Výživa tehotnej ženy

Aké potraviny sú vhodné, ktorým sa vyhnúť a koľko tekutín piť?

Správna strava v tehotenstve pomôže matke i dieťaťu.(Zdroj: Fotolia)

Článok bol uverejnený so súhlasom babetko.sk

Vývoj dieťaťa v tele matky je ohromujúci. Za 38 týždňov sa z drobnej bunky vyvinie organizmus s hmotnosťou 3,5 kg. Zdravý vývoj plodu a dieťaťa po narodení si vyžaduje popri optimálnom dennom režime (odpočinok, spánok, pohyb na čerstvom vzduchu) primeranú výživu a dostatočný prísun vitamínov a minerálnych látok.

Výživa tehotnej ženy

Výživa by počas tehotenstva mala pozostávať z 10 % bielkovín, 35 % tukov, pričom obzvlášť dôležité sú rastlinné tuky, a z 55 % uhľohydrátov. Okrem toho by sa malo - kvôli zabráneniu zápche - prijímať veľa stravy bohatej na balastné látky, ako celozrný chlieb, surová zelenina a čerstvé ovocie, čo súčasne poskytuje potrebné vitamíny a minerály.

Okrem toho sa odporúčajú 1 – 2 jedlá obsahujúce ryby týždenne.Odporúčané zdroje živočíšnych bielkovín sú chudé mäso, nízkotučné výrobky s nízkym obsahom tuku, vajcia, morské ryby. Rastlinné bielkoviny obsahujú orechy, strukoviny a semená.

Znížte príjem tukov. Zo stravy úplne vylúčte stužené rastlinné tuky, obsahujúce zdraviu škodlivé transformy mastných kyselín, ktoré ohrozujú zdravý vývoj centrálnej nervovej sústavy dieťaťa. Maslo konzumujte len výnimočne. Najvhodnejší na prípravu jedál za studena aj za tepla je olivový olej.

Nezabúdajte na rybí tuk. Je bohatý na nenasýtené mastné kyseliny, ktoré priaznivo vplývajú na vývoj mozgu a očnej sietnice. Nejedzte jedlá zahustené zápražkou, sú to zbytočné kalórie naviac.

Prečítajte si tiež: Strava v tehotenstve: Čo nejesť a čo jesť

Cukry váš organizmus získava z rastlinných potravín – zemiaky, ryža, obilniny, ovocie, zelenina. Optimálnym zdrojom je chlieb a pečivo z celozrnnej múky. Odolávajte cukrárenským výrobkom.

Jedzte veľa surovej zeleniny a ovocia, najmenej 500g denne. Sú dôležité pre udržiavanie pohybov čriev.

Redukujte stres. Zvyšuje riziko predčasného pôrodu. Primeraný pohyb – prechádzky a plávanie vám uľahčia pôrod a obdobia po ňom.

Vyhýbajte sa silne koreneným a umelo prifarbovaným potravinám.

Úplne vynechajte surové mäso (tatársky biftek, krvavé steaky), pretože sa vystavuje riziku infekcie toxoplazmózou. Nevhodné sú mäsové konzervy a údené mäsové výrobky pre vysoký obsah solí. Mäso pripravujte varením, dusením, pečením, grilovaním ale nie vyprážaním.

Dostatočný prísun vitamínov a minerálov v tehotenstve zabezpečíte užívaním doplnkov výživy určených pre tehotné matky.

Obezita matky býva častou príčinou komplikácií po pôrode, a preto sa držte zásady „nejesť za dvoch“. Podvýživa, naopak, vedie k poruchám mentálnych funkcií a zníženej obranyschopnosti dieťaťa.

V prvom trimestri nepotrebujete zvýšený energetický príjem v potrave, v druhom a treťom trimestri by sa mal zvýšiť asi o 13% (300 kcal/deň), čo je približne jeden krajec celozrnného chleba s plátkom syra. Jedzte 5-krát denne, jedlo si rozdeľte takto: raňajky – 20%, desiata – 10%, obed – 30-35%, olovrant 10-15%, večera – 20%. Jedálny lístok si prispôsobte ročnému obdobiu. Optimálny hmotnostný prírastok v tehotenstve je 8-12 kg (1-1,5 kg za mesiac).

Prečítajte si tiež: Strava v tehotenstve: Päť kľúčových živín pre matku a dieťa

Tekutiny v tehotenstve

  • Minimálne 1,5 l denne v závislosti od klimatických podmienok.
  • Minerálne a stolové vody, ovocné a bylinné šťavy, 100% ovocné šťavy riedené minerálnou vodou.

Pite pravidelne v menších množstvách, polovicu celodenného množstva dopoludnia. Dajte prednosť minerálnym vodám s nižším obsahom sodíka (prevencia vzniku opuchov a vysokého krvného tlaku), prípadne bohatým na vápnik, horčík, železo (napr. Korytnica).

Vynechajte nápoje s obsahom cukru, kofeínu (káva, kola), alkoholu, chinínu (toniky) a surové mlieko. Pozor na predávkovanie kávou. Pôsobí dehydratujúco práve vtedy, keď najväčším potrebujete vodu.

Predchádzajúca téma: 3. trimester

Nasledujúca téma: Strava matky počas tehotenstva a dojčenia

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 18 104
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 14 197
  3. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 12 764
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 235
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 7 774
  6. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 5 558
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 450
  8. Jedli ste už ružovú čokoládu? 5 219
  9. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 3 717
  10. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 2 448

Téma: Tehotenstvo


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Mňamka ako od babičky: mladí ľudia ponúkajú jedlo starých materí

Zdedený recept prináša vlastné peniaze.

Neprehliadnite tiež

Ako zbaviť domácnosť chrípkových vírusov

Opatrenia pripomínajú nemocničnú prax, no sú jednoduché.