Vitamíny sú nevyhnutné pre psychofyzickú rovnováhu

Výskum vitamínov je oblasť, ktorá nie je celkom uzavretá a odborníci stále prichádzajú s novými poznatkami. Neodškriepiteľný je však fakt, že dostatočný príjem vitamínov je nevyhnutný pre správne fungovanie organizmu a rovnováhu duševných aj fyzických síl

Vitamíny je ideálne prijímať v prirodzenej forme v potrave, aj preto je dôležité dbať na vyváženú stravu.(Zdroj: FLICKR.com)

.

Vitamíny si dopĺňame prostredníctvom stravy, a nezriedka siahame aj po výživových doplnkoch. Nie každý sa však zaujíma o to, ako vitamíny užívať v optimálnom množstve a vhodným spôsobom tak, aby v organizme nevznikla neželaná disharmónia, nehovoriac o tom, že nielen ich nedostatok, ale aj prebytok môže spôsobiť zdravotný problém. Ak niektoré, najmä v tukoch rozpustné vitamíny prijímame dlhší čas v nadmerných množstvách, dôsledkom môžu byť závažné zdravotné problémy. Dôležitú rolu zohrávajú aj poznatky o vlastnostiach jednotlivých vitamínov, a tiež o tom, akú úlohu zohrávajú v určitých konkrétnych procesoch, ktoré v organizme prebiehajú.

Ako a aké vitamínové doplnky užívať je najlepšie konzultovať s lekárom, najmä ak je užívanie vitamínov podmienené zdravotným stavom človeka. Často sa stretávame s udávanými tabuľkovými hodnotami - obvykle sa udáva odporúčaná denná dávka, avšak odborníci čoraz častejšie upozorňujú na to, že podobne ako v prípade minerálov, aj v prípade prijímania vitamínov je vhodné brať do úvahy individuálny zdravotný stav človeka ako aj ďalšie skutočnosti, ako je napríklad vek či pohlavie. Priebežne sa dozvedáme nové informácie nielen o samotných vitamínoch, ale aj o synergických účinkoch niektorých vitamínov navzájom, ako aj o ich vzájomnom spolupôsobení s niektorými minerálmi či esenciálnymi mastnými kyselinami. Dôležité sú aj antioxidačné účinky niektorých vitamínov - spomaľujú napríklad proces starnutia, a tiež môžu byť nápomocné v rámci prevencie nádorových ochorení.

Nedostatok vitamínov spôsobuje rôzne ochorenia

Vitamíny sa zvyknú označovať aj ako mikronutrienty - mikroživiny. V porovnaní s inými výživovými látkami, ako sú napr. bielkoviny, cukry, tuky a pod., vitamíny stačí nášmu organizmu dodať v malom množstve. Odborníci zvyknú charakterizovať vitamíny ako dôležité látky, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie života a kvalitného zdravia.

V prípade nedostatku vitamínov v organizme hovoríme o hypovitaminóze prípadne až avitaminóze, ktorá môže spôsobovať vážne ochorenia až smrť. Klasickým príkladom je skorbut - ochorenie, ktoré vzniká v dôsledku nedostatku vitamínu C, ochorenie beri-beri, ktoré je dôsledkom nedostatku tiamínu - vitamínu B1, pelagra, ktorá sa objaví, ak organizmu chýbajú niektoré vitamíny skupiny B alebo krivica - dôsledok nedostatku vitamínu D či chudokrvnosť, ktorú spôsobuje deficit vitamínu B12.

Vitamíny teda pomáhajú regulovať aj látkovú výmenu a keďže si ich organizmus nedokáže vytvárať sám, musíme ich prijímať v potrave. Najlepšie v ich prirodzenej forme. Niekedy je potrebné siahnuť aj po výživových doplnkoch, resp. vitamínových prípravkoch, treba však dať pozor na neuváženú konzumáciu neraz aj kombinácie rôznych výživových doplnkov naraz. Platí to, samozrejme, aj vtedy, ak vitamíny užívame v rámci prevencie.

Pre rovnováhu tela je dôležitá vyvážená strava a organizmu treba dopriať v optimálnych dávkach aj nevyhnutné mikroelementy, minerálne látky a vitamíny. Potrebné množstvo prijímaných vitamínov determinuje viacero faktorov - je to napríklad spomínaný vek, pohlavie, ale aj životný štýl, druh práce, ktorý vykonávame a, samozrejme, aktuálny zdravotný stav.

Odkiaľ pochádza názov "vitamín"

Pochádza od biochemika poľského pôvodu, Kazimierza Funcka, ktorý ho vytvoril z talianskeho slova vita a anglického amine. Toto pomenovanie však nie je celkom správne, pretože nie všetky vitamíny patria do tzv. aminoskupiny.

V knižke s názvom Blahodarné vitamíny autorky Angely Marie Mauriovej sa dozviete, že, „na začiatku 20. storočia spomínaný biochemik Kazimierz Funck, holandský lekár Christian Eijkman a anglický fyziológ Frederic Hopkins (poslední dvaja v roku 1929 získali Nobelovu cenu za medicínu) skúmali nezávisle od seba príčiny celkového oslabenia organizmu (ide o syndróm beri-beri, slovo sa objavilo už v roku 1642 v latinských dokumentoch). Tento syndróm vedci skúmali nielen v spojitosti s problémami s nervovou sústavou, ale tiež s poruchami srdca a nervovej sústavy.
Ochorenie beri-beri sa často vyskytovalo na Ďalekom východe. Preto sa príčina hľadala u pôvodného obyvateľstva, ktoré konzumovalo prevažne ryžu. Zistilo sa, že procesom leštenia (proces, v ktorom sa obilné zrno nasype do nádoby a „pošúcha" s olejovými látkami a hroznovým cukrom) prichádza ryža o veľmi dôležité vitamíny, najmä vitamíny zo skupiny B. Ide predovšetkým o pre naše telo dôležitý koenzým, tiamín (vitamín B1). Toto veľmi dôležité poznanie viedlo aj k pomenovaniu „vitamín". Neskôr sa začali týmto termínom označovať aj iné látky."

Súvis medzi niektorými ochoreniami a vitamínmi

Vitamín C, známy aj ako kyselina askorbová, sa tiež ukázal ako dôležitá „vitalizujúca látka". Najmä v minulosti sa jeho výrazný nedostatok prejavoval ako skorbut - tzv. námornícke ochorenie, ktoré sa spočiatku prejavuje zvýšenou únavou, slabosťou, náladovosťou a málokrvnosťou. Vyššie štádium sa prejavuje príznakmi, ako je krvácanie ďasien, kože, svalov. Už na počiatku novoveku ľudia vedeli, že skorbutu sa možno vyhnúť konzumáciou citrusového ovocia a prvé záznamy o tomto ochorení pochádzajú ešte z 2. polovice 16. storočia. Súvislosť medzi vitamínom C a niektorými ochoreniami však bola vedecky dokázaná až v 1. polovici 20. storočia. Vedci napríklad až v roku 1932 dokázali identifikovať kyselinu askorbovú.

Ako sme už spomínali, vitamíny prijímame v prirodzenej forme v potrave, a tak dôsledkom nevyváženej alebo príliš jednostrannej stravy môže byť aj nedostatok alebo prebytok niektorých vitamínov, čo môže následne spôsobovať závažné poruchy až úmrtie. Príklady by sme opäť našli v histórii. V časoch zámorských objavov trávili moreplavci napríklad pri výpravách na Severný pól v týchto odľahlých častiach Zeme dlhý čas. Keďže nemali k dispozícii žiadne ovocie a zeleninu, mnohí vážne ochoreli až umreli. Okolnosti ich donútili konzumovať príliš jednostrannú stravu, vďaka čomu vyplávali na povrch aj ďalšie ochorenia, ktoré súviseli s neprimeraným stravovaním - napríklad otrava vitamínom A. Ten sa v tele nahromadil konzumáciou nevhodnej jednostrannej potravy - príjmom nadmerného množstva mäsa a pečene zo zvierat, ktoré ulovili.

Na to, aby organizmus fungoval v rovnováhe, je - pokiaľ ide o vitamíny - dôležité nielen ich množstvo, ktoré v strave prijímame. Harmónia závisí aj od procesu trávenia a resorpcie vitamínov v tráviacej sústave. Preto môže napríklad aj v prípade niektorých ochorení dochádzať k dysbalancii - problémy môže spôsobovať napríklad intolerancia laktózy, celiakia alebo aj niektoré vírusové, bakteriálne či parazitické infekcie gastrointestinálneho traktu.

Klasifikácia vitamínov

Vitamíny môžeme rozdeliť do skupín podľa rôznych hľadísk, jedným z hlavných kľúčov na ich triedenie je ich rozpustnosť. Niektoré sa rozpúšťajú v tukoch a iné vo vode.

V tukoch rozpustné vitamíny sú A, D, E (tokoferol), F, K. Časti, ktoré organizmus nevyužije, sa odbúravajú najmä v pečeni, ich nedostatok sa zvykne vyskytovať u ľudí, ktorí trpia ochoreniami gastrointestinálneho traktu alebo u tých, ktorí sa dlhodobejšie nevhodne stravujú.

Vo vode rozpustné vitamíny sú B, C, P. Vitamín B 12 skladuje naša pečeň. Vo vode rozpustné vitamíny sa v tele zdržia relatívne krátku dobu, preto je dôležité zabezpečiť ich pravidelný prísun. V prípade, že ich máme v organizme nadmerné množstvo, vylučujú sa prostredníctvom moču alebo potu. Z toho dôvodu je aj predávkovanie týmito vitamínmi v podstate zriedkavé, čo neplatí v prípade vitamínov, ktoré sú rozpustné v tukoch.

Vitamíny môžeme deliť aj podľa iných kľúčov, napríklad podľa toho, v akej miere odolávajú teplotám. Niektoré sú na teplo zvlášť citlivé, tieto poznatky sú dôležité z dôvodu tepelnej úpravy potravín, ktoré takéto vitamíny obsahujú.

Teplotám odolné vitamíny sú D (kalciferol), K, B3 (kyselina nikotínová alebo vitamín PP), B6 (piridoxín), B8 (biotín alebo vitamín H), B12 (kyanokobalamín). Vitamíny citlivé na teplo: A a jeho provitamín betakarotén, B1 (tiamín), B2 (riboflavín), B5 (kyselina pantoténová). Vitamín B9 nie je citlivý na teploty a uchováva sa aj pri pečení či varení, obsahuje ho napríklad šošovica.

Čítali ste tento článok pozorne? Ak áno, zaslúžite si odmenu. Zapojte sa do našej súťaže a možno vyhráte práve vy.

Je to jednoduché. Stačí ak do 17. marca 2010 do 12:00 hod správne odpoviete na súťažnú otázku a traja z vás získajú knihu z edície Knihy pre zdravie od Angely Marie Mauriovej - Blahodarné vitamíny.
Mená výhercov budú uverejnené na tejto stránke po skončení súťaže.

Súťaž je ukončená a výhercami sa stávajú Emília Antolíková z Hranovnice, Andrea Gregorova zo Skalice a Zita Majerčakova z Považskej Bystrice. Gratulujeme.


Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  4. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 922
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 048
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 130
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 984
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 733
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 527
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 195
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 112
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 848
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 469

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Bukovský: Doma máme lepšie potraviny než acai či chia

Sme národ, ktorý ľahko prijíma niečo zahraničné ako to svetové. No superpotraviny k nám nemusia cestovať cez celú planétu.

SPIŠ KORZÁR

Deň, ktorý navždy zmenil Vysoké Tatry. Takto to vyzeralo pred 13 rokmi

Víchrica zničila 12-tisíc hektárov lesa.

PLUS

Je suis Čajka. Ukradli symbol bratislavskej kaviarne

Detektívny príbeh o absurdných pohnútkach.

Neprehliadnite tiež

Keď antibiotiká nefungujú. Skutočné príbehy ukazujú nebezpečnú budúcnosť

Odolné baktérie sú skutočná hrozba. Nesprávne užívanie antibiotík už má svoje obete.

Päť dôvodov prečo sa oplatí piť harmančekový čaj

Ako hodnotí liečivé účinky kamilkového čaju veda.

Choré srdce, alebo depresia môže závisieť od mesiaca narodenia

S konkrétnym mesiacom narodenia môže súvisieť viac ako päťdesiat ochorení.

Mozog nepotrebuje rásť. Pre bunky robí konkurz

Ako je možné, že sa pribúdajúcimi vedomosťami mozog nenafúkne.