Ako sa otužovať

Patríte k tým, čo sa sprchujú studenou vodou a radi si idú zabehať za každého počasia? Imunitný systém sa vám za to odvďačí

Aj saunovanie pomáha posilňovať imunitný systém.Aj saunovanie pomáha posilňovať imunitný systém.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Tým, že telo učíme zvykať si na náhle zmeny teploty, ale bez ohrozenia zdravia, zvyšujeme pohotovosť krvných ciev, ktoré potom dokážu rýchlo a pružne reagovať na pôsobenie chladu. Správnym otužovaním sa nielen zníži pravdepodobnosť, že získame nejakú bakteriálnu alebo vírusovú infekciu, ale ak už aj ochorieme, ochorenie máva ľahší a rýchlejší priebeh.

K účinným spôsobom ako posilňovať imunitu patrí otužovanie. Súčasťou je pravidelný pobyt vonku za každého počasia, studené alebo striedavé sprchy, plávanie. Dôležité je aj často vetrať, spať pri otvorenom okne a pod ľahšou prikrývkou. Nezabúdajte aj na dostatok tekutín, pomáha zvlhčovať sliznice. Tie potom dokážu lepšie odolávať náporu choroboplodných zárodkov v období zvýšeného výskytu vírusových a bakteriálnych infekcií.

Začnite v sprche

Základom je domáce otužovanie a ako odporúča aj internistka a klinická farmakologička Etela Janeková, najlepšie je začať vlažnou vodou a postupne ju ochladzovať. Tento spôsob je vítaný a účinný aj u malých detí.

Podľa lekárky treba striedavé sprchovanie teplou a studenou vodou robiť zásadne ráno a pred raňajkami. „Studenou vodou sa dieťa môže sprchovať aj večer, no tým sa ranné sprchovanie nenahrádza, iba dopĺňa,“ hovorí lekárka.

S takouto formou otužovania môžete začať už u trojročných detí, no deťom, ktoré majú menej ako dva roky, sa otužovanie studenou vodou vyslovene neodporúča.

Pri sprchovaní je dôležité, aby dieťa nestálo na jednom mieste. Sedavý kúpeľ v studenej vode nie je vhodný. Pozor treba dávať aj na to, aby ste dieťaťu nenamáčali hlavu. Otužujte vždy celé telo – okrem hlavy, ak budete studenou vodou omývať len ruky, tvár alebo len trup, nie je to podľa lekárky účinné. Dodáva, že ak sme v časovej tiesni, radšej ranné otužovanie vynechajme, dôležitá je aj psychická pohoda.

Pravidelne a systematicky

Treba začať krátkymi intervalmi, každý má totiž inú toleranciu na chlad. Niektorí odborníci odporúčajú začať s vodou teplou 40 ºC, po minúte zmeniť teplotu na 15 – 20 ºC a s takouto teplotou sa sprchovať zhruba 10 – 15 sekúnd.

Čas strávený pod studenou sprchou by sa mal postupne predlžovať, nemalo by to však byť dlhšie ako tri minúty v zime a v lete tri až päť minút. Ráno sa treba otužovať dvakrát tak dlho ako večer.

Vhodné je začať sprchovaním nôh odspodu nahor, a postupne sprchovať paže, hruď, brucho, šiju a tvár. Potom opäť nasleduje sprchovanie teplou vodou. Takéto striedanie je vhodné urobiť jeden až dvakrát počas sprchovania a na záver sa osprchovať studenou vodou.

Ak znesiete trojminútovú studenú sprchu, môžete podľa lekárov pokračovať plávaním v studenej vode. Začať však treba ešte v lete a lepšie sú stojaté, nie tečúce vody.

Ľadové medvede

Najvyšším stupňom otužovania je plávanie v ľadovej vode. Ak sa chcete stať ľadovým medveďom, podľa lekárov je najlepšie, ak tak urobíte ešte pred štyridsiatkou.

Potom by ste mali najprv absolvovať dôkladnú prehliadku a začať s otužovaním opäť len so súhlasom lekára. Táto forma otužovania totiž môže byť rizikom pre tých, čo trpia napríklad na srdcovo-cievne alebo respiračné ochorenia.

Dôležité je plávať za každého počasia a najlepšie urobíte, ak budete v skupine, kde môžu plavci navzájom na seba dohliadať a v prípade potreby zasiahnuť. Plávanie v ľadovej vode je veľmi účinná metóda, zvykne sa kombinovať s krátkym behom. Výrazne sa prekrvuje organizmus, stabilizuje krvný obeh a aktivuje imunitný systém. Pri plávaní v extrémne studenej vode by ste sa však mali vyhýbať nadmernej námahe.

Nielen zima, ale aj horúčava

Otužovacou metódou je aj kúpeľ horúcim a suchým vzduchom (60 - 90 ºC). Jedno saunovanie by nemalo trvať dlhšie ako 10 až 15 minút. Vzápätí nasleduje krátke ochladenie formou sprchovania, omývania alebo ponorenia sa do studeného kúpeľa. Saunovanie stimuluje srdce a krvný obeh, má aj povzbudzujúci účinok na vylučovanie hormónov, môže mať vplyv aj na priebeh látkovej výmeny a posilňuje imunitu.

Ak máte obavu, či prudké striedanie teplôt pri saunovaní a následnom ochladzovaní v studenej vode nie je priveľká záťaž pre srdcovo-cievny systém, Etela Janeková hovorí, že pre zdravého človeka to nie je priveľká záťaž, ale treba počúvať svoje telo a ak je nám niečo nepríjemné, tak by sme to robiť nemali.

O tom, či je saunovanie pre vás vhodné, sa poraďte so svojím lekárom. Zvlášť v prípade, ak trpíte ochoreniami srdca a ciev, vysokým tlakom krvi či máte akútny zápal, alebo infekčné ochorenie.

Zmrzlina na hrdlo?
Možno ste sa stretli s názorom, že podobný princíp, ako v prípade otužovania tela chladom, platí aj pre otužovanie hrdla. Ak si však myslíte, že dobrou cestou je konzumácia zmrzliny a pitie studených nápojov, internistka Etela Janeková vysvetľuje, že to v žiadnom prípade nie je pravda. „Čo platí pre pokožku, neplatí pre sliznice,“ hovorí lekárka.
Otužovanie
  • rekreačné – sprchovanie studenou vodou, saunovanie, športovanie v prírode počas celého roka
  • športové – plávanie v studenej vode (menej ako 10 ºC) za každého počasia. Takéto plávanie je aj vhodným doplnkom k ďalším športovým disciplínam ako sú napr. zimná turistika, horolezectvo, potápanie, lyžovanie a pod.

Zásady otužovania

  • pravidelne kontrolujte svoj zdravotný stav a konzultujte s lekárom,
  • každý rok absolvujte preventívnu prehliadku,
  • nepreceňujte svoje sily,
  • neignorujte prirodzený biorytmus svojho tela,
  • vylúčte alkohol a cigarety,
  • kombinujte otužovanie s iným športom,
  • dbajte na pravidelnosť v otužovaní.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  3. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  4. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu
  5. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku
  6. Šanca pre mladé talenty z oblasti umenia, vedy či športu
  7. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online
  8. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime
  9. Stotisíc ľudí rozhodlo: Nadácia banky rozdelí štvrť milióna eur
  10. Slovensko má historicky najvyšší počet ľudí bankujúcich online
  1. Slovensko má zasiahnuť robotizácia
  2. Viete, aké sú najlepšie možnosti sporenia pre mladých?
  3. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť
  4. Lídri farmárov? Jeden je spájaný so zločinom. A druhý?
  5. Hitem jsou cyklopočítače Mio - pro zábavu i výkon
  6. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny
  7. Ako založiť spoločnosť v Rakúsku
  8. Tatranská mliekareň prosperuje aj vďaka spolupráci s Tescom
  9. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  10. Noerr advised on WebSupport deal
  1. Darček, s ktorým si na vás spomenie 365 dní v roku 15 072
  2. Zážitky z Pobaltia: Objavte Tallinn a Rigu 13 585
  3. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 11 928
  4. Reportáž: Takto sa na Slovensku vyrábajú cestoviny 10 584
  5. Na dôchodok si možno sporíte zle. Šesť zásad správneho šetrenia 8 513
  6. Je lepšie menučko, alebo domáca strava? Týždeň sme varili doma 6 382
  7. Hotovosť je na ústupe. Karty akceptujú aj v kostole či na ulici 4 795
  8. Predpremiéra vynoveného VW Passat: Viac IQ, viac online 4 469
  9. Trápi vás chrípka alebo prechladnutie? Vieme, ako s nimi zatočiť 3 870
  10. Top destinácie a hotely na exotickú dovolenku v zime 3 553

Téma: Víkend


Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Farmári prišli opäť protestovať do Bratislavy. Čo ich najviac trápi

Premiér dá ministrom domáce úlohy podľa požiadaviek farmárov.

Dobré ráno

Dobré ráno: Fico nikam neodchádza. Zatiaľ, asi, možno

Toto nie sú žiadne tri kroky dopredu.

Komentár Zuzany Kepplovej

Prijatie farmárov dáva zmysel

Smer a SNS sa pokúšali protestujúcich poľnohospodárov odsunúť. Nepodarilo sa.

Neprehliadnite tiež

Niektoré typy cvičenia sú vhodnejšie, než iné.
Ilustračná fotografia.
Čiastočný shutdown spôsobil, že väčšina zamestnancov Bieleho domu si musela vziať nútené voľno a futbalistom nemal kto navariť.
Ilustračná fotografia.
Ilustračné foto.