SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Možno sa predávkovať vitamínmi?

Dlhodobé užívanie vysokých dávok vitamínov môže mať závažné nežiaduce účinky. Toto nebezpečenstvo sa týka najmä vitamínov rozpustných v tukoch A, D, E, K, ktoré sa môžu v tele hromadiť. Ak si svojvoľne v dobrej viere naordinujeme dlhodobé multivitamínové

Dlhodobé užívanie vysokých dávok vitamínov môže mať závažné nežiaduce účinky. Toto nebezpečenstvo sa týka najmä vitamínov rozpustných v tukoch A, D, E, K, ktoré sa môžu v tele hromadiť. Ak si svojvoľne v dobrej viere naordinujeme dlhodobé multivitamínové kúry, náš organizmus nám to môže vrátiť v podobe rôznych nepríjemností až závažných zdravotných problémov.

Uvádzame niektoré vitamíny aj minerály, ktoré pri nadmernom užívaní, pri extrémne vysokej jednorazovej dávke alebo pri príliš častom užívaní môžu spôsobovať niektoré zdravotné problémy.

Skryť Vypnúť reklamu

Vitamín A

Odporúčané denné množstvo je 800 g, tehotným ženám sa neodporúča užívať viac než 2,4 mg retinolu denne (8000 I.U.), vyhýbať by sa mali napríklad aj pečeňovým paštétam.

V prípade dlhodobého príjmu nad 30 mg denne môže dôjsť ku chronickému výskytu nevoľnosti, zvracaniu, bolestiam hlavy, sčervenaniu kože, vysychaniu kože a slizníc, strate vlasov, podráždenosti a spontánnym kostným zlomeninám.

Nadmerné množstvo áčka totiž znehodnocuje vitamín D, čo má vplyv na tvorbu kostnej hmoty a jej pevnosti. Môže vyvolať aj neplodnosť, lebo sliznica maternice patologicky zhrubne, v tehotenstve hrozí riziko poškodenia plodu.

Vitamín C

Jeho odporúčaná denná dávka sa pohybuje od 70 do 150 mg, dávku okolo 100 až 200 mg možno považovať za prevenciu pri nachladnutí a chrípke.

Skryť Vypnúť reklamu

Nadmerné množstvo céčka sa síce vyplaví z organizmu močom, zaťažuje však obličky a močové cesty, v ktorých sa môžu citlivým jedincom tvoriť kamene.

Vápnik

Odporúčané denné množstvo: 800 mg

Ak dlhodobo konzumujete viac ako dvetisícmiligramové dávky vápnika, hrozí vám zvýšená hladina vápnika v krvi, čo neprospieva srdcu.

Horčík

Odporúčané denné množstvo: 300 mg

Nadbytok môže uškodiť ľuďom s chorobami obličiek, opatrní by mali byť ľudia s nízkym tlakom, magnézium ho zníži ešte väčšmi.

Selén

Odporúčané denné množstvo: podľa WHO by mal byť denný príjem selénu v množstve od 50 do 200 Tg, optimálne množstvo je 100. Prieskum v SR ukázal, že u nás je to od 46 - 77 Tg/L.

Pri zbytočne veľkom príjme sa hromadí v organizme a vyvoláva žalúdočné a črevné ťažkosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Zinok

Pri vyšších dávkach hrozí, že si znížite hladinu železa v tele a privodíte si vracanie a hnačky.

Železo

Odporúčané denné množstvo: 15 miligramov

Nadbytok podporuje tvorbu voľných radikálov, čo zvyšuje riziko vzniku niektorých druhov rakoviny, reumatizmu a koledujete si tým aj o rýchlejšie zostarnutie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  2. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  3. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  4. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  5. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  6. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  2. QSI International School of Bratislava
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  5. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  6. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  7. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  8. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  9. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  10. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 197
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 228
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 145
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 807
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 874
  6. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 724
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 677
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 491
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 294
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 199
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Pracovník Martinskej univerzitnej nemocnice.

Reálne platy im pre infláciu poklesnú ako každému.


6 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Český prezident je vo vážnom stave.


a 2 ďalší 6 h

Neprehliadnite tiež

Sanatórium Dr. Guhra v Tatranskej Polianke sa špecializuje na respiračné ochorenia.

Čo je ústavný liečebný pobyt?


15 h
Traumatológ Daniel Knapp

Náhrada kĺbu vydrží približne pätnásť rokov.


18. okt
Žiadna štúdia nepotvrdila, že človek môže byť závislý od cukru.

Presvedčenie, že cukor je návykový, je mylné.


a 1 ďalší 15. okt
Ilustračné foto

Ako jesť čokoládu a kakao, aby prospievali zdraviu.


14. okt
Skryť Zatvoriť reklamu