Deti by sa mali stravovať trochu inak ako dospelí

Keď chystáme deťom desiatu do školy, pripravujeme obed či večeru, často si neuvedomujeme, že jedálny lístok dieťaťa by mal prihliadať na špecifiká detského organizmu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - FLICKR.com)

Ako totiž upozorňuje MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. z Poradne zdravia RÚVZ v Bratislave, mnoho rodičov vychádza z predpokladu, že potraviny, ktoré sú vhodné pre dospelého, sú vyhovujúce aj pre dieťa. Treba si však v každom ohľade uvedomiť, že dieťa nie je zmenšený dospelý. Pre jeho zdravý vývoj a rast je potrebné začleniť do stravy dieťaťa také potraviny, ktoré mu dodajú potrebnú skladbu výživných látok. Podľa doktorky Béderovej by v strave dieťaťa nemali chýbať mlieko a mliečne výrobky, dôležité je začleniť do stravy aj mäso (hydina, morka, chudé hovädzie mäso) pre obsah esenciálnych aminokyselín a samozrejmosťou je čerstvá zelenina a ovocie, kvôli obsahu vitamínov, minerálov, vlákniny a iných dôležitých ochranných látok, ako sú karotenoidy, lykopén či flavonoidy a pod..

Už odmalička by v jedálnom lístku dieťaťa nemali chýbať ryby, ktoré obsahujú bielkoviny a minerály, ako aj polynenasýtené mastné kyseliny EPA a DHE, ktoré majú preventívne účinky.
Odborníci na výživu upozorňujú na dôležitosť optimálnej štruktúry prijímania mastných kyselín už v detstve a odporúčajú tzv. tretinové pravidlo: tretinu by mali tvoriť nasýtené mastné kyseliny, druhú tretinu mononenasýtené mastné kyseliny a zvyšok polynenasýtené mastné kyseliny. Zdrojom mastných kyselín je napríklad mlieko, mliečne výrobky, mäso, mononenasýtené mastné kyseliny sa nachádzajú v rastlinných olejoch, orieškoch či semenách a zdrojom polynenasýtených mastných kyselín sú najmä ryby, morské živočíchy, ale aj rastlinné tuky či oriešky.

Raňajky sú veľmi dôležité

Dôležité je uvedomiť si, že organizmus dieťaťa sa vyvíja rýchlym tempom a potrebuje kvalitné živiny a dostatok energie, preto nie je celkom šťastným riešením vyberať pre dieťa prevažne nízkotučné mliečne výrobky. Odborníci odporúčajú, že je lepšie uprednostňovať polo- a plnotučné mlieko a mliečne výrobky. Samozrejme, u detí, ktoré majú problémy s poruchou lipidového metabolizmu tuku obsiahnutého v potravinách treba takéto výrobky obmedziť, prípadne vynechať. Zvlášť u školákov je dôležité dbať aj na pravidelný stravovací režim, ktorý spočíva v stabilnom počte jedál za deň, dodržiavaní intervalov medzi nimi a, samozrejme, na vyváženosť stravy. Veľmi dôležité je nevynechávať raňajky, nie je vhodné nahrádzať ich výdatnejšou desiatou, na školáka sú totiž najmä v dopoludňajšom čase kladené zvýšené nároky, takže stravovací režim by mal na to prihliadať.

Nepodceňujte vzhľad jedla

Doktorka Béderová poukazuje aj na to, že deti často niektoré potraviny tvrdošijne odmietajú - nie vždy si na novú chuť zvykajú rýchlo a bez problémov, v prípade niektorých potravín môže byť prekážkou napríklad to, že majú problém ich pohrýzť. Rodičia by preto mali trpezlivo a nenásilne pôsobiť na dieťa, aby postupne prišlo na chuť pre neho dôležitým potravinám, niekedy je riešením napríklad zmeniť kombinácie potravín, takže nebojte sa zapojiť fantáziu, prípadne sa inšpirovať takto orientovanou literatúrou. Dieťa, takisto ako dospelý, vníma jedlo všetkými zmyslami, takže aj zrakom. Nepodceňujte aj vzhľad jedla - nielen jeho chuť a vôňa, ale aj konzistencia, farba a celková úprava sú dôležité a prispievajú k správnemu tráveniu a využitiu živín z potravy. Samozrejme, dôležité je, aby ste rozširovali okruh jedál, ktoré dieťaťu ponúkate, strava musí byť pestrá a nutrične vyvážená.

Ozdravenie výživy detí v materských a základných školách je aj cieľom nového vzdelávacieho programu, ktorý tento rok absolvuje 15 000 detí a 1 500 pedagógov po celom Slovensku. Prostredníctvom pracovných zošitov určených deťom chcú realizátori projektu, ktorého spoluautorkou je aj MUDr. Alžbeta Béderová, CSc., vedúca Poradne zdravia RÚVZ v Bratislave, osloviť nielen školskú komunitu, ale aj 1 500 domácností po celom Slovensku.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  2. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  3. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  4. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  5. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  6. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  7. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii
  9. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod
  10. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac
  1. Rok 2019: Začína sa éra informačného osvietenstva
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  3. Pozvánka na udeľovanie ceny – ABF Slovakia Bakalár 2018
  4. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  5. Deň otvorených dverí Stavebnej fakulty STU
  6. Hlas Schwarzeneggera v autokameře Mio MiVue J85 WiFi vás ochrání
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 13 688
  2. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 11 800
  3. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 10 801
  4. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 9 275
  5. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 5 740
  6. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Ománe? 5 646
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 3 938
  8. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 3 579
  9. Jedli ste už ružovú čokoládu? 3 251
  10. Zrážka s lyžiarom na svahu Vás môže vyjsť poriadne draho 3 187