Nízkotučné výrobky nemusia zaručiť štíhlosť

Rozhodli ste sa zhodiť zopár kíl, alebo ste si zaumienili, že počas sviatkov nepriberiete? Ak ste začali potraviny zamieňať za „light“ verzie alebo ste úplne vylúčili tuky, nie je to celkom najlepší spôsob.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Cesta k štíhlej línii môže byť aj tŕnistá, treba mať na pamäti, že nie je riešením:

a) vyberať si potraviny iba podľa toho, či sú „light“ alebo nízkotučné a nevšímať si ostatné nutričné hodnoty,

b) úplne vylúčiť tuk z potravy,

c) ignorovať pomer jednotlivých živín v potrave.

Podľa odborníkov by optimálny pomer základných živín – bielkovín, cukrov a tukov, v strave zdravých dospelých mal vyzerať takto:

  • bielkoviny – 10 – 15 %
  • cukry – 55 – 60 %
  • tuky – 25 – 30 %

Množstvo je uvádzané v percentách, ktoré predstavujú podiel týchto živín na celodennom príjme energie v potrave.

Ak ste obézni a rozhodli ste sa pre redukčnú diétu, treba upraviť aj pomer jednotlivých živín v strave:

  • bielkoviny – 25 %
  • cukry – 50 %
  • tuky – 25 %

(zdroj: MUDr. Peter Minárik: Vademecum zdravej výživy)

Pozor na nízkotučné

Ak vám nebude jediným ukazovateľom len označenie „nízkotučný“ alebo „light“ a začnete si všímať aj zloženie a obsah jednotlivých zložiek v takto označených výrobkoch, zistíte, že často majú vyššiu energetickú hodnotu ako bežné výrobky. Príkladom sú jogurty.

Ako vysvetľuje odborníčka na chudnutie PhDr., Mgr. Katarína Skybová, „do nízkotučných jogurtov sa totiž pre získanie typickej jogurtovej textúry a konzistencie pridávajú škroby, želatína či iné zahusťovadlá. Do jogurtov s obsahom tuku nad 3 % sa tieto zložky nepridávajú, pretože jogurty vyrobené z neodtučneného mlieka všetky typické vlastnosti jogurtu prirodzene majú.“

Katarína Skybová ďalej hovorí, že ak držíte redukčnú diétu, mali by ste konzumovať biele jogurty s obsahom tuku 3 až 4 % v množstve 100 až 150 gramov za deň. Neodporúča ani nízkotučné alebo light jogurty, pretože nezasýtia, neuspokoja chute a navyše navodzujú dojem, že ich môžete zjesť oveľa viac, keďže sú „light“.

Tuky nevynechajte úplne

Sú totiž pre naše telo dôležité, zabezpečujú energiu. Dôležité je vedieť odlíšiť, aké tuky sú vhodné a ktoré by sme mali eliminovať z potravy, alebo aspoň maximálne obmedziť. Takže nielen množstvo tuku, ale aj jeho druh je dôležitý, pričom úplne vylúčiť tuky z potravy nemožno.

Dôležité je, aby ich obsahovala potrava aj počas chudnutia. Dietológ a gastroenterológ Peter Minárik v knihe Vademecum zdravej výživy vysvetľuje, že dôvodom sú esenciálne mastné kyseliny, pri ktorých sme odkázaní na ich príjem v potrave – telo si ich totiž samo nedokáže vyprodukovať. Takéto esenciálne mastné kyseliny nájdeme napríklad v rastlinných olejoch, orechoch, sóji, rybách. Niektoré vitamíny – A, D, E, K – sú totiž rozpustné práve v tukoch.

Katarína Skybová odporúča pri chudnutí uprednostňovať rastlinné margaríny. Neobsahujú totiž cholesterol, ktorý sa nachádza len v potravinách živočíšneho pôvodu. „Rastlinné margaríny obsahujú nenasýtené mastné kyseliny, u ktorých bol dokázaný priaznivý vplyv na zdravie človeka. Sú obohatené o vitamíny A, D a E, omega 3 mastné kyseliny a vápnik. Špeciálne druhy margarínov obsahujú pridané fytosteroly, ktoré znižujú hladinu cholesterolu,“ hovorí Skybová.

Takisto upozorňuje na to, žepre zdravú výživu a zvlášť, ak chcete schudnúť, je dôležité kontrolovať príjem všetkých tukov. Priberať môžete aj z rastlinných, ak ich budete jesť priveľa. Z tohto hľadiska je teda jedno, či ide o príjem tukov živočíšneho alebo rastlinného pôvodu.

„Napríklad klasické a rastlinné maslo obsahujú menej tuku ako bravčová masť, ale aj ako olivový olej, ktoré sú takmer stopercentné tuky. Základný rozdiel medzi živočíšnymi a rastlinnými tukmi je ten, že živočíšne tuky vo vyššej miere obsahujú nasýtené mastné kyseliny, ktoré sú rizikovým faktorom kardiovaskulárnych ochorení,“ upozorňuje Katarína Skybová.

Energetická hodnota jedného gramu rastlinného alebo živočíšneho tuku je rovnaká,a to až 3760 kJ.

Bielkoviny - rastlinné a živočíšne

Sú nenahraditeľnou zložkou potravy, podieľajú sa na rôznych metabolických a regulačných mechanizmoch. Tvoria aj základnú stavebnú zložku telesných orgánov a tiež súčasť enzýmov a viacerých hormónov. Bielkoviny obsahuje živočíšna, ale i rastlinná potrava.

Podľa odborníkov vraj potreby organizmu pokryjeme vtedy, ak bielkoviny prijímame z oboch zdrojov – aj zo živočíšneho, aj z rastlinného. „Na druhej strane, ak človek správne a pestro kombinuje rastlinné potraviny bohaté na bielkoviny (strukoviny, sója, obilniny) a ak ich konzumuje v dostatočnom množstve, odborníci už dnes pripúšťajú, že zdravý človek môže takýmto spôsobom získať plnohodnotné množstvo bielkovín so všetkými potrebnými aminokyselinami,“ uvádza Peter Minárik.

Niektoré skupiny ľudí by sa však nemali jednostranne orientovať len na rastlinnú potravu. Sú to tehotné a dojčiace ženy, deti, seniori, vrcholoví športovci alebo fyzicky ťažko pracujúci. Hrozí im potenciálne riziko, že by v takej jednostrannej strave nemali zabezpečený dostatočný príjem všetkých esenciálnych živín.

Výhodou však je, že v takej strave absentuje cholesterol a väčšinou aj tuk s vysokým obsahom nevhodných nasýtených mastných kyselín.

Živočíšne potraviny zasa obsahujú okrem bielkovín často aj veľa tuku s vysokým podielom nasýtených mastných kyselín. Tie sú pre náš organizmus nebezpečné, pretože zvyšujú riziko aterosklerózy a srdcovo-cievnych ochorení.

Pri potravinách živočíšneho pôvodu by sme preto mali podľa Petra Minárika uprednostniť tie, v ktorých bielkoviny nie sú zaťažené vysokým obsahom tuku a nasýtených mastných kyselín, prípadne cholesterolu. „Najmä pri redukčných diétach je vhodné, aby sa pomer bielkovín a tuku prechýlil v prospech bielkovín.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  5. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  6. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  1. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  2. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  3. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  4. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  6. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  7. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  8. Bezplatné rozšírenie do prehliadača
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť.
  10. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  1. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 336
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 3 931
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 3 444
  4. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 3 191
  5. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 2 575
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 538
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 385
  8. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 2 063
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 778
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 768

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Superpočítač kúpili za milióny. Nevyužívali ho, o chvíľu zostarne

Slovenskí vedci vyčíslili škody za nepoužívanie počítača na viac ako milión. Dnes už funguje v poriadku, no čoskoro ho bude treba vymeniť.

KOMENTÁRE

Danko to možno myslel dobre. Nech vysvetlí, ako presne

Naozaj Dankovi nik iný ako Volodin číslo nedal?

Neprehliadnite tiež

So šupkou, alebo bez? Ako sa oplatí jesť zeleninu a ovocie

So šupkou sa strácajú vitamíny, vláknina, aj antioxidanty.

Strava môže prospieť nálade. Odporúčanie sa líši podľa veku

Niektoré potraviny dokážu zlepšiť náladu a pomôcť pri strese.

Soplík. Nebezpečná choroba mužov, alebo mýtus?

Aký efekt môže mať zosmiešňovanie mužského prežívania chorôb.

Liek proti Huntingtonovi prešiel testom na ľuďoch

Pilotné testy naznačujú, že liek môže pomôcť aj pri iných formách demencie.

Joga pre začiatočníkov: Ranných 15 minút rozcvičky

Zdravotníci z Harvardu radia, ako začať svoj deň s jogou.