SME
Piatok, 29. máj, 2020 | Meniny má VilmaKrížovkyKrížovky

Pásmová choroba

Všeobecné informácie Ako pásmová choroba sa označuje komplikácia pri vysporiadavaní sa časovým posunom pri dlhších cestách lietadlom. Mierna forma pásmovej choroby sa objavuje dvakrát ročne, a síce keď sa v apríli začína a v októbri končí letný

Všeobecné informácie

Ako pásmová choroba sa označuje komplikácia pri vysporiadavaní sa časovým posunom pri dlhších cestách lietadlom. Mierna forma pásmovej choroby sa objavuje dvakrát ročne, a síce keď sa v apríli začína a v októbri končí letný čas, a tým sa čas posúva o hodinu dopredu resp. dozadu.

Následne je zostavených pár tipov, ako sa s pásmovou chorobou možno najlepšie vysporiadať:

 

Tipy

  • Pri letoch smerom na západ sa čas posúva „dozadu“. Ak napríklad cestujeme do New Yorku, je tam o šesť hodín menej než napr. v Berlíne, preto sa tam ide spať o šesť hodín neskôr, než sme zvyknutí doma. Preto sa odporúča ísť spávať neskôr než zvyčajne už pár dní pred odcestovaním, aby sme si postupne mohli zvykať na nový rytmus. Pri letoch smerom na východ sa naproti tomu chodí spávať o niečo skôr, pretože je tam príslušne viac hodín než doma. Vysvetlenie pre tento časový posun je v tom, že slnko vychádza na východe, a síce v tomto smere o každých 15 stupňov zemepisnej dĺžky skôr. Príslušne to platí v smere na západ.
  • Ďalej by sme mali, keď nastúpime do lietadla, prestaviť hodinky už na nový čas v cieľovom mieste. Okrem toho by sme mali, pokiaľ je to možné, už pri začiatku letu prispôsobiť správanie dennému rytmu cieľového miesta.
  • Neodporúča sa užívanie uspávacích prostriedkov na reguláciu únavy, pretože nemajú nijaký prospešný účinok na prispôsobenie sa.
  • Melatonín: V súvislosti s problematikou pásmovej choroby sa často hovorí o melatoníne. Tento telu vlastný hormón vylučuje v normálnom prípade večer epifýza mozgu a dáva telu „pocit“ únavy. Užívanie melatonínu má spôsobiť, že „vnútorný čas“ sa môže nastaviť na náhlu zmenu rytmu dňa a noci. Tabletky sa opakovane užívajú už pár dní pred cestou podľa presného časového plánu. Medzičasom sa však pri dlhšom užívaní zistili vedľajšie účinky. Môže tak dochádzať k úbytku perceptibility a reaktivity. Melatonínové tabletky možno dostať v Amerike (ako „over the counter“) a v iných krajinách voľne. V Nemecku ich ešte nedostať.

 

Podľa výskumu Bristolskej univerzity vo Veľkej Británii sa časté pásmové choroby bez príslušných prispôsobení na čas dokázateľne prejavujú na intelektuálnych schopnostiach postihnutých, čiže letového personálu ako aj cestujúcich, ktorí často lietajú diaľkovo. Výskumíci sa domnievajú, že takéto poruchy sa neobjavujú len ako následok častých pásmových chorôb, ale nastávajú pri všetkých poruchách normálnehu denného a nočného rytmu. Tým by boli o. i. postihnutí aj pracujúci na smeny. Tieto výskumy boli zverejenené v júnovom – (2001) vydaní vedeckého časopisu Nature – Neuroscience.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  2. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
  3. Rastislav Velič: Vďaka našej novej zmenke sme opäť priekopníkmi
  4. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  5. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  6. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  7. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  8. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  9. Podvodníci na internete útočia počas koronakrízy agresívnejšie
  10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  1. 5 užitočných rád, ako si vybrať správnu klimatizáciu
  2. Ako vyberať AKU techniku?
  3. Sunar s ešte lepšou receptúrou a v novom šate
  4. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  5. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  6. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  7. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  8. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými?
  9. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  10. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 18 950
  2. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku 14 497
  3. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 12 592
  4. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 11 094
  5. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 372
  6. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 268
  7. Môžu nohavičky pomôcť ženám ostať sebavedomými? 10 203
  8. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 791
  9. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 682
  10. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

A prečo len predavačky, súdruhovia?

Buďme radi, že nás nebudú kontrolovať, či sa venujeme rodinnému životu.

Peter Tkačenko

Vedci zmapovali miesta v mozgu, odkiaľ prichádza stres

Za odolnosťou ľudí môžu byť spomienky.

Ilustračná fotografia.