Čo sú voľné radikály a oxidačný stres

Voľné radikály patria k faktorom, ktoré zásadne ovplyvňujú tak starnutie organizmu, ako aj naše zdravie. Stále o nich počúvame, ako aj o ochrane pred ich pôsobením pomocou antioxidantov. Čo to však presnejšie znamená?

Hrozno, čučoriedky, černice, ale aj maliny, jahody a ostatné bobuľové ovocie sú bohatým zdrojom antioxidantov.Hrozno, čučoriedky, černice, ale aj maliny, jahody a ostatné bobuľové ovocie sú bohatým zdrojom antioxidantov.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Voľné radikály tvoria súčasť metabolických procesov a majú pozitívne, ale aj negatívne účinky. Obvykle sa hovorí najmä o ich negatívnom dopade na naše zdravie, najmä v súvislosti s nádorovými, srdcovo-cievnymi, neurodegeneratívnymi, pľúcnymi ochoreniami alebo ochoreniami tráviaceho traktu a pod.

Voľné radikály však za určitých okolností zohrávajú v organizme aj pozitívnu rolu - podieľajú sa na ochrane pred cudzorodými látkami, aktivujú viaceré enzýmy a zúčastňujú sa aj na reprodukčnom procese.

Voľných radikálov je viacero druhov, napríklad kyslíkaté voľné radikály môžu vznikať v normálnom organizme počas oxidačných dejov v mitochondriách. Sú to tie súčasti bunky, kde sa energia živín mení na formu energie, ktorú bunka bezprostredne využíva. K tvorbe voľných radikálov prispievajú aj niektoré baktérie, takisto pôsobenie UV alebo ionizačného žiarenia. Takisto stres, fajčenie alebo vplyv znečisteného prostredia prispievajú k tvorbe voľných radikálov. Aj v procese starnutia sa zvyšuje tvorba voľných radikálov a zároveň klesá schopnosť ich eliminácie.

Prečo škodia?

Negatívne pôsobenie voľných radikálov spočíva v tom, že dokážu svoj nespárený - voľný elektrón spojiť s elektrónom inej látky, čím vlastne dochádza k oxidácii tejto látky. Môžu reagovať s rôznymi zložkami organizmu. Pôsobia na enzýmy a ovplyvňujú ich biologickú aktivitu, reagujú s molekulami proteínov, lipidov či nukleových kyselín, takže ich môžu poškodzovať, takisto môžu poškodzovať aj membrány buniek a oxidovať množstvo látok v cytoplazme, čím sa narúča pôvodná funkcia bunky.

Veľmi škodlivé metabolity, ktoré pri oxidácii vznikajú, bývajú nezriedka oveľa toxickejšie ako molekuly pôvodnej látky. Tieto novovzniknuté látky sa potom v organizme správajú oveľa agresívnejšie, poškodzujú ho a majú na svedomí rôzne degeneratívne zmeny.

Čím sa môžeme chrániť

Organizmus si proti vzniku a škodlivému účinku voľných radikálov počas svojho vývoja vytvoril viacero vzájomne nezávislých obranných mechanizmov. Sú to antioxidanty a enzymatický rozklad voľných radikálov.

Antioxidanty sú pomerne jednoduché chemické látky, ktoré veľmi ľahko a rýchlo reagujú s kyslíkom, zvlášť s kyslíkatými radikálmi. Buď brzdia tvorbu radikálov alebo aj tlmia ich účinky a bránia tomu, aby zasahovali životne dôležité molekuly.

Látok, ktoré majú antioxidačné vlastnosti, je v organizme viacero - sú súčasťou vrodeného systému antioxidačnej kontroly. Spomeňme napríklad glutatión, niektoré enzýmy ako superoxiddismutáza a kataláza, ale napríklad aj kyselina močová, koenzým Q 10 , melatonín a pod.

Takisto rôzne vitamíny, najmä A, C a E, bioflavonoidy a polyfenoly, ktoré nájdeme v ovocí, zelenine alebo zelenom čaji majú antioxidačné účinky a môžu pomáhať znižovať oxidačný stres. Ten vzniká vtedy, ak v organizme dochádza k porušeniu rovnováhy a k prevahe oxidačných častíc nad bunkovými antioxidantmi, čo sa môže prejaviť práve na vzniku a rozvoji mnohých ochorení.

Nielen prírodné, ale aj syntetické

Okrem prírodných antioxidantov poznáme aj synteticky vyrobené, ktoré sa často používajú v potravinárskom priemysle pre zachovanie prirodzeného vzhľadu a predĺženie trvanlivosti potravín. Ak si položíte otázku, prečo sa na tieto účely nevyužívajú radšej prírodné antioxidanty, odpoveď je jednoduchá - syntetické sú lacnejšie.

Aj keď však antioxidanty pôsobia jednoznačne pozitívne, neplatí priama úmera - čím viac, tým lepšie. Nie je to také jednoduché a priamočiare, aj antioxidanty, podobne ako mnoho iných či biologicky účinných látok, pôsobia iba v určitom rozmedzí koncentrácií. Preto, najmä v prípade, že siahnete napríklad po vitamínoch vo forme výživových doplnkov, treba dbať na dodržiavanie optimálnej/odporúčanej dennej dávky, ktorá závisí od viacerých faktorov, ako je vek, pohlavie či aktuálny zdravotný stav.

Konzumáciou ovocia a zeleniny určite nehrozí, že by ste odporúčané dávky vitamínov zásadne prekročili, takže si ich dožičte v čo najväčšom množstve každý deň.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 072
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 585
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 928
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 584
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 513
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 382
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 795
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 469
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 870
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 553