SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Ako čo najviac ušetriť vitamíny v jedle?

Aj pri šetrnom kuchynskom spracovaní je strata rôznych vitamínov, najmä céčka až 50-percentná. Najviac vitamínov ubúda vyprážaním a pečením.

FOTO

Aj pri šetrnom kuchynskom spracovaní je strata rôznych vitamínov, najmä céčka až 50-percentná. Najviac vitamínov ubúda vyprážaním a pečením.

Počas uskladnenia v chladničke stráca zelenina a ovocie asi 2-10 percent hmotnosti a obsah vitamínu C a karotenoidov po niekoľkých dňoch klesá až o 50 percent. Viete, ako krájať, lúpať, sekať, strúhať a pripravovať jedlo, aby sme zachovali čo najviac vitamínov?

Ako minimalizovať straty vitamínov

1. obmedzte na minimum tepelné spracovanie zeleniny a ovocia

2. radšej nezohrievajte: už po jednom ohriatí klesá obsah vitamínu C asi o 75 percent, po druhom až o 90 percent

3. s hotovým pokrmom šup do chladničky: dlhšie udržiavanie v teplom stave ničí vitamín C

4. lúpte a krájajte tesne pred varením: vzdušný kyslík rozkladá vitamín C, čím väčšia plocha je olúpaná, tým je rozsah deštrukcie väčší

5. čím dlhší čas uplynie od olúpania a krájania zeleniny po jej vloženie do variacej sa vody, tým viac sa oberáte o vitamín C

6. platí to aj pre šaláty: ak dlhšie stoja, vitamíny C sa strácajú

7. nestrúhajte do zásoby: v nastrúhanej zelenine klesne množstvo vitamínu C za 15 minút až o polovicu, straty vitamínu C môžeme znížiť, ak miesto strúhania zeleninu iba rozkrojíme

8. nevarte príliš dlho: dlhodobé varenie zeleniny znamená až 60-percentnú stratu vitamínu C, krátkodobé iba 15 až 25 percent

9. zeleninu vkladajte do vriacej vody do malého množstva vody, varenie v pare patrí medzi najšetrnejšie úpravy

10. nerozmrazujte ju: pomalé rozmrazovanie zeleniny či ovocia naruší štruktúru buniek, straty vitamínu C bývajú až 60-percentné, mrazenú zeleninu vložte rovno do vriacej vody alebo na rozpálený tuk.

Stabilita jednotlivých vitamínov

* relatívne stabilné vitaminy: D, E, B6, B2, biotín (vitamín H) a niacín (vitamín PP).

* menej stabilné vitamíny: kyselina listová, kyselina pantothenová, vitamíny C, B12, B1, K a A.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  2. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  3. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  4. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  2. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  3. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  4. Slováci sú chlebovým národom
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  8. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 229
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 954
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 910
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 422
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 378
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 782
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 507
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 079
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 442
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 582