SME

Príbeh chorvátskej vedkyne obletel svet. Vďaka vlastným experimentom sa vyliečila z rakoviny

Prípad otvára viaceré bioetické otázky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: Stock Adobe)
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa virologička Beata Halassy v lete roku 2020 dozvedela, že sa jej vrátila rakovina prsníka, urobila odvážne rozhodnutie.

Vedela, že vedci na celom svete testujú vírusovú liečbu onkologického ochorenia, vďaka ktorej by sa mohla vyhnúť mnohým nepríjemným vedľajším účinkom konvenčnej liečby. V minulosti už totiž podstúpila chemoterapiu aj mastektómiu.

Halassy, ktorá sa venuje štúdiu vírusov v chorvátskom hlavnom meste Záhreb, sa rozhodla, že niektoré z nich otestuje priamo na sebe.

So súhlasom onkológov sa stala testovanou osobou. S vpichnutím dvoch typov vírusov, ktoré kultivovala v laboratóriu, jej pomáhali kolegovia, uvádza vedecký časopis Nature.

SkryťVypnúť reklamu

Počas niekoľkých týždňov podávania domáceho lieku došlo k zmenšeniu nádoru, vďaka čomu ho chirurgovia mohli odstrániť.

Štúdiu, ktorá dokumentuje tento experiment, uverejnil v auguste odborný časopis Vaccines. Halassy so spoluautormi v ňom uvádzajú, že už štyri roky žije bez rakoviny.

Napriek tomu, že chorvátska virologička sa pravdepodobne zapíše medzi úspešné príbehy o sebaexperimentovaní v medicíne, vyvolal jej prípad rozruch.

A to najmä vo svete bioetiky.

Nejde o žiadnu novinku

Experimentovanie na sebe nie je v medicíne žiadnou novinkou.

Známym príkladom je vedec Barry Marshal, ktorý si aplikoval baktériu Helicobacter, aby dokázal jej úlohu pri gastritíde (zápal alebo podráždenie žalúdočnej sliznice, pozn. red.) a vredovej chorobe.

Odhaduje sa, že jeho práca zachránila milióny životov a v roku 2005 za ňu získal Nobelovu cenu za medicínu.

Už máte účet? Prihláste sa.
Dočítajte tento článok s predplatným SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 5 € každé 4 týždne.
Pošlite SMS s textom CB4Y6 na číslo 8787.
Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Najobľúbenejšie
Prémium bez reklamy
2 ,00 / týždenne
Prémium
1 ,50 / týždenne
Štandard
1 ,00 / týždenne
Ak nebudete s predplatným SME.sk spokojný, môžete ho kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Komerčné články

  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  5. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  6. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  7. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  8. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  1. Jedinečná príležitosť získať kariérny náskok od Jerònimo Martins
  2. Hudba, smiech a festival plný vody: Liptov čaká rozlúčka s letom
  3. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava!
  4. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri
  5. Nový článokSpolupráca v oblasti lesnej pedagogiky v Bojniciach
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  8. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 12 419
  2. Osem destinácií, kam na last minute dovolenku v septembri 9 180
  3. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 4 758
  4. Kaufland má 25 rokov a otvára 25. K Park: To bude oslava! 3 295
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 863
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 735
  7. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 579
  8. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 1 990
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu