SME
Štvrtok, 17. október, 2019 | Meniny má Hedviga

Voda

Život vznikol v mori, čím sa voda stala základom života. Už prvé organizmy mali vo svojej medzibunkovej tekutine vodu a minerály tohto pravekého mora. Voda tvorí takmer 80% hmotnosti novorodenca. Dospelý človek má podiel vody asi 50-55%. Denný

Život vznikol v mori, čím sa voda stala základom života. Už prvé organizmy mali vo svojej medzibunkovej tekutine vodu a minerály tohto pravekého mora.

Voda tvorí takmer 80% hmotnosti novorodenca. Dospelý človek má podiel vody asi 50-55%.

Denný príjem vody dospelého človeka by mal byť 2 – 2,5 l, a to v nápojoch by malo byť obsiahnutá polovica tohto množstva.

Denný výdaj vody je močom (cca 1-1,5 litra), potenín (0,6-0,8 litra) a samozrejme aj dýchaním (0,4 litra). Pri bežnej, ľahšej fyzickej námahe stúpne príjem a výdaj vody dospelého človeka na 2,5 až 3 litre vody denne.

 

Úloha vody v ľudskom organizme

Rozpúšťa množstvo pre život nevyhnutných látok, čím umožňuje vstrebávať živiny, ióny i vo vode rozpustné vitamíny. Sliny, žalúdočná šťava, črevná a pankreatická šťava sú roztoky enzýmov a iónov, ktoré umožňujú trávenie a prechod potravy tráviacou trubicou. Vo vodnom prostredí sa v organizme uskutočňujú takmer všetky chemické reakcie. Voda umožňuje vylučovanie splodín látkovej výmeny a škodlivých látok tvorbou moču v obličkách.

Voda je základnou zložkou cirkulujúcich tekutín: krvi a lymfy. Krv prináša tkanivám kyslík i živiny a odvádza oxid uhličitý a splodiny látkovej výmeny, ktoré by sa inak v tkanivách hromadili a pôsobili škodlivo. Lymfa umožňuje priame vstrebanie tukových kvapiek vo vodnom prostredí priamo z čreva, odvádza nadbytočnú tekutinu z medzibunkového priestoru a tiež privádza prípadnú infekciu (baktérie, vírusy) z postihnutého tkaniva do miazgových uzlín, kde dôjde k ich úplnej alebo čiastočnej likvidácii.

 

Nedostatok vody v organizme

Pri nedostatku vody dochádza k zhusteniu krvi a jej pomalšiemu pretekaniu. Horší prietok vedie k únave, nervozite a niekedy i k bolestiam hlavy.

Nedostatkom vody trpí sliznica dýchacích ciest, najmä detí a starých osôb. Najhoršia situácie je v zime, keď je vzduch najsuchší. Vysušené sliznice sú náchylnejšie k chorobe. Ak dôjde k horúčkovému ochoreniu ciest dýchacích, potenie, vyššia dychová frekvencie, to všetko má za následok, že sa spotreba vody ešte zvýši. Množstvo vody stratenej dychom sa rovnako významne zvýši, ak je nos nepriechodný. Vo všetkých týchto prípadoch bráni dostatok nápojov vzniku komplikácií a skracuje chorobu.

Nedostatok vody preťažuje obličky, ktoré potom musia vylučovať príliš koncentrovaný moč. Zahustenie moču zvyšuje riziko tvorby močových kameňov a tiež ľahšie vznikajú zápaly močových ciest. Krajný nedostatok vody môže viesť ku zlyhaniu funkcie obličiek

Nedostatkom vody trpí i pokožka. Letné horúčavy vedú k mimoriadnym strácaniu vody nie len pri námahe, ale i pri opaľovaní. Veľa slnka a málo vody zapríčiňuje rýchle starnutie pleti, koža pôsobí vrásčito a scvrknuto.

Pri ťažkej práci alebo pri vrcholovom vytrvalostnom športe, prevádzaného hlavne v teple, môže nedostatok vody spôsobiť zlyhanie termoregulácie – nie je dosť vody na odparovanie a tvorbu potu, a tak sa organizmus prehreje.

 

Pitný režim

Chyba v pitnom režime začína v mnohých domácnostiach už ráno. V noci sa totiž organizmus značne vysuší, najsuchší vzduch je v zime v bytoch s ústredným kúrením, kde nasýtenosť vzduchu vodnými parami klesá pod 30%. Ranný zhon nedovolí kľudné raňajky. Šálka kávy alebo kakaa, bez ďalšieho nápoja, vodu stratenú v noci nenahradí. Pocit smädu sa s pribúdajúcim vekom znižuje. Je dobré, keď je fľaša s tekutinou na očiach, je tak vyššia šanca, že sa človek „nezabudne“ napiť. Ak organizmus signalizuje, že je smädný, znamená to, že je vlastne už dehydratovaný.

Koľko vody má človek vypiť, napovie vzhľad a množstvo moču. Ten má byť svetlý a má ho byť najmenej 1 l, lepšie ako ho je až 1,5 litra denne. Je vhodné, ak sa vypije viac tekutín tekutín ráno, aby sa nahradila nočná strata. Potom je vhodné piť pravidelne asi tak v dvoch hodinových intervaloch.

 

Strata vody v organizme

Pri horúčkach,vracaní a hnačkách je nutné vodu alebo čaj zameniť za minerálku s vyšším obsahom sodíkových a chloridových iónov a podľa miery stratených tekutín viac soliť. To platí i pre chorých s vyšším krvným tlakom. Straty draslíka dobre nahradí čerstvá prírodná ovocná šťava, ktorá naviac prinesie i vitamín C, jeho potreba v záťaži stúpa.

 

Edémy, opuchy – voda v nohách?

Telo dospelého pozostáva z viac ako 55% z vody. Každý deň prefiltrujú obličky viac ako 2000 litrov tekutín, ktoré zároveň očistia od škodlivých látok z potravy.

Dve tretiny objemu tekutín sa nachádza priamo v ľudských bunkách, kde umožňuje látkovú výmenu, slúžia ako prostriedok na riedenie a transport, či na reguláciu teploty v tele. Najdôležitejšou úlohou je však vylučovanie a výmena zásobných látok.

Opuchy sú najčastejšie viditeľné na predkoleniach a členkoch. Keď sa zatlačí na takúto kožu prstom, preliačenina sa vráti naspäť.

Znížená hladina hormónov, dlhé státie alebo sedenie, teplo, či veľká spotreba požívatín ako káva a alkohol, sú častými príčinami opuchov. Len v niektorých prípadoch majú opuchy iné závažné príčiny, ktoré je schopný odhaliť len lekár a zároveň ich aj medikamentózne ovplyvniť. Spomenieme napr. alergiu, srdcové alebo obličkové zlyhávanie, až zlyhanie, rôzne infekcie, trombózy, nedostatok bielkovín alebo sa môže jednať aj o vedľajšie vplyvy niektorých liekov a terapií.

 

Tipy pre zlepšenie látkovej výmeny na doma

  • Keď cítite, že máte nohy ako z olova a vaša koža je napätá, pomôžu jednoduché domáce prostriedky – prikladanie teplých a studených obkladov, sprchovanie v studenej vody (nohy), natretie nôh Alpou, alebo veľmi známe – vyložiť si nohy vyššie ako hlavu.
  • Doprajte si ovocie, ktoré ponúka dané ročné obdobie a „natankujte“ sa vitamínmi, minerálnymi látkami, stopovými prvkami a enzýmami.
  • Pite veľa, voda je základom života. Šťavy a ovocné čaje môžu očistný režim len podporiť.
  • Aktivujte svoje „hormóny šťastia“, ktoré na oplátku stimulujú váš imunitný systém.
  • Nezabudnite na dostatok pohybu a spánku.

 

Tipy pre zlepšenie látkovej výmeny v kancelárii

Aj na pracovisku je môžné ovplyvniť vodu v pokožke. Nasledujúce jednoduché cviky vám to umožnia.

  • Jednoduché krúženie členkami reguluje prietok krvi a tým ovplyvňuje  zásobovanie pokožky.
  • Krúžte a naťahujte sa za rukami, keď postrehnete, že vaše prsty začínajú opúchať.
  • Pri dlhodobom stáni je zvýšené riziko, že sa zníži prietok krvi v nohách, čím sa začína voda ukladať v nohách. Pohyby nôh ako pri chôdzi znovu rozprúdi krv. Ešte lepší efekt dosiahnete, keď budete 2-3 minúty "pochodovať".
  • Akonáhle je to možné, vykladajte si nohy vyše hlavy. Je to tá najlepšia pomoc pre vaše unavené nohy.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Podnikateľský úver, s ktorým ušetríte
  2. Aj s SUV môžete jazdiť ekologicky a ekonomicky
  3. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant
  4. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  7. Nestarnú, ale dozrievajú
  8. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie
  9. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 %
  10. Rýchlejšie doma. Už čoskoro.
  1. Slávnostné otvorenie VIVO! Bratislava už o tri týždne
  2. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu
  3. Udržateľné úspešné podnikanie na Slovensku a v Bulharsku
  4. Slováci sú chlebovým národom
  5. Ojazdené pneumatiky odovzdajte, šetríte tak životné prostredie
  6. Kedy je správny čas nasťahovať sa do novostavby?
  7. P3 začína na východe Slovenska s výstavbou parku
  8. Zľavnené študentské lístky na dopravu s ISIC už aj cez mobil
  9. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope
  10. Kto vyhrá súboj medzi prírodnými a syntetickými diamantmi?
  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 237
  2. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 11 982
  3. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 10 941
  4. Čo na aute vymyslela žena a čo výrobca telefónov? 10 388
  5. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 10 361
  6. Čo všetko dnes majú deti v mobiloch? Boli by ste prekvapení 9 744
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 8 486
  8. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 8 057
  9. Vyrába koláče pre celiatikov. Najobľúbenejšie zákusky prekvapia 7 424
  10. Luxusný hybrid za 22 900 eur. Nadpriemerný už v základnej výbave 6 578