Každý vitamín zohráva v tele svoju špecifickú úlohu

Bratislava - Vitamíny a minerály nielen posilňujú imunitu organizmu a pôsobia proti vonkajším škodlivým vplyvom, ale sú dôležitou súčasťou podpory celkového zdravia, čo môže v konečnom dôsledku znamenať zlepšenie kvality života.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Bratislava 14. marca (TASR) - Vitamíny a minerály nielen posilňujú imunitu organizmu a pôsobia proti vonkajším škodlivým vplyvom, ale sú dôležitou súčasťou podpory celkového zdravia, čo môže v konečnom dôsledku znamenať zlepšenie kvality života.

Každý vitamín zohráva v tele svoju špecifickú úlohu. Kým niektoré posilňujú imunitu, iné podporujú pevné kosti či zdravú pleť.

Ako vysvetlila Alžbeta Béderová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva SR v Bratislave na posilnenie imunity je vhodný najmä selén, zinok, vitamín A a C. Na pevné kosti sa odporúča najmä vitamín D, K, vápnik, magnézium a mangán, na zdravú pleť zase vitamín A, C, biotín a niacín.

Prirodzeným zdrojom vitamínov a minerálov je podľa odborníčky predovšetkým vyvážená pestrá strava. Samozrejmosťou by preto mala byť denná konzumácia ovocia a zeleniny a minimálne pol kilogramu za deň. Béderová odporúča túto dávku rozdeliť na dve tretiny zeleniny a jednu tretinu ovocia. Čerstvé ovocie a zelenina obsahujú esenciálne živiny, ktoré si organizmus nedokáže sám vytvoriť.

Denne odborníci odporúčajú konzumovať aj mlieko a mliečne výrobky. Sú totiž nielen zdrojom bielkovín, ale aj vápnika, fosforu, horčíka, draslíka, sodíka a stopových prvkov železa, zinku a medi. Minimálne raz týždenne odporúča Béderová konzumáciu rýb. Ich zaradením do jedálneho lístka dodávame telu okrem kvalitných bielkovín a tuku s obsahom polynenasýtených omega3 mastných kyselín, aj vitamíny rozpustné v tukoch (A,D,B a C) a minerálne látky ako fosfor, a v prípade morských rýb aj sodík a jód.

Súčasťou pestrej stravy by mali byť aj strukoviny, a to minimálne jedenkrát do týždňa. Majú vysoký obsah vlákniny, obsahujú tiež vitamíny zo skupiny B, draslík, vápnik, horčík, železo a nukleové kyseliny.

Dva-trikrát do týždňa Béderová odporúča konzumovať mäso. Okrem kvalitných bielkovín je totiž zdrojom celého spektra vitamínov, najmä skupiny B. Mäso je tiež hlavným zdrojom železa, obsahuje aj zinok, horčík, fosfor, selén, meď, chróm a jód. Najlepšou voľbou je chudé mäso a striedanie jednotlivých druhov mäsa.

Pri výbere pečiva by sme mali vzhľadom na vyšší podiel vlákniny a minerálov siahať po celozrnných výrobkoch. Na prípravu jedál zase Béderová odporúča tie oleje, ktoré sú na konkrétny typ prípravy potravín určené. Oleje sú podľa jej slov zdrojom vitamínov D a K, ale aj vitamínov A a E, ktoré majú významný antioxidačný účinok.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 323
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 239
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 2 778
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 699
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 372
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 850
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 597
  8. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 215
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 001
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 985

Téma: Zdravá strava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Choma stíha tri funkcie naraz, zakázať to nikto nechce

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.

Neprehliadnite tiež

Aké jedlo by ste mali jesť ak beriete antibiotiká

Antibiotiká sú nenahraditeľným liekom, no môžu ublížiť črevnej flóre.

Harvard radí päť cvikov, ktoré sú ideálne pre začiatočníkov

Nenáročné cvičenia sú vhodné pre ľudí v každom veku a aj pri slabej kondícii.

Ako kašeľ či horúčka. Migréna by mohla telo chrániť

Jednotlivé zložky migrény by mohli naznačovať, že nejde o ochorenie ale obranný systém.

Prečo majú vtipní ľudia viac rozumu, než suchári

Humor je skvelá učebná pomôcka, cesta k partnerovi, ale aj nástroj na stmelenie kolektívu.