SME
Nedeľa, 26. január, 2020 | Meniny má Tamara

Vitamíny sú nevyhnutné pre psychofyzickú rovnováhu

Výskum vitamínov je oblasť, ktorá nie je celkom uzavretá a odborníci stále prichádzajú s novými poznatkami. Neodškriepiteľný je však fakt, že dostatočný príjem vitamínov je nevyhnutný pre správne fungovanie organizmu a rovnováhu duševných aj fyzických síl

Vitamíny je ideálne prijímať v prirodzenej forme v potrave, aj preto je dôležité dbať na vyváženú stravu.Vitamíny je ideálne prijímať v prirodzenej forme v potrave, aj preto je dôležité dbať na vyváženú stravu.(Zdroj: FLICKR.com)

.

Vitamíny si dopĺňame prostredníctvom stravy, a nezriedka siahame aj po výživových doplnkoch. Nie každý sa však zaujíma o to, ako vitamíny užívať v optimálnom množstve a vhodným spôsobom tak, aby v organizme nevznikla neželaná disharmónia, nehovoriac o tom, že nielen ich nedostatok, ale aj prebytok môže spôsobiť zdravotný problém. Ak niektoré, najmä v tukoch rozpustné vitamíny prijímame dlhší čas v nadmerných množstvách, dôsledkom môžu byť závažné zdravotné problémy. Dôležitú rolu zohrávajú aj poznatky o vlastnostiach jednotlivých vitamínov, a tiež o tom, akú úlohu zohrávajú v určitých konkrétnych procesoch, ktoré v organizme prebiehajú.

Článok pokračuje pod video reklamou

Ako a aké vitamínové doplnky užívať je najlepšie konzultovať s lekárom, najmä ak je užívanie vitamínov podmienené zdravotným stavom človeka. Často sa stretávame s udávanými tabuľkovými hodnotami - obvykle sa udáva odporúčaná denná dávka, avšak odborníci čoraz častejšie upozorňujú na to, že podobne ako v prípade minerálov, aj v prípade prijímania vitamínov je vhodné brať do úvahy individuálny zdravotný stav človeka ako aj ďalšie skutočnosti, ako je napríklad vek či pohlavie. Priebežne sa dozvedáme nové informácie nielen o samotných vitamínoch, ale aj o synergických účinkoch niektorých vitamínov navzájom, ako aj o ich vzájomnom spolupôsobení s niektorými minerálmi či esenciálnymi mastnými kyselinami. Dôležité sú aj antioxidačné účinky niektorých vitamínov - spomaľujú napríklad proces starnutia, a tiež môžu byť nápomocné v rámci prevencie nádorových ochorení.

Nedostatok vitamínov spôsobuje rôzne ochorenia

Vitamíny sa zvyknú označovať aj ako mikronutrienty - mikroživiny. V porovnaní s inými výživovými látkami, ako sú napr. bielkoviny, cukry, tuky a pod., vitamíny stačí nášmu organizmu dodať v malom množstve. Odborníci zvyknú charakterizovať vitamíny ako dôležité látky, ktoré sú nevyhnutné pre udržanie života a kvalitného zdravia.

V prípade nedostatku vitamínov v organizme hovoríme o hypovitaminóze prípadne až avitaminóze, ktorá môže spôsobovať vážne ochorenia až smrť. Klasickým príkladom je skorbut - ochorenie, ktoré vzniká v dôsledku nedostatku vitamínu C, ochorenie beri-beri, ktoré je dôsledkom nedostatku tiamínu - vitamínu B1, pelagra, ktorá sa objaví, ak organizmu chýbajú niektoré vitamíny skupiny B alebo krivica - dôsledok nedostatku vitamínu D či chudokrvnosť, ktorú spôsobuje deficit vitamínu B12.

Vitamíny teda pomáhajú regulovať aj látkovú výmenu a keďže si ich organizmus nedokáže vytvárať sám, musíme ich prijímať v potrave. Najlepšie v ich prirodzenej forme. Niekedy je potrebné siahnuť aj po výživových doplnkoch, resp. vitamínových prípravkoch, treba však dať pozor na neuváženú konzumáciu neraz aj kombinácie rôznych výživových doplnkov naraz. Platí to, samozrejme, aj vtedy, ak vitamíny užívame v rámci prevencie.

Pre rovnováhu tela je dôležitá vyvážená strava a organizmu treba dopriať v optimálnych dávkach aj nevyhnutné mikroelementy, minerálne látky a vitamíny. Potrebné množstvo prijímaných vitamínov determinuje viacero faktorov - je to napríklad spomínaný vek, pohlavie, ale aj životný štýl, druh práce, ktorý vykonávame a, samozrejme, aktuálny zdravotný stav.

Odkiaľ pochádza názov "vitamín"

Pochádza od biochemika poľského pôvodu, Kazimierza Funcka, ktorý ho vytvoril z talianskeho slova vita a anglického amine. Toto pomenovanie však nie je celkom správne, pretože nie všetky vitamíny patria do tzv. aminoskupiny.

V knižke s názvom Blahodarné vitamíny autorky Angely Marie Mauriovej sa dozviete, že, „na začiatku 20. storočia spomínaný biochemik Kazimierz Funck, holandský lekár Christian Eijkman a anglický fyziológ Frederic Hopkins (poslední dvaja v roku 1929 získali Nobelovu cenu za medicínu) skúmali nezávisle od seba príčiny celkového oslabenia organizmu (ide o syndróm beri-beri, slovo sa objavilo už v roku 1642 v latinských dokumentoch). Tento syndróm vedci skúmali nielen v spojitosti s problémami s nervovou sústavou, ale tiež s poruchami srdca a nervovej sústavy.
Ochorenie beri-beri sa často vyskytovalo na Ďalekom východe. Preto sa príčina hľadala u pôvodného obyvateľstva, ktoré konzumovalo prevažne ryžu. Zistilo sa, že procesom leštenia (proces, v ktorom sa obilné zrno nasype do nádoby a „pošúcha" s olejovými látkami a hroznovým cukrom) prichádza ryža o veľmi dôležité vitamíny, najmä vitamíny zo skupiny B. Ide predovšetkým o pre naše telo dôležitý koenzým, tiamín (vitamín B1). Toto veľmi dôležité poznanie viedlo aj k pomenovaniu „vitamín". Neskôr sa začali týmto termínom označovať aj iné látky."

Súvis medzi niektorými ochoreniami a vitamínmi

Vitamín C, známy aj ako kyselina askorbová, sa tiež ukázal ako dôležitá „vitalizujúca látka". Najmä v minulosti sa jeho výrazný nedostatok prejavoval ako skorbut - tzv. námornícke ochorenie, ktoré sa spočiatku prejavuje zvýšenou únavou, slabosťou, náladovosťou a málokrvnosťou. Vyššie štádium sa prejavuje príznakmi, ako je krvácanie ďasien, kože, svalov. Už na počiatku novoveku ľudia vedeli, že skorbutu sa možno vyhnúť konzumáciou citrusového ovocia a prvé záznamy o tomto ochorení pochádzajú ešte z 2. polovice 16. storočia. Súvislosť medzi vitamínom C a niektorými ochoreniami však bola vedecky dokázaná až v 1. polovici 20. storočia. Vedci napríklad až v roku 1932 dokázali identifikovať kyselinu askorbovú.

Ako sme už spomínali, vitamíny prijímame v prirodzenej forme v potrave, a tak dôsledkom nevyváženej alebo príliš jednostrannej stravy môže byť aj nedostatok alebo prebytok niektorých vitamínov, čo môže následne spôsobovať závažné poruchy až úmrtie. Príklady by sme opäť našli v histórii. V časoch zámorských objavov trávili moreplavci napríklad pri výpravách na Severný pól v týchto odľahlých častiach Zeme dlhý čas. Keďže nemali k dispozícii žiadne ovocie a zeleninu, mnohí vážne ochoreli až umreli. Okolnosti ich donútili konzumovať príliš jednostrannú stravu, vďaka čomu vyplávali na povrch aj ďalšie ochorenia, ktoré súviseli s neprimeraným stravovaním - napríklad otrava vitamínom A. Ten sa v tele nahromadil konzumáciou nevhodnej jednostrannej potravy - príjmom nadmerného množstva mäsa a pečene zo zvierat, ktoré ulovili.

Na to, aby organizmus fungoval v rovnováhe, je - pokiaľ ide o vitamíny - dôležité nielen ich množstvo, ktoré v strave prijímame. Harmónia závisí aj od procesu trávenia a resorpcie vitamínov v tráviacej sústave. Preto môže napríklad aj v prípade niektorých ochorení dochádzať k dysbalancii - problémy môže spôsobovať napríklad intolerancia laktózy, celiakia alebo aj niektoré vírusové, bakteriálne či parazitické infekcie gastrointestinálneho traktu.

Klasifikácia vitamínov

Vitamíny môžeme rozdeliť do skupín podľa rôznych hľadísk, jedným z hlavných kľúčov na ich triedenie je ich rozpustnosť. Niektoré sa rozpúšťajú v tukoch a iné vo vode.

V tukoch rozpustné vitamíny sú A, D, E (tokoferol), F, K. Časti, ktoré organizmus nevyužije, sa odbúravajú najmä v pečeni, ich nedostatok sa zvykne vyskytovať u ľudí, ktorí trpia ochoreniami gastrointestinálneho traktu alebo u tých, ktorí sa dlhodobejšie nevhodne stravujú.

Vo vode rozpustné vitamíny sú B, C, P. Vitamín B 12 skladuje naša pečeň. Vo vode rozpustné vitamíny sa v tele zdržia relatívne krátku dobu, preto je dôležité zabezpečiť ich pravidelný prísun. V prípade, že ich máme v organizme nadmerné množstvo, vylučujú sa prostredníctvom moču alebo potu. Z toho dôvodu je aj predávkovanie týmito vitamínmi v podstate zriedkavé, čo neplatí v prípade vitamínov, ktoré sú rozpustné v tukoch.

Vitamíny môžeme deliť aj podľa iných kľúčov, napríklad podľa toho, v akej miere odolávajú teplotám. Niektoré sú na teplo zvlášť citlivé, tieto poznatky sú dôležité z dôvodu tepelnej úpravy potravín, ktoré takéto vitamíny obsahujú.

Teplotám odolné vitamíny sú D (kalciferol), K, B3 (kyselina nikotínová alebo vitamín PP), B6 (piridoxín), B8 (biotín alebo vitamín H), B12 (kyanokobalamín). Vitamíny citlivé na teplo: A a jeho provitamín betakarotén, B1 (tiamín), B2 (riboflavín), B5 (kyselina pantoténová). Vitamín B9 nie je citlivý na teploty a uchováva sa aj pri pečení či varení, obsahuje ho napríklad šošovica.

Čítali ste tento článok pozorne? Ak áno, zaslúžite si odmenu. Zapojte sa do našej súťaže a možno vyhráte práve vy.

Je to jednoduché. Stačí ak do 17. marca 2010 do 12:00 hod správne odpoviete na súťažnú otázku a traja z vás získajú knihu z edície Knihy pre zdravie od Angely Marie Mauriovej - Blahodarné vitamíny.
Mená výhercov budú uverejnené na tejto stránke po skončení súťaže.

Súťaž je ukončená a výhercami sa stávajú Emília Antolíková z Hranovnice, Andrea Gregorova zo Skalice a Zita Majerčakova z Považskej Bystrice. Gratulujeme.


Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  6. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  7. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  8. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  9. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  10. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 12 857
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 065
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 099
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 678
  5. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 837
  6. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 8 652
  7. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 8 212
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 7 981
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 157
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 079

Hlavné správy zo Sme.sk

Cynická obluda

Deti v tom majú jasno. Päť rokov legendárnej hlášky

Január 2015 bol obdobím blížiaceho sa referenda o rodine. Zaspomínajme.

Dobré ráno

Dobré ráno: Bödör stratil pamäť, prokurátor to chce preveriť

Čo sa udialo na súde s vrahmi Kuciaka a Kušnírovej.

Podcast Dobré Ráno.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Umierajúci chlapec márne prosí o pomoc. Putin Váňu nepočuje

Rodinu so vzácnym genetickým ochorením označili za zdravú. Aby ušerili.

Prezident Vladimir Putin v sprievode ministerky zdravotníctva si trasie ruku s pacientom, ktorý sa stal obeťou teroristického útoku vo Volgograde v roku 2014. Pre obete ruského zdravotníctva si čas nenašiel.

Prieskum preferencií: OĽaNO stále rastie, Kiska predbehol PS/Spolu

Matovičovi výlet do Cannes zrejme pomohol. V najnovšom Focuse rástol najviac.