Ochorenia žíl neberte na ľahkú váhu

Chronické žilové ochorenia patria k najčastejším, napriek tomu ich mnohí stále podceňujú. Podľa prieskumov vraj až tri štvrtiny Slovákov ignorujú varovné signály.

Noha prehodená cez nohu síce pôsobí elegantne, ale ak takto sedávate často a dlho, vašim žilám to neprospieva.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Žilový systém dolných končatín často postihujú ochorenia s chronickým priebehom. Dôsledkom môžu byť nielen varixy – kŕčové žily, ale v najhoršom prípade až vredy predkolenia, ktoré sú najťažším klinickým prejavom.

Žilový systém má na starosti zdravú cirkuláciu krvi v nohách a v prípade, že zlyháva, dochádza pôsobením tlaku a spätného toku k hromadeniu krvi v dolných končatinách. Dôsledkom sú rôzne zápalové procesy a chorobné zmeny, ktorú môžu vyústiť až do spomínaných vredov predkolenia.

Mnohí často prehliadajú a podceňujú varovné signály, ako je napríklad pocit ťažkých nôh, opuchy, svrbenie a pichanie v nohách, pocity pálenia alebo chladu či kŕče počas noci. Ak ste spozorovali niektorý zo spomínaných príznakov, rozhodne by ste mali bez odkladania navštíviť lekára.

V čím skoršom štádiu sa ochorenie podchytí, tým väčšia je šanca na úspešnú liečbu. Podľa vyjadrení lekárov stále chodí do ambulancií veľmi veľa pacientov v najvyšších štádiách ochorenia, keď sú v rámci liečby často potrebné oveľa radikálnejšie a invazívnejšie zákroky.

Preto je dôležité, aby ľudia poznali nielen rizikové faktory, ale aj varovné signály a prvé príznaky, že môže ísť o ochorenie žilového systému. V tomto smere máme na Slovensku stále čo doháňať. Znalosť základných informácií ohľadne chronických žilových ochorení podľa praktických skúseností lekárov stále nie je dostačujúca.

28. marca sa rozbehol už druhý ročník skríningového programu Dni zdravých žíl. Až do 8. apríla môže každý, kto má záujem, absolvovať vyšetrenia v takmer 700 ambulanciách praktických lekárov po celom Slovensku.

Čo robiť v rámci prevencie

  • Ak máte sedavé zamestnanie alebo veľa stojíte, snažte sa robiť si prestávky a pri každej príležitosti si nohy rozhýbať. Pozor aj na tzv. economy class syndrome – pri dlhších letoch alebo cestách autom je takisto potrebné urobiť si pauzu a hýbať nohami (chôdza, krúživé pohyby nohami a pod.)
  • Vyberte si vhodný šport – niektoré sú vhodné na podporu činnosti žilového systému (chôdza, plávanie, bicyklovanie, tanec), pri iných môže dochádzať k rozšíreniu žíl, a tak spomaleniu žilového návratu (napr. tenis, squash, basketbal, vzpieranie, zjazdové lyžovanie a pod.).
  • Vyhýbajte sa priamemu pôsobeniu tepla (slnenie, horúci kúpeľ, sauna, podlahové vykurovanie, horúce depilačné vosky a pod.)
  • Nohy si sprchujte striedavo teplou a studenou vodou.
  • Dbajte na vhodnú stravu (dostatok vlákniny, menej nasýtených tukov), dodržiavajte pitný režim.
  • Uprednostňujte voľné oblečenie a vyhýbajte sa noseniu obuvi s vysokými podpätkami, ale aj bez podpätkov.
  • Pred spaním i po prebudení si môžete ešte v posteli precvičiť nohy vhodnými cvikmi – bicyklovanie v ľahu, krúživé pohyby celou nohou alebo chodidlom a pod..

Rizikové faktory

  • vek
  • ženské pohlavie
  • tehotenstvo (najmä opakované)
  • nadváha a obezita
  • nedostatok pohybu, dlhé sedenie, státie, ale aj neprimeraná svalová záťaž (nevhodné športy, dvíhanie ťažkých bremien a pod.)
  • prekonaná žilová trombóza
  • genetické predispozície
  • užívanie antikoncepcie alebo hormonálna liečba
  • tepelná záťaž (sauna, slnenie a pod.)

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  5. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  6. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  7. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  8. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  9. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  10. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  1. Aby vám neukradli ani auto, ani kolesá
  2. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!?
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana
  4. Energetici predávajú nevyužívaný majetok
  5. Posledných 30 r. cena fotovoltických panelov klesla 100 násobne
  6. Trendy udržateľnej architektúry
  7. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  8. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  9. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  10. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 9 247
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 235
  3. Vydanie denníka SME spolu s knihou od Michala Havrana 2 883
  4. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV 2 711
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 370
  6. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 1 860
  7. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 1 585
  8. Ceny bytov rastú! Ľudia nechcú bývať so zľavou!? 1 282
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 995
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 984

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Choma stíha tri funkcie naraz, zakázať to nikto nechce

Opozícia chce viac ako tri roky zakázať súbeh rôznych volených funkcií. Podporu zatiaľ nenašla, pokus plánuje zopakovať v decembri.

Neprehliadnite tiež

Aké jedlo by ste mali jesť ak beriete antibiotiká

Antibiotiká sú nenahraditeľným liekom, no môžu ublížiť črevnej flóre.

Harvard radí päť cvikov, ktoré sú ideálne pre začiatočníkov

Nenáročné cvičenia sú vhodné pre ľudí v každom veku a aj pri slabej kondícii.

Ako kašeľ či horúčka. Migréna by mohla telo chrániť

Jednotlivé zložky migrény by mohli naznačovať, že nejde o ochorenie ale obranný systém.

Prečo majú vtipní ľudia viac rozumu, než suchári

Humor je skvelá učebná pomôcka, cesta k partnerovi, ale aj nástroj na stmelenie kolektívu.