Je mrkva ozaj taká zdravá pre oči?

Ak by sme urobili prieskum a pýtali sa, ktorá potravina je najzdravšia pre oči, zrejme väčšina by povedala, že mrkva. Je to však pravda? Prezradíme vám, ktoré potraviny by rozhodne nemali chýbať vo vašom jedálnom lístku, ak chcete dbať aj o zdravie svojic

(Zdroj: Ilustračné foto: Flickr.com)

h očí.

Vhodnou stravou totiž možno urobiť veľa aj v prevencii takého závažného ochorenia, akým je vekom podmienená degenerácia makuly. Poškodzuje žltú škvrnu a postihuje najmä vyššie vekové ročníky. Hrozivé je, že pacient môže aj úplne oslepnúť. Ako sa toto progresívne ochorenie prejavuje? Človek nevidí ostro, obraz sa mu zdá zakrivený, farby sú akoby vyblednuté a v určitých častiach môže obraz úplne miznúť.

Čo je makula lutea
Nazýva sa aj žltá škvrna - je to miesto najostrejšieho videnia na sietnici. V tomto bode sú totiž bunky veľmi citlivé na svetlo a zodpovedajú za to, že vidíme ostro. V makule sa sústreďuje najväčšie množstvo tyčiniek sietnice, až okolo 90 miliónov.

Čo robiť

Chráňte si oči pred silným slnečným svetlom, prijímajte dostatok karotenoidov zeaxantínu a luteínu - chránia a priaznivo pôsobia priamo na žltú škvrnu, ale aj antioxidantov, vitamínu E, selénu a pod. Dôležitý je zdravý životný štýl a, samozrejme, aj strava. Mala by byť nutrične bohatá a vyvážená, aby ste svojmu telu dodali aj dostatok látok, ktoré zohrávajú rolu pri ochrane zraku a prevencii ochorení.

Jedlo ako prevencia

Ak chcete myslieť aj na zdravie svojich očí, mali by ste si osvojiť niekoľko základných pravidiel:

  • Jedzte zdravo a dbajte, aby vaša strava bola vyvážená.
  • Denne si doprajte porciu zelenej zeleniny a čerstvého ovocia.
  • Dva až trikrát do týždňa jedzte ryby.
  • Uprednostňujte potraviny s nízkym glykemickým indexom.
  • Týždenne si doprajte za hrsť orechov.
  • Obmedzte príjem tukov.
  • Dodržiavajte zdravú životosprávu, udržiavajte si optimálnu hmotnosť a nezabúdajte na dostatok pravidelného pohybu.
  • O užívaní doplnkov stravy sa poraďte s lekárom.

Je mrkva naozaj pre oči najzdravšia?

mrkva.jpgMrkva je dobrým zdrojom vitamínu A, ktorý je celkovo dôležitý pre zdravie. A hoci to tvrdí známy mýtus, pre oči nie je tou najzdravšou potravinou. Odborníci ako hlavnú zeleninu dôležitú pre zdravé oči odporúčajú tmavozelenú listovú zeleninu. Samozrejme, mrkvu si doprajte tiež, patrí do zdravého a vyváženého jedálneho lístka.

Čo prospieva očiam?

Strava bohatá na luteín a omega 3 mastné esenciálne kyseliny. Ak nedodávate tieto látky svojmu telu v dostatočnom množstve v potrave, riešením môžu byť výživové doplnky.

  • Luteín a zeaxantín – tieto dve látky sú pre zdravie makuly veľmi dôležité, nachádzajú sa najmä v tmavozelenej listovej zelenine, napríklad v špenáte, zimnej kapuste, ale aj v tekvici, hrášku, kukurici, brokolici, fazuli či obilných klíčkoch.
  • Omega 3 mastné kyseliny – majú aj prívlastok esenciálne, čo znamená, že telo si ich nevie samo vyprodukovať, preto ich musíme prijímať v potrave. Prospievajú nielen srdcu a cievam, ale mimoriadne dôležité sú aj pre zdravie očí. A v ktorých potravinách ich nájdete? Sú to najmä mastné morské ryby a morské plody, najviac omega „trojok“ majú losos, makrela, haringy, sardinky, ale aj tuniak, ten ich však obsahuje menej. Jedzte ryby a morské plody 2-, 3-krát do týždňa, najlepšie sú síce čerstvé, ale vhodné sú, samozrejme, aj mrazené a konzervované.

Ďalšie živiny

Vaša strava by však mala zahŕňať aj ďalšie dôležité látky, ktoré prospievajú zdraviu makuly a očí. Je to napríklad zinok – veľa ho je v ustriciach, ale aj v orechoch a strukovinách, vitamín E – ten nájdete napríklad v orechoch či celozrnných potravinách. Dôležitý je aj silný antioxidant vitamín C – dobrým zdrojom sú citrusy, paprika, paradajky, bobuľové ovocie. Veľmi dôležitý je selén, nazývaný aj slnečný prvok, veľa ho je v cesnaku, ale i v orechoch.

Koľko denne

Podľa odporúčaní výsledkov americkej štúdie AREDS (Age Related Eye Disease Study) by sme pre zdravie očí mali denne prijať:

  • Zinok 80 mg
  • Vitamín C 500 mg
  • Vitamín E 400 IU
  • Meď 2 mg
  • Betakarotén 15 mg

Pozor, ak ste fajčiar, doplnky s betakaroténom radšej neužívajte, môže totiž zvyšovať riziko rakoviny.

Chutný tip pre zdravé oči

pstruh.JPGÚdený pstruh s avokádom (2 porcie)
Potrebujeme: 200 g údených filet zo pstruha, 1 avokádo, zväzok petržlenovej vňate, šťava z 1 citróna, 1 PL extra panenského olivového oleja, na ochutenie morská soľ a čerstvo pomleté čierne korenie

Postup: Stiahnite z pstruha kožu, mäso nakrájajte na kúsky a odložte bokom. Olúpte avokádo, nakrájajte na menšie kúsky a vložte do misky s nadrobno nasekanou petržlenovou vňaťou, šťavou z citróna a olivovým olejom a premiešajte. Dochuťte soľou a korením. Na tanier naservírujte kôpky avokáda, navrch položte kúsky pstruha a podávajte.

Zdroj: Eating for Eye Health – The Macular Degeneration Cookbook

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Primár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  2. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  3. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  4. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  5. Investment Advisory Guide for Slovakia
  6. Jazdili sme na novom Volkswagene T-Cross!
  7. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019
  9. Máte pri čítaní „krátke ruky“? Vitajte vo svete štyridsiatnikov
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali
  1. Vaše umenie bude hýbať Tatrami. Zapojte sa do súťaže ZSSK
  2. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci
  3. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky
  4. Recenze youtubera JeezyJ: jak dopadla autokamera Mio MiVue 785 ?
  5. Burza pracovných príležitostí opäť na Stavebnej fakulte STU
  6. Počet ochorení na rakovinu stále stúpa. Nepodceňujte prevenciu
  7. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov
  8. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov
  9. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou
  10. Slávnostná inaugurácia rektora a dekanov fakúlt EU v Bratislave
  1. Žiaci sa šikanovali, dnes si pomáhajú. Pomohlo sedem krokov 24 224
  2. Doplňte si knižnicu o svetovú klasiku už od 99 centov 20 366
  3. Tipy, kam ísť na dovolenku počas Veľkej Noci 16 733
  4. Tablet nie je na všetko, ale v tomto dokáže zázraky 16 535
  5. Premýšľate o aute do 10 000 eur? Poradíme vám, ako nenaletieť 15 920
  6. Slovensko čaká najdôležitejšie politické rozhodnutie roka 14 657
  7. Forum Prešov má platné stavebné povolenie a začína s výstavbou 6 828
  8. Obľúbené Tunisko sa vracia do ponuky dovoleniek na rok 2019 6 454
  9. Prievidzská firma je malý zázrak. Uznáva ju americké letectvo 5 843
  10. Test LG OLED B8: špičkový 4K televízor za cenu, akú ste nečakali 5 399