Pitný režim pomáha aj schudnúť

S príchodom jari sa mnohí z nás snažia zhodiť nadbytočné kilogramy. Ak sa rozhodnete pre niektorú z diét, poraďte sa však pre istotu s lekárom. Nemusí byť pre vás vhodná, zvlášť, ak trpíte niektorým závažnejším ochorením. Dôležité je nezabúdať aj na dodrž

Príjem optimálneho množstva tekutín počas celého dňa má vplyv aj na vašu hmotnosť.(Zdroj: FLICKR.com)

iavanie pitného režimu. Dostatočný prísun tekutín vám totiž môže pomôcť aj pri chudnutí.

Napriek častým varovaniam, stále máme mnohí rezervy v dodržiavaní pitného režimu a neuvedomujeme si, aké dôležité je dodávať telu tekutiny priebežne počas celého dňa. Treba zdôrazniť, že najvhodnejšia je čistá voda, minerálne vody alebo bylinné čaje, ktoré by sme mali uprednostniť pred sýtenými a presladenými nápojmi.S vodou môžete zlepšiť nielen svoj zdravotný stav, ale aj vzhľad. Odborníci upozorňujú, že smäd môže byť často aj skrytý hlad. Ak teda máte nutkanie siahnuť po niečom kalorickom, skúste najprv pohár čistej vody. Napríklad nemeckí vedci na základe výskumov uvádzajú, že práve minerálka patrí k významným prostriedkom redukčných diét. Má priaznivé pôsobenie na metabolizmus, a tak následne aj na redukciu nadváhy.

Netreba zabúdať na to, že pri pití minerálnych vôd by sme mali byť opatrní, nie každá je vhodná na časté pitie vďaka vysokému obsahu sodíka či iných minerálov. Pri kúpe minerálok si preto treba dôkladne všímať údaje na etikete.
Odborníci uvádzajú, že ak denne vypijeme asi 1,5 litra vody, tak by náš organizmus mal za rok spáliť približne 73 000 kJ. Samozrejme, netreba si to vykladať tak, že stačí piť vodu a budeme chudnúť. Základné pravidlo stále znie - zdravá strava a dostatok pohybu. A k tomu, samozrejme, príjem vhodných tekutín. Napomáhajú metabolickým procesom, správnemu fungovaniu čriev a celého tráviaceho traktu a vplývajú napríklad aj na vzhľad našej pokožky, na jej pružnosť a sfarbenie a pod. Dostatočný príjem tekutín podporuje aj detoxikáciu organizmu a nepriamo napomáha posilňovať imunitný systém. Naše telo zhruba z dvoch tretín tvorí voda, ktorá je dôležitá pre mnohé jeho vitálne funkcie - už 20-percentná strata vody je hraničná a môže mať tie najzávažnejšie dôsledky - úmrtie.

Priveľa vody môže byť problém

Obvykle sa ako optimálne množstvo prijatých tekutín odporúča asi 2,5 l, avšak aj tu treba prihliadať na individuálne potreby, nehovoriac o tom, že v letných mesiacoch alebo pri zvýšenej fyzickej námahe to môže byť aj viac. Odborníci však upozorňujú, že nie je vhodné vypiť po dlhej pauze naraz priveľké množstvo tekutiny, optimálne je piť priebežne v menších dávkach. Aj príliš veľké množstvo vody môže byť problém, určite aj tu platí - všetko s mierou. Nadmerne množstvo prijatej vody môže totiž spôsobiť „otravu vodou" - dôsledkom sú poruchy v metabolizme. V príliš rozriedenej krvi môže dramaticky klesnúť napríklad koncentrácia sodíka (menej ako 135 milimolov sodíka na liter krvi znamená nedostatok). Ak prijímate nadmerné množstvo vody, obličky pracujú pod veľkou záťažou a v dôsledku osmózy sa bunky zväčšujú. Dramatické zmeny môžu nastať aj v mozgu, môže dochádzať k jeho opuchu.

voda01.jpg

Najvhodnejšou tekutinou je čistá voda.

Tak, ako sa prejavuje nedostatok tekutín v organizme bolesťami hlavy, pocitom sucha v ústach, závratmi, poruchami pozornosti, nevoľnosťou, kŕčmi, zníženou výkonnosťou, zrýchleným tepom, absenciou potu, tmavým močom prípadne absenciou močenia, tak aj prebytok vody v organizme, ktorý môže byť nebezpečný, signalizujú určité príznaky.
Taktiež vás môže bolieť hlava, močenie je na rozdiel od dehydratácie príliš časté, takisto vás môžu trápiť závraty, dezorientácia alebo poruchy myslenia. Dôsledky závažného nadbytku vody v organizme môžu byť až fatálne. Aj keď vykonávate fyzicky namáhavú činnosť, tekutiny nedopĺňajte nárazovo príliš veľkými objemami. Optimálne je prijímať tekutiny priebežne počas celého dňa.

Indikátorom je moč

Pri dodržiavaní pitného režimu netreba zabúdať na to, že vo vyššom veku už organizmus nevysiela signály smädu tak spoľahlivo - starší ľudia často smäd nepociťujú, a to napriek tomu, že trpia nedostatkom tekutín, takže po pohári s vodou jednoducho nesiahnu.

Ako sme už naznačili, moč je vhodným indikátorom toho, či prijímame dostatok tekutín. V prípade, že je pitný režim v poriadku, moč je svetlý a je ho dostatok. Zdravý človek, ktorý v priebehu dňa dostatočne pije, by mal za deň vylúčiť asi 1,5 l moču.

Okrem dostatočného množstva však nezabúdajte aj na výber vhodných tekutín. Vyhýbajte sa nápojom, ktoré sú prisladzované a prifarbované umelými prísadami. Optimálna je čistá voda, prípadne vo vhodnom množstve minerálne vody - odborníci odporúčajú denne okolo 2,5 dcl minerálky, iba niektoré sú vhodné na celodenné užívanie a v prípade bylinných čajov by sme takisto mali byť opatrní, bylinné zmesi sú zdrojom prírodných chemických látok, ktoré u náchylných ľudí môžu mať negatívny dopad napríklad na pečeň.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  5. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  6. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Žilina Voce Magna 2017 – Medzinárodná súťaž zborového umenia
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  3. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  4. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  5. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  6. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  7. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  10. Samsung Galaxy Note8 umožňuje tvoriť veľké veci
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 288
  2. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 4 830
  3. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 2 980
  4. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 598
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 660
  6. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 571
  7. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 564
  8. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 202
  9. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 199
  10. Päť mýtov, ktoré ste počuli. A možno aj uverili 1 158

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Ficovi nestačila porážka Danka, potreboval ho úplne zosmiešniť

Čo by Fico nesmel urobiť, ak by postupoval podľa ústavy.

SVET

Minúta po minúte: Príroda opäť vyčíňa, Mexiko zasiahlo ďalšie zemetrasenie

Zabíjali padajúce budovy, medzi obeťami sú aj deti.

KOMENTÁRE

Zosmiešnil Trump seba či rovno Ameriku?

Lídri Činy, Ruska a Nemecka si Trumpovu reč v OSN neprišli ani vypočuť.

BLOG CAFÉ EURÓPA

Café Európa: Ako dobehnúť západné platy v EÚ?

Môže sa sociálna úroveň medzi východom a západom priblížiť?

Neprehliadnite tiež

Šesť krokov, ktoré by ste mali urobiť, ak plánujete otehotnieť

Ako správne pripraviť telo na počatie a budúce tehotenstvo.

Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Deti, ktoré spia krátko alebo nekvalitne majú problémy s agresiou a sústredením.

Tetovanie prenikne do celého tela. Ako môže vplývať na zdravie

Problémy s tetovaním nie sú časté, ale môžu byť závažné.

Chemoterapia a vlasy. Prečo padajú a kedy narastú späť?

Vlasy, ktoré človeku prirodzene vypadávajú, prestanú pod vplyvom chemoterapie dorastať.