Pri úniku moču pomôžu aj cviky

Samovoľným únikom moču trpí viac ako sedemnásť percent dospelých Slovákov, z nich viac ako tri štvrtiny sú ženy.

Rizikovým faktorom vzniku inkontinencie je aj obezita.Rizikovým faktorom vzniku inkontinencie je aj obezita.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Tento delikátny zdravotný problém zahŕňa nielen fyzické ťažkosti, ale má aj emocionálnu a sociálnu rovinu. Človek trpiaci inkontinenciou sa často cíti aj spoločensky hendikepovaný a je obmedzený v mnohých činnostiach.

Inkontinencia je samovoľný únik moču alebo stolice, ktorý nemožno ovládať vôľou. Môže sa vyskytnúť v ktoromkoľvek veku, nie je to problém, ktorý sa spája len so starnutím, hoci je pravda, že inkontinenciou trpia oveľa častejšie ľudia vo vyššom veku. Vo vekovej kategórii nad 60 rokov trpí inkontinenciou takmer každý druhý človek.Tento problém sa často môže zhoršiť v súvislosti s inými ochoreniami.

Prečo však ženy trpia únikom moču častejšie ako muži? Najčastejšou príčinou je tehotenstvo a pôrod – podľa odborníkov každá tretia žena, ktorá má dieťa, trpí v určitom štádiu života inkontinenciou. K ďalším faktorom, ktoré ovplyvňujú vznik inkontinencie, patrí menopauza a nadváha.

Na nedostatočné fungovanie dolných močových ciest môžu negatívne vplývať aj ochorenia ako cukrovka, chronický kašeľ, infekcie močových ciest, pooperačný stav čriev, skleróza multiplex či iné neurologické ochorenia, ale aj nedostatok pohybu, diéty s nízkym obsahom vlákniny, nedostatok tekutín počas dňa či poranenia miechy.

Problém nezanedbávajte

Ťažkosti so samovoľným únikom moču či stolice nastávajú ako dôsledok zmien v malej panve a následného ochabnutia svalov panvového dna.

Je viacero možností, ako inkontinenciu liečiť v akomkoľvek veku, lekári odporúčajú aj rôzne aktivity, ktoré podporujú zlepšenie kontroly močového mechúra alebo čriev. Dôležité je dodržiavať pitný režim, zdravé stravovanie tiež zohráva významnú rolu, a takisto je veľmi vhodné posilňovať svaly panvového dna.

Ak máte problém s inkontinenciou, určite jeho riešenie a liečbu neodkladajte a nezanedbávajte, obráťte sa čo najskôr na lekára. Liečba si nezriedka vyžaduje prístup viacerých špecialistov – urológa, gynekológa, neurológa či praktického lekára a jej súčasťou sú okrem prípadnej medikamentóznej liečby aj režimové opatrenia – ovplyvňovanie toaletných zvyklostí, tréning močového mechúra, prípadná elektrická stimulácia panvového dna a dostatok fyzickej aktivity.

Kegelove cviky

Dôležitou súčasťou liečby, ale aj prevencie je posilňovanie svalov panvového dna, k čomu ideálne slúžia tzv. Kegelove cviky. Toto cvičenie pochádza z 20. rokov 19. storočia a pôvodne slúžilo na nápravu drobných anatomických odchýlok, ktoré u žien vznikali po pôrode. Dnes sa využíva aj v rámci prevencie a tieto cviky by si mala osvojiť každá žena.

Skôr ako začnete cvičiť, mali by ste vedieť, o ktoré svaly ide. Ako to rozpoznáte? Pomôžu vám nasledujúce cviky:

  • Stiahnite zvieracie svaly k sebe, akoby ste chceli zadržať moč.
  • Ak ste to urobili správne, ucítite pod panvou pohyb svalstva – akoby smerom hore.
  • Žiadne iné svaly (sedacie, brušné, ani stehenné) sa pri tom nesmú sťahovať.
  • Sťahujte svaly, ako najpevnejšie to dokážete a opakujte desaťkrát.
  • So stiahnutým svalstvom vydržte 6 - 8 sekúnd.
  • Cviky opakujte trikrát denne.
  • Dbajte na správne dýchanie, nezadržiavajte pri cvičení – napínaní svalov dych, ale dýchajte pravidelne.

Ukážka Kegelových cvikov

obr_1.jpg

1. Stoj. Pokrčíme jednu nohu. Uchopíme ju pod kolenom a pritiahneme k hrudníku. Výdrž. Späť do základného postoja. Opakovanie druhou nohou.

2. Stoj, nohy prekrížené. Predkláňame sa a pokúšame sa dlaňami dotknúť zeme. Predkláňame sa pomaly, stavec po stavci. Pomaly sa vraciame do základnej polohy.

3. Zo základnej polohy v sede na pätách mierne dvíhame zadoček.

4. Kľakneme si, ruky dáme na podložku. Ramená a nohy tvoria s telom pravý uhol. Hlava je v predĺžení tela. Prepneme jednu končatinu, necháme ju natiahnutú a mierne kmitáme.

obr_2.jpg

5. Sed. Oprieme sa rukami o lakte. Nohy pokrčené v kolenách. Striedavo sa dotýkame špičkami a pätami podložky.

6. Sed. Oprieme sa o ruky pokrčené v lakťoch. Napodobňujeme jazdu na bicykli.

7. Ľah na chrbte. Nohy pokrčené v kolenách a rozkročené na šírku chodidla. Ruky zopneme natiahnuté za hlavou. Pomaly zdvíhame lopatky od podložky až k ich dolnému uhlu. Pravidelne dýchame.

obr_3.jpg

8. Ľah na chrbte. Nohy pokrčené v kolenách, natiahnuté ruky. Pomaly bez švihu si sadáme tak, aby sme si položili dlane na kolená. Sadáme si s výdychom.

9. Ľah na chrbte. Nohy mierne pokrčené v kolenách. Ťahom dvíhame panvu a snažíme sa zdvihnúť zadoček od podložky. Dbáme na vtiahnuté panvové dno.

10. Za vzporu sedmo natiahneme panvu. Stiahneme sedacie svaly. Trup s panvou je v jednej rovine. Hlava je v osi krčnej chrbtice. Cvik vykonávame ťahom, nie švihom. Späť do vzporu sedmo. Uvoľníme sa. Vzhľadom na obtiažnosť cvičenia je možné precvičiť si menej náročný, avšak rovnako hodnotný variant. Dbáme na vtiahnutie svalov panvy.

Zdroj cvikov: Občianske združenie Inkofórum


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  4. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 29 367
  2. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 22 954
  3. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 19 640
  4. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 16 079
  5. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 15 180
  6. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 11 215
  7. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 9 365
  8. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 8 501
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 770
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 6 233