Mať ťažkosti sa v súčasnosti nenosí. Všetci sa snažíme ukázať, že sa máme fajn a že nám je dobre. Dva roky pandémie a vojna na Ukrajine však ukázali, že duševné zdravie je veľmi krehké.
"Podporu potrebovali nielen deti a mladí ľudia, ale aj učitelia,“ hovorí v rozhovore pre SME poradkyňa liniek pomoci IPčko ZUZANA JURÁNEKOVÁ o Linke podpory pre učiteľov.
Zriadenie linky vníma ako veľký krok destigmatizácie témy duševného zdravia aj medzi špecifickou skupinou, akou sú učitelia.
Najčastejšími témami, o ktorých sa potrebovali porozprávať, boli duševné ťažkosti, konflikty, mobbing a bossing, syndróm vyhorenia, covid-19 a jeho následky, stres či depresívne symptómy a vzťahy na pracovisku.
V rozhovore sa dočítate:
- Kto pracuje na Linke podpory pre učiteľov
- S akými problémami sa obracali učitelia na linku
- Ako môžu učitelia zvládať stres
- Ako sa vedia učitelia brániť šikane
- Ako vplýva učiteľské povolanie na partnerské či rodinné vzťahy
- Ako ovplyvnila vojna na Ukrajine učiteľov
Čo všetko zahŕňa práca odborníka na linke podpory pre učiteľov?
Odborníci majú vysokoškolské vzdelanie v odbore psychológia, špeciálna pedagogika alebo sociálna práca. Majú skúsenosti s poskytovaním poradenských rozhovorov a krízovej intervencie na linkách, ktoré prevádzkuje IPčko.
Okrem toho majú za sebou aj 370 hodinové odborné akreditované vzdelávanie zamerané na dištančné poradenstvo cez e-mail, chat, telefón a video. Časť vzdelávania sa venuje krízovej intervencii.