SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Pitný režim pomáha aj schudnúť

S príchodom jari sa mnohí z nás snažia zhodiť nadbytočné kilogramy. Ak sa rozhodnete pre niektorú z diét, poraďte sa však pre istotu s lekárom. Nemusí byť pre vás vhodná, zvlášť, ak trpíte niektorým závažnejším ochorením. Dôležité je nezabúdať aj na dodrž

Príjem optimálneho množstva tekutín počas celého dňa má vplyv aj na vašu hmotnosť.Príjem optimálneho množstva tekutín počas celého dňa má vplyv aj na vašu hmotnosť. (Zdroj: FLICKR.com)

iavanie pitného režimu. Dostatočný prísun tekutín vám totiž môže pomôcť aj pri chudnutí.

Napriek častým varovaniam, stále máme mnohí rezervy v dodržiavaní pitného režimu a neuvedomujeme si, aké dôležité je dodávať telu tekutiny priebežne počas celého dňa. Treba zdôrazniť, že najvhodnejšia je čistá voda, minerálne vody alebo bylinné čaje, ktoré by sme mali uprednostniť pred sýtenými a presladenými nápojmi.S vodou môžete zlepšiť nielen svoj zdravotný stav, ale aj vzhľad. Odborníci upozorňujú, že smäd môže byť často aj skrytý hlad. Ak teda máte nutkanie siahnuť po niečom kalorickom, skúste najprv pohár čistej vody. Napríklad nemeckí vedci na základe výskumov uvádzajú, že práve minerálka patrí k významným prostriedkom redukčných diét. Má priaznivé pôsobenie na metabolizmus, a tak následne aj na redukciu nadváhy.

Skryť Vypnúť reklamu

Netreba zabúdať na to, že pri pití minerálnych vôd by sme mali byť opatrní, nie každá je vhodná na časté pitie vďaka vysokému obsahu sodíka či iných minerálov. Pri kúpe minerálok si preto treba dôkladne všímať údaje na etikete.
Odborníci uvádzajú, že ak denne vypijeme asi 1,5 litra vody, tak by náš organizmus mal za rok spáliť približne 73 000 kJ. Samozrejme, netreba si to vykladať tak, že stačí piť vodu a budeme chudnúť. Základné pravidlo stále znie - zdravá strava a dostatok pohybu. A k tomu, samozrejme, príjem vhodných tekutín. Napomáhajú metabolickým procesom, správnemu fungovaniu čriev a celého tráviaceho traktu a vplývajú napríklad aj na vzhľad našej pokožky, na jej pružnosť a sfarbenie a pod. Dostatočný príjem tekutín podporuje aj detoxikáciu organizmu a nepriamo napomáha posilňovať imunitný systém. Naše telo zhruba z dvoch tretín tvorí voda, ktorá je dôležitá pre mnohé jeho vitálne funkcie - už 20-percentná strata vody je hraničná a môže mať tie najzávažnejšie dôsledky - úmrtie.

Skryť Vypnúť reklamu

Priveľa vody môže byť problém

Obvykle sa ako optimálne množstvo prijatých tekutín odporúča asi 2,5 l, avšak aj tu treba prihliadať na individuálne potreby, nehovoriac o tom, že v letných mesiacoch alebo pri zvýšenej fyzickej námahe to môže byť aj viac. Odborníci však upozorňujú, že nie je vhodné vypiť po dlhej pauze naraz priveľké množstvo tekutiny, optimálne je piť priebežne v menších dávkach. Aj príliš veľké množstvo vody môže byť problém, určite aj tu platí - všetko s mierou. Nadmerne množstvo prijatej vody môže totiž spôsobiť „otravu vodou" - dôsledkom sú poruchy v metabolizme. V príliš rozriedenej krvi môže dramaticky klesnúť napríklad koncentrácia sodíka (menej ako 135 milimolov sodíka na liter krvi znamená nedostatok). Ak prijímate nadmerné množstvo vody, obličky pracujú pod veľkou záťažou a v dôsledku osmózy sa bunky zväčšujú. Dramatické zmeny môžu nastať aj v mozgu, môže dochádzať k jeho opuchu.

Skryť Vypnúť reklamu

voda01.jpg

Najvhodnejšou tekutinou je čistá voda.

Tak, ako sa prejavuje nedostatok tekutín v organizme bolesťami hlavy, pocitom sucha v ústach, závratmi, poruchami pozornosti, nevoľnosťou, kŕčmi, zníženou výkonnosťou, zrýchleným tepom, absenciou potu, tmavým močom prípadne absenciou močenia, tak aj prebytok vody v organizme, ktorý môže byť nebezpečný, signalizujú určité príznaky.
Taktiež vás môže bolieť hlava, močenie je na rozdiel od dehydratácie príliš časté, takisto vás môžu trápiť závraty, dezorientácia alebo poruchy myslenia. Dôsledky závažného nadbytku vody v organizme môžu byť až fatálne. Aj keď vykonávate fyzicky namáhavú činnosť, tekutiny nedopĺňajte nárazovo príliš veľkými objemami. Optimálne je prijímať tekutiny priebežne počas celého dňa.

Indikátorom je moč

Pri dodržiavaní pitného režimu netreba zabúdať na to, že vo vyššom veku už organizmus nevysiela signály smädu tak spoľahlivo - starší ľudia často smäd nepociťujú, a to napriek tomu, že trpia nedostatkom tekutín, takže po pohári s vodou jednoducho nesiahnu.

Ako sme už naznačili, moč je vhodným indikátorom toho, či prijímame dostatok tekutín. V prípade, že je pitný režim v poriadku, moč je svetlý a je ho dostatok. Zdravý človek, ktorý v priebehu dňa dostatočne pije, by mal za deň vylúčiť asi 1,5 l moču.

Okrem dostatočného množstva však nezabúdajte aj na výber vhodných tekutín. Vyhýbajte sa nápojom, ktoré sú prisladzované a prifarbované umelými prísadami. Optimálna je čistá voda, prípadne vo vhodnom množstve minerálne vody - odborníci odporúčajú denne okolo 2,5 dcl minerálky, iba niektoré sú vhodné na celodenné užívanie a v prípade bylinných čajov by sme takisto mali byť opatrní, bylinné zmesi sú zdrojom prírodných chemických látok, ktoré u náchylných ľudí môžu mať negatívny dopad napríklad na pečeň.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  4. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 716
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 585
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 625
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 087
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 853
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 631
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 993
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 812
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 301
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 180
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Testy odhalili 901 nových prípadov (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 46 056. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 176 obetí.

Ilustračná fotografia.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Predseda NR SR Boris Kollár.

Sagan si vybral novú výzvu, no musel niečo obetovať

Aká bola sezóna slovenského cyklistu?

Peter Sagan.