Seniori a deti zabúdajú piť

A pritom práve oni tvoria rizikové skupiny najviac ohrozené nedostatkom tekutín. Pozor si však musia dávať aj tí, čo intenzívne športujú či vykonávajú prácu spojenú s nadmernou fyzickou námahou.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

O význame pitného režimu sa frekventovanejšie hovorí najmä v lete, napriek tomu mnohí ľudia stále zanedbávajú dostatočný a pravidelný príjem tekutín. Nedávno som si v autobuse vypočula rozhovor dvoch mladých ľudí. Mladík sa svojej priateľke zveroval s tým, že musí menej piť, lebo sa potom potí, a že je to preto, lebo telo má priveľa tekutín, a tak sa ich potrebuje zbaviť. Človek by mohol nadobudnúť pocit, že pri dnešnej záplave informácií a notorickom opakovaní zvlášť niektorých tém zrejme niet človeka, ktorý by nevedel aspoň základ, že treba piť:

  • dostatočne bez ohľadu na ročné obdobie,
  • viac počas horúčav či pri zvýšenej fyzickej námahe,
  • priebežne počas celého dňa a nečakať na smäd,
  • vhodné nápoje, najlepšie čistú vodu.

Opak je však pravda, rok čo rok sa v lete na pohotovostiach a v ambulanciách objavujú pacienti, ktorí kolabujú a majú rôzne ťažkosti práve v dôsledku závažnej dehydratácie organizmu.

Opakovanie – matka múdrosti

Lekári apelujú na dodržiavanie pitného režimu aj cez známy a ošúchaný fakt, že človek bez jedla vydrží až 50 dní, ale bez vody fakticky len pár dní. Dôsledkom nedostatočného príjmu tekutín môžu byť aj závažné stavy dehydratácie, ktoré môžu vyústiť až do kolapsu. Dehydratácia je zvlášť nebezpečná najmä pre seniorov a deti. U seniorov s vekom slabne pocit smädu, zabúdajú sa napiť a okrem toho mnohí majú v sebe zakorenenú mylnú predstavu, že načo piť, ak nie som smädný.

Pocitu smädu by sme sa však mali vyhýbať, je už signálom, že s dostatkom tekutín v organizme je to zlé. Na to, že pocit smädu chýba, môžu mať vplyv aj iné faktory, napríklad užívanie niektorých liekov, rôzne zdravotné ťažkosti. Preto treba piť priebežne, pravidelne počas celého dňa, a to aj napriek tomu, že smäd nepociťujeme. Majte vždy poruke fľašu s vodou, a to aj pri ceste autom, v autobuse, na pracovnom stole...

Lekári odporúčajú riadiť sa kľúčovým pravidlom: Dôležité je nikdy nečakať na smäd!

Nielen starší ľudia zabúdajú piť, ale aj deti sa napríklad v zápale hry ľahko pozabudnú, preto im treba nápoje ponúkať počas celého dňa. Ak máte rodičov či iných blízkych v seniorskom veku alebo malé deti, majte to na pamäti a pravidelne im pripomínajte, aby sa napili a ponúkajte im vhodné nápoje.

Základ pitného režimu by mala tvoriť najlepšie čistá voda – v našich podmienkach je absolútne vyhovujúca voda z vodovodu a pitný režim možno obohatiť aj ovocnými šťavami (najlepšie riedenými), minerálkou, bylinnými či zelenými čajmi a pod..

Koľko tekutín by sme mali prijať? Môžete sa riadiť jednoduchým vzorcom: gastroenterológ Peter Minárik odporúča prijať zhruba 40 ml tekutiny na 1 kg hmotnosti u dospelého človeka, u detí je to ešte o niečo viac. V detskom organizme je totiž aj percentuálne viac vody ako v tele dospelého človeka. Podľa lekára telo dospelého človeka z 50 – 60 % tvorí voda, u detí je to 70 – 80 %.

Deti by preto mali prijímať viac tekutín (v pomere k svojej telesnej hmotnosti):

  • vo veku 7 – 10 rokov by to malo byť 60 ml tekutín na 1 kg hmotnosti,
  • u 10- až 13-ročných detí je to 50 ml tekutín na 1 kg hmotnosti,
  • u 14- a viacročných mladistvých ako aj u dospelých by to malo byť spomínaných 40 ml na kilogram hmotnosti.

Nepodceňujte ani teplotu podávaných tekutín – nemali by byť ani príliš horúce, ani príliš studené. Ak športujete, podľa americkej spoločnosti športovej medicíny je okrem toho, že pijete priebežne vhodné prijať okolo 400 až 600 ml tekutín najneskôr dve hodiny pred tým, ako so športovaním začnete. Ak podávate športový výkon dlhšie ako hodinu, mali by ste podľa odporúčaní lekárov rehydratovať svoje telo správnym množstvom tekutín doplnených sodíkom a sacharidmi.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  4. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  5. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  6. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  7. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  8. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene
  9. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory
  10. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami?
  1. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  2. Investment Advisory Guide for Slovakia
  3. Ako naučiť vaše deti správne zaobchádzať s peniazmi?
  4. Spolupráca Katedry architektúry SvF s mestskou časťou Dúbravka
  5. Ročné cestovné poistenie vás chráni dlhšie a je výhodnejšie
  6. Podmienky predaja spoločnosti s.r.o., ktorá je platcom DPH
  7. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  8. Alori: upratujte efektívne a bez námahy
  9. Gansberg Koliba - Housing as a symbol of success
  10. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  1. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 24 183
  2. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 23 461
  3. Netradičná dovolenka? Plavba Stredomorím aj s letenkami v cene 20 840
  4. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 16 398
  5. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 15 092
  6. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 12 132
  7. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov 6 285
  8. Príspevok až 1750 € môžu získať záujemcovia o solárne kolektory 4 859
  9. Ako veľmi eko sa dá byť vo firme s 2 300 zamestnancami? 4 560
  10. Reportáž: Boli sme pri krste novej lode Costa Venezia 3 567