Pospite si, prospeje vám to

To je síce jasné, ale prečo je to tak? Podľa výsledkov prieskumov stále viac ľudí spí menej ako šesť hodín, pričom optimum je v priemere osem hodín. Viete, že málo spánku môže stáť aj za vážnymi zdravotnými problémami?

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Každý to pozná, po deficite spánku sa k slovu dostáva únava, znížená koncentrácia či bolesti hlavy. Pravda však je, že ak budete dlhodobo na svojom spánku „šetriť“, môžete sa dopracovať aj k závažným ochoreniam.

Lekári dnes jednoznačne vedia o súvise nedostatku spánku (dôležitá je aj kvalita spánku) s viacerými zdravotnými ťažkosťami: je to obezita, srdcovo-cievne problémy, oslabenie imunity, výpadky pamäti a ťažkosti s koncentráciou, hovorí sa dokonca aj o súvislosti medzi nedostatkom spánku a onkologickými ochoreniami.

Dĺžka i kvalita

Ak občas pretiahnete oslavu a do postele padnete za brieždenia, či kvôli návalu práce vypínate počítač hlboko po polnoci, nemusíte chytať paniku, treba telo nechať dostatočne oddýchnuť a ono sa vráti k pôvodnému biorytmu. Problém však už nastáva, ak máte problémy s nespavosťou a sú dlhodobého charakteru. Ako dlho by sme však mali spať, aby sme si neškodili?

Priemer je sedem hodín

Podľa vedcov sa u dospelých jedincov priemerná hodnota pohybuje v rozmedzí od šesť do deväť hodín, v priemere sa hovorí o siedmich až ôsmich hodinách. Je to však individuálne, niekomu stačí aj šesť hodín, spánku, aby bol svieži a čulý. Veľký vplyv na rôznu dĺžku, kvalitu ale aj štruktúru spánku má, samozrejme, vek.

To, že sme sa dobre a dostatočne vyspali zistíme podľa jednoduchých ukazovateľov: mali by sme sa zobudiť bez budíka a cítiť sa počas dňa čulí a svieži bez potreby dopovať sa rôznymi stimulantmi v podobe kávy či energetických nápojov. Samozrejme, nielen dĺžka spánku je rozhodujúca, dôležitá je aj jeho kvalita.

Spite, schudnete

Vráťme sa však k nedostatku spánku v súvislosti s chorobami. Ak trpíte nadváhou či obezitou, môže byť za tým aj nedostatok spánku. Prečo? Ak máte spánkový deficit, narúša sa vám prirodzený metabolizmus, pričom sa uvoľňuje aj zvýšené množstvo hormónu kortizolu. Jeho hromadenie spôsobuje, že sa vám začne ukladať tuk najmä v oblasti brucha. Je oveľa nebezpečnejší, ako ten podkožný, na ktorý nadávame, lebo spôsobuje nepekné tukové záhyby.

Útrobný tuk pokrýva aj vnútorné orgány – ak by obézni ľudia mohli nahliadnuť do svojich útrob, asi by sa zhrozili. Tento tuk je metabolicky oveľa aktívnejší ako podkožný a produkuje oveľa viac škodlivých molekúl, ktoré sa dostávajú do krvného obehu, a tak aj do orgánov v tele. Dôsledkom často býva cukrovka 2. typu, srdcovo-cievne ochorenia, ale i rakovina.

Chuť do jedla

Ak budete spať málo, žalúdok začne produkovať viac hormónu grelínu, ktorý vyvoláva chuť do jedla a, naopak, tukové bunky budú produkovať menej hormónu leptínu, ktorý chuť do jedla potláča.

Odborníci hovoria aj o súvislosti apnoe – krátkej zástavy dýchania počas spánku, keď dochádza k nedostatočnému okysličeniu mozgu, s vysokým tlakom krvi, zvýšenou hladinou stresového hormónu a zvýšeným sklonom k vzniku zápalov v tele. Nedostatok spánku vám môže aj ohroziť výkonnosť imunitného systému. Zvlášť ak vaše telo bojuje napríklad s nejakou vírusovou či bakteriálnou infekciou, nemali by ste mu odopierať dostatok spánku. Unavený organizmus nie je schopný produkovať dostatok protilátok.

Podľa výskumov vraj ženy, ktoré pracujú často v noci, sú viac ohrozené rakovinou prsníka. Podobné riziká môžu súvisieť s hladinou hormónu melatonínu v tele, ku ktorého tvorbe telo potrebuje tmu. Tento hormón má imunomodulačné, antioxidačné aj onkostatické účinky, takže zníženie jeho produkcie môže mať nepriaznivé účinky.

Ak máte problémy spánkovým režimom a neviete si rady, skúste sa obrátiť na lekárov, ktorí sa venujú spánkovým poruchám v spánkových laboratóriách alebo neurológa. Nie jediným a vždy najvhodnejším riešením sú tabletky na spanie. Všetkého veľa škodí, takže ani so spánkom to netreba ani preháňať, aj priveľa spánku môže spôsobiť, že sa budete cítiť unavení, malátni a potrápi vás bolesť hlavy.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  3. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  4. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  5. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  6. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  10. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  1. Mladí futbalisti získali takmer 50 tisíc eur
  2. OMV modernizuje čerpacie stanice. Prioritou je pohodlie zákazník
  3. Aj zmrzlina podlieha trendom, mali ste už špenátovú?
  4. Prémiovosť slovenského trhu rastie, dovozová Metaxa je na čele
  5. Neseďte doma, cestujte z Košíc do sveta
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka
  7. Kŕčové žily: Nepekné a nebezpečné
  8. Študenti obhajovali návrhy na využitie Pisztoryho paláca
  9. Turistický nosič pre malého dobrodruha?
  10. Kúpte si nehnuteľnosť v 5* luxusnom rezorte v zálive Sistiana
  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok 11 986
  2. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 4 742
  3. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 3 871
  4. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 3 740
  5. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 3 501
  6. Vydanie denníka SME spolu s knihou Ľubomíra Feldeka 3 368
  7. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 203
  8. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 3 095
  9. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 087
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 099

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ukrajinu zasiahol masívny hackerský útok, v Černobyle musia merať manuálne

Zasiahnuté sú letiská, pošta, ale aj vládne inštitúcie. Problémy hlásia aj západné firmy.

KOMENTÁRE

Nestačí strihať drôty, železná opona je v nás stále

Na hranici Rakúska a Maďarska sa začala rúcať železná opona.

KOMENTÁRE

Homosexualita stále rozdeľuje, diskusii sa nevyhnú ani biskupi

Cirkvi a spoločnosť sú v tejto téme už dnes rozdelené a bude sa len prehlbovať.

Neprehliadnite tiež

Našli príčinu chorobného nutkania, je za ním zápal mozgu

Prelomová štúdia spojila vznik obsedantno-kompulzívnej poruchy so zápalom. Môže viesť novej účinnej liečbe.

V pôde našli nové účinné antibiotikum

Pôda naďalej ostáva najlepším zdrojom nových antibiotík.

Čo presne znamená číslo opaľovacieho krému a ako si vybrať správny

Zistite, čo znamenajú čísla a skratky na etikete opaľovacích krémov a aký typ je vhodný pre vašu pokožku.

Päť spôsobov ako zvieratá prospievajú zdraviu svojich majiteľov

Aktívny životný štýl a psychická pohoda sú u majiteľov zvierat iba začiatok.