SME
Utorok, 19. január, 2021 | Meniny má MárioKrížovkyKrížovky

Cholesterol

Lekár povedal, že máte veľa cholesterolu v krvi. Čo to znamená?

Lekár vám povedal, že máte veľa cholesterolu v krvi? Čo to znamená? Vysoká hladina cholesterolu v krvi naznačuje, že v cievach sa nachádza nadmerné množstvo hustej žltej látky, ktorá môže spôsobiť zlú priechodnosť ciev a následne zapríčiniť srdcový infarkt, krvácanie do mozgu alebo angínu pectoris.

Cholesterol však nemá iba zlé vlastnosti a nevzniká len v dôsledku nesprávnych stravovacích návykov. Organizmus si ho vytvára aj sám, pretože táto látka plní v ľudskom tele dôležitú funkciu. Zúčastňuje sa napr. na vzniku nových buniek a na tvorbe hormónov či obalov nervových vlákien. Problém sa začína vo chvíli, keď sa ho v krvi nahromadí nadbytok.

Cholesterol sprevádza veľa nedorozumení. Hovorí sa o cholesterole obsiahnutom v potrave, o hladine cholesterolu v krvi, o cholesterolo HDL, či o cholesterole LDL. Pre nezasväteného človeka je ťažké rozlíšiť, ktorá z týchto látok prospieva organizmu a ktorá ho, naopak ohrozuje.

Takže poďme si to objasniť:

  • Živočíšny cholesterol – sa nachádza v potravinách živočíšneho pôvodu. Napr. jablko neobsahuje žiadny cholesterol, ale vo vajíčku sa ho vyskytuje až 275 mg, pričom za maximálnu dennú dávku sa odporúča množstvo 300 mg.
  • Hladina čiže koncentrácia cholesterolu v krvi sa zisťuje krvným testom. Za dobrý výsledok sa považuje hodnota, ktorá nepresahuje 5,6 milimólu na liter.
  • HDL cholesterol (z ang. High-density lipoprotein cholesterol čiže lipoproteín s vysokou hustou), označujúci podiel „dobrého“ cholesterolu v krvi, čistí tepny a pôsobí tak priaznivo na krvný obeh. Čím vyššia je hladina HDL cholesterolu, tým lepšie pre vaše srdce.
  • LDL cholesterol (z ang. Low-density lipoprotein cholesterol čiže lipoproteín s nízkou hustotou), označujúci podiel „zlého“ cholesterolu v krvi, naopak, tepny upcháva. Jeho koncentrácia v krvi by teda mala dosahovať čo najnižšiu hodnotu.

 

Látky znižujúce koncentráciu cholesterolu

Skutočne môžu niektoré zložky potravy znížiť hlaidnu cholesterolu v krvi? V súčasnosti sa najväčšie nádeje vkladajú do látok popísaných nižšie:

  • Niacín – známy aj ako kyselina nikotínová alebo vitamín PP, ktorý patrí do skupiny vitamínov B – môže znížiť hladinu celkového aj škodlivého LDL cholesterolu. Najlepšie je začať malými dávkami, teda 100 mg denne. Dávka sa môže postupne zvýšiť na 1-2 gramy trikrát denne, pričo terapia sa dá praktizovať niekoľko týždňov.

Upozornenie: náhle užívanie vysokých dávok môže viesť k návalom krvi do hlavy, žalúdočným a črevným ťažkostiam. Liečbu bezpodmienečne prekonzultujte s lekárom.

  • Vitamín C – zvyšuje hladinu „dobrého“ cholesterolu HDL u starších ľudí. Ovocie a zelenina s vysokým obsahom tohto vitamínu (citróny, paradajky, zemiaky, jahody, špenát) sú zároveň jeho dostatočným zdrojom.
  • Vitamín E – denné užívanie 500 MI tohto vitamínu počas 90 dní zvýši hladinu „dobrého“ HDL cholesterolu.
  • Vápnik – vápnikové prípravky určené na posilnenie kostí môžu vplývať priaznivo aj na krvný obeh.

 

Ako vybabrať s cholesterolom?

Zbavte sa nadbytočných kíl

Pustite sa do boja s nadváhou. S pribúdajúcimi kilami sa zvyšuje aj koncentrácia cholesterolu v krvi. Je dokázaná bezprostredná súvislosť medzi telesnou hmotnosťou a množstvom cholesterolu v organizme. Každý nadbytočný kilogram spôsobuje jeho nárast.

Na znižovanie cholesterolu je vhodná diéta, pri ktorej dve tretiny prijímanej potravy obsahuje ovocie, zelenina a výrobky z obilnín. Iba jednu tretinu kalórií by ste mali získavať z mäsa a mliečnych výrobkov, ktoré často obsahujú príliš mnoho tukov.

 

Obmedzte spotrebu tukov

Na úroveň cholesterolu v krvi vplývajú tri hlavné súčasti výživy:

  • Nasýtené tuky zvyšujúce hladinu cholesterolu v krvi
  • Nenasýtené tuky znižujúce hladinu cholesterolu v krvi
  • Rastlinné tuky zvyšujúce hladinu cholesterolu v krvi menej ako nasýtené tuky

Najhoršie sú nasýtené tuky, ktoré pôsobia zhruba trikrát škodlivejšie ako živočíšny cholesterol. Musíte teda obmädziť mäso, maslo, syry a hydrogénované oleje. Jedzte hydinu, mliečne výrobky s nízkym obsahom tukov a nenasýtené tuky (kukuričný, slnečnicový a sójový olej).

 

Olivový olej

Najzdravší je olivový olej. Olivy totiž pravdepodobne ako orechy, avokádo a podzemnica olejná obsahujú nenasýtené tuky, ktoré priaznivo ovplyvňujú množstvo cholesterolu v organizme.

 

Nekonzumujte priveľa vajec

Neznamená to však, že by ste ich mali zo stravy celkom vylúčiť. Optimálne množstvo predstavujú tri vajcia týždenne. Cholesterol obsahujú len žĺtky, takže bielky môžete konzumovať bez obáv.

 

Do jedálneho lístka zaraďte fazuľu

V stukovinách sa nachádza vláknina rozpustná vo vode – pektín, ktorá na molekulách cholesterolu vytvára obal a tak urýchľuje jeho vylučovanie skôr, ako stihne poškodiť organizmus.

 

Jedzte ovocie

Osoby trpiace na nadbytok cholesterolu by mali konzumovať veľa ovocia, ktoré obsahuje pektíny.

 

Ovsené otruby, Kukurica

Ovsené otruby a kukurica znižujú bladinu cholesterolu v krvi podobne ako ovocie s veľkým nožstvom pektínov.

 

Dôležitá je aj mrkva

Mrkva môže rovnako ako veľa ďalších druhov zeleniny (napr. kapusta, brokolica, cibuľa) znížiť množstvo cholesterolu v organizme, lebo obsahuje pektín. Po zjedení aspoň dvoch mrkví denne sa u mnohých pacientov dostal cholesterol na únosnú hladinu.

 

Cvičenie

Cievy upchaté usadeninami LDL sa môžu uvoľniť cvičením. Aktívny pohyb predstavuje jeden z najúčinnejších spôsobov, ako zvýšiť hladinu ochranného HDL a zároveň znížiť koncentráciu škodlivého LDL. Pohyb pomáha organizmu zbaviť sa tukov, ktoré sa doň dostali s jedlom, a súčasne chráni cievy pred usadzovaním zlého cholesterolu.

 

Čo s mäsom?

Červené mäso, ktoré „dodáva“ telu nasýtené tuky, môžu konzumovať aj osoby s chorobami srdca, len nesmie byť tučné.

 

Nízkotučné mlieko

Pite mlieko bez tuku. Určitá chemická zlúčenina v mlieku zbavenom tuku brzdí tvorbu cholesterolu v pečeni.

 

Jedzte cesnak

Surový cesnak znižuje množstvo tukov v krvi.

 

Obmedzte kávu

Osoby, ktoré dlhodobo pili veľké množstvá kávy mali zvýšenú hladinu cholesterolu. Neodhalilo sa, ktorá súčasť kávy je najškodlivejšia, ale za nadmernú produkciu cholesterolu je pravdepodobne zodpovedná látka uvoľňujúca sa pri sparovaní kávy.

 

Nefajčite

U fajčiarov existuje dokázateľná tendencia k zníženiu koncentrácie „dobrého“ cholesterolu HDL. Ak prestanete fajčiť, váš stav sa rýchlo a výrazne zlepší.

 

Na záver

Tak tu ste si prečítali, ako na to... teraz si zoberte mrkvičku, vyložte nožky hore a prečítajte si pár strán z dobrej knižky, či vylúštit krížovku. Aj oddych má svoj terapeutický účinok.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Prvá 2-stupňová akumulátorová snehová fréza na trhu
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  3. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  4. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  6. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  7. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  8. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  9. Historická revue: Kam sa podeli Kumáni, Valasi a iné etniká?
  10. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  3. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  4. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  5. MATADOR Group mení vizuálnu identitu značky
  6. Fokus očná optika sa stala exkluzívnym partnerom značky Nikon
  7. Turizmus za účelom estetickej chirurgie v čase pandémie
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Akčný výpredaj v PLANEO Elektro – to sú ceny nižšie až o 60 %!
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 730
  2. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 14 137
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 608
  4. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 436
  5. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 699
  6. Nakupujete online? Toto potrebujete vedieť 6 614
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 267
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 235
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 6 180
  10. Kvalitnej hydiny je na pultoch stále menej. Čo vlastne kupujeme? 6 067
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Téma: Cholesterol

Prečítajte si aj ďalšie články k téme
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér obhajuje testovanie aj dátami, ktoré neexistujú

Hrozbou pre testovaných môže byť britská mutácia koronavírusu.

Plošné testovanie na Covid: Premiér Matovič oznámil plán Zachráňme spolu životy.
Dobré ráno

Dobré ráno: Štát ani neverí, že otestuje každého

Slovensko si vyskúša skríningové pretestovanie krajiny.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie.
KOMENTÁR PETRA SCHUTZA

Výtery bez pointy

Vláda vyhodí milióny na testy, keď svet už beží preteky v očkovaní.

Peter Schutz