Ochorenia žíl neberte na ľahkú váhu

Chronické žilové ochorenia patria k najčastejším, napriek tomu ich mnohí stále podceňujú. Podľa prieskumov vraj až tri štvrtiny Slovákov ignorujú varovné signály.

Noha prehodená cez nohu síce pôsobí elegantne, ale ak takto sedávate často a dlho, vašim žilám to neprospieva.Noha prehodená cez nohu síce pôsobí elegantne, ale ak takto sedávate často a dlho, vašim žilám to neprospieva.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Žilový systém dolných končatín často postihujú ochorenia s chronickým priebehom. Dôsledkom môžu byť nielen varixy – kŕčové žily, ale v najhoršom prípade až vredy predkolenia, ktoré sú najťažším klinickým prejavom.

Žilový systém má na starosti zdravú cirkuláciu krvi v nohách a v prípade, že zlyháva, dochádza pôsobením tlaku a spätného toku k hromadeniu krvi v dolných končatinách. Dôsledkom sú rôzne zápalové procesy a chorobné zmeny, ktorú môžu vyústiť až do spomínaných vredov predkolenia.

Mnohí často prehliadajú a podceňujú varovné signály, ako je napríklad pocit ťažkých nôh, opuchy, svrbenie a pichanie v nohách, pocity pálenia alebo chladu či kŕče počas noci. Ak ste spozorovali niektorý zo spomínaných príznakov, rozhodne by ste mali bez odkladania navštíviť lekára.

V čím skoršom štádiu sa ochorenie podchytí, tým väčšia je šanca na úspešnú liečbu. Podľa vyjadrení lekárov stále chodí do ambulancií veľmi veľa pacientov v najvyšších štádiách ochorenia, keď sú v rámci liečby často potrebné oveľa radikálnejšie a invazívnejšie zákroky.

Preto je dôležité, aby ľudia poznali nielen rizikové faktory, ale aj varovné signály a prvé príznaky, že môže ísť o ochorenie žilového systému. V tomto smere máme na Slovensku stále čo doháňať. Znalosť základných informácií ohľadne chronických žilových ochorení podľa praktických skúseností lekárov stále nie je dostačujúca.

28. marca sa rozbehol už druhý ročník skríningového programu Dni zdravých žíl. Až do 8. apríla môže každý, kto má záujem, absolvovať vyšetrenia v takmer 700 ambulanciách praktických lekárov po celom Slovensku.

Čo robiť v rámci prevencie

  • Ak máte sedavé zamestnanie alebo veľa stojíte, snažte sa robiť si prestávky a pri každej príležitosti si nohy rozhýbať. Pozor aj na tzv. economy class syndrome – pri dlhších letoch alebo cestách autom je takisto potrebné urobiť si pauzu a hýbať nohami (chôdza, krúživé pohyby nohami a pod.)
  • Vyberte si vhodný šport – niektoré sú vhodné na podporu činnosti žilového systému (chôdza, plávanie, bicyklovanie, tanec), pri iných môže dochádzať k rozšíreniu žíl, a tak spomaleniu žilového návratu (napr. tenis, squash, basketbal, vzpieranie, zjazdové lyžovanie a pod.).
  • Vyhýbajte sa priamemu pôsobeniu tepla (slnenie, horúci kúpeľ, sauna, podlahové vykurovanie, horúce depilačné vosky a pod.)
  • Nohy si sprchujte striedavo teplou a studenou vodou.
  • Dbajte na vhodnú stravu (dostatok vlákniny, menej nasýtených tukov), dodržiavajte pitný režim.
  • Uprednostňujte voľné oblečenie a vyhýbajte sa noseniu obuvi s vysokými podpätkami, ale aj bez podpätkov.
  • Pred spaním i po prebudení si môžete ešte v posteli precvičiť nohy vhodnými cvikmi – bicyklovanie v ľahu, krúživé pohyby celou nohou alebo chodidlom a pod..

Rizikové faktory

  • vek
  • ženské pohlavie
  • tehotenstvo (najmä opakované)
  • nadváha a obezita
  • nedostatok pohybu, dlhé sedenie, státie, ale aj neprimeraná svalová záťaž (nevhodné športy, dvíhanie ťažkých bremien a pod.)
  • prekonaná žilová trombóza
  • genetické predispozície
  • užívanie antikoncepcie alebo hormonálna liečba
  • tepelná záťaž (sauna, slnenie a pod.)

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 033
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 585
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 937
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 584
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 500
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 382
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 791
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 471
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 870
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 553