Ako si znížiť vysoký tlak bez liekov

Ľudia s hypertenziou musia často užívať lieky na zníženie tlaku krvi. Podľa odborníkov však aj zmeny v životnom štýle môžu pomôcť dostať váš tlak krvi významne pod kontrolu.

Cvičením jogy môžete pozitívne ovplyvniť aj svoj vysoký tlak krvi.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

„Každého, kto má hypertenziu, by som chcel povzbudiť k fyzickej aktivite a k skúšaniu rôznych vecí, ktoré by mu mohli pomôcť znížiť krvný tlak bez pomoci farmakologickej liečby,“ povedal Matthew Burg, PhD, profesor medicíny na Columbia University Medical Center v New Yorku.

Čo teda môžete urobiť pre to, aby ste si znížili tlak krvi okrem užívania liekov? Tu je niekoľko prirodzených spôsobov, ako to môžete dosiahnuť. Do akej miery si ich však osvojíte a zrealizujete, závisí len od vás:

Viac pohybu

Aspoň 30 minút denne by ste si mali dopriať najlepšie aeróbny pohyb. Čím viac dní s primeranou fyzickou aktivitou v týždni budete mať, tým väčšia šanca, že váš tlak krvi sa upraví, zvlášť ak máte sedavé zamestnanie. V takom prípade by denné cvičenie malo byť pre vás povinné. Vyberte si: rýchla chôdza, beh, plávanie či bicyklovanie. Pri výbere fyzickej aktivity treba, samozrejme, zohľadniť aj vek a celkový zdravotný stav, avšak pohyb v každom veku je nevyhnutný pre dobré zdravie.

Článok pokračuje pod video reklamou

swim.jpg

Plávanie patrí k najvhodnejším pohybovým aktivitám vôbec.

Nefajčite

cig.jpgFajčenie predstavuje obrovské zdravotné riziko vôbec, nielen v súvislosti s vysokým tlakom krvi. Fajčenie môže aj prechodne zvyšovať tlak krvi. Vyhýbať by ste sa mali aj nadmernej spotrebe alkoholu.

Dajte si banán

banana.jpgZrejme viete, že príliš slané jedlá krvnému tlaku a zdraviu vôbec neprospievajú. Avšak mnohí si nie sú vedomí benefitov draslíka, ktorý zohráva dôležitú rolu vo viacerých procesoch v ľudskom organizme a vyvažuje aj škodlivé účinky sodíka. Aj horčík a vápnik sú veľmi dôležité, zabezpečte si preto dostatočný príjem týchto minerálov v strave. Výborným zdrojom draslíka sú napríklad banány, ale aj jogurty, mlieko, ryby, strukoviny alebo sója.

Menej soľte

salt.jpgĽudia s normálnym tlakom krvi, s mierne zvýšeným tlakom alebo s hypertenziou môžu pomôcť aj svojmu tlaku, ak obmedzia príjem soli. Ľudia s vysokým tlakom by jej nemali denne prijať viac ako 6 gramov. Nezabúdajte pritom aj na rôzne spracované potraviny ako napríklad rôzne mäsové výrobky a pod., ktoré obsahujú veľké množstvo soli. Ak kupujete rôzne polotovary či hotové výrobky, skontrolujte si na obale obsah sodíka.

Pozor na hmotnosť

Ak ste obézni, alebo máte nadváhu, schudnite. Kilogramy navyše majú dopad aj na váš krvný tlak. Srdce ľudí s nadváhou alebo obéznych je viac namáhané a zaťažované. Takáto extrémna námaha môže viesť k zvyšovaniu krvného tlaku, kým zníženie hmotnosti bude znamenať aj úľavu pre vaše srdce a menšiu záťaž pre celý srdcovo-cievny systém. Pri chudnutí však dbajte na jednoduchú rovnicu: energetický príjem by nemal byť vyšší ako výdaj. Piliermi zdravého chudnutia je zdravá racionálna výživa a dostatok pohybu.

Nestresujte sa

Nie je to vždy jednoduché a nie zakaždým sa to dá, ale snažte sa stres dostať pod kontrolu, odrazí sa to aj na vašom tlaku krvi. Eliminovať stres výborne pomáha napríklad joga. Zahŕňa aj dýchacie cvičenia, čo je veľmi dôležité, lebo správne dýchanie má dopad aj na krvný tlak a nervový systém. Ten zasa ovplyvňuje aj činnosť srdca, ale aj trávenie a mnohé iné nevedomé telesné procesy.

Pozor na to, čo zjete

salmon.jpgMali by ste zredukovať príjem nasýtených tukov a strážiť si aj cholesterol. Vhodné sú celozrnné výrobky, obiloviny, niektoré orechy, ovocie a zelenina v neobmedzenom množstve, odtučnené alebo nízkotučné mliečne výrobky, hydina, ryby – avšak pozor na úpravu, vyhýbajte sa vysmážaniu, zvlášť v nevhodnom oleji. Príjem tukov treba celkovo znížiť, pozor najmä na živočíšne tuky okrem mastných rýb, ktoré sú zdrojom prospešných esenciálnych mastných kyselín.

Choroby pod kontrolou

Ak trpíte niektorými inými ochoreniami, napríklad cukrovkou, dbajte na to, aby ste ich zvládali a mali pod kontrolou čo najlepšie nielen pomocou liekov, ale aj nevyhnutnou úpravou životosprávy, ktorú treba dôsledne dodržiavať.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tri pravidlá, na ktoré inovatívne firmy nikdy nezabúdajú
  2. Bývanie v Jarabinkách teraz s kuchynskou linkou v cene bytu
  3. Bayer posilňuje svoju značku
  4. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  5. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  7. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť
  8. Zákazníkom sme vďaka našim službám ušetrili viac ako milión eur
  9. Zelené Grunty pripravujú nové byty do predaja
  10. Košická Klinika detí a dorastu je opäť krajšia
  1. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  2. Za katastrofálny stav chodníkov je zodpovedný starosta Števčík
  3. BILLA štartuje spoluprácu s lyžiarmi Žampovcami
  4. Bieloruský veľvyslanec sa stretol s rektorom SPU v Nitre
  5. Navštívte OMV na bratislavskom Autosalóne
  6. Ružička Csekes je už po šiesty krát Právnickou firmou roka
  7. Bayer posilňuje svoju značku
  8. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike
  9. Nový rekord SME.sk: Za 2 roky takmer 2-krát viac predplatiteľov
  10. O2 a Matej Tóth otvárajú druhý ročník O2 Športovej akadémie
  1. Firmy, pri ktorých sa nemusíte obávať dvojakej kvality potravín 15 938
  2. Plánujete zmeniť lekára? Na toto sa potrebujete pripraviť 15 657
  3. Desať obľúbených multistop zájazdov do celého sveta 14 044
  4. Aká je skutočná pravda o Partners Group Sk? 11 248
  5. Tieto dizajnové hrnčeky a poháre na kávu ocení každý 10 838
  6. Reportáž: Ako sa robia balené bagety? Zisťovali sme vo fabrike 10 596
  7. Toto sú zdravotné problémy, o ktorých muži nehovoria 8 482
  8. V Trenčíne vzniká nová komunita, susedia tu budú priateľmi 6 098
  9. Nenechajte svojich zamestnancov „vyhorieť“! 4 317
  10. Vieme, čo môže spôsobovať neplodnosť u mužov a žien 3 242

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ministerkou vnútra bude Saková, ku Kaliňákovi má blízko

Zákazka, z ktorej mal mať podľa Špirka provízie aj Kaliňák. Aj to má za sebou nová ministerka vnútra Denisa Saková.

DOMOV

Kiska prijme Sakovú, Bugár k nej výhrady nemá

Mostu-Híd Denisa Saková neprekáža.

KOMENTÁRE

Tento Danko nás vyjde draho

Kde sa ešte v Dankovi berie sebavedomie na otáčanie témy opozičnej nespôsobilosti?

Neprehliadnite tiež

Vojak dostal penis od darcu. Transplantácia je prvá v histórii

Zákrok podstúpil vojnový veterán z Afganistanu.

Násilník, vrah a pedofil. Zranenie mozgu môže zmeniť osobnosť

Príbehy, kedy poranenie mozgu dokázalo zmeniť povahu človeka.

Nie sú lepšie ako cukor. Umelé sladidlá môžu poškodzovať cievy

Nemajú síce kalórie, no aj tak môžu viesť k obezite a cukrovke.

Hans Asperger podporoval nacistický režim. Deti posielal na smrť

Historik odhalil temnú minulosť vedúcej postavy autistického výskumu.

Obsahujú živiny pre mozog. Huby môžu pomôcť starnúť zdravšie

V hubách sú látky, ktoré môžu zabraňovať demencii.