Výživa tehotnej ženy

Aké potraviny sú vhodné, ktorým sa vyhnúť a koľko tekutín piť?

Správna strava v tehotenstve pomôže matke i dieťaťu.Správna strava v tehotenstve pomôže matke i dieťaťu.(Zdroj: Fotolia)

Článok bol uverejnený so súhlasom babetko.sk

Vývoj dieťaťa v tele matky je ohromujúci. Za 38 týždňov sa z drobnej bunky vyvinie organizmus s hmotnosťou 3,5 kg. Zdravý vývoj plodu a dieťaťa po narodení si vyžaduje popri optimálnom dennom režime (odpočinok, spánok, pohyb na čerstvom vzduchu) primeranú výživu a dostatočný prísun vitamínov a minerálnych látok.

Výživa tehotnej ženy

Výživa by počas tehotenstva mala pozostávať z 10 % bielkovín, 35 % tukov, pričom obzvlášť dôležité sú rastlinné tuky, a z 55 % uhľohydrátov. Okrem toho by sa malo - kvôli zabráneniu zápche - prijímať veľa stravy bohatej na balastné látky, ako celozrný chlieb, surová zelenina a čerstvé ovocie, čo súčasne poskytuje potrebné vitamíny a minerály.

Okrem toho sa odporúčajú 1 – 2 jedlá obsahujúce ryby týždenne.Odporúčané zdroje živočíšnych bielkovín sú chudé mäso, nízkotučné výrobky s nízkym obsahom tuku, vajcia, morské ryby. Rastlinné bielkoviny obsahujú orechy, strukoviny a semená.

Znížte príjem tukov. Zo stravy úplne vylúčte stužené rastlinné tuky, obsahujúce zdraviu škodlivé transformy mastných kyselín, ktoré ohrozujú zdravý vývoj centrálnej nervovej sústavy dieťaťa. Maslo konzumujte len výnimočne. Najvhodnejší na prípravu jedál za studena aj za tepla je olivový olej.

Nezabúdajte na rybí tuk. Je bohatý na nenasýtené mastné kyseliny, ktoré priaznivo vplývajú na vývoj mozgu a očnej sietnice. Nejedzte jedlá zahustené zápražkou, sú to zbytočné kalórie naviac.

Prečítajte si tiež: Strava v tehotenstve: Čo nejesť a čo jesť

Cukry váš organizmus získava z rastlinných potravín – zemiaky, ryža, obilniny, ovocie, zelenina. Optimálnym zdrojom je chlieb a pečivo z celozrnnej múky. Odolávajte cukrárenským výrobkom.

Jedzte veľa surovej zeleniny a ovocia, najmenej 500g denne. Sú dôležité pre udržiavanie pohybov čriev.

Redukujte stres. Zvyšuje riziko predčasného pôrodu. Primeraný pohyb – prechádzky a plávanie vám uľahčia pôrod a obdobia po ňom.

Vyhýbajte sa silne koreneným a umelo prifarbovaným potravinám.

Úplne vynechajte surové mäso (tatársky biftek, krvavé steaky), pretože sa vystavuje riziku infekcie toxoplazmózou. Nevhodné sú mäsové konzervy a údené mäsové výrobky pre vysoký obsah solí. Mäso pripravujte varením, dusením, pečením, grilovaním ale nie vyprážaním.

Dostatočný prísun vitamínov a minerálov v tehotenstve zabezpečíte užívaním doplnkov výživy určených pre tehotné matky.

Obezita matky býva častou príčinou komplikácií po pôrode, a preto sa držte zásady „nejesť za dvoch“. Podvýživa, naopak, vedie k poruchám mentálnych funkcií a zníženej obranyschopnosti dieťaťa.

V prvom trimestri nepotrebujete zvýšený energetický príjem v potrave, v druhom a treťom trimestri by sa mal zvýšiť asi o 13% (300 kcal/deň), čo je približne jeden krajec celozrnného chleba s plátkom syra. Jedzte 5-krát denne, jedlo si rozdeľte takto: raňajky – 20%, desiata – 10%, obed – 30-35%, olovrant 10-15%, večera – 20%. Jedálny lístok si prispôsobte ročnému obdobiu. Optimálny hmotnostný prírastok v tehotenstve je 8-12 kg (1-1,5 kg za mesiac).

Prečítajte si tiež: Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa

Tekutiny v tehotenstve

  • Minimálne 1,5 l denne v závislosti od klimatických podmienok.
  • Minerálne a stolové vody, ovocné a bylinné šťavy, 100% ovocné šťavy riedené minerálnou vodou.

Pite pravidelne v menších množstvách, polovicu celodenného množstva dopoludnia. Dajte prednosť minerálnym vodám s nižším obsahom sodíka (prevencia vzniku opuchov a vysokého krvného tlaku), prípadne bohatým na vápnik, horčík, železo (napr. Korytnica).

Vynechajte nápoje s obsahom cukru, kofeínu (káva, kola), alkoholu, chinínu (toniky) a surové mlieko. Pozor na predávkovanie kávou. Pôsobí dehydratujúco práve vtedy, keď najväčším potrebujete vodu.

Predchádzajúca téma: 3. trimester

Nasledujúca téma: Strava matky počas tehotenstva a dojčenia

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  2. Gansberg: Každý deň v objatí komfortu
  3. Pomôžeme aj vašim deťom pochopiť hodnotu peňazí
  4. Tatra banka otvorila pobočku budúcnosti
  5. Pobyt na čerstvom vzduchu je skvelý liek. Skúste to vo vlastnom
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  7. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  10. Investment Advisory Guide for Slovakia
  1. Kúpa spoločnosti, ktorá je platiteľom DPH
  2. Konajte čo najskôr. Pri inkontinencii pomáha tento postup
  3. Vaše šatstvo poputuje pre dobrú vec
  4. Ako ďalej s obnovou Balassovho paláca
  5. Prvé ocenenia A+ udelené
  6. Regionálne servisné centrum PwC
  7. Napredujeme vďaka zmenám
  8. Bezkonkurenčná rozmanitosť
  9. Rozvíjajte svoj potenciál s nami
  10. Staň sa súčasťou sveta pohybu
  1. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 29 558
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 27 645
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 24 776
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 20 086
  5. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 10 902
  6. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 8 136
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 7 139
  8. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross! 3 474
  9. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 3 231
  10. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 3 136

Téma: Tehotenstvo


Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Pellegrini si vybral hanbu

Ak to povie Fico, premiér urobí hocičo.

Peter Tkačenko
Scotty je najväčším objaveným tyranosaurom rexom na svete.

Neprehliadnite tiež

Niekedy môže chrápanie zmiznúť už po zmene polohy pri spánku.
Charakteristický zápach sa objavil niekoľko rokov skôr, než príznaky.
Záchvat paniky môže vzniknúť pre nahromadený stres.
Ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská.