SME
Štvrtok, 22. október, 2020 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Zopár tipov, ako si možno skrátiť život

Ste presvedčení, že máte tuhý korienok a nemusíte zvlášť dbať o svoje zdravie? Veď vaši predkovia jedávali slaninu, pili pálenku, boli tuhí fajčiari a napriek tomu sa v zdraví dožili vysokého veku. Neverte, za množstvom úmrtí je práve zlá životospráva.

Obezita je nielen ochorenie, ale aj rizikový faktor mnohých ďalších civilizačných chorôb.Obezita je nielen ochorenie, ale aj rizikový faktor mnohých ďalších civilizačných chorôb. (Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Možno si aj vy hovoríte, že jedna cigaretka, kus klobásy či slaniny alebo pohárik na oslave ešte nikoho nezabili. Mnohí síce vedia, že zdravý životný štýl pomáha zlepšiť zdravie, ale pravda je taká, že často zvíťazí lenivosť a nechuť pripraviť sa o radostné chvíle spôsobené rôznymi zlozvykmi.

Podľa prieskumov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) vo vyspelých krajinách vraj až za 40 percentami všetkých úmrtí stojí práve nezdravý životný štýl. Vstupenkou na kolotoč zdravotných problémov a neraz i kratšej dĺžky života je tak dôsledné dodržiavanie nasledujúcich odporúčaní.

Skryť Vypnúť reklamu

Prejedajte sa

pork.jpgDnes to nie je problém, pulty obchodov sa prehýbajú pod potravinami plnými skrytých tukov, rôznymi spracovanými mäsovými výrobkami, riešením je aj pravidelná návšteva fast foodov a konzumácia hamburgerov s hranolčekmi. Ak by ste si nebodaj dali porciu zeleninového šalátu, aspoň ho „vylepšite“ tučnými dressingmi.

Do svojho jedálneho lístka zaraďte najmä vysmážané, mastné a tučné jedlá, ale aj veľa sladkostí. Dôsledkom bude obezita, veľmi pravdepodobne cukrovka, ochorenia pohybového aparátu – kĺbov a chrbtice, srdce a cievy tiež dostanú poriadne zabrať a bol by v tom čert, aby sa nepritrafil aj dajaký nádor. Podľa odborníkov nemusíte byť vyslovene obézni, stačí sa dopracovať aspoň k nadváhe, už len tým získate takmer 30-percentnú šancu skrátiť si život.

Skryť Vypnúť reklamu

Nehýbte sa

Keďže sme prirodzene stvorení k tomu, aby sme sa hýbali, nefyziologická poloha, akou je napríklad aj sedenie a absencia akejkoľvek fyzickej aktivity určite urobia svoje. Nedostatok pohybu je spoľahlivá cesta k priberaniu, k úbytku svalovej hmoty a následne aj k zvýšenému riziku civilizačných ochorení.

Aspoň 30 minút denne by sme mali venovať pohybu. Toto pravidlo veľmi ľahko porušíte, okrem toho sa snažte dopraviť čo najbližšie k svojmu cieľu autom či iným dopravným prostriedkom a rozhodne sa vyhýbajte chôdzi po schodoch. Nebude to ťažké, eskalátory a výťahy sú dnes naozaj všade. No a rozhodne zabudnite na prechádzky či nebodaj návštevy fitneska alebo plavárne.

Fajčite

cigarety.jpgNikotín a stovky ďalších škodlivín sú naozaj spoľahlivé látky na skrátenie života. Dožičte si aspoň škatuľku cigariet denne. Ak to vydržíte aspoň 15 rokov, výsledok sa určite dostaví. Ak to nebude hneď rakovina pľúc, tak aspoň bronchitída, prípadne chronická obštrukčná choroba pľúc alebo rakovina jazyka.

Skryť Vypnúť reklamu

Podľa lekárov sa s fajčením spája až 85 % riziko, že budete trpieť niektorým z ochorení. Ak aj po 15 rokoch prestanete s fajčením, podľa výskumov vraj ostávajú niektoré gény „prepnuté“ na fajčiarsky režim a už sa nevrátia do pôvodnej funkcie.

Podľa istej štúdie amerických vedcov fajčiarom dokonca hrozí zvýšené riziko dedičnej formy rakoviny pankreasu. Objavuje sa u nich pred 50. rokom života, o 15 rokov skôr ako u nefajčiarov. K závažným ochoreniam, a tak aj kratšej dĺžke života si, samozrejme, dopomôžete aj pravidelnou konzumáciou väčšieho množstva alkoholu.

Nevyhýbajte sa stresu

Určitú dávku stresu potrebujeme a neškodí nám. Ak však prekročíme jeho únosnú mieru, najmä ak ide o dlhodobo trvajúci stres, je naše zdravie vážne ohrozené.

Stresujúce je napríklad šoférovanie. Dopomôcť si môžete, ak budete jazdiť čo najviac, podľa štatistík vraj viac ako 40 000 km najazdených ročne zvyšuje riziko úmrtí, a to najmä vtedy, ak budete prekračovať rýchlosť a nedodržiavať ďalšie predpisy.

Lekári varujú, že medzi štvrtou a šiestou hodinou rannou, keď telo ešte nie je naštartované, hrozí najvyššie riziko srdcovo-cievnych kolapsov. Ak je vaším cieľom infarkt, stačí si sadnúť za volant o tomto čase, bez raňajok a potúžiť sa energetickým nápojom, ktorý zvyšuje riziko kolapsu. Ešte vyššie je v prípade, že trpíte vysokým tlakom krvi.

Málo spite

sleep.jpgNedostatok spánku takisto prispieva k narušeniu zdravia a život vám nepredĺži. Ak si denne nedožičíte viac ako 6 hodín spánku, občas ho aj vynecháte a najmä nebudete chodiť spávať pravidelne, koledujete si o psychické problémy, zníženú odolnosť voči stresu, a tak aj oslabenie imunitného systému, čo sa v konečnom dôsledku podpíše aj na kratšej dĺžke vášho života.

Nedostatok spánku vplýva na schopnosť sústrediť sa, zhoršuje sa pamäť a podporuje aj vznik depresií. Únava spôsobená nedostatkom spánku býva aj častou príčinou smrteľných dopravných nehôd.

Nedodržiavajte rady a pokyny lekára

doctor.jpgZvlášť, ak ste chorí a užívate lieky. Akonáhle sa vám uľaví, pokojne lieky prestaňte brať, pre vaše zdravie to bude úder pod pás. Napríklad antibiotiká rozhodne neužívajte do konca, stačí tri - štyri dni, keď sa už budete cítiť lepšie. Ak ich prestanete užívať, najodolnejšie baktérie prežijú a okrem iného tak pripravujete aj ideálne podmienky pre vznik ich rezistencie. Nabudúce už antibiotikum na ne účinkovať nebude. Takto si so zárukou oslabíte imunitu a zhoršia sa vám aj funkcie obehového systému či pečene.

Prípadne ak vám lekár poradí diétu kvôli vysokej hladine cholesterolu alebo kvôli zníženiu nadváhy, nedodržiavajte ju. Šikovná rada – ak sa chystáte k lekárovi na kontrolné odbery, stačí, ak jeden - dva dni pred kontrolným odberom vylúčite ťažšie jedlá a cukry z potravy. Odrazí sa to napríklad na výške hladiny cukru v krvi, takže po prijateľných výsledkoch sa opäť môžete smelo nezriadene prejedať.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Päť chýb pri zateplení strechy
  6. Vitajte v postapokalyptickom svete
  7. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  8. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  9. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  10. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  1. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  2. Programátori prezradili, čo ich v práci najviac motivuje
  3. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  5. Úprava osobného motorového vozidla
  6. Important information for Brazilians living in Slovakia
  7. Prečo sú dnes ryby také dôležité?
  8. Vitajte v postapokalyptickom svete
  9. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  10. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 22 646
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 17 166
  3. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 14 967
  4. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 12 633
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 11 858
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 879
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 572
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 479
  9. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 260
  10. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 9 247
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Krízový štáb rokuje o lockdowne, jesenné prázdniny sa posunú (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 35 330. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 115 obetí.

Odberové miesto na testovanie pacientov na ochorenie COVID-19 pred Infekčným pavilónom na Kramároch.
NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.
Momentka z Giro d'Italia 2020.
Beata Javorcik
Cynická obluda

Zázrak v parlamente

Záborská, pevne sa spoliehajúca na hlasy fašistov, už videla svoje obmedzenie interrupcií ako hotovú vec.