SME
Pondelok, 14. jún, 2021 | Meniny má VasilKrížovkyKrížovky

Psychoprofylaxia

Článok bol uverejnený so súhlasom babetko.sk  Jednou z metód uľahčovania pôrodu je psychoprofylaxia, metóda, ktorá spočíva v ignorovaní pôrodných bolestí a to koncentrovaním pozornosti na iné vnemy týkajúce sa vlastného organizmu.

Článok bol uverejnený so súhlasom babetko.sk

Jednou z metód uľahčovania pôrodu je psychoprofylaxia, metóda, ktorá spočíva v ignorovaní pôrodných bolestí a to koncentrovaním pozornosti na iné vnemy týkajúce sa vlastného organizmu.

Komplexná príprava rodičky na pôrod (psychická, ale aj fyzická) sa označuje pojmom psychofyzická príprava. Psychická príprava má za úlohu zbaviť budúcu matku strachu a obáv, pretože pôrod je bežná fyziologická záležitosť.

Cieľom fyzickej prípravy je potrénovať telo tak, aby bolo schopné zvládnuť záťaž v priebehu gravidity, no a napokon aj počas pôrodu. Táto časť prípravy zahrňuje gymnastiku a nácvik správneho dýchania, účinného tlačenia a relaxácie v jednotlivých fázach pôrodu.

Skryť Vypnúť reklamu

Fyzická príprava

Praktickí gynekológovia a pôrodníci by mali informovať tehotnú ženu v prenatálnej poradni o možnosti, alebo skôr o potrebe absolvovať kurz psychofyzickej prípravy na pôrod. Vlastná príprava sa začína v 3. - 4. mesiaci gravidity predpôrodnou gymnastikou. Cvičenia sa uskutočňujú spravidla raz do týždňa a trvajú až do pôrodu. Samozrejme, podľa možností. Každé cvičenie sa začína dýchacími cvikmi v stojí s precvičením horných končatín, nasleduje séria cvikov so zameraním na chrbticu a chrbtové svalstvo, potom sa precvičujú dolné končatiny v sede a v ľahu na chrbte, posilňujú sa stehenné kĺby a napokon sa precvičujú brušné svaly a svalstvo panvového dna. Cviky na posilnenie priamych brušných svalov sa v 3., 5. a 7. mesiaci tehotnosti neprecvičujú. Koncom 8. mesiaca a v 9. mesiaci sa k týmto cvikom pripája nácvik gynekologickej polohy so všetkými úkonmi, ktoré si potom zopakujete v praxi - pri pôrode. Počas cvičenia treba dodržiavať zostavené poradie cvikov.

Skryť Vypnúť reklamu

Pri všetkých cvikoch je dôležité koordinovať dýchanie s pohybom. Medzi jednotlivými skupinami cvikov sa precvičuje dýchanie. Sústredením sa na správne dýchanie pri kontrakciách môže rodička odviesť pozornosť od bolestivých podnetov vychádzajúcich z maternice. V mozgovej kôre pritom vzniká ohnisko, ktoré utlmuje všetky okolité miesta. To znamená, že ak sa podnety z oblasti panvy dostanú do mozgu, buď ich rodička nepociťuje ako bolesť, alebo sú utlmené do takej miery, že sú znesiteľné. Aj pravidelným dýchaním teda možno aspoň čiastočne tlmiť vnímanie pôrodnej bolesti. V prvej pôrodnej dobe sa má rodička nadychovať nosom do pľúc a vydychovať otvorenými ústami. Rýchlosť dýchania prispôsobuje úrovni a sile kontrakcie. Na vrchole kontrakcie je dýchanie najrýchlejšie, pri ústupe kontrakcie sa spomaľuje. Na začiatku druhej pôrodnej doby, teda vo chvíli, keď rodička pocíti prvý tlak na konečník, sa musí použiť ďalší spôsob dýchania, a to rýchle a plytké vdychovanie a vydychovanie ústami, pričom pracuje len hrudník, aby bránica netlačila nadol privčas.

Skryť Vypnúť reklamu

Na konci 8. mesiaca a v 9. mesiaci tehotnosti sa precvičuje fáza tlačenia v gynekologickej polohe. Pri vlastnom pôrode sa na začiatku kontrakcie rodička zhlboka nadýchne, zadrží dych, zavrie oči a tlačí celou silou smerom do konečníka. Keďže by jej jedno nadýchnutie nestačilo na celú kontrakciu, pri nedostatku vzduchu vydýchne, opäť sa rýchlo nadýchne a znovu tlačí. Na celú kontrakciu spravidla stačia tri hlboké nádychy.

Významnou súčasťou predpôrodnej gymnastiky je nácvik relaxácie. Vo svaloch spôsobuje uvoľnenie a v mozgu podporuje koncentráciu (fenomén pozornosti), čím sa zastierajú bolestivé podnety. Pri relaxácii počas pôrodu sa najviac osvedčila poloha na boku.

Teoretická príprava

Po skončení kurzu, ktorý zväčša prebieha od 32. týždňa gravidity (6 týždňov), sú budúce matky dostatočne informované o všetkom, čo sa týka gravidity, pôrodu a šestonedelia. V ideálnom prípade nemajú už strach z pôrodu, vedia toho už dosť o fyziológii ženského organizmu a zmenách, ktorými prechádza počas gravidity, sú oboznámené s jednotlivými fázami pôrodu, vedia, ako je potrebné plniť pokyny pôrodníka, dokonca sú teoreticky podkuté aj v oblasti dojčenia, starostlivosti o novorodenca, zmenách organizmu v šestonedelí. Súčasťou poslednej lekcie by mala byť návšteva pôrodnej sály.

Psychofyzická príprava na pôrod je základom všetkých ostatných metód, ktoré podporujú a uľahčujú pôrod.

Predchádzajúca téma
Psychofyzická predpôrodná príprava

Nasledujúca téma
Pôrodný plán

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hudbou proti holorubom.
  2. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy
  3. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  4. Ako sa mení dynamika firiem?
  5. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  6. Regeneračný spánok s ideálne podopretou chrbticou
  7. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  8. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  9. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Behind every successful business lies a set of skilled people
  2. Klimatická zmena rozkývala štatistiky škôd na domoch a bytoch
  3. Ako sa mení dynamika firiem?
  4. Hudbou proti holorubom.
  5. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni?
  6. Pečeň je priamo zodpovedná za stav vášho imunitného systému
  7. Ako kedysi vyzerali bratislavské mýta? Bol tam cintorín aj sady
  8. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi
  9. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020?
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 14 735
  2. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 11 971
  3. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 10 882
  4. 4 veci, ktoré potrebujete vedieť o bezpečnosti elektromobilov 9 325
  5. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 9 305
  6. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 9 217
  7. Čo robiť v Tatrách, keď počasie pokazí plány? 7 282
  8. Tostov palác - moderné bývanie s atmosférou historických Košíc 6 088
  9. Obľubovali ste termínované vklady? Spoznajte alternatívy 5 886
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 5 872
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Veronika Remišová.

Nedá sa nič robiť, bude to trápne.


13. jún
Lekár Pavel Malovič (je v strede).

Ako vyzerá práca dopingového komisára na ME vo futbale?


Pavol Spál 45m
Adrián Szabó ide do väzby.

NAKA zadržala Szabóa 3. júna.


TASR 3 h
Silné nežiadúce účinky po niektorých vakcínach a ich nedostatok otvárajú otázku možného mixu vakcín pri prvej a druhej dávke.

Štúdia naznačila väčšiu ochranu.


21 h

Neprehliadnite tiež

Ampulka s vakcínou proti ochoreniu COVID-19 od americkej farmaceutickej spoločnosti Novavax počas tretej fázy klinických testov v Londýne.

Do konca roka chce vyrobiť 150 miliónov vakcín.


4 h
Ilustračné foto.

Objasnili úlohu doteraz neznámeho proteínu s označením FAM110A.


TASR 9. jún
Liek Aduhelm.

Za posledných takmer 20 rokov nebol na liečbu schválený žiaden iný nový liek.


TASR 7. jún
Kŕčové žily zvykne sprevádzať pocit ťažkých nôh, pálenie, tŕpnutie či nočné kŕče v nohách.

Kŕčové žily sa v lete zvyknú zhoršovať.


7. jún