Ako si znížiť vysoký tlak bez liekov

Ľudia s hypertenziou musia často užívať lieky na zníženie tlaku krvi. Podľa odborníkov však aj zmeny v životnom štýle môžu pomôcť dostať váš tlak krvi významne pod kontrolu.

Cvičením jogy môžete pozitívne ovplyvniť aj svoj vysoký tlak krvi.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

„Každého, kto má hypertenziu, by som chcel povzbudiť k fyzickej aktivite a k skúšaniu rôznych vecí, ktoré by mu mohli pomôcť znížiť krvný tlak bez pomoci farmakologickej liečby,“ povedal Matthew Burg, PhD, profesor medicíny na Columbia University Medical Center v New Yorku.

Čo teda môžete urobiť pre to, aby ste si znížili tlak krvi okrem užívania liekov? Tu je niekoľko prirodzených spôsobov, ako to môžete dosiahnuť. Do akej miery si ich však osvojíte a zrealizujete, závisí len od vás:

Viac pohybu

Aspoň 30 minút denne by ste si mali dopriať najlepšie aeróbny pohyb. Čím viac dní s primeranou fyzickou aktivitou v týždni budete mať, tým väčšia šanca, že váš tlak krvi sa upraví, zvlášť ak máte sedavé zamestnanie. V takom prípade by denné cvičenie malo byť pre vás povinné. Vyberte si: rýchla chôdza, beh, plávanie či bicyklovanie. Pri výbere fyzickej aktivity treba, samozrejme, zohľadniť aj vek a celkový zdravotný stav, avšak pohyb v každom veku je nevyhnutný pre dobré zdravie.

swim.jpg

Plávanie patrí k najvhodnejším pohybovým aktivitám vôbec.

Nefajčite

cig.jpgFajčenie predstavuje obrovské zdravotné riziko vôbec, nielen v súvislosti s vysokým tlakom krvi. Fajčenie môže aj prechodne zvyšovať tlak krvi. Vyhýbať by ste sa mali aj nadmernej spotrebe alkoholu.

Dajte si banán

banana.jpgZrejme viete, že príliš slané jedlá krvnému tlaku a zdraviu vôbec neprospievajú. Avšak mnohí si nie sú vedomí benefitov draslíka, ktorý zohráva dôležitú rolu vo viacerých procesoch v ľudskom organizme a vyvažuje aj škodlivé účinky sodíka. Aj horčík a vápnik sú veľmi dôležité, zabezpečte si preto dostatočný príjem týchto minerálov v strave. Výborným zdrojom draslíka sú napríklad banány, ale aj jogurty, mlieko, ryby, strukoviny alebo sója.

Menej soľte

salt.jpgĽudia s normálnym tlakom krvi, s mierne zvýšeným tlakom alebo s hypertenziou môžu pomôcť aj svojmu tlaku, ak obmedzia príjem soli. Ľudia s vysokým tlakom by jej nemali denne prijať viac ako 6 gramov. Nezabúdajte pritom aj na rôzne spracované potraviny ako napríklad rôzne mäsové výrobky a pod., ktoré obsahujú veľké množstvo soli. Ak kupujete rôzne polotovary či hotové výrobky, skontrolujte si na obale obsah sodíka.

Pozor na hmotnosť

Ak ste obézni, alebo máte nadváhu, schudnite. Kilogramy navyše majú dopad aj na váš krvný tlak. Srdce ľudí s nadváhou alebo obéznych je viac namáhané a zaťažované. Takáto extrémna námaha môže viesť k zvyšovaniu krvného tlaku, kým zníženie hmotnosti bude znamenať aj úľavu pre vaše srdce a menšiu záťaž pre celý srdcovo-cievny systém. Pri chudnutí však dbajte na jednoduchú rovnicu: energetický príjem by nemal byť vyšší ako výdaj. Piliermi zdravého chudnutia je zdravá racionálna výživa a dostatok pohybu.

Nestresujte sa

Nie je to vždy jednoduché a nie zakaždým sa to dá, ale snažte sa stres dostať pod kontrolu, odrazí sa to aj na vašom tlaku krvi. Eliminovať stres výborne pomáha napríklad joga. Zahŕňa aj dýchacie cvičenia, čo je veľmi dôležité, lebo správne dýchanie má dopad aj na krvný tlak a nervový systém. Ten zasa ovplyvňuje aj činnosť srdca, ale aj trávenie a mnohé iné nevedomé telesné procesy.

Pozor na to, čo zjete

salmon.jpgMali by ste zredukovať príjem nasýtených tukov a strážiť si aj cholesterol. Vhodné sú celozrnné výrobky, obiloviny, niektoré orechy, ovocie a zelenina v neobmedzenom množstve, odtučnené alebo nízkotučné mliečne výrobky, hydina, ryby – avšak pozor na úpravu, vyhýbajte sa vysmážaniu, zvlášť v nevhodnom oleji. Príjem tukov treba celkovo znížiť, pozor najmä na živočíšne tuky okrem mastných rýb, ktoré sú zdrojom prospešných esenciálnych mastných kyselín.

Choroby pod kontrolou

Ak trpíte niektorými inými ochoreniami, napríklad cukrovkou, dbajte na to, aby ste ich zvládali a mali pod kontrolou čo najlepšie nielen pomocou liekov, ale aj nevyhnutnou úpravou životosprávy, ktorú treba dôsledne dodržiavať.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  2. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  3. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  4. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  5. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  8. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  9. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  10. Inteligencia vo všetkom
  1. 3 šťavnaté spôsoby, ako povzbudiť výkon mozgu
  2. Najvyššie ocenenie štvrtýkrát pre Martinus
  3. Budúcnosť EÚ a inteligentných miest
  4. Todos predstaví 4 americké premiéry na Autosalóne
  5. Ekonomický a účtovný softvér Humanet oslavuje
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  7. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  8. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  9. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  10. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 24 551
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 435
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 729
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 6 213
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 815
  6. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 5 556
  7. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 3 756
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 3 378
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 281
  10. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 639

Hlavné správy zo Sme.sk

TECH

Slováci pomáhajú hľadať pôvod záhadných častíc, ktoré môžu popierať Einsteina

Balón NASA vyniesol do stratosféry Zeme testovací experiment EUSO.

DOMOV

Prokurátor: Pri Weissovi nezvládli policajti úkony

Futbalista by sa mal podľa prokurátora správať uvedomelejšie.

DOMOV

Prieskum Polisu: Do parlamentu by prešlo až deväť strán

Súčasná vládna koalícia by získala iba 65 mandátov.

Neprehliadnite tiež

Diétne druhy sladených nápojov môžu byť spojené s poškodením mozgu

Vedci po prvý krát skúmali možný vplyv „light“ nápojov na mozog.

Odborník na bolesť: Platničky bolia už osemnásťročných

Bolesť chrbta môže odstrániť jediná operácia, no niektorí sa s ňou učia žiť. Prečo je to tak vysvetľuje špecialista na bolesť MARTIN GRIGER.

Antidepresíva počas tehotenstva nespôsobujú autizmus u detí

Trojica štúdií skúmala vplyv antidepresív v prvom trimestri tehotenstva. Autizmus detí spôsobili iné faktory.

Hodina behu môže predĺžiť život o sedem hodín

Priemernú dĺžku života najlepšie zvyšuje beh. Aké sú ďalšie prospešné športy?


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop