Nízkotučné výrobky nemusia zaručiť štíhlosť

Rozhodli ste sa zhodiť zopár kíl, alebo ste si zaumienili, že počas sviatkov nepriberiete? Ak ste začali potraviny zamieňať za „light“ verzie alebo ste úplne vylúčili tuky, nie je to celkom najlepší spôsob.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Cesta k štíhlej línii môže byť aj tŕnistá, treba mať na pamäti, že nie je riešením:

a) vyberať si potraviny iba podľa toho, či sú „light“ alebo nízkotučné a nevšímať si ostatné nutričné hodnoty,

b) úplne vylúčiť tuk z potravy,

c) ignorovať pomer jednotlivých živín v potrave.

Podľa odborníkov by optimálny pomer základných živín – bielkovín, cukrov a tukov, v strave zdravých dospelých mal vyzerať takto:

  • bielkoviny – 10 – 15 %
  • cukry – 55 – 60 %
  • tuky – 25 – 30 %

Množstvo je uvádzané v percentách, ktoré predstavujú podiel týchto živín na celodennom príjme energie v potrave.

Ak ste obézni a rozhodli ste sa pre redukčnú diétu, treba upraviť aj pomer jednotlivých živín v strave:

  • bielkoviny – 25 %
  • cukry – 50 %
  • tuky – 25 %

(zdroj: MUDr. Peter Minárik: Vademecum zdravej výživy)

Pozor na nízkotučné

Ak vám nebude jediným ukazovateľom len označenie „nízkotučný“ alebo „light“ a začnete si všímať aj zloženie a obsah jednotlivých zložiek v takto označených výrobkoch, zistíte, že často majú vyššiu energetickú hodnotu ako bežné výrobky. Príkladom sú jogurty.

Ako vysvetľuje odborníčka na chudnutie PhDr., Mgr. Katarína Skybová, „do nízkotučných jogurtov sa totiž pre získanie typickej jogurtovej textúry a konzistencie pridávajú škroby, želatína či iné zahusťovadlá. Do jogurtov s obsahom tuku nad 3 % sa tieto zložky nepridávajú, pretože jogurty vyrobené z neodtučneného mlieka všetky typické vlastnosti jogurtu prirodzene majú.“

Katarína Skybová ďalej hovorí, že ak držíte redukčnú diétu, mali by ste konzumovať biele jogurty s obsahom tuku 3 až 4 % v množstve 100 až 150 gramov za deň. Neodporúča ani nízkotučné alebo light jogurty, pretože nezasýtia, neuspokoja chute a navyše navodzujú dojem, že ich môžete zjesť oveľa viac, keďže sú „light“.

Tuky nevynechajte úplne

Sú totiž pre naše telo dôležité, zabezpečujú energiu. Dôležité je vedieť odlíšiť, aké tuky sú vhodné a ktoré by sme mali eliminovať z potravy, alebo aspoň maximálne obmedziť. Takže nielen množstvo tuku, ale aj jeho druh je dôležitý, pričom úplne vylúčiť tuky z potravy nemožno.

Dôležité je, aby ich obsahovala potrava aj počas chudnutia. Dietológ a gastroenterológ Peter Minárik v knihe Vademecum zdravej výživy vysvetľuje, že dôvodom sú esenciálne mastné kyseliny, pri ktorých sme odkázaní na ich príjem v potrave – telo si ich totiž samo nedokáže vyprodukovať. Takéto esenciálne mastné kyseliny nájdeme napríklad v rastlinných olejoch, orechoch, sóji, rybách. Niektoré vitamíny – A, D, E, K – sú totiž rozpustné práve v tukoch.

Katarína Skybová odporúča pri chudnutí uprednostňovať rastlinné margaríny. Neobsahujú totiž cholesterol, ktorý sa nachádza len v potravinách živočíšneho pôvodu. „Rastlinné margaríny obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, u ktorých bol dokázaný priaznivý vplyv na zdravie človeka. Sú obohatené o vitamíny A, D a E, omega 3 mastné kyseliny a vápnik. Špeciálne druhy margarínov obsahujú pridané fytosteroly, ktoré znižujú hladinu cholesterolu,“ hovorí Skybová.

Takisto upozorňuje na to, žepre zdravú výživu a zvlášť, ak chcete schudnúť, je dôležité kontrolovať príjem všetkých tukov. Priberať môžete aj z rastlinných, ak ich budete jesť priveľa. Z tohto hľadiska je teda jedno, či ide o príjem tukov živočíšneho alebo rastlinného pôvodu.

„Napríklad klasické a rastlinné maslo obsahujú menej tuku ako bravčová masť, ale aj ako olivový olej, ktoré sú takmer stopercentné tuky. Základný rozdiel medzi živočíšnymi a rastlinnými tukmi je ten, že živočíšne tuky vo vyššej miere obsahujú nasýtené mastné kyseliny, ktoré sú rizikovým faktorom kardiovaskulárnych ochorení,“ upozorňuje Katarína Skybová.

Energetická hodnota jedného gramu rastlinného alebo živočíšneho tuku je rovnaká,a to až 3760 kJ.

Bielkoviny - rastlinné a živočíšne

Sú nenahraditeľnou zložkou potravy, podieľajú sa na rôznych metabolických a regulačných mechanizmoch. Tvoria aj základnú stavebnú zložku telesných orgánov a tiež súčasť enzýmov a viacerých hormónov. Bielkoviny obsahuje živočíšna, ale i rastlinná potrava.

Podľa odborníkov vraj potreby organizmu pokryjeme vtedy, ak bielkoviny prijímame z oboch zdrojov – aj zo živočíšneho, aj z rastlinného. „Na druhej strane, ak človek správne a pestro kombinuje rastlinné potraviny bohaté na bielkoviny (strukoviny, sója, obilniny) a ak ich konzumuje v dostatočnom množstve, odborníci už dnes pripúšťajú, že zdravý človek môže takýmto spôsobom získať plnohodnotné množstvo bielkovín so všetkými potrebnými aminokyselinami,“ uvádza Peter Minárik.

Niektoré skupiny ľudí by sa však nemali jednostranne orientovať len na rastlinnú potravu. Sú to tehotné a dojčiace ženy, deti, seniori, vrcholoví športovci alebo fyzicky ťažko pracujúci. Hrozí im potenciálne riziko, že by v takej jednostrannej strave nemali zabezpečený dostatočný príjem všetkých esenciálnych živín.

Výhodou však je, že v takej strave absentuje cholesterol a väčšinou aj tuk s vysokým obsahom nevhodných nasýtených mastných kyselín.

Živočíšne potraviny zasa obsahujú okrem bielkovín často aj veľa tuku s vysokým podielom nasýtených mastných kyselín. Tie sú pre náš organizmus nebezpečné, pretože zvyšujú riziko aterosklerózy a srdcovo-cievnych ochorení.

Pri potravinách živočíšneho pôvodu by sme preto mali podľa Petra Minárika uprednostniť tie, v ktorých bielkoviny nie sú zaťažené vysokým obsahom tuku a nasýtených mastných kyselín, prípadne cholesterolu. „Najmä pri redukčných diétach je vhodné, aby sa pomer bielkovín a tuku prechýlil v prospech bielkovín.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  2. Za palivo Shell BMW domov
  3. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Aj staršie životné poistenie môže mať nové výhody
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko
  7. Nukleárna magnetická rezonančná liečba znova v Košiciach
  8. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  1. Plynové kondenzačné kotly IMMERGAS „šité na mieru“
  2. V špeciálnom kole sú pre kotly a čerpadlá vyčlenené 4 milióny €
  3. NBS od leta opäť sprísňuje hypotéky. Viete čo vás čaká?
  4. Adlerova - dobré miesto pre rodinu na Furči sa už stavia
  5. Naše finančné družstvo zveľaďuje svoje aktíva
  6. Obchodník roka: Najvyššie ocenenie si piatykrát odnáša Martinus
  7. Za palivo Shell BMW domov
  8. Shell ponúkne najrýchlejšie dobíjanie elektromobilov v Európe
  9. Za tankovanie môžete platiť mobilom
  10. Shell zásadne inovoval celý sortiment palív
  1. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 20 305
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 17 315
  3. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 683
  4. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 063
  5. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 609
  6. 7 miest, kde ešte stále môžete zažiť cisárske Rakúsko 5 535
  7. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 5 356
  8. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov 5 069
  9. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 4 141
  10. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú 3 479

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Z budovy SIS budú sociálne byty pre úradníkov, obec neuspela

Tajná služba sa zbavila prvej budovy, ktorá sa dala odhaliť cez internet. Ministerstvo vnútra tam chcel byty pre zamestnancov v ťažkej životnej situácii.

DOMOV

Dobré ráno: Ráno sa zobudíte a máte zarobené, nemusíte pohnuť prstom

Stačilo by 200 eur, aby sme boli šťastní?

KOMENTÁRE

Chorobopis slobody tlače: Bola to srdcová príhoda

Kontrolovať mocných môžu len autenticky slobodné médiá.

ŠPORT

Bayern doplatil na veľkú chybu. Doma podľahol Realu Madrid

Domáci Bayern vyhrával nad Realom.

Neprehliadnite tiež

Ráno, alebo večer? Veda zisťovala, kedy má šport najväčší efekt

Vedci zisťovali či sa oplatí cvičiť na lačno, či pred spaním.

Nový antioxidant by mohol omladzovať cievy o desiatky rokov

Látka môže brániť vzniku ochorení srdca.

Zapíjate predmenštruačný syndróm? Zrejme robíte chybu

Jeden z desiatich prípadov PMS môže súvisieť s alkoholom.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Vojak dostal penis od darcu. Transplantácia je prvá v histórii

Zákrok podstúpil vojnový veterán z Afganistanu.