SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Nakŕmte svoj mozog

Ak hovoríme o zdravej životospráve a prevencii ochorení, často si neuvedomujeme, že úsilie v tejto oblasti môže byť zároveň prínosom aj v starostlivosti o duševné zdravie či pamäť.

(Zdroj: FLICKR.com)


Mozog istý literárny klasik označil ako „orgán, pomocou ktorého myslíme, že myslíme". Je to, samozrejme, zložitý biologický „prístroj" a takisto ako pečeň, žalúdok, pľúca, obličky či hociktorý iný orgán v našom tele si vyžaduje pozornosť a starostlivosť.

Mozog je orgánom centrálneho nervového systému, váži zhruba 1,5 kg a tvoria ho špecializované bunky - neuróny. Štruktúra týchto buniek umožňuje prenášať elektrické vzruchy, pričom v niektorých situáciách môže nastať porucha tohto prenosu. Najčastejšie okolnosti, ktoré môžu vyústiť do niektorého z ochorení alebo postihnutí nervového systému sú napríklad zápalové procesy, ktoré sú väčšinou dôsledkom poranení alebo infekcií nervového systému, nedostatok kyslíka alebo výživných látok, poruchy prenosu elektrických vzruchov, rôzne degeneratívne procesy, ktoré ničia neuróny a spojenia medzi nimi, takisto aj poruchy neurotransmiterov, prípadne nádory, ktoré pôsobia na okolité tkanivo tlakom, alebo ho priamo deštruujú.

Skryť Vypnúť reklamu

Eliminujte riziká

Základnými rizikovými faktormi, ktoré môžu ohroziť správne fungovanie mozgu a ktoré dokážeme ovplyvniť je stres, prílišná pracovná záťaž či nedostatok spánku. Dôležitá je aj vyvážená strava - mozog potrebuje niektoré špecifické látky, aby dokázal optimálne fungovať.
Nepriateľmi mozgu a kvalitnej pamäti sú drogy, alkohol, nikotín, ale aj fyziologické faktory ako napríklad arteriálna hypertenzia, cukrovka. Ohrozujú nielen kardiovaskulárny systém, ale aj kognitívne schopnosti.

Niektoré látky, ktoré mozog potrebuje k svojej činnosti, čerpá zo stravy, sú to najmä tzv. „pomalé" cukry, ktoré získavame napríklad z ryže, cestovín, chleba. Glycidy s pomalou distribúciou je vraj vhodné prijímať nielen počas dňa, ale aj pred spaním. Mozog totiž ani počas spánku nezaháľa, a na svoju činnosť potrebuje dostatok energie. V noci, keď spíme, dochádza k organizovaniu, triedeniu a uchovávaniu informácií, ktoré sme počas dňa prijali.

Skryť Vypnúť reklamu

Mozog potrebuje k správnemu fungovaniu aj esenciálne omega-6 a omega-3 mastné kyseliny. Nájdeme ich napríklad v rybách alebo v repkovom či orechovom oleji. Absencia týchto kyselín sa môže podieľať na poruchách činnosti mozgu. Takisto mozog potrebuje k optimálnej činnosti aminokyseliny, ktoré organizmus čerpá napríklad z bielkovín živočíšneho pôvodu a dôležité sú aj vitamíny B1, B2, B3, B12, C a E. Nevyhnutný je, samozrejme, dostatok kyslíka, jeho prívod zabezpečuje železo obsiahnuté v červených krvinkách.

Nezastupiteľný karnitín

Tkanivá mozgu patria teda k tým, ktoré sú náročné na prísun energie. V tejto súvislosti zohráva dôležitú úlohu karnitín, ktorého nedostatok sa môže prejaviť aj poruchami nervového systému. Chráni nervové tkanivo pred poškodením a degeneráciou. Karnitín je telu vlastná aminokyselina, ktorá sa v určitej miere tvorí v organizme a čiastočne ju získavame z potravy. Nachádza sa v svaloch, ale aj v pečeni a pomáha spaľovať tuk a jej nedostatok v tele sa môže prejaviť slabosťou či únavou. Preto je karnitín dôležitý pre ťažko telesne pracujúcich alebo športovcov, ktorí majú väčšiu záťaž a väčší výdaj energie.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto aminokyselina je veľmi dôležitá napríklad aj pre fungovanie srdcového svalu. Výskumy potvrdili, že dostatočné množstvo karnitínu pomáha chrániť srdce pred vznikom ischemickej choroby a v prípade tohto ochorenia urýchľuje regeneráciu. Jeho priaznivé účinky sa preukázali aj pri kardiovaskulárnych ochoreniach alebo aj pri cukrovke.

Zlepšite si pamäť

Ak vám záleží na správnom fungovaní vášho mozgu, je dôležité nielen sa postarať o jeho dostatočnú a vhodnú výživu, ale ak ho chcete kŕmiť aj množstvom informácií, je užitočné trénovať si pamäť pomocou rôznych efektívnych stratégií. Mnohé z nich sú známe už zo staroveku. Pri práci s informáciami je vhodné ich najprv analyzovať, a potom si ich osvojovať. V tejto oblasti môžete využiť niekoľko spôsobov, napríklad rozdelenie pojmov do kategórií - uľahčuje to ich zapamätanie, nové informácie si môžete dávať do súvislosti s poznatkami, ktoré už máte a na zahodenie nie je napríklad ani vizualizácia poznatkov. Samozrejme, staré známe úslovie - opakovanie je matkou múdrosti, určite nik nebude spochybňovať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  2. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  9. Spánok – základ pevných vzťahov
  10. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  1. QSI International School of Bratislava
  2. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  3. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  4. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  5. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  6. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  7. Najmenšie ponožky sa už nestrácajú
  8. Zahraničná študentská mobilita bez bariér
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 130
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 12 826
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 137
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 749
  5. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 955
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 880
  7. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 693
  8. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 501
  9. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 451
  10. Bratislavu bude sprevádzať luxus 3 250
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová čaká s dcérami Leou (vpravo) a Emou (druhá vpravo).

Poslanec tvrdí, že status, ktorý vyvolal urážky, nemyslel ironicky.


3 h
Minister vnútra SR Roman Mikulec (OĽaNO).

Minister zatiaľ nepovedal, ako s výsledkami naloží.


3 h
Soňa Jánošová

Minister financií ďakuje ministerke kultúry za pochopenie.


18. okt
Zoltán Müller, CEO spoločnosti Lucron.

Mohli by sme stavať aj viac, hovorí Zoltán Müller.


17. okt

Neprehliadnite tiež

Sanatórium Dr. Guhra v Tatranskej Polianke sa špecializuje na respiračné ochorenia.

Čo je ústavný liečebný pobyt?


9 h
Traumatológ Daniel Knapp

Náhrada kĺbu vydrží približne pätnásť rokov.


18. okt
Žiadna štúdia nepotvrdila, že človek môže byť závislý od cukru.

Presvedčenie, že cukor je návykový, je mylné.


a 1 ďalší 15. okt
Ilustračné foto

Ako jesť čokoládu a kakao, aby prospievali zdraviu.


14. okt
Skryť Zatvoriť reklamu