SME

Aké sú teraz najčastejšie príznaky covidu a máme už aktualizované vakcíny? (otázky a odpovede)

Odpovedá imunológ Miloš Jeseňák.

Antigénové testy na Covid-19.Antigénové testy na Covid-19. (Zdroj: TASR/AP)

September zaskočil mnohých nielen náhlou výraznou zmenou teplôt. Lekárne tiež evidujú zvýšený dopyt po antigénových testoch na ochorenie covid-19.

V porovnaní s júlom stúpol v auguste o viac ako 300 percent, pričom naďalej má stúpajúcu tendenciu. Informoval o tom Peter Sedláček, hovorca Asociácie prevádzkovateľov sieťových lekární.

Na otázky týkajúce sa subvariantu koronavírusu, ktorý aktuálne koluje v populácii, odpovedá pre SME imunológ a pediater Miloš Jeseňák z Univerzitnej nemocnice v Martine.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Aké subvarianty vírusu SARS-CoV-2 aktuálne prevládajú?

Imunológ Jeseňák vysvetľuje, že v súčasnosti v populácii cirkulujú viaceré subvarianty Omicronu.

„Ide najmä o JN.1 a KP.2, pričom súborne dostali pomenovanie FLiRT. Tento „poetický“ názov pochádza z označenia mutácií jednotlivých subvariantov.“

Ak sú ich najčastejšie príznaky?

Príznaky sú veľmi podobné, ako boli v minulosti. Patrí k nim únava, svalová slabosť, horúčka či bolesť hlavy. Nezmizli ani klasické príznaky dýchacích ciest: upchatý nos, výtok z nosa, bolesť hrdla či kašeľ.

„Našťastie väčšina infikovaných ľudí má mierne príznaky, čo však nie je výsledkom toho, že by boli tieto subvarianty miernejšie a slabšie, ale súvisí to jednak s tým, že prakticky každý v populácii už covid-19 mal, niektorí aj viackrát, alebo ich majú po očkovaní rôznym počtom dávok,“ tvrdí imunológ.

SkryťVypnúť reklamu

Dodáva, že predchádzajúce očkovania stále chránia pred závažným priebehom ochorenia a smrťou, ale pred miernejšími prejavmi zásadnú ochranu nemajú.

Líšia sa príznaky u detí a u dospelých?

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každý mesiac.
Pošlite SMS s textom CAZSW na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  5. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  6. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  7. Veterné parky: vizuálny smog alebo nová estetika energetiky?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  2. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Emma Tekelyová a tvorenie na jarné dni a Veľkú noc
  6. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  7. Spoločnosti BILLA záleží na zdravých očiach detí
  8. BENU otvorila v Košiciach lekáreň aj v Auparku
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 10 201
  2. AI o nej píše, že je symbolom odvahy. Kvôli jedinému protestu 8 935
  3. Slovenskí milionári minulý rok bohatli rekordným tempom 6 431
  4. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 6 318
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 5 988
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 5 101
  7. Za 2 dni si vybralo dovolenku viac než 2000 Slovákov 4 588
  8. Ísť do kúpeľov je IN 4 002
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu