SME
Streda, 23. október, 2019 | Meniny má Alojzia

Je mrkva ozaj taká zdravá pre oči?

Ak by sme urobili prieskum a pýtali sa, ktorá potravina je najzdravšia pre oči, zrejme väčšina by povedala, že mrkva. Je to však pravda? Prezradíme vám, ktoré potraviny by rozhodne nemali chýbať vo vašom jedálnom lístku, ak chcete dbať aj o zdravie svojic

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

h očí.

Vhodnou stravou totiž možno urobiť veľa aj v prevencii takého závažného ochorenia, akým je vekom podmienená degenerácia makuly. Poškodzuje žltú škvrnu a postihuje najmä vyššie vekové ročníky. Hrozivé je, že pacient môže aj úplne oslepnúť. Ako sa toto progresívne ochorenie prejavuje? Človek nevidí ostro, obraz sa mu zdá zakrivený, farby sú akoby vyblednuté a v určitých častiach môže obraz úplne miznúť.

Čo je makula lutea
Nazýva sa aj žltá škvrna - je to miesto najostrejšieho videnia na sietnici. V tomto bode sú totiž bunky veľmi citlivé na svetlo a zodpovedajú za to, že vidíme ostro. V makule sa sústreďuje najväčšie množstvo tyčiniek sietnice, až okolo 90 miliónov.

Čo robiť

Chráňte si oči pred silným slnečným svetlom, prijímajte dostatok karotenoidov zeaxantínu a luteínu - chránia a priaznivo pôsobia priamo na žltú škvrnu, ale aj antioxidantov, vitamínu E, selénu a pod. Dôležitý je zdravý životný štýl a, samozrejme, aj strava. Mala by byť nutrične bohatá a vyvážená, aby ste svojmu telu dodali aj dostatok látok, ktoré zohrávajú rolu pri ochrane zraku a prevencii ochorení.

Jedlo ako prevencia

Ak chcete myslieť aj na zdravie svojich očí, mali by ste si osvojiť niekoľko základných pravidiel:

  • Jedzte zdravo a dbajte, aby vaša strava bola vyvážená.
  • Denne si doprajte porciu zelenej zeleniny a čerstvého ovocia.
  • Dva až trikrát do týždňa jedzte ryby.
  • Uprednostňujte potraviny s nízkym glykemickým indexom.
  • Týždenne si doprajte za hrsť orechov.
  • Obmedzte príjem tukov.
  • Dodržiavajte zdravú životosprávu, udržiavajte si optimálnu hmotnosť a nezabúdajte na dostatok pravidelného pohybu.
  • O užívaní doplnkov stravy sa poraďte s lekárom.

Je mrkva naozaj pre oči najzdravšia?

mrkva.jpgMrkva je dobrým zdrojom vitamínu A, ktorý je celkovo dôležitý pre zdravie. A hoci to tvrdí známy mýtus, pre oči nie je tou najzdravšou potravinou. Odborníci ako hlavnú zeleninu dôležitú pre zdravé oči odporúčajú tmavozelenú listovú zeleninu. Samozrejme, mrkvu si doprajte tiež, patrí do zdravého a vyváženého jedálneho lístka.

Čo prospieva očiam?

Strava bohatá na luteín a omega 3 mastné esenciálne kyseliny. Ak nedodávate tieto látky svojmu telu v dostatočnom množstve v potrave, riešením môžu byť výživové doplnky.

  • Luteín a zeaxantín – tieto dve látky sú pre zdravie makuly veľmi dôležité, nachádzajú sa najmä v tmavozelenej listovej zelenine, napríklad v špenáte, zimnej kapuste, ale aj v tekvici, hrášku, kukurici, brokolici, fazuli či obilných klíčkoch.
  • Omega 3 mastné kyseliny – majú aj prívlastok esenciálne, čo znamená, že telo si ich nevie samo vyprodukovať, preto ich musíme prijímať v potrave. Prospievajú nielen srdcu a cievam, ale mimoriadne dôležité sú aj pre zdravie očí. A v ktorých potravinách ich nájdete? Sú to najmä mastné morské ryby a morské plody, najviac omega „trojok“ majú losos, makrela, haringy, sardinky, ale aj tuniak, ten ich však obsahuje menej. Jedzte ryby a morské plody 2-, 3-krát do týždňa, najlepšie sú síce čerstvé, ale vhodné sú, samozrejme, aj mrazené a konzervované.

Ďalšie živiny

Vaša strava by však mala zahŕňať aj ďalšie dôležité látky, ktoré prospievajú zdraviu makuly a očí. Je to napríklad zinok – veľa ho je v ustriciach, ale aj v orechoch a strukovinách, vitamín E – ten nájdete napríklad v orechoch či celozrnných potravinách. Dôležitý je aj silný antioxidant vitamín C – dobrým zdrojom sú citrusy, paprika, paradajky, bobuľové ovocie. Veľmi dôležitý je selén, nazývaný aj slnečný prvok, veľa ho je v cesnaku, ale i v orechoch.

Koľko denne

Podľa odporúčaní výsledkov americkej štúdie AREDS (Age Related Eye Disease Study) by sme pre zdravie očí mali denne prijať:

  • Zinok 80 mg
  • Vitamín C 500 mg
  • Vitamín E 400 IU
  • Meď 2 mg
  • Betakarotén 15 mg

Pozor, ak ste fajčiar, doplnky s betakaroténom radšej neužívajte, môže totiž zvyšovať riziko rakoviny.

Chutný tip pre zdravé oči

pstruh.JPGÚdený pstruh s avokádom (2 porcie)
Potrebujeme: 200 g údených filet zo pstruha, 1 avokádo, zväzok petržlenovej vňate, šťava z 1 citróna, 1 PL extra panenského olivového oleja, na ochutenie morská soľ a čerstvo pomleté čierne korenie

Postup: Stiahnite z pstruha kožu, mäso nakrájajte na kúsky a odložte bokom. Olúpte avokádo, nakrájajte na menšie kúsky a vložte do misky s nadrobno nasekanou petržlenovou vňaťou, šťavou z citróna a olivovým olejom a premiešajte. Dochuťte soľou a korením. Na tanier naservírujte kôpky avokáda, navrch položte kúsky pstruha a podávajte.

Zdroj: Eating for Eye Health – The Macular Degeneration Cookbook

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  2. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  3. Unikát medzi značkami. CUPRA
  4. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  5. Týmto trikom sa dajú v aute umiestniť tri autosedačky
  6. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  7. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  10. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  1. Eva Kováčová: Motivácia vzdelávať sa je spojená s nádejou
  2. Grafickí dizajnéri ukázali, ako možno zmeniť charakter miesta
  3. Komerčné priestory v Jarabinkách: Istí zákazníci = isté tržby
  4. Zabudni na prvoplánové kostýmy. Tu sa budeš skutočne báť
  5. Rehabilitačná lekárka radí: Aj sedieť treba vedieť.
  6. Zdravotné stoličky Adaptic sú v predaji tiež na Slovensku
  7. IT je dokonalá ukážka slovenskej kreativity. Tretia časť
  8. Ako jazdí VW T-Roc s výkonom 300 koní?
  9. V prvom roku fixný výnos až do 8,5 % ročne
  10. Pitný režim je dôležitý. Čo robiť, ak nám čistá voda nechutí?
  1. IBA DNES: Získajte plný prístup na SME.sk na 30 dní zadarmo 18 186
  2. Bývať v novom sa dá aj bez hypotéky (a založenia nehnuteľnosti) 13 173
  3. Karibik: Dokonalý oddych v špičkových hoteloch 9 961
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 9 137
  5. Výskumný park v Rakúsku zistil, ako sa býva najzdravšie 8 426
  6. Prečo Lukáš chodí po tridsiatke ešte stále na strednú školu 6 051
  7. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 4 879
  8. Vysokoškoláci zarobia už o 587 eur viac ako stredoškoláci 4 773
  9. 5 rád Ľudmily Kolesárovej, ako napísať projekt a získať grant 4 642
  10. Lidl je odteraz všade! Vitajte v Lidl e-shope 4 595