Ak trpíte nespavosťou, ohrozujú vás rôzne ochorenia

Prehadzujete sa každú noc v posteli a nie a nie zaspať? Alebo sa uprostred noci prebudíte a ste hore až do rána? Nie ste jediný. Váš problém má aj odborné lekárske pomenovanie: insomnia, čiže nespavosť.

Komik Jaroslav Dušek sa na predstavení divadla Vizita posťažoval: „Já celé dni nespím a v noci nemohu bdít." Povedzme však, že väčšina z nás v noci vyhľadáva spánok, pretože ten je pre organizmus prirodzený. „Naučte sa zhlboka dýchať, vychutnávať jedlo a naozaj spať, keď spíte," radí spisovateľ William Saroyan.

Podľa amerického psychológa Roya Baumeistera sa napríklad v spánku obnovuje schopnosť odolávať pokušeniam. Aj známe príslovie hovorí: „Ráno múdrejšie večera", lebo spánok najlepšie vyčistí hlavu. Lenže, keby to bolo také jednoduché. Rôznymi poruchami spánku trpí vo svete tridsať až štyridsať percent dospelých, pričom viac sú postihnuté ženy a starší ľudia. S krátkodobou poruchou spánku sa stretlo takmer 95 percent populácie. Väčšina nespavcov trpí viacerými symptómami súčasne - ťažko zaspávajú a často sa budia.

Približne 39 percent populácie v Európe trpí dlhodobou nespavosťou, z čoho 51 percent obyvateľov máva ťažkosti so zaspávaním, 47 percent z nich sa v noci bezdôvodne zobúdza a 38 percent sa prebúdza nadránom.obraz_01.jpg Stres, zhon, zvýšený tlak na pracovné výkony, ekonomické a hlavne rôzne rodinné problémy - to všetko sú faktory, ktoré sa podpisujú na nedostatočnej kvalite spánku. Až päť percent ľudí v civilizovanom svete trpí zas nadmernou dennou spavosťou. Tá sa zo sociálneho hľadiska znáša horšie ako nespavosť, ovplyvňuje sústredenie a pracovné výkony a priamo súvisí s nespavosťou. Vzniká totiž väčšinou vtedy, keď je spánok v noci nekvalitný.

Zaspíte do tridsať minút?

Poruchy spánku sa prejavujú rôzne. Pri zaspávaní - ak zaspávanie trvá dlhšie ako tridsať minút, problémové zotrvávanie v spánku - viac než štyri prebudenia počas noci, ktoré trvajú dlhšie ako tri minúty, výpadky dychu pri spaní, alebo narušený rytmus spánku a bdelosti pri práci na zmeny. „Kvalita života ľudí trpiacich nespavosťou je porovnateľná s pacientmi postihnutými rakovinovými nádormi," tvrdí bádateľ Alexander Blau z berlínskej kliniky Charité.

Každá bezsenná noc vraj mení schopnosť bdelosti a koncentrácie, akoby mal človek v krvi 0,8 promile alkoholu. Okrem toho koža, oči a imunitný systém sa môžu regenerovať iba vtedy, keď telu dožičíte dostatok spánku. Nespavosť zvyšuje pravdepodobnosť ochorenia tráviaceho ústrojenstva, bolesti hlavy, krku a chrbta. U postihnutých nespavosťou je štyrikrát vyššia pravdepodobnosť vzniku depresie a úzkosti a výrazne vyššia pravdepodobnosť návyku na alkohol. Nedostatok spánku vedie k narúšaniu látkovej výmeny, trávenia, hospodárenia s hormónmi a mozgovými funkciami. Nespavosť je takisto príčinou zníženia imunity. Poruchy obraz_03.jpgspánku sú zodpovedné za 35 až 50 percent dopravných nehôd.

Lieky na spanie?

Spánok môžu rušiť aj vonkajšie faktory. Zmena prostredia, postele, kašeľ, dýchavica, časté nočné močenie, potenie, bolesti a stavy emotívneho napätia ako nepríjemná správa, hádka, odchod na cestu, nadmerné telesné a duševné vyčerpanie. Asi 70 percent populácie udáva problémy so spánkom, keď ich čaká náročný deň alebo takýto deň prežili, spia v hoteli alebo zmenili časové pásmo.

Až dve tretiny ľudí, čo trpia rôznymi poruchami spánku, tento problém nijako neriešia. Lieky, hypnotiká, by mali byť krajným riešením a nemali by sa užívať pravidelne dlhšie ako štyri týždne. Treba najprv zistiť a odstrániť príčinu nespavosti. Mnohé poruchy spánku sa dajú odstrániť alebo zmierniť dodržiavaním spánkovej hygieny. Pri poruchách spánku pomáha veľa pohybu na čerstvom vzduchu, valeriána lekárska a chmeľ.

Mimochodom, spánkom strávi priemerný človek osminu života. Za posledných sto rokov sa skrátila priemerná dĺžka spánku o jeden a pol hodiny a odborníci hľadajú súvislosti tohto javu aj s predĺžením dĺžky života. Známy miliardár Donald J. Trump radí nespať dlhšie, ako musíte. Sám spáva najviac štyri hodiny. „Idem spať okolo jednej a vstávam o piatej, práve včas, aby som si prečítal noviny."

Základná hygiena spánku
  • oddych a pokoj vo večerných hodinách,
  • vyhýbanie sa konzumácii alkoholu,
  • pravidelné zobúdzanie sa v rovnakú rannú hodinu,
  • ísť spať len vtedy, keď sa cítite ospalý,
  • ak nezaspíte v priebehu 15 minút, vstať a opustiť spálňu.
Tipy na prekonanie nespavosti
  • zvyknite si vstávať vždy v tú istú hodinu, aj cez víkend,
  • nepite šesť hodín pred spaním nápoje, ako sú káva, čaj alebo kola,
  • nepožívajte alkohol a nefajčite dve hodiny pred spaním,
  • pravidelné cvičenie spánok zlepšuje, nie však tesne pred spaním,
  • vyhýbajte sa spánku v priebehu dňa,
  • teplý kúpeľ pred spaním je výhodný,
  • objemné ťažké jedlo ruší spánok, ľahká večera alebo pohár mlieka ho podporujú,
  • nelíhajte si do postele, ak nie ste ospalý,
  • ak ospalosť po ľahnutí prejde, vstaňte a niečomu sa venujte,
  • v posteli by sme nemali pracovať, telefonovať, pozerať televízor ani jesť,
  • skráťte čas pobytu na lôžku,
  • vhodné na spanie je: dobre vetraná, nepríliš teplá alebo chladná miestnosť, ticho, tma,
  • ak máte nejaké bolesti alebo depresie, úzkosť či strach, teda stavy, ktoré spánku bránia, oznámte to svojmu lekárovi,
  • ak netrpíte závažnými chorobami mozgu, nedostatku spánku sa nemusíte obávať, človeku stačia tri - štyri hodiny spánku.
Manažment nespavosti
  • povzbudiť pacientov na to, aby o problémoch so spánkom hovorili so svojím lekárom,
  • zistiť, čo je príčinou nespavosti a túto príčinu liečiť,
  • v liečbe používať najmodernejšie dostupné hypnotiká s nízkym rizikom vzniku závislosti,
  • viesť pacienta k tomu, aby lieky užíval len v prípade potreby,
  • viesť pacienta k tomu, aby využíval rôzne podporné, tzv. nefarmakologické formy liečby - známe aj ako základná hygiena spánku.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  9. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 598
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 102
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 096
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 915
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 906
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 509
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 495
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 469
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 987

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Pomôžu vám antibiotiká? Pozrite si tabuľku príznakov

Príznaky vírusových a bakteriálnych ochorení je náročné odlíšiť. Pôvodca ale rozhodne o liečbe choroby.

Šesť krokov, ktoré by ste mali urobiť, ak plánujete otehotnieť

Ako správne pripraviť telo na počatie a budúce tehotenstvo.

Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Deti, ktoré spia krátko alebo nekvalitne majú problémy s agresiou a sústredením.

Tetovanie prenikne do celého tela. Ako môže vplývať na zdravie

Problémy s tetovaním nie sú časté, ale môžu byť závažné.