Manuál pre zdravé nohy

Viac ako polovica z nás trpí chronickým ochorením žíl. Môže vyústiť aj do závažných komplikácií, preto je dobré vedieť, čo môžeme urobiť, aby sme ochoreniu predchádzali.

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

Chronické žilové ochorenie je veľmi závažné, zápalové ochorenie, ktoré progreduje a napriek tomu ho mnohí z nás berú na ľahkú váhu a podceňujú, alebo úplne ignorujú liečbu. Ak sa ochorenie prehupne do vyšších štádií, hrozia aj závažné komplikácie, od kŕčových žíl až po najťažšie prejavy chronického žilového ochorenia – vredy predkolenia. Varixy – kŕčové žily predstavujú potenciálne riziko aj z hľadiska vzniku krvných zrazenín. Zmenená žila sa totiž môže zapáliť a v tejto zapálenej časti sa ľahko môžu tvoriť krvné zrazeniny – tromby. A ak sa taká krvná zrazenina uvoľní a putuje krvným riečiskom, dôsledky môžu byť až fatálne.

Predísť takému dramatickému scenáru možno jednak včasnou diagnostikou a efektívnou liečbou. A, samozrejme, veľmi dôležité je urobiť maximum pre to, aby sme vzniku ochorenia predchádzali.

Čo môžeme robiť v rámci prevencie:

  • Ak máte sedavé zamestnanie alebo veľa stojíte, snažte sa robiť si prestávky a pri každej príležitosti si nohy rozhýbať. Takisto pri dlhších letoch alebo cestách autom si treba urobiť pauzu a hýbať nohami (chôdza, krúživé pohyby nohami a pod.).
  • Vyberte si vhodný šport – niektoré sú vhodné na podporu činnosti žilového systému (chôdza, plávanie, bicyklovanie, tanec), pri iných môže dochádzať k rozšíreniu žíl, a tak ku spomaleniu žilového návratu (napr. tenis, squash, basketbal, vzpieranie, zjazdové lyžovanie a pod.).
  • Vyhýbajte sa priamemu pôsobeniu tepla (slnenie, horúci kúpeľ, sauna, podlahové vykurovanie, horúce depilačné vosky a pod.).
  • Nohy si sprchujte striedavo teplou a studenou vodou.
  • Dbajte na vhodnú stravu (dostatok vlákniny, menej nasýtených tukov), dodržiavajte pitný režim.
  • Uprednostňujte voľné oblečenie a vyhýbajte sa noseniu obuvi s vysokými podpätkami, ale aj bez podpätkov.
  • Pred spaním i po prebudení si ešte v posteli precvičte nohy vhodnými cvikmi – bicyklovanie v ľahu, krúživé pohyby celou nohou alebo chodidlom a pod.

Ktoré príznaky signalizujú, že môžeme mať ťažkosti s ochorením žíl?

  • bolesť, pocit napätia,
  • opuchnuté členky (dôsledok hromadenia tekutiny),
  • svrbenie (najmä lýtka a chodidlá),
  • pocit pálenia nôh,
  • kŕče počas noci,
  • pocit ťažkých nôh, najmä k večeru,
  • metličky,
  • kŕčové žily,
  • zmeny na pokožke (strata ochlpenia, zvýšená pigmentácia, farebné zmeny, ekzém, pri ťažkom postihnutí aj vredy).

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Recenzie.sme.sk udelili 60 certifikátov Ocenený expertmi
  2. 5 krokov k vlastnému bývaniu
  3. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  4. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  5. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  7. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  8. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  9. Inteligencia vo všetkom
  10. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Ovládajte svoje vozidlo mobilom
  4. Zlatá minca 2016 priniesla pre mBank sedem ocenení
  5. BILLA a Jamie Oliver pozývajú deti do zázračnej záhradky!
  6. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  7. Odšťavovač s veľkým plniacim otvorom? Nenachytajte sa!
  8. Advokáti budú v stredu bezplatne radiť v 8 mestách
  9. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  10. Apartmány s výnosom až 4% v lyžiarskom stredisku Obergurgl
  1. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 23 964
  2. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 8 186
  3. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 7 351
  4. Nové auto alebo radšej jazdenka? 9 rád pre správne rozhodnutie 6 610
  5. 5 krokov k vlastnému bývaniu 5 227
  6. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 4 709
  7. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo 3 677
  8. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 2 814
  9. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 2 429
  10. Rodinná dovolenka v Burgenlande 1 826

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Fico sa chváli ekonomickými výsledkami. Lepší výsledok malo 16 krajín

Symbolicky 1. mája zverejníme súbor opatrení pre pracujúcich, tvrdí premiér.

DOMOV

Café Európa: Zo školskej lavice k extrémnej pravici?

Ako súvisí extrémizmus so vzdelávaním? Sledujte diskusiu.

DOMOV

S kontrolou listov sa môžete stretnúť aj v práci. Je to legálne?

Právo na listové tajomstvo sa vzťahuje aj na e-maily či esemesky.

KOMENTÁRE

Richard Sulík a jeho alternatíva pre Slovensko

Aj SaS má v niektorých ohľadoch príliš blízko k Alternatíve pre Nemecko.

Neprehliadnite tiež

Diétne druhy sladených nápojov môžu byť spojené s poškodením mozgu

Vedci po prvý krát skúmali možný vplyv „light“ nápojov na mozog.

Odborník na bolesť: Platničky bolia už osemnásťročných

Bolesť chrbta môže odstrániť jediná operácia, no niektorí sa s ňou učia žiť. Prečo je to tak vysvetľuje špecialista na bolesť MARTIN GRIGER.

Antidepresíva počas tehotenstva nespôsobujú autizmus u detí

Trojica štúdií skúmala vplyv antidepresív v prvom trimestri tehotenstva. Autizmus detí spôsobili iné faktory.

Hodina behu môže predĺžiť život o sedem hodín

Priemernú dĺžku života najlepšie zvyšuje beh. Aké sú ďalšie prospešné športy?


Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop