SME
Sobota, 23. január, 2021 | Meniny má MilošKrížovkyKrížovky

Pospite si, prospeje vám to

To je síce jasné, ale prečo je to tak? Podľa výsledkov prieskumov stále viac ľudí spí menej ako šesť hodín, pričom optimum je v priemere osem hodín. Viete, že málo spánku môže stáť aj za vážnymi zdravotnými problémami?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Každý to pozná, po deficite spánku sa k slovu dostáva únava, znížená koncentrácia či bolesti hlavy. Pravda však je, že ak budete dlhodobo na svojom spánku „šetriť“, môžete sa dopracovať aj k závažným ochoreniam.

Lekári dnes jednoznačne vedia o súvise nedostatku spánku (dôležitá je aj kvalita spánku) s viacerými zdravotnými ťažkosťami: je to obezita, srdcovo-cievne problémy, oslabenie imunity, výpadky pamäti a ťažkosti s koncentráciou, hovorí sa dokonca aj o súvislosti medzi nedostatkom spánku a onkologickými ochoreniami.

Skryť Vypnúť reklamu

Dĺžka i kvalita

Ak občas pretiahnete oslavu a do postele padnete za brieždenia, či kvôli návalu práce vypínate počítač hlboko po polnoci, nemusíte chytať paniku, treba telo nechať dostatočne oddýchnuť a ono sa vráti k pôvodnému biorytmu. Problém však už nastáva, ak máte problémy s nespavosťou a sú dlhodobého charakteru. Ako dlho by sme však mali spať, aby sme si neškodili?

Priemer je sedem hodín

Podľa vedcov sa u dospelých jedincov priemerná hodnota pohybuje v rozmedzí od šesť do deväť hodín, v priemere sa hovorí o siedmich až ôsmich hodinách. Je to však individuálne, niekomu stačí aj šesť hodín, spánku, aby bol svieži a čulý. Veľký vplyv na rôznu dĺžku, kvalitu ale aj štruktúru spánku má, samozrejme, vek.

To, že sme sa dobre a dostatočne vyspali zistíme podľa jednoduchých ukazovateľov: mali by sme sa zobudiť bez budíka a cítiť sa počas dňa čulí a svieži bez potreby dopovať sa rôznymi stimulantmi v podobe kávy či energetických nápojov. Samozrejme, nielen dĺžka spánku je rozhodujúca, dôležitá je aj jeho kvalita.

Skryť Vypnúť reklamu

Spite, schudnete

Vráťme sa však k nedostatku spánku v súvislosti s chorobami. Ak trpíte nadváhou či obezitou, môže byť za tým aj nedostatok spánku. Prečo? Ak máte spánkový deficit, narúša sa vám prirodzený metabolizmus, pričom sa uvoľňuje aj zvýšené množstvo hormónu kortizolu. Jeho hromadenie spôsobuje, že sa vám začne ukladať tuk najmä v oblasti brucha. Je oveľa nebezpečnejší, ako ten podkožný, na ktorý nadávame, lebo spôsobuje nepekné tukové záhyby.

Útrobný tuk pokrýva aj vnútorné orgány – ak by obézni ľudia mohli nahliadnuť do svojich útrob, asi by sa zhrozili. Tento tuk je metabolicky oveľa aktívnejší ako podkožný a produkuje oveľa viac škodlivých molekúl, ktoré sa dostávajú do krvného obehu, a tak aj do orgánov v tele. Dôsledkom často býva cukrovka 2. typu, srdcovo-cievne ochorenia, ale i rakovina.

Skryť Vypnúť reklamu

Chuť do jedla

Ak budete spať málo, žalúdok začne produkovať viac hormónu grelínu, ktorý vyvoláva chuť do jedla a, naopak, tukové bunky budú produkovať menej hormónu leptínu, ktorý chuť do jedla potláča.

Odborníci hovoria aj o súvislosti apnoe – krátkej zástavy dýchania počas spánku, keď dochádza k nedostatočnému okysličeniu mozgu, s vysokým tlakom krvi, zvýšenou hladinou stresového hormónu a zvýšeným sklonom k vzniku zápalov v tele. Nedostatok spánku vám môže aj ohroziť výkonnosť imunitného systému. Zvlášť ak vaše telo bojuje napríklad s nejakou vírusovou či bakteriálnou infekciou, nemali by ste mu odopierať dostatok spánku. Unavený organizmus nie je schopný produkovať dostatok protilátok.

Podľa výskumov vraj ženy, ktoré pracujú často v noci, sú viac ohrozené rakovinou prsníka. Podobné riziká môžu súvisieť s hladinou hormónu melatonínu v tele, ku ktorého tvorbe telo potrebuje tmu. Tento hormón má imunomodulačné, antioxidačné aj onkostatické účinky, takže zníženie jeho produkcie môže mať nepriaznivé účinky.

Ak máte problémy spánkovým režimom a neviete si rady, skúste sa obrátiť na lekárov, ktorí sa venujú spánkovým poruchám v spánkových laboratóriách alebo neurológa. Nie jediným a vždy najvhodnejším riešením sú tabletky na spanie. Všetkého veľa škodí, takže ani so spánkom to netreba ani preháňať, aj priveľa spánku môže spôsobiť, že sa budete cítiť unavení, malátni a potrápi vás bolesť hlavy.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 37 731
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 36 298
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 11 025
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 257
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 943
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 8 156
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 292
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 896
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 668
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 564
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Snímka z odberového miesta v športovej hale v Pezinku počas celoplošného  skríningového testovania ľudí na ochorenie COVID-19 na Slovensku.

Na Slovensku prebieha plošné skríningové testovanie. PCR testy odhalili viac ako 234-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 965 obetí.

9 h
Známy moderátor Larry King sa nakazil koronavírusom.

Moderátor zomrel na komplikácie spojené s ochorením COVID-19.

22m
Petra Vlhová po zjazde v Crans Montane.

Slovenka obsadila siedme miesto.

2 h
Daniel Lipšic.

Poslanci zabudli neprokurátorom umožniť, aby požiadali o previerku.

19 h