitnejší je tzv. panenský olej, pretože celý objem pochádza z prvého lisovania a je nerafinovaný.

Olivy sú bohaté na sodík, draslík a vápnik. Majú jemne preháňajúci, antiseptický a adstringentný účinok. Znižujú vylučovanie žalúdočnej šťavy, preto sa dajú použiť pri liečbe vredov žalúdka a dvanástorníka. Olej olív stimuluje vylučovanie žlče a tým pomáha uvoľňovať menšie žlčníkové kamene.

Potraviny chrániace pred starnutím

  •  celozrnný chlieb, ovsený, jačmenný, žitný chlieb
  •  nelúpané obilie, ovsené vločky, nelúpaná ryža, krupica
  •  sójové mlieko, ementál, parmezán, biojogurty
  •  kura, hus, morka
  •  losos, morský pstruh, sleď, krevety, ustrice, plody mora
  •  paradajky, špenát, mrkva, petržlen, kapusta, kel, brokolica, kukurica, pór
  •  cibuľa, špargľa, cesnak, fazuľa, klíčky strukovín, sója, výrobky zo sóje okrem sójovej omáčky, žerucha, hríby
  •  čerešne, jahody, marhule, broskyne, banány, ríbezle, citrusové plody, ostružiny, maliny, hrozno, černice, mango, kiwi, červený a žltý melón, avokádo, mandle, sušené ovocie, orechy - okrem kokosových
  •  ľanový, olivový, tekvicový olej
  •  väčšina minerálnych vôd, čím viac železa obsahujú, tým lepšie, čierny a zelený čaj, zeleninové a rybie polievky
  •  červené víno
  •  majoránka, červená paprika, tymián, bazalka, škorica, zázvor, estragón, mäta, pažítka, rozmarín, šafrán, kurkuma, materina dúška.

Potraviny urýchľujúce starnutie

  •  biely chlieb, piškóty, pripečené koláče
  •  predvarená lúpaná ryža, priemyselne vyrábané syry, mlieko obohatené železom
  •  tmavé mäso, údeniny, salámy, párky, šunka a iné mäsové priemyselné výrobky, slanina, masť, škvarky, mozoček, ľadvinky, paštéty z bravčového mäsa
  •  tuniak, artičoky, šťuka, žralok, ryby v soľnej marináde, vyprážané ryby
  •  zelenina z oblastí zamorených priemyselnými hnojivami, hranolčeky, chipsy
  •  kokos, oplátky, sladké múčniky, zákusky s maslom alebo šľahačkou, čokoláda, zmrzlina, mrazené krémy, sušienky, torty
  •  maslo, smotana, šľahačka, stužené tuky na vyprážanie, palmový olej, oleje lisované za tepla, podzemnicový olej
  •  voda z oblastí zamorených priemyselnými hnojivami, sladké malinovky, ovocné sirupy, nadmerné množstvo kávy, mäsové vývary, polievky z vrecúšok
  •  tvrdý alkohol
  •  kuchynská soľ, čierne korenie, sójová omáčka, horčica.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  2. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  3. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  4. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk
  6. Inovatívna diagnostika - moderná budúcnosť zdravotníctva
  7. Slovákov láka zakladanie fondov, no väčšina preferuje zahraničie
  8. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete
  1. Na čo slúžia bubnové kosačky a ako vybrať tú správnu?
  2. V Košiciach vznikla inkluzívna škola s finančnou podporou grantu
  3. Lekár U19: „Majstrovstvá Európy sú pre nás vyvrcholením"
  4. Tatra banka získala 2 prestížne ocenenia
  5. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME
  6. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku
  7. Nalaďte sa na svoje mladšie ja s rádiom Vlna
  8. BILLA vstupuje do sveta e-commerce
  1. Analytik Horňák: Niektorí výrobcovia budú musieť znížiť ceny 27 507
  2. Štyri veci, vďaka ktorým lepšie zvládnete infláciu 9 703
  3. Djerba: odlišná príchuť dovolenky v Tunisku 6 994
  4. 91 kreslených správ o Slovensku, Ukrajine a celom svete 4 907
  5. Toto sú výhody, ktoré majú prémioví predplatitelia na SME.sk 3 829
  6. Máte v hľadáčiku dovolenku v Turecku? Táto inšpirácia padne vhod 3 185
  7. Vyhrajte letnú dovolenku s víkendovým vydaním denníka SME 2 724
  8. Jedinečný rodinný All Inclusive hotel vás privíta aj toto leto! 2 321
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Perfekcionizmus je často vyčerpávajúci.

Človek svoje nastavenie dokáže zmeniť, tvrdí psychologička.


21. jún
Nataša Holinová

Nepodarilo sa overiť vedeckými metódami, či si už Matovič skutočne robí z obyvateľstva úplne dobrý deň.


1 h
Boris Kollár.

Čo zaznelo v nedeľňajších politických diskusiách.


TASR 9m

Vojna na Ukrajine pokračuje.


a 4 ďalší 15 h
SkryťZatvoriť reklamu