Deti by sa mali stravovať trochu inak ako dospelí

Keď chystáme deťom desiatu do školy, pripravujeme obed či večeru, často si neuvedomujeme, že jedálny lístok dieťaťa by mal prihliadať na špecifiká detského organizmu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - FLICKR.com)

Ako totiž upozorňuje MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. z Poradne zdravia RÚVZ v Bratislave, mnoho rodičov vychádza z predpokladu, že potraviny, ktoré sú vhodné pre dospelého, sú vyhovujúce aj pre dieťa. Treba si však v každom ohľade uvedomiť, že dieťa nie je zmenšený dospelý. Pre jeho zdravý vývoj a rast je potrebné začleniť do stravy dieťaťa také potraviny, ktoré mu dodajú potrebnú skladbu výživných látok. Podľa doktorky Béderovej by v strave dieťaťa nemali chýbať mlieko a mliečne výrobky, dôležité je začleniť do stravy aj mäso (hydina, morka, chudé hovädzie mäso) pre obsah esenciálnych aminokyselín a samozrejmosťou je čerstvá zelenina a ovocie, kvôli obsahu vitamínov, minerálov, vlákniny a iných dôležitých ochranných látok, ako sú karotenoidy, lykopén či flavonoidy a pod..

Už odmalička by v jedálnom lístku dieťaťa nemali chýbať ryby, ktoré obsahujú bielkoviny a minerály, ako aj polynenasýtené mastné kyseliny EPA a DHE, ktoré majú preventívne účinky.
Odborníci na výživu upozorňujú na dôležitosť optimálnej štruktúry prijímania mastných kyselín už v detstve a odporúčajú tzv. tretinové pravidlo: tretinu by mali tvoriť nasýtené mastné kyseliny, druhú tretinu mononenasýtené mastné kyseliny a zvyšok polynenasýtené mastné kyseliny. Zdrojom mastných kyselín je napríklad mlieko, mliečne výrobky, mäso, mononenasýtené mastné kyseliny sa nachádzajú v rastlinných olejoch, orieškoch či semenách a zdrojom polynenasýtených mastných kyselín sú najmä ryby, morské živočíchy, ale aj rastlinné tuky či oriešky.

Raňajky sú veľmi dôležité

Dôležité je uvedomiť si, že organizmus dieťaťa sa vyvíja rýchlym tempom a potrebuje kvalitné živiny a dostatok energie, preto nie je celkom šťastným riešením vyberať pre dieťa prevažne nízkotučné mliečne výrobky. Odborníci odporúčajú, že je lepšie uprednostňovať polo- a plnotučné mlieko a mliečne výrobky. Samozrejme, u detí, ktoré majú problémy s poruchou lipidového metabolizmu tuku obsiahnutého v potravinách treba takéto výrobky obmedziť, prípadne vynechať. Zvlášť u školákov je dôležité dbať aj na pravidelný stravovací režim, ktorý spočíva v stabilnom počte jedál za deň, dodržiavaní intervalov medzi nimi a, samozrejme, na vyváženosť stravy. Veľmi dôležité je nevynechávať raňajky, nie je vhodné nahrádzať ich výdatnejšou desiatou, na školáka sú totiž najmä v dopoludňajšom čase kladené zvýšené nároky, takže stravovací režim by mal na to prihliadať.

Nepodceňujte vzhľad jedla

Doktorka Béderová poukazuje aj na to, že deti často niektoré potraviny tvrdošijne odmietajú - nie vždy si na novú chuť zvykajú rýchlo a bez problémov, v prípade niektorých potravín môže byť prekážkou napríklad to, že majú problém ich pohrýzť. Rodičia by preto mali trpezlivo a nenásilne pôsobiť na dieťa, aby postupne prišlo na chuť pre neho dôležitým potravinám, niekedy je riešením napríklad zmeniť kombinácie potravín, takže nebojte sa zapojiť fantáziu, prípadne sa inšpirovať takto orientovanou literatúrou. Dieťa, takisto ako dospelý, vníma jedlo všetkými zmyslami, takže aj zrakom. Nepodceňujte aj vzhľad jedla - nielen jeho chuť a vôňa, ale aj konzistencia, farba a celková úprava sú dôležité a prispievajú k správnemu tráveniu a využitiu živín z potravy. Samozrejme, dôležité je, aby ste rozširovali okruh jedál, ktoré dieťaťu ponúkate, strava musí byť pestrá a nutrične vyvážená.

Ozdravenie výživy detí v materských a základných školách je aj cieľom nového vzdelávacieho programu, ktorý tento rok absolvuje 15 000 detí a 1 500 pedagógov po celom Slovensku. Prostredníctvom pracovných zošitov určených deťom chcú realizátori projektu, ktorého spoluautorkou je aj MUDr. Alžbeta Béderová, CSc., vedúca Poradne zdravia RÚVZ v Bratislave, osloviť nielen školskú komunitu, ale aj 1 500 domácností po celom Slovensku.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  4. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  6. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  7. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  8. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  10. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished!
  1. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  2. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  3. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  4. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  7. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  8. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  9. Príďte na Deň otvorených dverí v Novom Ružinove
  10. Študenti sa rozhodli zmeniť svoju školu
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 598
  2. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 102
  3. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 096
  4. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 915
  5. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 2 906
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 509
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 495
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 476
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 469
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 987

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

O nezávislosti Katalánska nerozhodne referendum, ale ochota použiť násilie

Katalánsky boj za nezávislosť nebol nikdy násilný.

EKONOMIKA

Érsek sa rozhodol, bratislavské letisko chce dať do prenájmu

Minister predložil návrh na 30-ročnú koncesiu letiska.

SVET

Čoraz viac utečencov mieri na sever Európy cez Slovensko

V Rakúsku vojaci pomáhali pri klasickej policajnej činnosti.

Neprehliadnite tiež

Pomôžu vám antibiotiká? Pozrite si tabuľku príznakov

Príznaky vírusových a bakteriálnych ochorení je náročné odlíšiť. Pôvodca ale rozhodne o liečbe choroby.

Šesť krokov, ktoré by ste mali urobiť, ak plánujete otehotnieť

Ako správne pripraviť telo na počatie a budúce tehotenstvo.

Dĺžka spánku podľa veku. Koľko potrebuje vaše dieťa?

Deti, ktoré spia krátko alebo nekvalitne majú problémy s agresiou a sústredením.

Tetovanie prenikne do celého tela. Ako môže vplývať na zdravie

Problémy s tetovaním nie sú časté, ale môžu byť závažné.