Každý vitamín zohráva v tele svoju špecifickú úlohu

Bratislava - Vitamíny a minerály nielen posilňujú imunitu organizmu a pôsobia proti vonkajším škodlivým vplyvom, ale sú dôležitou súčasťou podpory celkového zdravia, čo môže v konečnom dôsledku znamenať zlepšenie kvality života.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Bratislava 14. marca (TASR) - Vitamíny a minerály nielen posilňujú imunitu organizmu a pôsobia proti vonkajším škodlivým vplyvom, ale sú dôležitou súčasťou podpory celkového zdravia, čo môže v konečnom dôsledku znamenať zlepšenie kvality života.

Každý vitamín zohráva v tele svoju špecifickú úlohu. Kým niektoré posilňujú imunitu, iné podporujú pevné kosti či zdravú pleť.

Ako vysvetlila Alžbeta Béderová z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva SR v Bratislave na posilnenie imunity je vhodný najmä selén, zinok, vitamín A a C. Na pevné kosti sa odporúča najmä vitamín D, K, vápnik, magnézium a mangán, na zdravú pleť zase vitamín A, C, biotín a niacín.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prirodzeným zdrojom vitamínov a minerálov je podľa odborníčky predovšetkým vyvážená pestrá strava. Samozrejmosťou by preto mala byť denná konzumácia ovocia a zeleniny a minimálne pol kilogramu za deň. Béderová odporúča túto dávku rozdeliť na dve tretiny zeleniny a jednu tretinu ovocia. Čerstvé ovocie a zelenina obsahujú esenciálne živiny, ktoré si organizmus nedokáže sám vytvoriť.

Denne odborníci odporúčajú konzumovať aj mlieko a mliečne výrobky. Sú totiž nielen zdrojom bielkovín, ale aj vápnika, fosforu, horčíka, draslíka, sodíka a stopových prvkov železa, zinku a medi. Minimálne raz týždenne odporúča Béderová konzumáciu rýb. Ich zaradením do jedálneho lístka dodávame telu okrem kvalitných bielkovín a tuku s obsahom polynenasýtených omega3 mastných kyselín, aj vitamíny rozpustné v tukoch (A,D,B a C) a minerálne látky ako fosfor, a v prípade morských rýb aj sodík a jód.

Súčasťou pestrej stravy by mali byť aj strukoviny, a to minimálne jedenkrát do týždňa. Majú vysoký obsah vlákniny, obsahujú tiež vitamíny zo skupiny B, draslík, vápnik, horčík, železo a nukleové kyseliny.

Dva-trikrát do týždňa Béderová odporúča konzumovať mäso. Okrem kvalitných bielkovín je totiž zdrojom celého spektra vitamínov, najmä skupiny B. Mäso je tiež hlavným zdrojom železa, obsahuje aj zinok, horčík, fosfor, selén, meď, chróm a jód. Najlepšou voľbou je chudé mäso a striedanie jednotlivých druhov mäsa.

Pri výbere pečiva by sme mali vzhľadom na vyšší podiel vlákniny a minerálov siahať po celozrnných výrobkoch. Na prípravu jedál zase Béderová odporúča tie oleje, ktoré sú na konkrétny typ prípravy potravín určené. Oleje sú podľa jej slov zdrojom vitamínov D a K, ale aj vitamínov A a E, ktoré majú významný antioxidačný účinok.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  10. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 305
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 315
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 683
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 063
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 609
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 535
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 356
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 069
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 141
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 479

Téma: Zdravá strava


Článok je zaradený aj do ďalších tém Vitamíny a minerály

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcel byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Dobré ráno: Ráno sa zobudíte a máte zarobené, nemusíte pohnuť prstom

Stačilo by 200 eur, aby sme boli šťastní?

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače: Bola to srdcová príhoda

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

ŠPORT

Bayern doplatil na veľkú chybu. Doma podľahol Realu Madrid

Domáci Bayern vyhrával nad Realom.

Neprehliadnite tiež

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Vedci zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno, či pred spaním.

Nový antioxidant by mohol omladzovať cievy o desiatky rokov

Látka môže brániť vzniku ochorení srdca.

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Vojak dostal penis od darcu. Transplantácia je prvá v histórii

Zákrok podstúpil vojnový veterán z Afganistanu.