Ako si znížiť vysoký tlak bez liekov

Ľudia s hypertenziou musia často užívať lieky na zníženie tlaku krvi. Podľa odborníkov však aj zmeny v životnom štýle môžu pomôcť dostať váš tlak krvi významne pod kontrolu.

Cvičením jogy môžete pozitívne ovplyvniť aj svoj vysoký tlak krvi.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

„Každého, kto má hypertenziu, by som chcel povzbudiť k fyzickej aktivite a k skúšaniu rôznych vecí, ktoré by mu mohli pomôcť znížiť krvný tlak bez pomoci farmakologickej liečby,“ povedal Matthew Burg, PhD, profesor medicíny na Columbia University Medical Center v New Yorku.

Čo teda môžete urobiť pre to, aby ste si znížili tlak krvi okrem užívania liekov? Tu je niekoľko prirodzených spôsobov, ako to môžete dosiahnuť. Do akej miery si ich však osvojíte a zrealizujete, závisí len od vás:

Viac pohybu

Aspoň 30 minút denne by ste si mali dopriať najlepšie aeróbny pohyb. Čím viac dní s primeranou fyzickou aktivitou v týždni budete mať, tým väčšia šanca, že váš tlak krvi sa upraví, zvlášť ak máte sedavé zamestnanie. V takom prípade by denné cvičenie malo byť pre vás povinné. Vyberte si: rýchla chôdza, beh, plávanie či bicyklovanie. Pri výbere fyzickej aktivity treba, samozrejme, zohľadniť aj vek a celkový zdravotný stav, avšak pohyb v každom veku je nevyhnutný pre dobré zdravie.

swim.jpg

Plávanie patrí k najvhodnejším pohybovým aktivitám vôbec.

Nefajčite

cig.jpgFajčenie predstavuje obrovské zdravotné riziko vôbec, nielen v súvislosti s vysokým tlakom krvi. Fajčenie môže aj prechodne zvyšovať tlak krvi. Vyhýbať by ste sa mali aj nadmernej spotrebe alkoholu.

Dajte si banán

banana.jpgZrejme viete, že príliš slané jedlá krvnému tlaku a zdraviu vôbec neprospievajú. Avšak mnohí si nie sú vedomí benefitov draslíka, ktorý zohráva dôležitú rolu vo viacerých procesoch v ľudskom organizme a vyvažuje aj škodlivé účinky sodíka. Aj horčík a vápnik sú veľmi dôležité, zabezpečte si preto dostatočný príjem týchto minerálov v strave. Výborným zdrojom draslíka sú napríklad banány, ale aj jogurty, mlieko, ryby, strukoviny alebo sója.

Menej soľte

salt.jpgĽudia s normálnym tlakom krvi, s mierne zvýšeným tlakom alebo s hypertenziou môžu pomôcť aj svojmu tlaku, ak obmedzia príjem soli. Ľudia s vysokým tlakom by jej nemali denne prijať viac ako 6 gramov. Nezabúdajte pritom aj na rôzne spracované potraviny ako napríklad rôzne mäsové výrobky a pod., ktoré obsahujú veľké množstvo soli. Ak kupujete rôzne polotovary či hotové výrobky, skontrolujte si na obale obsah sodíka.

Pozor na hmotnosť

Ak ste obézni, alebo máte nadváhu, schudnite. Kilogramy navyše majú dopad aj na váš krvný tlak. Srdce ľudí s nadváhou alebo obéznych je viac namáhané a zaťažované. Takáto extrémna námaha môže viesť k zvyšovaniu krvného tlaku, kým zníženie hmotnosti bude znamenať aj úľavu pre vaše srdce a menšiu záťaž pre celý srdcovo-cievny systém. Pri chudnutí však dbajte na jednoduchú rovnicu: energetický príjem by nemal byť vyšší ako výdaj. Piliermi zdravého chudnutia je zdravá racionálna výživa a dostatok pohybu.

Nestresujte sa

Nie je to vždy jednoduché a nie zakaždým sa to dá, ale snažte sa stres dostať pod kontrolu, odrazí sa to aj na vašom tlaku krvi. Eliminovať stres výborne pomáha napríklad joga. Zahŕňa aj dýchacie cvičenia, čo je veľmi dôležité, lebo správne dýchanie má dopad aj na krvný tlak a nervový systém. Ten zasa ovplyvňuje aj činnosť srdca, ale aj trávenie a mnohé iné nevedomé telesné procesy.

Pozor na to, čo zjete

salmon.jpgMali by ste zredukovať príjem nasýtených tukov a strážiť si aj cholesterol. Vhodné sú celozrnné výrobky, obiloviny, niektoré orechy, ovocie a zelenina v neobmedzenom množstve, odtučnené alebo nízkotučné mliečne výrobky, hydina, ryby – avšak pozor na úpravu, vyhýbajte sa vysmážaniu, zvlášť v nevhodnom oleji. Príjem tukov treba celkovo znížiť, pozor najmä na živočíšne tuky okrem mastných rýb, ktoré sú zdrojom prospešných esenciálnych mastných kyselín.

Choroby pod kontrolou

Ak trpíte niektorými inými ochoreniami, napríklad cukrovkou, dbajte na to, aby ste ich zvládali a mali pod kontrolou čo najlepšie nielen pomocou liekov, ale aj nevyhnutnou úpravou životosprávy, ktorú treba dôsledne dodržiavať.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 26 925
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 18 714
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 221
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 11 029
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 942
  6. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 5 251
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 302
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 255
  9. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 061
  10. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 2 920

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Evita sa zbavila stratového vydavateľstva. Spôsobom, aký využil aj Bašternák

Podnikateľka a spisovateľka Eva Urbaníková zrušila svoje vydavateľstvo. Urobila to spôsobom, ktorý ministerstvo označuje za špekulatívne.

DOMOV

Dobré ráno: Slovensko sa pustilo do Uberu, konečne

Slovenské ministerstvo objavilo Uber.

ŠPORT

Za to, čo spravil stopér Chelsea, by sfúkli aj prípravkára

Barcelončan Lionel Messi dal gól proti Chelsea na deviaty pokus.

KOMENTÁRE

Dá pápež hnedému Dukovi červenú kartu?

Kardinálska červená predsa nemôže byť hnedá.

Neprehliadnite tiež

Prečo sa pri chrípke cítime otrasne? Ako prebieha boj tela s vírusom

Čo sa deje v ľudskom tele, keď ho napadne vírus chrípky.

Mŕtvicu majú aj bábätká. Dokážu sa s ňou však vyrovnať

Jazyk sa v detskom mozgu presídli do inej časti.

Desať potravín, ktoré môžu spôsobiť pálenie záhy

Prejavy refluxu možno zmierniť aj vďaka zmenám v stravovaní.

Sladené bublinkové nápoje štúdia spojila s neplodnosťou

Okrem obezity a cukrovky môžu sladené nápoje viesť aj k neplodnosti.

Niektorí riskujú život. Ktoré olympijské športy sú najnebezpečnejšie?

Hitparáda olympijských zimných športov podľa rizika úrazu.