Voda

Život vznikol v mori, čím sa voda stala základom života. Už prvé organizmy mali vo svojej medzibunkovej tekutine vodu a minerály tohto pravekého mora. Voda tvorí takmer 80% hmotnosti novorodenca. Dospelý človek má podiel vody asi 50-55%. Denný

Život vznikol v mori, čím sa voda stala základom života. Už prvé organizmy mali vo svojej medzibunkovej tekutine vodu a minerály tohto pravekého mora.

Voda tvorí takmer 80% hmotnosti novorodenca. Dospelý človek má podiel vody asi 50-55%.

Denný príjem vody dospelého človeka by mal byť 2 – 2,5 l, a to v nápojoch by malo byť obsiahnutá polovica tohto množstva.

Denný výdaj vody je močom (cca 1-1,5 litra), potenín (0,6-0,8 litra) a samozrejme aj dýchaním (0,4 litra). Pri bežnej, ľahšej fyzickej námahe stúpne príjem a výdaj vody dospelého človeka na 2,5 až 3 litre vody denne.

 

Úloha vody v ľudskom organizme

Rozpúšťa množstvo pre život nevyhnutných látok, čím umožňuje vstrebávať živiny, ióny i vo vode rozpustné vitamíny. Sliny, žalúdočná šťava, črevná a pankreatická šťava sú roztoky enzýmov a iónov, ktoré umožňujú trávenie a prechod potravy tráviacou trubicou. Vo vodnom prostredí sa v organizme uskutočňujú takmer všetky chemické reakcie. Voda umožňuje vylučovanie splodín látkovej výmeny a škodlivých látok tvorbou moču v obličkách.

Voda je základnou zložkou cirkulujúcich tekutín: krvi a lymfy. Krv prináša tkanivám kyslík i živiny a odvádza oxid uhličitý a splodiny látkovej výmeny, ktoré by sa inak v tkanivách hromadili a pôsobili škodlivo. Lymfa umožňuje priame vstrebanie tukových kvapiek vo vodnom prostredí priamo z čreva, odvádza nadbytočnú tekutinu z medzibunkového priestoru a tiež privádza prípadnú infekciu (baktérie, vírusy) z postihnutého tkaniva do miazgových uzlín, kde dôjde k ich úplnej alebo čiastočnej likvidácii.

 

Nedostatok vody v organizme

Pri nedostatku vody dochádza k zhusteniu krvi a jej pomalšiemu pretekaniu. Horší prietok vedie k únave, nervozite a niekedy i k bolestiam hlavy.

Nedostatkom vody trpí sliznica dýchacích ciest, najmä detí a starých osôb. Najhoršia situácie je v zime, keď je vzduch najsuchší. Vysušené sliznice sú náchylnejšie k chorobe. Ak dôjde k horúčkovému ochoreniu ciest dýchacích, potenie, vyššia dychová frekvencie, to všetko má za následok, že sa spotreba vody ešte zvýši. Množstvo vody stratenej dychom sa rovnako významne zvýši, ak je nos nepriechodný. Vo všetkých týchto prípadoch bráni dostatok nápojov vzniku komplikácií a skracuje chorobu.

Nedostatok vody preťažuje obličky, ktoré potom musia vylučovať príliš koncentrovaný moč. Zahustenie moču zvyšuje riziko tvorby močových kameňov a tiež ľahšie vznikajú zápaly močových ciest. Krajný nedostatok vody môže viesť ku zlyhaniu funkcie obličiek

Nedostatkom vody trpí i pokožka. Letné horúčavy vedú k mimoriadnym strácaniu vody nie len pri námahe, ale i pri opaľovaní. Veľa slnka a málo vody zapríčiňuje rýchle starnutie pleti, koža pôsobí vrásčito a scvrknuto.

Pri ťažkej práci alebo pri vrcholovom vytrvalostnom športe, prevádzaného hlavne v teple, môže nedostatok vody spôsobiť zlyhanie termoregulácie – nie je dosť vody na odparovanie a tvorbu potu, a tak sa organizmus prehreje.

 

Pitný režim

Chyba v pitnom režime začína v mnohých domácnostiach už ráno. V noci sa totiž organizmus značne vysuší, najsuchší vzduch je v zime v bytoch s ústredným kúrením, kde nasýtenosť vzduchu vodnými parami klesá pod 30%. Ranný zhon nedovolí kľudné raňajky. Šálka kávy alebo kakaa, bez ďalšieho nápoja, vodu stratenú v noci nenahradí. Pocit smädu sa s pribúdajúcim vekom znižuje. Je dobré, keď je fľaša s tekutinou na očiach, je tak vyššia šanca, že sa človek „nezabudne“ napiť. Ak organizmus signalizuje, že je smädný, znamená to, že je vlastne už dehydratovaný.

Koľko vody má človek vypiť, napovie vzhľad a množstvo moču. Ten má byť svetlý a má ho byť najmenej 1 l, lepšie ako ho je až 1,5 litra denne. Je vhodné, ak sa vypije viac tekutín tekutín ráno, aby sa nahradila nočná strata. Potom je vhodné piť pravidelne asi tak v dvoch hodinových intervaloch.

 

Strata vody v organizme

Pri horúčkach,vracaní a hnačkách je nutné vodu alebo čaj zameniť za minerálku s vyšším obsahom sodíkových a chloridových iónov a podľa miery stratených tekutín viac soliť. To platí i pre chorých s vyšším krvným tlakom. Straty draslíka dobre nahradí čerstvá prírodná ovocná šťava, ktorá naviac prinesie i vitamín C, jeho potreba v záťaži stúpa.

 

Edémy, opuchy – voda v nohách?

Telo dospelého pozostáva z viac ako 55% z vody. Každý deň prefiltrujú obličky viac ako 2000 litrov tekutín, ktoré zároveň očistia od škodlivých látok z potravy.

Dve tretiny objemu tekutín sa nachádza priamo v ľudských bunkách, kde umožňuje látkovú výmenu, slúžia ako prostriedok na riedenie a transport, či na reguláciu teploty v tele. Najdôležitejšou úlohou je však vylučovanie a výmena zásobných látok.

Opuchy sú najčastejšie viditeľné na predkoleniach a členkoch. Keď sa zatlačí na takúto kožu prstom, preliačenina sa vráti naspäť.

Znížená hladina hormónov, dlhé státie alebo sedenie, teplo, či veľká spotreba požívatín ako káva a alkohol, sú častými príčinami opuchov. Len v niektorých prípadoch majú opuchy iné závažné príčiny, ktoré je schopný odhaliť len lekár a zároveň ich aj medikamentózne ovplyvniť. Spomenieme napr. alergiu, srdcové alebo obličkové zlyhávanie, až zlyhanie, rôzne infekcie, trombózy, nedostatok bielkovín alebo sa môže jednať aj o vedľajšie vplyvy niektorých liekov a terapií.

 

Tipy pre zlepšenie látkovej výmeny na doma

  • Keď cítite, že máte nohy ako z olova a vaša koža je napätá, pomôžu jednoduché domáce prostriedky – prikladanie teplých a studených obkladov, sprchovanie v studenej vody (nohy), natretie nôh Alpou, alebo veľmi známe – vyložiť si nohy vyššie ako hlavu.
  • Doprajte si ovocie, ktoré ponúka dané ročné obdobie a „natankujte“ sa vitamínmi, minerálnymi látkami, stopovými prvkami a enzýmami.
  • Pite veľa, voda je základom života. Šťavy a ovocné čaje môžu očistný režim len podporiť.
  • Aktivujte svoje „hormóny šťastia“, ktoré na oplátku stimulujú váš imunitný systém.
  • Nezabudnite na dostatok pohybu a spánku.

 

Tipy pre zlepšenie látkovej výmeny v kancelárii

Aj na pracovisku je môžné ovplyvniť vodu v pokožke. Nasledujúce jednoduché cviky vám to umožnia.

  • Jednoduché krúženie členkami reguluje prietok krvi a tým ovplyvňuje  zásobovanie pokožky.
  • Krúžte a naťahujte sa za rukami, keď postrehnete, že vaše prsty začínajú opúchať.
  • Pri dlhodobom stáni je zvýšené riziko, že sa zníži prietok krvi v nohách, čím sa začína voda ukladať v nohách. Pohyby nôh ako pri chôdzi znovu rozprúdi krv. Ešte lepší efekt dosiahnete, keď budete 2-3 minúty "pochodovať".
  • Akonáhle je to možné, vykladajte si nohy vyše hlavy. Je to tá najlepšia pomoc pre vaše unavené nohy.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  4. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  5. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  6. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  7. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  8. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  9. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 28 169
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 21 625
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 20 506
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 18 922
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 13 820
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 13 064
  7. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 10 670
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 6 816
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 750
  10. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 645

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.

Neprehliadnite tiež

Záchvat paniky môže vzniknúť pre nahromadený stres.
Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.
Ilustračné foto.
Bielenie zubov je lepšie prenechať odborníkom.
Lekár manévruje endoskop, aby prešiel celým črevom pacienta.