SME
Štvrtok, 28. október, 2021 | Meniny má DobromilaKrížovkyKrížovky

Výživa tehotnej ženy

Aké potraviny sú vhodné, ktorým sa vyhnúť a koľko tekutín piť?

Správna strava v tehotenstve pomôže matke i dieťaťu.Správna strava v tehotenstve pomôže matke i dieťaťu. (Zdroj: Fotolia)

Článok bol uverejnený so súhlasom babetko.sk

Vývoj dieťaťa v tele matky je ohromujúci. Za 38 týždňov sa z drobnej bunky vyvinie organizmus s hmotnosťou 3,5 kg. Zdravý vývoj plodu a dieťaťa po narodení si vyžaduje popri optimálnom dennom režime (odpočinok, spánok, pohyb na čerstvom vzduchu) primeranú výživu a dostatočný prísun vitamínov a minerálnych látok.

Výživa tehotnej ženy

Výživa by počas tehotenstva mala pozostávať z 10 % bielkovín, 35 % tukov, pričom obzvlášť dôležité sú rastlinné tuky, a z 55 % uhľohydrátov. Okrem toho by sa malo - kvôli zabráneniu zápche - prijímať veľa stravy bohatej na balastné látky, ako celozrný chlieb, surová zelenina a čerstvé ovocie, čo súčasne poskytuje potrebné vitamíny a minerály.

Skryť Vypnúť reklamu

Okrem toho sa odporúčajú 1 – 2 jedlá obsahujúce ryby týždenne.Odporúčané zdroje živočíšnych bielkovín sú chudé mäso, nízkotučné výrobky s nízkym obsahom tuku, vajcia, morské ryby. Rastlinné bielkoviny obsahujú orechy, strukoviny a semená.

Znížte príjem tukov. Zo stravy úplne vylúčte stužené rastlinné tuky, obsahujúce zdraviu škodlivé transformy mastných kyselín, ktoré ohrozujú zdravý vývoj centrálnej nervovej sústavy dieťaťa. Maslo konzumujte len výnimočne. Najvhodnejší na prípravu jedál za studena aj za tepla je olivový olej.

Nezabúdajte na rybí tuk. Je bohatý na nenasýtené mastné kyseliny, ktoré priaznivo vplývajú na vývoj mozgu a očnej sietnice. Nejedzte jedlá zahustené zápražkou, sú to zbytočné kalórie naviac.

Prečítajte si tiež: Strava v tehotenstve: Čo nejesť a čo jesť Čítajte 

Cukry váš organizmus získava z rastlinných potravín – zemiaky, ryža, obilniny, ovocie, zelenina. Optimálnym zdrojom je chlieb a pečivo z celozrnnej múky. Odolávajte cukrárenským výrobkom.

Skryť Vypnúť reklamu

Jedzte veľa surovej zeleniny a ovocia, najmenej 500g denne. Sú dôležité pre udržiavanie pohybov čriev.

Redukujte stres. Zvyšuje riziko predčasného pôrodu. Primeraný pohyb – prechádzky a plávanie vám uľahčia pôrod a obdobia po ňom.

Vyhýbajte sa silne koreneným a umelo prifarbovaným potravinám.

Úplne vynechajte surové mäso (tatársky biftek, krvavé steaky), pretože sa vystavuje riziku infekcie toxoplazmózou. Nevhodné sú mäsové konzervy a údené mäsové výrobky pre vysoký obsah solí. Mäso pripravujte varením, dusením, pečením, grilovaním ale nie vyprážaním.

Dostatočný prísun vitamínov a minerálov v tehotenstve zabezpečíte užívaním doplnkov výživy určených pre tehotné matky.

Obezita matky býva častou príčinou komplikácií po pôrode, a preto sa držte zásady „nejesť za dvoch“. Podvýživa, naopak, vedie k poruchám mentálnych funkcií a zníženej obranyschopnosti dieťaťa.

Skryť Vypnúť reklamu

V prvom trimestri nepotrebujete zvýšený energetický príjem v potrave, v druhom a treťom trimestri by sa mal zvýšiť asi o 13% (300 kcal/deň), čo je približne jeden krajec celozrnného chleba s plátkom syra. Jedzte 5-krát denne, jedlo si rozdeľte takto: raňajky – 20%, desiata – 10%, obed – 30-35%, olovrant 10-15%, večera – 20%. Jedálny lístok si prispôsobte ročnému obdobiu. Optimálny hmotnostný prírastok v tehotenstve je 8-12 kg (1-1,5 kg za mesiac).

Prečítajte si tiež: Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa Čítajte 

Tekutiny v tehotenstve

  • Minimálne 1,5 l denne v závislosti od klimatických podmienok.
  • Minerálne a stolové vody, ovocné a bylinné šťavy, 100% ovocné šťavy riedené minerálnou vodou.

Pite pravidelne v menších množstvách, polovicu celodenného množstva dopoludnia. Dajte prednosť minerálnym vodám s nižším obsahom sodíka (prevencia vzniku opuchov a vysokého krvného tlaku), prípadne bohatým na vápnik, horčík, železo (napr. Korytnica).

Vynechajte nápoje s obsahom cukru, kofeínu (káva, kola), alkoholu, chinínu (toniky) a surové mlieko. Pozor na predávkovanie kávou. Pôsobí dehydratujúco práve vtedy, keď najväčším potrebujete vodu.

Predchádzajúca téma: 3. trimester

Nasledujúca téma: Strava matky počas tehotenstva a dojčenia

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite
  2. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  3. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  4. Koniec Bratislavy? Pre túto firmu môžete pracovať aj cez polovicu republiky
  5. Vraciame spoločnosti priazeň, ktorú nám už 30 rokov prejavuje
  6. Ako by ste chceli bývať? Zapojte sa do prieskumu o bývaní
  7. Digitálne zručnosti žiakov a študentov podporí Nadácia Orange
  8. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus
  9. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna
  10. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova
  1. Plasty sú čoraz viac out. Pri pive od Prazdroja čoskoro zmiznú
  2. METLIFE SLOVENSKO získala certifikát Zodpovedná organizácia
  3. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  4. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  5. SÚŤAŽ: Vyhrajte hviezdne svadobné šaty
  6. 365.bank prináša digitálnu hypotéku s možnosťou podania žiadosti
  7. EUBA udelila čestné vedecké hodnosti „doctor honoris causa“
  8. Miška ochrnula z minúty na minútu, teraz pre ňu svitá nová nádej
  9. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. NDS otvára nový úsek diaľnice D1, západný obchvat Prešova 10 948
  2. Chladené halušky? Od tejto firmy si ich obľúbili na Slovensku 9 607
  3. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 9 477
  4. Peniaze začali strácať hodnotu, treba sa brániť! 7 004
  5. Najtajnejšie ponuky módnych kúskov v Európe – iba na pozvanie 5 311
  6. Heľenine oči zahrajú hit o obchvate Prešovčanom z kamióna 3 864
  7. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania 3 712
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 2 748
  9. Chcete ušetriť na aute? Namiesto kúpy si ho prenajmite 2 678
  10. Vyťahovanie zapadnutého jazyka je mýtus 2 073
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Univerzita Komenského v Bratislave.

Vysoké školy sa boja silnejších správnych rád.


16 h
Očkovanie proti covidu v Trnave.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 470-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 977 obetí.


a 1 ďalší 12 h
Zuzana Kepplová.

Školstvu sa ešte jeho pozornosti nedostalo.


15 h
Skryť Zatvoriť reklamu