Zopár tipov, ako si možno skrátiť život

Ste presvedčení, že máte tuhý korienok a nemusíte zvlášť dbať o svoje zdravie? Veď vaši predkovia jedávali slaninu, pili pálenku, boli tuhí fajčiari a napriek tomu sa v zdraví dožili vysokého veku. Neverte, za množstvom úmrtí je práve zlá životospráva.

Obezita je nielen ochorenie, ale aj rizikový faktor mnohých ďalších civilizačných chorôb.(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Možno si aj vy hovoríte, že jedna cigaretka, kus klobásy či slaniny alebo pohárik na oslave ešte nikoho nezabili. Mnohí síce vedia, že zdravý životný štýl pomáha zlepšiť zdravie, ale pravda je taká, že často zvíťazí lenivosť a nechuť pripraviť sa o radostné chvíle spôsobené rôznymi zlozvykmi.

Podľa prieskumov Svetovej zdravotníckej organizácie (WHO) vo vyspelých krajinách vraj až za 40 percentami všetkých úmrtí stojí práve nezdravý životný štýl. Vstupenkou na kolotoč zdravotných problémov a neraz i kratšej dĺžky života je tak dôsledné dodržiavanie nasledujúcich odporúčaní.

Prejedajte sa

pork.jpgDnes to nie je problém, pulty obchodov sa prehýbajú pod potravinami plnými skrytých tukov, rôznymi spracovanými mäsovými výrobkami, riešením je aj pravidelná návšteva fast foodov a konzumácia hamburgerov s hranolčekmi. Ak by ste si nebodaj dali porciu zeleninového šalátu, aspoň ho „vylepšite“ tučnými dressingmi.

Do svojho jedálneho lístka zaraďte najmä vysmážané, mastné a tučné jedlá, ale aj veľa sladkostí. Dôsledkom bude obezita, veľmi pravdepodobne cukrovka, ochorenia pohybového aparátu – kĺbov a chrbtice, srdce a cievy tiež dostanú poriadne zabrať a bol by v tom čert, aby sa nepritrafil aj dajaký nádor. Podľa odborníkov nemusíte byť vyslovene obézni, stačí sa dopracovať aspoň k nadváhe, už len tým získate takmer 30-percentnú šancu skrátiť si život.

Nehýbte sa

Keďže sme prirodzene stvorení k tomu, aby sme sa hýbali, nefyziologická poloha, akou je napríklad aj sedenie a absencia akejkoľvek fyzickej aktivity určite urobia svoje. Nedostatok pohybu je spoľahlivá cesta k priberaniu, k úbytku svalovej hmoty a následne aj k zvýšenému riziku civilizačných ochorení.

Aspoň 30 minút denne by sme mali venovať pohybu. Toto pravidlo veľmi ľahko porušíte, okrem toho sa snažte dopraviť čo najbližšie k svojmu cieľu autom či iným dopravným prostriedkom a rozhodne sa vyhýbajte chôdzi po schodoch. Nebude to ťažké, eskalátory a výťahy sú dnes naozaj všade. No a rozhodne zabudnite na prechádzky či nebodaj návštevy fitneska alebo plavárne.

Fajčite

cigarety.jpgNikotín a stovky ďalších škodlivín sú naozaj spoľahlivé látky na skrátenie života. Dožičte si aspoň škatuľku cigariet denne. Ak to vydržíte aspoň 15 rokov, výsledok sa určite dostaví. Ak to nebude hneď rakovina pľúc, tak aspoň bronchitída, prípadne chronická obštrukčná choroba pľúc alebo rakovina jazyka.

Podľa lekárov sa s fajčením spája až 85 % riziko, že budete trpieť niektorým z ochorení. Ak aj po 15 rokoch prestanete s fajčením, podľa výskumov vraj ostávajú niektoré gény „prepnuté“ na fajčiarsky režim a už sa nevrátia do pôvodnej funkcie.

Podľa istej štúdie amerických vedcov fajčiarom dokonca hrozí zvýšené riziko dedičnej formy rakoviny pankreasu. Objavuje sa u nich pred 50. rokom života, o 15 rokov skôr ako u nefajčiarov. K závažným ochoreniam, a tak aj kratšej dĺžke života si, samozrejme, dopomôžete aj pravidelnou konzumáciou väčšieho množstva alkoholu.

Nevyhýbajte sa stresu

Určitú dávku stresu potrebujeme a neškodí nám. Ak však prekročíme jeho únosnú mieru, najmä ak ide o dlhodobo trvajúci stres, je naše zdravie vážne ohrozené.

Stresujúce je napríklad šoférovanie. Dopomôcť si môžete, ak budete jazdiť čo najviac, podľa štatistík vraj viac ako 40 000 km najazdených ročne zvyšuje riziko úmrtí, a to najmä vtedy, ak budete prekračovať rýchlosť a nedodržiavať ďalšie predpisy.

Lekári varujú, že medzi štvrtou a šiestou hodinou rannou, keď telo ešte nie je naštartované, hrozí najvyššie riziko srdcovo-cievnych kolapsov. Ak je vaším cieľom infarkt, stačí si sadnúť za volant o tomto čase, bez raňajok a potúžiť sa energetickým nápojom, ktorý zvyšuje riziko kolapsu. Ešte vyššie je v prípade, že trpíte vysokým tlakom krvi.

Málo spite

sleep.jpgNedostatok spánku takisto prispieva k narušeniu zdravia a život vám nepredĺži. Ak si denne nedožičíte viac ako 6 hodín spánku, občas ho aj vynecháte a najmä nebudete chodiť spávať pravidelne, koledujete si o psychické problémy, zníženú odolnosť voči stresu, a tak aj oslabenie imunitného systému, čo sa v konečnom dôsledku podpíše aj na kratšej dĺžke vášho života.

Nedostatok spánku vplýva na schopnosť sústrediť sa, zhoršuje sa pamäť a podporuje aj vznik depresií. Únava spôsobená nedostatkom spánku býva aj častou príčinou smrteľných dopravných nehôd.

Nedodržiavajte rady a pokyny lekára

doctor.jpgZvlášť, ak ste chorí a užívate lieky. Akonáhle sa vám uľaví, pokojne lieky prestaňte brať, pre vaše zdravie to bude úder pod pás. Napríklad antibiotiká rozhodne neužívajte do konca, stačí tri - štyri dni, keď sa už budete cítiť lepšie. Ak ich prestanete užívať, najodolnejšie baktérie prežijú a okrem iného tak pripravujete aj ideálne podmienky pre vznik ich rezistencie. Nabudúce už antibiotikum na ne účinkovať nebude. Takto si so zárukou oslabíte imunitu a zhoršia sa vám aj funkcie obehového systému či pečene.

Prípadne ak vám lekár poradí diétu kvôli vysokej hladine cholesterolu alebo kvôli zníženiu nadváhy, nedodržiavajte ju. Šikovná rada – ak sa chystáte k lekárovi na kontrolné odbery, stačí, ak jeden - dva dni pred kontrolným odberom vylúčite ťažšie jedlá a cukry z potravy. Odrazí sa to napríklad na výške hladiny cukru v krvi, takže po prijateľných výsledkoch sa opäť môžete smelo nezriadene prejedať.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  2. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  3. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  4. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  7. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  8. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  9. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  10. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  1. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami.
  2. Vyberte si dovolenku na Silvestra už teraz
  3. Tipy na rodinné výlety autom po Slovensku
  4. Modesta Real Estate sprostredkovala pre Emil Frey halu v P3
  5. Recept na príjemné ráno od „majstra rozkoší“ Daniela Nekonečného
  6. K-Classic – značka, ktorá pomáha!
  7. Pred 25 rokmi musela byť jazdenka zo západu
  8. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  10. Cíťte sa v priestore príjemne
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty 10 068
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 4 539
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 271
  4. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 4 070
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 3 958
  6. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 824
  7. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 751
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 2 476
  9. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek 2 059
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 1 743

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prečo by Plavčan nemal byť ministrom

Peter Plavčan, ktorého si vybrala SNS, mal za sebou kauzy, už keď sa stal členom vlády. Aj keď ďalšie pribúdajú, odstúpiť zatiaľ neplánuje.

KOMENTÁRE

Keď už je trápne posmievať sa ministrovi školstva

Dôležité je ukázať, kto to celé vymyslel. A či to je riadená schéma.

EKONOMIKA

Flash končí, Tatra banka zmení internet banking

Flashové internetové bankovníctvo je bezpečné, uisťuje Tatra banka.

ŠPORT

Ružomberok potrápil favorita, s Evertonom prehral iba o gól

Jediný gól stretnutia strelil kapitán domácich Leighton Baines.

Neprehliadnite tiež

Antibiotiká netreba vždy dobrať, naznačuje nová analýza

Odborníci spochybnili odveké pravidlo pri užívaní antibiotík. Pacienti by však nemali prerušovať liečbu.

Vakcíny znížili výskyt rakoviny krčka maternicne na polovicu

Ľudstvo by sa HPV vírusu mohlo natrvalo zbaviť. Slovensko v očkovaní výrazne zaostáva.

Pozrite si rebríček najlepších pôrodníc za rok 2016

Matky a odborníci určili za najlepšie slovenské pôrodnice v Trenčíne, Martine a Bratislave.

Gény ako výhovorka. Ktoré zdravotné problémy možno zdediť

Akú úlohu zohráva dedičnosť pri obezite, pokazených zuboch, či celulitíde.