SME
Štvrtok, 24. október, 2019 | Meniny má Kvetoslava

Deti by sa mali stravovať trochu inak ako dospelí

Keď chystáme deťom desiatu do školy, pripravujeme obed či večeru, často si neuvedomujeme, že jedálny lístok dieťaťa by mal prihliadať na špecifiká detského organizmu.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ FOTO - FLICKR.com)

Ako totiž upozorňuje MUDr. Alžbeta Béderová, CSc. z Poradne zdravia RÚVZ v Bratislave, mnoho rodičov vychádza z predpokladu, že potraviny, ktoré sú vhodné pre dospelého, sú vyhovujúce aj pre dieťa. Treba si však v každom ohľade uvedomiť, že dieťa nie je zmenšený dospelý. Pre jeho zdravý vývoj a rast je potrebné začleniť do stravy dieťaťa také potraviny, ktoré mu dodajú potrebnú skladbu výživných látok. Podľa doktorky Béderovej by v strave dieťaťa nemali chýbať mlieko a mliečne výrobky, dôležité je začleniť do stravy aj mäso (hydina, morka, chudé hovädzie mäso) pre obsah esenciálnych aminokyselín a samozrejmosťou je čerstvá zelenina a ovocie, kvôli obsahu vitamínov, minerálov, vlákniny a iných dôležitých ochranných látok, ako sú karotenoidy, lykopén či flavonoidy a pod..

Článok pokračuje pod video reklamou

Už odmalička by v jedálnom lístku dieťaťa nemali chýbať ryby, ktoré obsahujú bielkoviny a minerály, ako aj polynenasýtené mastné kyseliny EPA a DHE, ktoré majú preventívne účinky.
Odborníci na výživu upozorňujú na dôležitosť optimálnej štruktúry prijímania mastných kyselín už v detstve a odporúčajú tzv. tretinové pravidlo: tretinu by mali tvoriť nasýtené mastné kyseliny, druhú tretinu mononenasýtené mastné kyseliny a zvyšok polynenasýtené mastné kyseliny. Zdrojom mastných kyselín je napríklad mlieko, mliečne výrobky, mäso, mononenasýtené mastné kyseliny sa nachádzajú v rastlinných olejoch, orieškoch či semenách a zdrojom polynenasýtených mastných kyselín sú najmä ryby, morské živočíchy, ale aj rastlinné tuky či oriešky.

Raňajky sú veľmi dôležité

Dôležité je uvedomiť si, že organizmus dieťaťa sa vyvíja rýchlym tempom a potrebuje kvalitné živiny a dostatok energie, preto nie je celkom šťastným riešením vyberať pre dieťa prevažne nízkotučné mliečne výrobky. Odborníci odporúčajú, že je lepšie uprednostňovať polo- a plnotučné mlieko a mliečne výrobky. Samozrejme, u detí, ktoré majú problémy s poruchou lipidového metabolizmu tuku obsiahnutého v potravinách treba takéto výrobky obmedziť, prípadne vynechať. Zvlášť u školákov je dôležité dbať aj na pravidelný stravovací režim, ktorý spočíva v stabilnom počte jedál za deň, dodržiavaní intervalov medzi nimi a, samozrejme, na vyváženosť stravy. Veľmi dôležité je nevynechávať raňajky, nie je vhodné nahrádzať ich výdatnejšou desiatou, na školáka sú totiž najmä v dopoludňajšom čase kladené zvýšené nároky, takže stravovací režim by mal na to prihliadať.

Nepodceňujte vzhľad jedla

Doktorka Béderová poukazuje aj na to, že deti často niektoré potraviny tvrdošijne odmietajú - nie vždy si na novú chuť zvykajú rýchlo a bez problémov, v prípade niektorých potravín môže byť prekážkou napríklad to, že majú problém ich pohrýzť. Rodičia by preto mali trpezlivo a nenásilne pôsobiť na dieťa, aby postupne prišlo na chuť pre neho dôležitým potravinám, niekedy je riešením napríklad zmeniť kombinácie potravín, takže nebojte sa zapojiť fantáziu, prípadne sa inšpirovať takto orientovanou literatúrou. Dieťa, takisto ako dospelý, vníma jedlo všetkými zmyslami, takže aj zrakom. Nepodceňujte aj vzhľad jedla - nielen jeho chuť a vôňa, ale aj konzistencia, farba a celková úprava sú dôležité a prispievajú k správnemu tráveniu a využitiu živín z potravy. Samozrejme, dôležité je, aby ste rozširovali okruh jedál, ktoré dieťaťu ponúkate, strava musí byť pestrá a nutrične vyvážená.

Ozdravenie výživy detí v materských a základných školách je aj cieľom nového vzdelávacieho programu, ktorý tento rok absolvuje 15 000 detí a 1 500 pedagógov po celom Slovensku. Prostredníctvom pracovných zošitov určených deťom chcú realizátori projektu, ktorého spoluautorkou je aj MUDr. Alžbeta Béderová, CSc., vedúca Poradne zdravia RÚVZ v Bratislave, osloviť nielen školskú komunitu, ale aj 1 500 domácností po celom Slovensku.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Unikát medzi značkami. CUPRA
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  5. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  6. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  7. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  8. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  9. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 431
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 495
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 10 207
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 493
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 346
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 118
  7. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 600
  8. Deti jedia málo ovocia a zeleniny. Multivitamíny ich nenahradia 4 577
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 557
  10. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky 4 540

Hlavné správy zo Sme.sk

Správkyňa zatajuje informácie o Bašternákovi, začali ju preto stíhať

Podnet na preverenie prázdneho registra dal denník SME, správkyni hrozí pokuta do 5000 eur.

Ilustračné foto.
Dobré ráno

Dobré ráno: Doteraz nedotknuteľný Glváč už znervózňuje aj Smer

Glváč dostal ultimátum od Matoviča.

Podcast Dobré Ráno
Stĺpček Zuzany Kepplovej

Glváč by mal nasledovať Šufliarskeho a Lindtnera

Na objasnenie podozrení sa najlepšie čaká mimo funkcie.

Zuzana Kepplová
Monika Jankovská.