Poznáte svoj tlak? Možno ho máte vysoký a ani o tom neviete

Keď sa hovorí o vysokom tlaku, mávnete rukou, že vás sa to netýka, lebo vás nič nebolí a nemáte žiadne ťažkosti? Pozor, napriek tomu sa váš krvný tlak mohol vyšplhať k hodnotám, ktoré už zdraviu nepristanú.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Vysoký tlak si mnohí musia liečiť liekmi – o farmakologickej liečbe rozhoduje lekár. Avšak niektoré zmeny v životnom štýle, ktoré môžete ľahko zrealizovať aj bez lekárskeho receptu, významne prispievajú k jeho znižovaniu. Ak sa budete riadiť nasledovnými radami, odrazí sa na to priaznivo nielen na výške vášho tlaku krvi, ale aj na celkovom zdraví.

Čo vám prospeje:

  • viac pohybu – aspoň 30 minút denne si doprajte aeróbny pohyb – pri takom pohybe budete aj najlepšie spaľovať tuky. Ak máte ťažkosti s kĺbmi, ste obézni alebo máte iné závažne ochorenia, poraďte sa o vhodnom druhu pohybu s lekárom, určite však nič nepokazíte rýchlou chôdzou, plávaním či bicyklovaním.
  • Strážte si hmotnosť – nadváha a obezita vedie aj k zvyšovaniu tlaku krvi, srdce a celý srdcovo-cievny systém sa totiž musia viac namáhať už aj pri bežných činnostiach. Pri chudnutí však zabudnite na drastické diéty, najoptimálnejší spôsob, ako sa zbaviť nadbytočných kilogramov je zdravá, vyvážená strava a dostatok pravidelného pohybu, pričom aj pravidelnosť je veľmi dôležitá.
  • Zvážte, čo si dáte na tanier – máme na mysli nielen množstvo, ale aj konkrétne potraviny. Preto je dobré vedieť sa orientovať v tom, čo prospieva zdraviu, čo by sme na jedálnom lístku mali obmedziť a čo radšej vylúčiť. Všímajte si aj zloženie, ktoré výrobca uvádza na obaloch potravinových výrobkov. Dôležité je prijímať jednotlivé živiny – cukry, tuky a bielkoviny nielen v správnom množstve ale aj pomere. Mali by ste vedieť:
  1. že aj pri chudnutí sú tuky (avšak tie zdravé) potrebné, a nie je dobré ich úplne vynechať,
  2. že sa treba vyhýbať potravinám, v ktorých sa často ukrýva veľké množstvo nezdravých nasýtených (najmä živočíšnych) tukov a soli,
  3. že aj mnohé druhy ovocia obsahujú veľa cukru, takže najmä vtedy, ak chcete schudnúť, nie je jedno, koľko ho zjete. Nezabúdajte, že to isté množstvo sušeného ovocia obsahuje oveľa viac cukru ako to isté množstvo čerstvého ovocia,
  4. že dôležitý je aj spôsob prípravy pokrmov – vyhýbajte sa najmä vysmážaniu. Ak už chcete vysmážať, tak to robte veľmi zriedkavo a na kvalitnom slnečnicovom či olivovom oleji. Vyhýbajte sa olejom, ktoré sú prepálené a viackrát použité.
  • Menej soľte – príliš slané jedlá nie sú pre tlak dobré, ak je váš tlak vyšší, zredukujte denný príjem soli na menej ako šesť gramov. Dávajte pozor aj na soľ skrytú v rôznych hotových pokrmoch a spracovaných mäsových výrobkoch.
  • Majte svoje ochorenia pod kontrolou – ak trpíte napríklad cukrovkou alebo inými ochoreniami, snažte sa poctivo dodržiavať liečbu. Ak bude vaše ochorenie v čo najstabilizovanejšom stave, odrazí sa to aj na vašom krvnom tlaku.
  • Dostatok horčíka, draslíka a vápnika - pravidelný príjem týchto prvkov v strave, dôležitých pre zdravie srdca a ciev, prospeje aj vášmu tlaku krvi. Horčík obsahujú napríklad banány, orechy, semená, cereálie, vajcia, syry, draslík nájdete v čerstvom i sušenom ovocí, cesnaku, zemiakoch, strukovinách, zelenine. Vápnik svojmu telu dodáte, ak budete konzumovať mlieko, mliečne výrobky, listovú zeleninu či suché strukoviny.
  • Prestaňte fajčiť – fajčenie si obvykle spájame s pľúcnymi ochoreniami, je však aj jednou z hlavných príčin srdcovo-cievnych chorôb. Nikotín dočasne zvyšuje tlak, zrýchľuje srdcovú činnosť a má vplyv aj na množstvo krvi, ktorú prečerpáva srdce a na prietok krvi artériami. Fajčenie urýchľuje a podporuje aj tvorbu krvných zrazenín a podieľa sa napríklad aj na zvyšovaní celkového cholesterolu v krvi (a znižovaní hladiny „dobrého“ LDL cholesterolu).Fajčením si skracujete život o 13 až 15 rokov a ak s fajčením skoncujete, začne sa znižovať aj riziko srdcovo-cievnych ochorení. Podľa lekárov rok po tom, ako prestanete fajčiť, znížite až o polovicu riziko, že umriete na následky srdcovo-cievnych ochorení. Lekári varujú aj pred pasívnym fajčením. Pasívnych fajčiarov totiž ohrozuje až 30-krát vyššie riziko úmrtia na následky ochorení srdca a ciev.

Tlak krvi (v mm Hg) Systolický Diastolický tlak

Optimálny < 120 a < 80

Normálny 120 – 129 a/alebo 80 – 84

Vysoký normálny 130 – 139 a/alebo 85 – 89

Hypertenzia – stupeň 1 140 – 159 a/alebo 90 – 99

Hypertenzia – stupeň 2 160 – 179 a/alebo 100 – 109

Hypertenzia – stupeň 3 ≥ 180 a/alebo ≥ 110

Izolovaná systolická hypertenzia ≥ 140 a < 90

Ako sa dozviem o vysokom tlaku krvi

Hypertenziou trpia viac muži ako ženy a v súčasnosti je to masové ochorenie, ktoré postihuje veľkú časť populácie. Vysoký tlak nebolí a často sa nijako neprejavuje, takže aj preto mnohí jeho liečbu podceňujú. Ako sa najčastejšie dozvieme, že máme hypertenziu? Obvykle sa tak stane:

  • na preventívnej prehliadke,
  • náhodne pri návšteve lekára a pri vyšetreniach z celkom iného dôvodu,
  • hypertenzia sa môže niekedy prejavovať bolesťami hlavy, závratmi a pod.
  • hypertenzia sa môže prejaviť poškodeniami niektorých orgánov, niekedy až fatálne – srdcovým infarktom, cievnou mozgovou príhodou, zlyhaním obličiek a pod.

Liečbu nepodceňujte

Mnohí tak robia preto, lebo nič necítia, nemajú ťažkosti. Vysoký tlak väčšinou nemá špecifické prejavy, niekedy môže stáť za bolesťami hlavy, závratmi, bolesťami na hrudníku či poruchami spánku. Dôležité je preto pravidelne absolvovať preventívne prehliadky, kde vám lekár odmeria aj krvný tlak.

Ak už o svojej hypertenzii viete, nemali by ste ignorovať a zanedbávať liečbu, je to naozaj hra s ohňom. Vysoký tlak môže rôznymi spôsobmi poškodzovať organizmus. V prvom rade zvyšuje námahu srdca a ciev, v dôsledku čoho môžu steny srdca hrubnúť, vtedy hovoríme o tzv. hypertrofii srdcového svalu. Ak je už zväčšenie prílišné, môžu nastať problémy, najčastejšie sa takéto zväčšenie prejavuje dýchavicou po fyzickej námahe.

Hypertenzia je aj rizikový faktor

Naše cievy vekom prirodzene strácajú na elasticite, ak však máte vysoký tlak krvi, dochádza k tomuto procesu skôr. Podľa varovania odborníkov sú ľudia s vysokým tlakom trikrát viac ohrození srdcovým infarktom, šesťkrát viac vznikom krvných zrazenín a sedemkrát viac cievnou mozgovou príhodou v porovnaní s ľuďmi, ktorí majú tlak krvi v norme. Vysoký tlak poškodzuje napríklad aj zrak a obličky.

Na liečbu vysokého tlaku vám lekár predpíše vhodné lieky. Je ich niekoľko skupín a k dispozícii sú aj lieky, ktoré kombinujú viac účinných látok. O výbere liekovej skupiny rozhoduje aj to, aké máte pridružené ochorenia. Lieky si nikdy sami nevysadzujte a nezabudnite si ich napríklad zobrať na dovolenku, pretože prerušenie liečby môže mať závažné dôsledky.

Dôsledkom neliečenej alebo nedostatočne liečenej hypertenzie môže byť podľa lekárov poškodenie orgánov, ktoré nie sú plnohodnotne zásobované zmenenými alebo zúženými cievami, a tak následne môže dôjsť k infarktu, srdcovému zlyhávaniu, porážke či zlyhaniu obličiek. Dôležitou súčasťou liečby je aj zdravá životospráva a dostatok fyzickej aktivity.

Nielen lieky, ale aj pitný režim

Ak vám kardiológ predpísal lieky na vysoký tlak, nezabúdajte, že okrem dodržiavania liečby je veľmi dôležitý aj dostatočný príjem tekutín, zvlášť v letných horúčavách. Kardiológovia varujú, že ak prísun tekutín zanedbáme, dôsledkom môže byť aj nadmerné zníženie tlaku, čo v kombinácii s niektorými liekmi môže spôsobiť napríklad zhoršenie funkcií obličiek. Liečbu preto dôsledne dodržiavajte, lieky pomáhajú váš tlak znižovať a normalizovať.

Aké sú riziká

Niektoré rizikové faktory máme možnosť ovplyvniť, na iné nemáme dosah. Len od vás závisí koľko soli denne prijmete v potrave, či budete mať dostatok pohybu alebo kilogramy navyše. Vek, pohlavie ani dedičné faktory ovplyvniť nemôžeme. Odborníci hypertenziu charakterizujú ako multifaktoriálne ochorenie, a v 90 až 95 percentách prípadov príčina nie je známa.

Lekári však vedia, že prítomnosť uvedených rizikových faktorov jednoznačne zvyšuje pravdepodobnosť, že sa hypertenzia rozvinie. V malom množstve prípadov môže byť vysoký tlak spôsobený niektorými ochoreniami, vtedy hovoríme o tzv. sekundárnej hypertenzii.

Rizikové faktory hypertenzie:

  • genetika - hypertenzia u pokrvných príbuzných,
  • vek nad 45 rokov, u mužov výraznejšie nad 55 rokov a u žien nad 65 rokov,
  • niekedy užívanie hormonálnej antikoncepcie,
  • nedostatok pohybu,
  • obezita,
  • nevhodná strava,
  • cukrovka,
  • fajčenie,
  • nadmerná konzumácia alkoholu,
  • stres.
Hypertenzia bieleho plášťa – ide o syndróm, ktorý potvrdila prax, zhruba 25 percentám pacientov stačí prítomnosť lekára, aby sa im zvýšila tepová frekvencia. Znamená to, že výsledok merania nemusí byť objektívny, preto je vhodné, aby si pacienti monitorovali tlak aj v domácich podmienkach.
Po 65. roku života trpí hypertenziou až polovička populácie vo vyspelých krajinách. Muži sú najviac ohrození medzi 35. až 59 rokom života, u žien nastáva najkritickejšie obdobie po menopauze.

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte?
  3. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť?
  4. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity!
  5. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku?
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  7. Vďaka úveru na rekonštrukciu môžete ušetriť tisícky EUR
  8. Jednoduchá mobilná tlač z vášho smartfónu, alebo tabletu?
  9. Zažite vašu vysnívanú dovolenku na Bali
  10. Deň detí oslavujeme štyri dni. Iba v Borylande!
  1. Odmeny za diplomové práce na Stavebnej fakulte STU v Bratislave
  2. Zmluva o nájme pre ambasádu USA neoprávnene zaradená do programu
  3. 4* projekt víl a apartmánov priamo na pobreží, Chorvátsko
  4. Slováci rozhodli o najlepšom!
  5. AAA Auto má nový úver pre živnostníkov
  6. Aký bude váš doplnkový dôchodok
  7. Kúpeľňa - profesionálne informácie pri jej zhotovení
  8. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá
  9. Dobrodružstvo s vodou
  10. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne
  1. Od 1. júla už prestanete chodiť na poštu! 7 982
  2. Premýšľate nad kúpou last minute dovolenky v Egypte? 7 156
  3. Bolesti hlavy, brucha či únava? Môžu za to možno aj parazity! 5 933
  4. Aký bude váš doplnkový dôchodok 5 740
  5. Neobvyklý objav, ktorý umožňuje zvládnuť angličtinu za 2 týždne 5 026
  6. Vaginálne mykózy – ako sa im brániť? 4 605
  7. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a. 4 202
  8. Jarabinky Grande odštartovali predaj zaujímavými cenami bytov 3 718
  9. Neviete si vybrať správne miesto na dovolenku v Grécku? 3 555
  10. V Prešove sa dnes tankuje za euro. Aj prémiové palivá 2 438

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Rokovania zlyhali, štrajk chcú pritvrdiť. Čo čaká Volkswagen

Výroba bude podľa odborov zastavená aj cez víkend, ďalší termín vyjednávaní si s vedením nedohodli.

ŠPORT

Slováci vyškolili majstrov Európy. Akú majú šancu postúpiť?

Z druhého miesta postúpi iba najlepší tím.

ŠPORT

Bola to veľká jazda, zhodnotil Hapal výhru nad Švédskom

Švédi sa trénerovi zdali byť unavení.

Neprehliadnite tiež

Našli príčinu chorobného nutkania, je za ním zápal mozgu

Prelomová štúdia spojila vznik obsedantno-kompulzívnej poruchy so zápalom. Môže viesť novej účinnej liečbe.

V pôde našli nové účinné antibiotikum

Pôda naďalej ostáva najlepším zdrojom nových antibiotík.

Čo presne znamená číslo opaľovacieho krému a ako si vybrať správny

Zistite, čo znamenajú čísla a skratky na etikete opaľovacích krémov a aký typ je vhodný pre vašu pokožku.

Päť spôsobov ako zvieratá prospievajú zdraviu svojich majiteľov

Aktívny životný štýl a psychická pohoda sú u majiteľov zvierat iba začiatok.