Nakŕmte svoj mozog

Ak hovoríme o zdravej životospráve a prevencii ochorení, často si neuvedomujeme, že úsilie v tejto oblasti môže byť zároveň prínosom aj v starostlivosti o duševné zdravie či pamäť.

(Zdroj: FLICKR.com)


Mozog istý literárny klasik označil ako „orgán, pomocou ktorého myslíme, že myslíme". Je to, samozrejme, zložitý biologický „prístroj" a takisto ako pečeň, žalúdok, pľúca, obličky či hociktorý iný orgán v našom tele si vyžaduje pozornosť a starostlivosť.

Mozog je orgánom centrálneho nervového systému, váži zhruba 1,5 kg a tvoria ho špecializované bunky - neuróny. Štruktúra týchto buniek umožňuje prenášať elektrické vzruchy, pričom v niektorých situáciách môže nastať porucha tohto prenosu. Najčastejšie okolnosti, ktoré môžu vyústiť do niektorého z ochorení alebo postihnutí nervového systému sú napríklad zápalové procesy, ktoré sú väčšinou dôsledkom poranení alebo infekcií nervového systému, nedostatok kyslíka alebo výživných látok, poruchy prenosu elektrických vzruchov, rôzne degeneratívne procesy, ktoré ničia neuróny a spojenia medzi nimi, takisto aj poruchy neurotransmiterov, prípadne nádory, ktoré pôsobia na okolité tkanivo tlakom, alebo ho priamo deštruujú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Eliminujte riziká

Základnými rizikovými faktormi, ktoré môžu ohroziť správne fungovanie mozgu a ktoré dokážeme ovplyvniť je stres, prílišná pracovná záťaž či nedostatok spánku. Dôležitá je aj vyvážená strava - mozog potrebuje niektoré špecifické látky, aby dokázal optimálne fungovať.
Nepriateľmi mozgu a kvalitnej pamäti sú drogy, alkohol, nikotín, ale aj fyziologické faktory ako napríklad arteriálna hypertenzia, cukrovka. Ohrozujú nielen kardiovaskulárny systém, ale aj kognitívne schopnosti.

Niektoré látky, ktoré mozog potrebuje k svojej činnosti, čerpá zo stravy, sú to najmä tzv. „pomalé" cukry, ktoré získavame napríklad z ryže, cestovín, chleba. Glycidy s pomalou distribúciou je vraj vhodné prijímať nielen počas dňa, ale aj pred spaním. Mozog totiž ani počas spánku nezaháľa, a na svoju činnosť potrebuje dostatok energie. V noci, keď spíme, dochádza k organizovaniu, triedeniu a uchovávaniu informácií, ktoré sme počas dňa prijali.

Mozog potrebuje k správnemu fungovaniu aj esenciálne omega-6 a omega-3 mastné kyseliny. Nájdeme ich napríklad v rybách alebo v repkovom či orechovom oleji. Absencia týchto kyselín sa môže podieľať na poruchách činnosti mozgu. Takisto mozog potrebuje k optimálnej činnosti aminokyseliny, ktoré organizmus čerpá napríklad z bielkovín živočíšneho pôvodu a dôležité sú aj vitamíny B1, B2, B3, B12, C a E. Nevyhnutný je, samozrejme, dostatok kyslíka, jeho prívod zabezpečuje železo obsiahnuté v červených krvinkách.

Nezastupiteľný karnitín

Tkanivá mozgu patria teda k tým, ktoré sú náročné na prísun energie. V tejto súvislosti zohráva dôležitú úlohu karnitín, ktorého nedostatok sa môže prejaviť aj poruchami nervového systému. Chráni nervové tkanivo pred poškodením a degeneráciou. Karnitín je telu vlastná aminokyselina, ktorá sa v určitej miere tvorí v organizme a čiastočne ju získavame z potravy. Nachádza sa v svaloch, ale aj v pečeni a pomáha spaľovať tuk a jej nedostatok v tele sa môže prejaviť slabosťou či únavou. Preto je karnitín dôležitý pre ťažko telesne pracujúcich alebo športovcov, ktorí majú väčšiu záťaž a väčší výdaj energie.

Táto aminokyselina je veľmi dôležitá napríklad aj pre fungovanie srdcového svalu. Výskumy potvrdili, že dostatočné množstvo karnitínu pomáha chrániť srdce pred vznikom ischemickej choroby a v prípade tohto ochorenia urýchľuje regeneráciu. Jeho priaznivé účinky sa preukázali aj pri kardiovaskulárnych ochoreniach alebo aj pri cukrovke.

Zlepšite si pamäť

Ak vám záleží na správnom fungovaní vášho mozgu, je dôležité nielen sa postarať o jeho dostatočnú a vhodnú výživu, ale ak ho chcete kŕmiť aj množstvom informácií, je užitočné trénovať si pamäť pomocou rôznych efektívnych stratégií. Mnohé z nich sú známe už zo staroveku. Pri práci s informáciami je vhodné ich najprv analyzovať, a potom si ich osvojovať. V tejto oblasti môžete využiť niekoľko spôsobov, napríklad rozdelenie pojmov do kategórií - uľahčuje to ich zapamätanie, nové informácie si môžete dávať do súvislosti s poznatkami, ktoré už máte a na zahodenie nie je napríklad ani vizualizácia poznatkov. Samozrejme, staré známe úslovie - opakovanie je matkou múdrosti, určite nik nebude spochybňovať.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  5. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  6. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  8. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať
  9. Najužitočnejšia appka
  10. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách
  1. Arabská exotika: Top hotely v Ománe
  2. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  3. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste
  4. Polus Market – trh v srdci nákupného centra
  5. Ako dostať akné pod kontrolu? Odhaľte jeho príčiny!
  6. Ušetrite na vykurovaní s novým Teplom so zárukou od ZSE
  7. Vo VSD prepli na vyššiu rýchlosť, šetria nám čas a peniaze
  8. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať
  9. Bratislava dostane o rok nový mestský bulvár
  10. Dexis Slovakia má nového generálneho riaditeľa
  1. Najužitočnejšia appka 16 487
  2. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 15 013
  3. Účet za liečbu chlapca? Šesť miliónov eur 11 337
  4. Do boja s plastovým odpadom na Slovensku vstúpil prvý reťazec 11 081
  5. V O2 to s dátami poriadne prehnali 10 941
  6. Zistili sme, ako sa vyrába najčistejší slnečnicový olej 9 568
  7. IKEA je postavená na tých správnych hodnotách 6 293
  8. Nasledujúci týždeň budeme cestovať za polovicu 6 184
  9. Čerstvosť je o správnom skladovaní. Reportáž zo skladu Kauflandu 3 707
  10. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu 2 416