Je mrkva ozaj taká zdravá pre oči?

Ak by sme urobili prieskum a pýtali sa, ktorá potravina je najzdravšia pre oči, zrejme väčšina by povedala, že mrkva. Je to však pravda? Prezradíme vám, ktoré potraviny by rozhodne nemali chýbať vo vašom jedálnom lístku, ak chcete dbať aj o zdravie svojic

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

h očí.

Vhodnou stravou totiž možno urobiť veľa aj v prevencii takého závažného ochorenia, akým je vekom podmienená degenerácia makuly. Poškodzuje žltú škvrnu a postihuje najmä vyššie vekové ročníky. Hrozivé je, že pacient môže aj úplne oslepnúť. Ako sa toto progresívne ochorenie prejavuje? Človek nevidí ostro, obraz sa mu zdá zakrivený, farby sú akoby vyblednuté a v určitých častiach môže obraz úplne miznúť.

Čo je makula lutea
Nazýva sa aj žltá škvrna - je to miesto najostrejšieho videnia na sietnici. V tomto bode sú totiž bunky veľmi citlivé na svetlo a zodpovedajú za to, že vidíme ostro. V makule sa sústreďuje najväčšie množstvo tyčiniek sietnice, až okolo 90 miliónov.

Čo robiť

Chráňte si oči pred silným slnečným svetlom, prijímajte dostatok karotenoidov zeaxantínu a luteínu - chránia a priaznivo pôsobia priamo na žltú škvrnu, ale aj antioxidantov, vitamínu E, selénu a pod. Dôležitý je zdravý životný štýl a, samozrejme, aj strava. Mala by byť nutrične bohatá a vyvážená, aby ste svojmu telu dodali aj dostatok látok, ktoré zohrávajú rolu pri ochrane zraku a prevencii ochorení.

Jedlo ako prevencia

Ak chcete myslieť aj na zdravie svojich očí, mali by ste si osvojiť niekoľko základných pravidiel:

  • Jedzte zdravo a dbajte, aby vaša strava bola vyvážená.
  • Denne si doprajte porciu zelenej zeleniny a čerstvého ovocia.
  • Dva až trikrát do týždňa jedzte ryby.
  • Uprednostňujte potraviny s nízkym glykemickým indexom.
  • Týždenne si doprajte za hrsť orechov.
  • Obmedzte príjem tukov.
  • Dodržiavajte zdravú životosprávu, udržiavajte si optimálnu hmotnosť a nezabúdajte na dostatok pravidelného pohybu.
  • O užívaní doplnkov stravy sa poraďte s lekárom.

Je mrkva naozaj pre oči najzdravšia?

mrkva.jpgMrkva je dobrým zdrojom vitamínu A, ktorý je celkovo dôležitý pre zdravie. A hoci to tvrdí známy mýtus, pre oči nie je tou najzdravšou potravinou. Odborníci ako hlavnú zeleninu dôležitú pre zdravé oči odporúčajú tmavozelenú listovú zeleninu. Samozrejme, mrkvu si doprajte tiež, patrí do zdravého a vyváženého jedálneho lístka.

Čo prospieva očiam?

Strava bohatá na luteín a omega 3 mastné esenciálne kyseliny. Ak nedodávate tieto látky svojmu telu v dostatočnom množstve v potrave, riešením môžu byť výživové doplnky.

  • Luteín a zeaxantín – tieto dve látky sú pre zdravie makuly veľmi dôležité, nachádzajú sa najmä v tmavozelenej listovej zelenine, napríklad v špenáte, zimnej kapuste, ale aj v tekvici, hrášku, kukurici, brokolici, fazuli či obilných klíčkoch.
  • Omega 3 mastné kyseliny – majú aj prívlastok esenciálne, čo znamená, že telo si ich nevie samo vyprodukovať, preto ich musíme prijímať v potrave. Prospievajú nielen srdcu a cievam, ale mimoriadne dôležité sú aj pre zdravie očí. A v ktorých potravinách ich nájdete? Sú to najmä mastné morské ryby a morské plody, najviac omega „trojok“ majú losos, makrela, haringy, sardinky, ale aj tuniak, ten ich však obsahuje menej. Jedzte ryby a morské plody 2-, 3-krát do týždňa, najlepšie sú síce čerstvé, ale vhodné sú, samozrejme, aj mrazené a konzervované.

Ďalšie živiny

Vaša strava by však mala zahŕňať aj ďalšie dôležité látky, ktoré prospievajú zdraviu makuly a očí. Je to napríklad zinok – veľa ho je v ustriciach, ale aj v orechoch a strukovinách, vitamín E – ten nájdete napríklad v orechoch či celozrnných potravinách. Dôležitý je aj silný antioxidant vitamín C – dobrým zdrojom sú citrusy, paprika, paradajky, bobuľové ovocie. Veľmi dôležitý je selén, nazývaný aj slnečný prvok, veľa ho je v cesnaku, ale i v orechoch.

Koľko denne

Podľa odporúčaní výsledkov americkej štúdie AREDS (Age Related Eye Disease Study) by sme pre zdravie očí mali denne prijať:

  • Zinok 80 mg
  • Vitamín C 500 mg
  • Vitamín E 400 IU
  • Meď 2 mg
  • Betakarotén 15 mg

Pozor, ak ste fajčiar, doplnky s betakaroténom radšej neužívajte, môže totiž zvyšovať riziko rakoviny.

Chutný tip pre zdravé oči

pstruh.JPGÚdený pstruh s avokádom (2 porcie)
Potrebujeme: 200 g údených filet zo pstruha, 1 avokádo, zväzok petržlenovej vňate, šťava z 1 citróna, 1 PL extra panenského olivového oleja, na ochutenie morská soľ a čerstvo pomleté čierne korenie

Postup: Stiahnite z pstruha kožu, mäso nakrájajte na kúsky a odložte bokom. Olúpte avokádo, nakrájajte na menšie kúsky a vložte do misky s nadrobno nasekanou petržlenovou vňaťou, šťavou z citróna a olivovým olejom a premiešajte. Dochuťte soľou a korením. Na tanier naservírujte kôpky avokáda, navrch položte kúsky pstruha a podávajte.

Zdroj: Eating for Eye Health – The Macular Degeneration Cookbook

Najčítanejšie na SME Primár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  5. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  6. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  7. Kam do tepla v januári?
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  9. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  4. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  5. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  6. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  7. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  8. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  9. Stavebná fakulta STU pozýva na Deň otvorených dverí!
  10. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 16 016
  2. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 9 379
  3. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 4 220
  4. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 972
  5. Kam do tepla v januári? 2 303
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 289
  7. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 2 131
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 032
  9. Moderný bungalov očami mladých architektov 1 242
  10. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa 1 223

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zdanenie bitcoinu, menej výhodné sporenie. Čo chystá Kažimír

Zdania obchody, keď spotrebiteľ platí za tovar kryptomenami a stavebné sporenie bude ešte menej výhodné.

SVET

Babiš nedostal dôveru, vládnuť môže roky. Čo čaká Česko?

Český premiér vedel, že hlasovanie o dôvere prehrá.

ŠPORT

Mal smolu i spor s Vůjtkom. Pôjde Nagy na olympiádu?

V mužstve majú byť hráči, ktorí vedia ubrániť oslabenia.

EKONOMIKA

Zo stavebka kupujú ľudia dovolenky. Kažimír ukázal, ako to zmení

Zmeny pravidiel pre stavebné sporenie.

Neprehliadnite tiež

Za šírenie Čiernej smrti môže človek, hovorí provokatívna štúdia

Morová pandémia zabila v polovici 14. storočia viac než tretinu obyvateľov Európy.

Snažil sa zastaviť svoje kýchnutie, roztrhol si hrdlo

Vzácny prípad ukazuje, prečo by ste nemali zadržiavať dýchanie.

Pamäť je zrejme pozostatkom pradávnej infekcie

Spomienky môžu vznikať vďaka vírusu, ktorý sa správa ako HIV.

Matka pandémií. Od vražednej Španielskej chrípky prešlo sto rokov

Mýty a poučenia, ktoré vzišli z najsmrteľnejšej pandémie modernej histórie.

Šesť krokov, ako predchádzať ochoreniam

Zdravotníci vytvorili zoznam, vďaka ktorému možno predísť veľkej časti ochorení.