Pri úniku moču pomôžu aj cviky

Samovoľným únikom moču trpí viac ako sedemnásť percent dospelých Slovákov, z nich viac ako tri štvrtiny sú ženy.

Rizikovým faktorom vzniku inkontinencie je aj obezita.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Tento delikátny zdravotný problém zahŕňa nielen fyzické ťažkosti, ale má aj emocionálnu a sociálnu rovinu. Človek trpiaci inkontinenciou sa často cíti aj spoločensky hendikepovaný a je obmedzený v mnohých činnostiach.

Inkontinencia je samovoľný únik moču alebo stolice, ktorý nemožno ovládať vôľou. Môže sa vyskytnúť v ktoromkoľvek veku, nie je to problém, ktorý sa spája len so starnutím, hoci je pravda, že inkontinenciou trpia oveľa častejšie ľudia vo vyššom veku. Vo vekovej kategórii nad 60 rokov trpí inkontinenciou takmer každý druhý človek.Tento problém sa často môže zhoršiť v súvislosti s inými ochoreniami.

Prečo však ženy trpia únikom moču častejšie ako muži? Najčastejšou príčinou je tehotenstvo a pôrod – podľa odborníkov každá tretia žena, ktorá má dieťa, trpí v určitom štádiu života inkontinenciou. K ďalším faktorom, ktoré ovplyvňujú vznik inkontinencie, patrí menopauza a nadváha.

Na nedostatočné fungovanie dolných močových ciest môžu negatívne vplývať aj ochorenia ako cukrovka, chronický kašeľ, infekcie močových ciest, pooperačný stav čriev, skleróza multiplex či iné neurologické ochorenia, ale aj nedostatok pohybu, diéty s nízkym obsahom vlákniny, nedostatok tekutín počas dňa či poranenia miechy.

Problém nezanedbávajte

Ťažkosti so samovoľným únikom moču či stolice nastávajú ako dôsledok zmien v malej panve a následného ochabnutia svalov panvového dna.

Je viacero možností, ako inkontinenciu liečiť v akomkoľvek veku, lekári odporúčajú aj rôzne aktivity, ktoré podporujú zlepšenie kontroly močového mechúra alebo čriev. Dôležité je dodržiavať pitný režim, zdravé stravovanie tiež zohráva významnú rolu, a takisto je veľmi vhodné posilňovať svaly panvového dna.

Ak máte problém s inkontinenciou, určite jeho riešenie a liečbu neodkladajte a nezanedbávajte, obráťte sa čo najskôr na lekára. Liečba si nezriedka vyžaduje prístup viacerých špecialistov – urológa, gynekológa, neurológa či praktického lekára a jej súčasťou sú okrem prípadnej medikamentóznej liečby aj režimové opatrenia – ovplyvňovanie toaletných zvyklostí, tréning močového mechúra, prípadná elektrická stimulácia panvového dna a dostatok fyzickej aktivity.

Kegelove cviky

Dôležitou súčasťou liečby, ale aj prevencie je posilňovanie svalov panvového dna, k čomu ideálne slúžia tzv. Kegelove cviky. Toto cvičenie pochádza z 20. rokov 19. storočia a pôvodne slúžilo na nápravu drobných anatomických odchýlok, ktoré u žien vznikali po pôrode. Dnes sa využíva aj v rámci prevencie a tieto cviky by si mala osvojiť každá žena.

Skôr ako začnete cvičiť, mali by ste vedieť, o ktoré svaly ide. Ako to rozpoznáte? Pomôžu vám nasledujúce cviky:

  • Stiahnite zvieracie svaly k sebe, akoby ste chceli zadržať moč.
  • Ak ste to urobili správne, ucítite pod panvou pohyb svalstva – akoby smerom hore.
  • Žiadne iné svaly (sedacie, brušné, ani stehenné) sa pri tom nesmú sťahovať.
  • Sťahujte svaly, ako najpevnejšie to dokážete a opakujte desaťkrát.
  • So stiahnutým svalstvom vydržte 6 - 8 sekúnd.
  • Cviky opakujte trikrát denne.
  • Dbajte na správne dýchanie, nezadržiavajte pri cvičení – napínaní svalov dych, ale dýchajte pravidelne.

Ukážka Kegelových cvikov

obr_1.jpg

1. Stoj. Pokrčíme jednu nohu. Uchopíme ju pod kolenom a pritiahneme k hrudníku. Výdrž. Späť do základného postoja. Opakovanie druhou nohou.

2. Stoj, nohy prekrížené. Predkláňame sa a pokúšame sa dlaňami dotknúť zeme. Predkláňame sa pomaly, stavec po stavci. Pomaly sa vraciame do základnej polohy.

3. Zo základnej polohy v sede na pätách mierne dvíhame zadoček.

4. Kľakneme si, ruky dáme na podložku. Ramená a nohy tvoria s telom pravý uhol. Hlava je v predĺžení tela. Prepneme jednu končatinu, necháme ju natiahnutú a mierne kmitáme.

obr_2.jpg

5. Sed. Oprieme sa rukami o lakte. Nohy pokrčené v kolenách. Striedavo sa dotýkame špičkami a pätami podložky.

6. Sed. Oprieme sa o ruky pokrčené v lakťoch. Napodobňujeme jazdu na bicykli.

7. Ľah na chrbte. Nohy pokrčené v kolenách a rozkročené na šírku chodidla. Ruky zopneme natiahnuté za hlavou. Pomaly zdvíhame lopatky od podložky až k ich dolnému uhlu. Pravidelne dýchame.

obr_3.jpg

8. Ľah na chrbte. Nohy pokrčené v kolenách, natiahnuté ruky. Pomaly bez švihu si sadáme tak, aby sme si položili dlane na kolená. Sadáme si s výdychom.

9. Ľah na chrbte. Nohy mierne pokrčené v kolenách. Ťahom dvíhame panvu a snažíme sa zdvihnúť zadoček od podložky. Dbáme na vtiahnuté panvové dno.

10. Za vzporu sedmo natiahneme panvu. Stiahneme sedacie svaly. Trup s panvou je v jednej rovine. Hlava je v osi krčnej chrbtice. Cvik vykonávame ťahom, nie švihom. Späť do vzporu sedmo. Uvoľníme sa. Vzhľadom na obtiažnosť cvičenia je možné precvičiť si menej náročný, avšak rovnako hodnotný variant. Dbáme na vtiahnutie svalov panvy.

Zdroj cvikov: Občianske združenie Inkofórum


Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 906
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 697
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 227
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 135
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 929
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 251
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 319
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 274
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 057
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 898

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa pustilo do Uberu, konečne

Slovenské ministerstvo objavilo Uber.

ŠPORT

Za to, čo spravil stopér Chelsea, by sfúkli aj prípravkára

Barcelončan Lionel Messi dal gól proti Chelsea na deviaty pokus.

KOMENTÁRE

Dá pápež hnedému Dukovi červenú kartu?

Kardinálska červená predsa nemôže byť hnedá.

Neprehliadnite tiež

Prečo sa pri chrípke cítime otrasne? Ako prebieha boj tela s vírusom

Čo sa deje v ľudskom tele, keď ho napadne vírus chrípky.

Mŕtvicu majú aj bábätká. Dokážu sa s ňou však vyrovnať

Jazyk sa v detskom mozgu presídli do inej časti.

Desať potravín, ktoré môžu spôsobiť pálenie záhy

Prejavy refluxu možno zmierniť aj vďaka zmenám v stravovaní.

Sladené bublinkové nápoje štúdia spojila s neplodnosťou

Okrem obezity a cukrovky môžu sladené nápoje viesť aj k neplodnosti.

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.