Máte hyperaktívne dieťa?

Prerastá vám vaše dieťa cez hlavu? Zlyhávajú aj učitelia v škole? Môže ísť o zdravotný problém

(Zdroj: Ilustračné foto: sxc.hu)

Ak je vaše dieťa príliš neposedné, má problémy s koncentráciou a je nezvládateľné, môže ísť o varovné signály zdravotného problému – ADHD. Za skratkou sa ukrýva názov najčastejšej poruchy psychického vývinu v detstve (Attention Deficit Hyperactivity Disorder - porucha pozornosti s hyperaktivitou).

Primár Kliniky detskej psychiatrie LFUK a DFNsP Bratislava Ján Šuba uvádza, že „táto porucha sa vyskytuje zhruba pri piatich až siedmich percentách detí, obvykle sa objavuje v prvých piatich rokoch života a často pretrváva až do adolescentného veku. Ak sa nelieči, môže až v polovici prípadov prechádzať aj do dospelosti, kde sa spája s neprispôsobivým správaním a alkoholizmom“.

Deti trpiace ADHD sú menej úspešné v škole, ale aj v skupine rovesníkov, napriek tomu, že môžu byť bystré. Častejšie trpia psychiatrickými ochoreniami ako ostatné deti. Včasná návšteva odborníka je dôležitá, pretože pokiaľ poruchu diagnostikujú už v detstve, možno ju liečiť.

Obdobie puberty

V puberte z toho vyrastie. Taký názor je podľa psychologičky Jany Olíkovej z Centra pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie v Martine skôr predsudok, i keď pripúšťa, že puberta môže ovplyvniť alebo zmierniť niektoré príznaky. „Niekedy ide skôr o zmenu v type, vzájomnom pomere a rozsahu symptómov – môže ubudnúť hyperkinéza (nadmerná pohyblivosť), ale poruchy pozornosti pretrvávajú ako ´vnútorný príznak´, takisto sa môže zvýšiť impulzivita, môžu pribudnúť úzkostné či mierne depresívne príznaky.“

Obvykle sa niektoré príznaky v puberte skôr vystupňujú a rodičia práve vtedy prvýkrát vyhľadajú odbornú pomoc. Príznaky by mali byť prítomné od detstva, ak sa objavia v puberte, nemusia signalizovať syndróm ADHD. Môže ísť napríklad o experimentovanie s návykovými látkami a pod., čo nie je v tomto veku zriedkavé.

Vo výchove, a to nielen detí s ADHD, platí podľa Olíkovej praktické pravidlo: prísnosť láskavá, láskavosť primerane náročná.

Mnohí rodičia často ťažko pripúšťajú, že ich dieťa má problém a niekedy sa uchyľujú aj k nevhodným výchovným metódam. Na druhej strane, „pomenovanie problému a nájdenie dôvodov môže znamenať úľavu tak pre dieťa, ako aj pre rodinu,“ hovorí psychologička. Vysvetľuje, že rodičia sú často vystavení konfrontácii s okolím (škola, známi, ale aj príbuzní) a toto okolie ich často vníma ako neschopných zvládnuť výchovu a poradiť si s dieťaťom.

Druhá strana mince

S určením diagnózy sa však spájajú aj úskalia. Olíková upozorňuje, že „diagnóza môže pre dieťa znamenať „nálepku“ a automaticky ho zaradiť medzi „problémových žiakov“. Avšak aj napriek tomu, že je pohybovo živšie, nepokojnejšie, nesústredenejšie, môže mať primerane vybudované a zvnútornené normy správania, toho, čo sa „patrí a čo nie“.

Úskalím môže byť aj to, že pre diagnózu sa okolie na dieťa viac sústredí, začne viac striehnuť na problémy. Ak sa raz problém označí a pomenuje, môže byť dieťaťu aj „medveďou službou“ a postoj okolia k dieťaťu sa zmení. Začnú ho vnímať v zmysle, že "ono za nič nemôže", čo sa môže negatívne odraziť v ďalšej výchove. Z dlhodobého hľadiska ani jeden extrém nie je pre dieťa priaznivý.

Ako vyzerá liečba

Primár Ján Šuba udáva, že ADHD sa bežne vyskytuje v spojení s inými psychiatrickými poruchami, najmä s poruchou opozičného vzdoru, objavuje sa aj úzkosť, špecifické poruchy učenia – dyslexia, dyskalkúlia, dysgrafia. „Potrebná je psychosociálna rehabilitácia a špeciálno-pedagogické vedenie,“ vysvetľuje Šuba.

Psychologička potvrdzuje, že veľa detí prichádza do centra práve na podnet pedagóga, pretože deti s ADHD sa obvykle ťažko začleňujú do školského kolektívu, ich problémy sú vypuklejšie.

Výkon v škole však nemusí zodpovedať ich objektívnym intelektovým možnostiam. Impulzivita zasa môže byť problémom vo vzťahoch dieťaťa s jeho najbližším okolím.

„V niektorých prípadoch pomáhame školám pri začlenení takýchto detí vypracovaním individuálneho programu, spoločným riešením problémov na úrovni rodič – pedagóg - špeciálny pedagóg - psychológ. Cieľ by mal byť v každom prípade rovnaký – pomôcť zvládnuť ťažkosti dieťaťa a budovať jeho zdravé sebahodnotenie,“ zdôrazňuje Jana Olíková.

Dôležitý je uhol pohľadu

Niektoré činnosti, druhy športu či umenia a neskôr aj povolania v dospelosti si priam žiadajú akčnosť, „lásku k adrenalínu“, zvýšenú pohotovosť, originalitu a nekonvenčnosť, výrečnosť, nadšenie pre nové veci, „širokouhlú pozornosť“ (t. j. pozornosť zameranú na viaceré podnety naraz), zníženú ustráchanosť a pod.. „Veľa spravíme aj zmenou postoja, uvažovania o ťažkostiach,“ vysvetľuje Jana Olíková.

Charakteristické príznaky ADHD

Typické prejavy sa objavujú v troch oblastiach – poruchy pozornosti, hyperaktivita a impulzivita. Pre dieťa s ADHD je charakteristická:

  • nadmerná aktivita, dieťa je ťažko zvládnuteľné, často je „ulietané“,
  • neschopnosť udržať pozornosť,
  • neschopnosť dlhodobo sa sústrediť,
  • „uvravenosť“, napríklad v škole dieťa vykrikuje a rozpráva aj bez toho, že by ho učiteľ vyzval,
  • neschopnosť odolať podnetom z okolia,
  • neschopnosť rovnomerného rozloženia energie,
  • neschopnosť vytvoriť si a dodržať časový plán
Na čo dbať a čo nezanedbať:
  • Dôležité je stanoviť mantinely. Jasné, stručné pravidlá a ich dodržiavanie nielen dieťaťom, ale aj jeho okolím, dávajú istotu, pomáhajú predvídať dianie, zlepšujú časový manažment dieťaťa, neposúvajú ťažkosti do kategórie porúch správania, čím zlepšujú sociálne začlenenie dieťaťa.
  • Už od útleho veku možno formovať výdrž pri činnosti, dokončenie začatej práce, pracovné návyky. Platí to aj u detí s ADHD, hoci v porovnaní s rovesníkmi to môže byť obťažnejší a dlhodobejší proces.
  • Počítač je dobrý sluha, ale zlý pán - akčné a príliš stimulujúce počítačové hry môžu zvýšiť bdelosť a ostražitosť zvýšením produkcie dopamínu (možno podobne ako niektoré návykové látky), potom však neostane na rutinné, bežné činnosti (domáce úlohy, spoločenské hry, čítanie kníh...).
  • Pohybové aktivity podporujú zásobovanie mozgu kyslíkom, čo napomáha sústredeniu a odreagovaniu hyperkinézy a napätia.
  • Nevhodná strava s prevahou jednoduchých cukrov môže zhoršovať symptómy v dôsledku výrazného kolísania hladiny krvného cukru. Sladkosti nemusíte deťom odoprieť, dbajte však na vhodnú mieru a kvalitu.
  • Dieťa by nemalo vynechávať raňajky, majú vplyv na schopnosť sústrediť sa.
Riešením môže byť špecializovaná škola

Deti s ADHD majú v „obyčajnej“ škole často problém, potrebujú špeciálny a individuálny prístup, čo však veľakrát nie je v možnostiach učiteľa.

V bratislavskej Špeciálnej základnej škole, spojenej s materskou školou sa venujú deťom s mentálnym postihnutím, kombinovaným postihnutím či autistickým deťom. Pred časom vytvorili špeciálny vzdelávací program pre deti s ADHD.

Riaditeľka školy Milena Štrbáková hovorí, že do školského Centra špeciálneho pedagogického poradenstva často prichádzali deti s poruchami správania alebo učenia. „Bolo ich veľa, tak nám zišlo na um, že by bolo vhodné, aby sa im nejaká škola špeciálne venovala. Zhruba pred piatimi rokmi sme teda začali s experimentom vzdelávania týchto detí.

Detí je v triedach maximálne osem a venujú sa im špeciálni pedagógovia, psychológ s nimi pravidelne absolvuje rôzne formy terapie. K dispozícii majú moderné metódy ako biofeedback (metóda, ktorá pracuje s jednoduchou počítačovou hrou) alebo snoezelen (metóda určená na relaxáciu, ale aj podporu aktivity).

Učiteľ sa žiakom vďaka ich nízkemu počtu môže venovať individuálne. „Vyučovacia hodina u nás prebieha inak, ako v obyčajnej škole. Ak si učiteľ všimne, že pozornosť detí ochabuje, nie je problém výuku prerušiť a s deťmi si napríklad zacvičiť,“ hovorí riaditeľka.

V rámci experimentálneho projektu pre deti s ADHD zaznamenali v škole veľké pokroky. „Pracujeme na tom, aby sme tento experiment predĺžili, päť rokov je málo. Myslím, že do budúcnosti bude mať takýto typ školy veľké opodstatnenie, pretože detí s ADHD pribúda,“ vysvetľuje Milena Štrbáková.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  3. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  4. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  5. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  1. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  2. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  3. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  4. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  8. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  9. Ekonomická diplomacia Indonézie
  10. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 425
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 523
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 19 867
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 9 684
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 9 490
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 7 777
  7. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 4 884
  8. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 3 599
  9. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 3 517
  10. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 426

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Pozadie protestov riešili aj pri Gorile. Bol za tým Kočner

V zákulisí operoval Kočnerov komplic.

ŠPORT

Opäť sa ukázalo, že Shiffrinová sa dá zdolať, tvrdila Vlhová

Vlhovú predstihla o 58 stotín sekundy.

PLUS

Miesto duchov. Čo urýchlilo zánik slávnej Ostie

Ostia patrila ku kľúčovým miestam Rímskej ríše.

Píše Andrej Čierny - Fórum

Ako s ruským ohňom?

Dá sa zostať rusofilom a neľúbiť Kremeľ.

Neprehliadnite tiež

Čo môže rýchlosť chôdze prezradiť o vašom zdraví

Štúdia opisuje nový ukazovateľ zdravia.