Čomu by sme sa pri chudnutí mali vyhnúť

Častou chybou je neuvážené rozhodnutie začať chudnúť okamžite, bez toho, aby sme sa vopred pripravili a prehodnotili všetky reálne okolnosti, ktoré s chudnutím súvisia. Napríklad, či máme na chudnutie dosť času, alebo či sú ciele, ktoré sme si dali, úmern

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

é našim individuálnym osobitostiam.

„Zaručených“ diét či prípravkov sľubujúcich rýchle a rapídne schudnutie je veľa, mnohí im už podľahli. Výsledkom však býva tenšia peňaženka a sklamanie, prípadne až rezignácia. Rozumnejšie bude riadiť sa radami odborníkov. Patrí k nim aj Katarína Skybová, zakladateľka inštitútu, kde sa problematike redukcie hmotnosti i prevencie nadváhy venujú na odbornej úrovni.

Ako prvá na Slovensku sa ešte v roku 1992 začala venovať manažmentu redukcie telesnej hmotnosti. Spočiatku to bola cesta tŕnistá, postupom času sa jej však podarilo vytvoriť inštitút, kde možno chudnúť pod odborným vedením. Ona sama považuje za prelom v redukcii hmotnosti vznik a existenciu možnosti využitia poradenstva odborníkov - výživových poradcov -a osobné koučovanie počas celého chudnutia.

Diéta, pohyb i vzdelávanie

Moderné chudnutie je podľa Skybovej založené na exaktných vedeckých poznatkoch o fungovaní ľudského organizmu a využíva spojenie rozumnej redukčnej diéty a pravidelného pohybu. Hovorí, že „vždy je zamerané aj do budúcnosti a jeho cieľom, okrem dosiahnutia želanej hmotnosti, je aj zmena návykov životosprávy a výchova a vzdelávanie v oblasti zdravého životného štýlu“ .

Know-how, na ktorom stavia, je súhrn vedeckých poznatkov o výžive, pohybe, teórii učenia a psychológii. Zahŕňa aj skúsenosti so zmenou životosprávy v rámci individuálnych redukčných programov. Rešpektuje individualitu a jedinečnosť osobnosti v jej biologickej, fyziologickej, psychologickej a sociologickej podstate. Cieľom programov je zmeniť životosprávu klienta, vytvoriť nové žiaduce návyky a dosiahnuť hmotnostné úbytky a trvalé udržanie a kontrolu normálnej telesnej hmotnosti.

zelenina.jpg

Ako nie

Rozhodnúť sa schudnúť bez zmeny životosprávy, pomocou prípravkov a liekov na chudnutie je podľa odborníčky nesprávne rozhodnutie. A to aj napriek tomu, že tento spôsob sľubuje „bezbolestné“ dosiahnutie výsledku. Chybou je aj to, keď začneme chudnúť sami, pomocou zázračnej diéty, alebo sa vrhneme na športovanie bez toho, aby sme mali potrebné vedomosti o výžive a pohybe. Zlé rozhodnutie a voľba nesprávneho spôsobu chudnutia je najčastejším dôvodom, prečo mnohí chudnutie predčasne ukončia a nedosiahnu cieľ.

Rozhoduje, čo dáme deťom na tanier

Katarína Skybová podčiarkuje aj význam stravovacích návykov, ktoré si osvojujeme spontánne už v detstve. „Dedíme spoločnú kuchyňu, recepty, stravovacie zvyklosti, preferencie potravín a obľubu rovnakých jedál a chutí. Neskôr preberáme vzorce stravovacieho správania zo spoločnosti, v ktorej žijeme. Preto sa často stáva, že pri stravovaní sa dopúšťame mnoho rokov tých istých chýb bez toho, aby sme si ich uvedomovali.“

Najčastejšie je to napríklad:

  • konzumácia veľkých porcií a veľkého množstva jedla priebežne počas celého dňa,
  • nepravidelné stravovanie s 1 až 2 dávkami jedla za deň,
  • presunutie ťažiska najväčšieho energetického príjmu na večer,
  • príjem potravín a tekutín s vysokým obsahom energie,
  • nadmerný príjem cukrov a tukov,
  • nadmerný príjem potravín s vysokým glykemickým indexom,
  • jednostranná strava,
  • nedostatočný príjem tekutín,
  • rozptyľovanie pozornosti počas jedenia, vykonávanie činností, ktoré s jedlom nesúvisia (napr. sledovanie televízie, čítanie, plnenie pracovných úloh),
  • rýchle a hltavé jedenie,
  • používanie jedla ako spôsobu odmien a trestov,
  • jedenie zo zvyku, bez prítomnosti pocitu hladu,
  • jedenie vo vypätých situáciách na zmiernenie napätia, pri strese, strachu, pri pocite neistoty, osamelosti, z dlhej chvíle a pod.

Na začiatku každého chudnutia treba podľa odborníčky nabrať odvahu spoznať a pomenovať chyby, ktorých sa dopúšťame - je to základný predpoklad úspešného chudnutia.

ico

Piliere zdravého chudnutia

Diéta sa má na chudnutí podieľať asi z troch štvrtín, zvyšok patrí pohybu. Redukčná diéta má rešpektovať zásady zdravého chudnutia a navodzovať príjemné pocity.

  • Jedálny lístok má byť pestrý.
  • Diéta má rešpektovať obvyklé chute.
  • Suroviny majú byť bežne dostupné.
  • Príprava stravy má byť nenáročná.
  • Použité suroviny majú byť čerstvé a kvalitné.
  • Kuchynská úprava stravy má byť šetrná.
  • Diétne jedlá majú byť chutné, ich vzhľad atraktívny.
  • Jedálny lístok redukčnej diéty má dobre kontrolovať pocit hladu a sýtosti.
  • Stravovanie počas diéty má zohľadňovať stravovacie zvyklosti.
ico

Čo by vás ešte mohlo zaujímať

Pokiaľ ide o výživu i redukciu hmotnosti, dnes sa možno stretnúť s rôznymi názormi na zdravé a racionálne stravovanie, diéty, patrí k nim napríklad aj teória o stravovaní podľa krvných skupín.

Odborníčka na zdravú výživu a redukciu hmotnosti Katarína Skybová hovorí, že „základom tejto diéty je princíp rôznorodosti krvných skupín a tvrdenie, že pre príslušníkov určitej krvnej skupiny existujú potraviny, ktoré ich telu prospievajú a, naopak, tie, ktoré mu škodia a spôsobujú obezitu. To znamená, že ak rôzni ľudia jedia rovnaké potraviny, jedni priberajú a iní chudnú.

Diéta nie je podložená exaktnými vedeckými dôkazmi. Nerešpektuje individualitu osobnosti, vekové rozdiely a zdravotné obmedzenia chudnúceho. Redukcia hmotnosti, ktorú jej dodržiavaním ľudia dosiahnu, je založená hlavne na kontrolovanom príjme odporučených potravín, čoho dôsledkom je celkové zníženie príjmu energie."

Ak sa už niekomu podarí schudnúť, čo je podľa vás pre ľudí najväčším a aj najčastejším úskalím pre udržanie „novej“ hmotnosti?

Najväčším problémom je, že ľudia nezotrvajú pri štandardoch zdravého životného štýlu. Začnú jesť nepravidelne, menej času venujú príprave čerstvej stravy, začnú viac využívať zariadenia verejného stravovania a zanedbajú pohyb.

Máte za sebou dvadsaťročnú prácu v tejto oblasti – sú dnešní klienti oproti dávnejšej minulosti múdrejší, alebo sa stretávate s podobnou úrovňou znalostí o vlastnej nadváhe či obezite a zdravej životospráve?

Dnešní klienti majú širšie vedomosti o výžive, často sú však tieto vedomosti nesprávne až zavádzajúce (napríklad mnoho ľudí si mysli, že ryža je bielkovinová potravina, že hranolčeky sú energetickejšie ako olivový olej a pod.). Dôvodom je skutočnosť, že na informácie dnes neexistuje žiadna cenzúra a verejne sú dostupné informácie v rôznej kvalite.

Ľudia, keďže nemajú dostatočné vedomosti, nedokážu informácie správne selektovať (systém kontinuálneho vzdelávania verejnosti o výžive neexistuje). Všeobecne je známe, že ľudia svoju hmotnosť podceňujú - nevedia ju správne odhadnúť a obyčajne si myslia, že vážia menej a naopak svoju výšku nadhodnocujú – myslia si, že majú o niekoľko cm viac, ako v skutočnosti merajú. Dnes sa však spoločensky nadváha menej akceptuje, ako v minulosti. Úspešný človek sa vníma ako štíhly, zdravý a vitálny.

(mv)

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Ak Vás nikdy nič nebolelo, nestrácajte čas čítaním tohto článku!
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  5. Talent - vzdelanie - úspech
  6. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  7. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 22 150
  2. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 16 791
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 8 318
  4. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 8 098
  5. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 6 763
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 5 801
  7. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 5 411
  8. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 187
  9. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 4 649
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 211