Pitný režim pomáha aj schudnúť

S príchodom jari sa mnohí z nás snažia zhodiť nadbytočné kilogramy. Ak sa rozhodnete pre niektorú z diét, poraďte sa však pre istotu s lekárom. Nemusí byť pre vás vhodná, zvlášť, ak trpíte niektorým závažnejším ochorením. Dôležité je nezabúdať aj na dodrž

Príjem optimálneho množstva tekutín počas celého dňa má vplyv aj na vašu hmotnosť.Príjem optimálneho množstva tekutín počas celého dňa má vplyv aj na vašu hmotnosť.(Zdroj: FLICKR.com)

iavanie pitného režimu. Dostatočný prísun tekutín vám totiž môže pomôcť aj pri chudnutí.

Napriek častým varovaniam, stále máme mnohí rezervy v dodržiavaní pitného režimu a neuvedomujeme si, aké dôležité je dodávať telu tekutiny priebežne počas celého dňa. Treba zdôrazniť, že najvhodnejšia je čistá voda, minerálne vody alebo bylinné čaje, ktoré by sme mali uprednostniť pred sýtenými a presladenými nápojmi.S vodou môžete zlepšiť nielen svoj zdravotný stav, ale aj vzhľad. Odborníci upozorňujú, že smäd môže byť často aj skrytý hlad. Ak teda máte nutkanie siahnuť po niečom kalorickom, skúste najprv pohár čistej vody. Napríklad nemeckí vedci na základe výskumov uvádzajú, že práve minerálka patrí k významným prostriedkom redukčných diét. Má priaznivé pôsobenie na metabolizmus, a tak následne aj na redukciu nadváhy.

Netreba zabúdať na to, že pri pití minerálnych vôd by sme mali byť opatrní, nie každá je vhodná na časté pitie vďaka vysokému obsahu sodíka či iných minerálov. Pri kúpe minerálok si preto treba dôkladne všímať údaje na etikete.
Odborníci uvádzajú, že ak denne vypijeme asi 1,5 litra vody, tak by náš organizmus mal za rok spáliť približne 73 000 kJ. Samozrejme, netreba si to vykladať tak, že stačí piť vodu a budeme chudnúť. Základné pravidlo stále znie - zdravá strava a dostatok pohybu. A k tomu, samozrejme, príjem vhodných tekutín. Napomáhajú metabolickým procesom, správnemu fungovaniu čriev a celého tráviaceho traktu a vplývajú napríklad aj na vzhľad našej pokožky, na jej pružnosť a sfarbenie a pod. Dostatočný príjem tekutín podporuje aj detoxikáciu organizmu a nepriamo napomáha posilňovať imunitný systém. Naše telo zhruba z dvoch tretín tvorí voda, ktorá je dôležitá pre mnohé jeho vitálne funkcie - už 20-percentná strata vody je hraničná a môže mať tie najzávažnejšie dôsledky - úmrtie.

Priveľa vody môže byť problém

Obvykle sa ako optimálne množstvo prijatých tekutín odporúča asi 2,5 l, avšak aj tu treba prihliadať na individuálne potreby, nehovoriac o tom, že v letných mesiacoch alebo pri zvýšenej fyzickej námahe to môže byť aj viac. Odborníci však upozorňujú, že nie je vhodné vypiť po dlhej pauze naraz priveľké množstvo tekutiny, optimálne je piť priebežne v menších dávkach. Aj príliš veľké množstvo vody môže byť problém, určite aj tu platí - všetko s mierou. Nadmerne množstvo prijatej vody môže totiž spôsobiť „otravu vodou" - dôsledkom sú poruchy v metabolizme. V príliš rozriedenej krvi môže dramaticky klesnúť napríklad koncentrácia sodíka (menej ako 135 milimolov sodíka na liter krvi znamená nedostatok). Ak prijímate nadmerné množstvo vody, obličky pracujú pod veľkou záťažou a v dôsledku osmózy sa bunky zväčšujú. Dramatické zmeny môžu nastať aj v mozgu, môže dochádzať k jeho opuchu.

voda01.jpg

Najvhodnejšou tekutinou je čistá voda.

Tak, ako sa prejavuje nedostatok tekutín v organizme bolesťami hlavy, pocitom sucha v ústach, závratmi, poruchami pozornosti, nevoľnosťou, kŕčmi, zníženou výkonnosťou, zrýchleným tepom, absenciou potu, tmavým močom prípadne absenciou močenia, tak aj prebytok vody v organizme, ktorý môže byť nebezpečný, signalizujú určité príznaky.
Taktiež vás môže bolieť hlava, močenie je na rozdiel od dehydratácie príliš časté, takisto vás môžu trápiť závraty, dezorientácia alebo poruchy myslenia. Dôsledky závažného nadbytku vody v organizme môžu byť až fatálne. Aj keď vykonávate fyzicky namáhavú činnosť, tekutiny nedopĺňajte nárazovo príliš veľkými objemami. Optimálne je prijímať tekutiny priebežne počas celého dňa.

Indikátorom je moč

Pri dodržiavaní pitného režimu netreba zabúdať na to, že vo vyššom veku už organizmus nevysiela signály smädu tak spoľahlivo - starší ľudia často smäd nepociťujú, a to napriek tomu, že trpia nedostatkom tekutín, takže po pohári s vodou jednoducho nesiahnu.

Ako sme už naznačili, moč je vhodným indikátorom toho, či prijímame dostatok tekutín. V prípade, že je pitný režim v poriadku, moč je svetlý a je ho dostatok. Zdravý človek, ktorý v priebehu dňa dostatočne pije, by mal za deň vylúčiť asi 1,5 l moču.

Okrem dostatočného množstva však nezabúdajte aj na výber vhodných tekutín. Vyhýbajte sa nápojom, ktoré sú prisladzované a prifarbované umelými prísadami. Optimálna je čistá voda, prípadne vo vhodnom množstve minerálne vody - odborníci odporúčajú denne okolo 2,5 dcl minerálky, iba niektoré sú vhodné na celodenné užívanie a v prípade bylinných čajov by sme takisto mali byť opatrní, bylinné zmesi sú zdrojom prírodných chemických látok, ktoré u náchylných ľudí môžu mať negatívny dopad napríklad na pečeň.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  10. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 158
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 437
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 827
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 422
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 079
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 110
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 273
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 864
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 589
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 572